Tips om beter uit te komen voor de sprong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Tips om beter uit te komen voor de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:15

Sinds een paar weken zijn mijn paard en ik het springen weer aan het oppakken. Het probleem waar we vooral tegen aanlopen is dat weinig sprongen echt goed aankomen. Ik heb vaak of een mega sprong of eentje waarbij ik er heel dicht op zit. Ik heb nog niet met veel verschillende paarden gesprongen en mijn paard is qua springen nog erg groen (potentie is er zeker wel). Ik weet zelf dat grondbalken en galopbalken enorm kunnen helpen en ben dan ook bezig met balken voor de hindernis, alleen losse galopbalken op de grond en dubbels zodat er precies 1 of 2 passen tussen passen. Ik vroeg me af of jullie misschien nog meer tips hebben?
De galop moet ook nog het een en ander aan gesleuteld worden en ik vermoed dat de sprongen ook beter gaan wanneer ik beter een constant tempo aan kan houden. Instructrice is in juni weer beschikbaar en dan gaan wij ook zeker lessen, maar voor de komende 2 maanden heb ik dus geen les.

Lielle

Re: Tips om beter uit te komen voor de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:09

j
Citaat:
De galop moet ook nog het een en ander aan gesleuteld worden en ik vermoed dat de sprongen ook beter gaan wanneer ik beter een constant tempo aan kan houden.

dit is de kern. Ritme houden en met voldoende impuls galopperen, danis zeker op beginnende hoogte je afstand altijd goed genoeg. Wat ook heel fijn werkt is in je dressuurwerk gewoon wat balken op de grond te leggen en daar regelmatig overheen te galopperen.

LoveBodin

Re: Tips om beter uit te komen voor de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:48

Inderdaad, dressuur ios de basis.

Weet je hoe lang de galopsprong van je paard is?
Je kan de balkjes ook 2 of 3 of zelfs 6 galopsprongen uit elkaar leggen, en dan gaan rijden. Galop inkorten (dus normaal 6, nu 7/8) en ruimer maken.

Vrijspringen kan ook helpen, dan moet hij meer op zoichzelf springen. Maar het ligt vooral bij de dressuur. En oefenen :D
Veel met balkjes, caveletti en lage sprongetjes werken. Ook in-uitjes etc. Je moet galop kunnen veruimen en inkorten, zodat je zelf ook afstanden kan bepalen.
En altijd in 1 ritme naar de hindernis galopperen. Zodra je er heen rijdt, niet meer je ritme veranderen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:43

Tellen, dus tijdens het rijden galopsprongen tellen. Gewoon 1, 2, 3, 4, 5, 6 enz. Handig is bijv. beginnen met tellen zodra je op de rechte lijn voor de hindernis zit. Niet tellen om te regelen, maar gewoon tellen om er meer gevoel voor te krijgen.

En zoals hierboven ook al genoemd, twee balken of lage hindernissen op een lijn zetten. Rij ze eerst in een normaal arbeidstempo, bijvoorbeeld 6 galopsprongen ertussen. Probeer dan twee keer achter elkaar met 7 galopsprongen te rijden. Dan weer een paar keer met 6, en dan een keer met 5 galopsprongen. Op deze manier oefen je zowel de controle over de galopsprong als je oog voor de afstand.

Succes! +:)+

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:58

Bedankt voor de tips! We hebben nu 5 balken achter elkaar gehad waarvan 2 wat hoger (caviletti). Wanneer ik die inspring vanuit draf gaat het goed, in galop heeft ze denk ik te weinig balans want dan gaat ze te hard en knalt de laatste er vaak af. Voorlopig laat ik de balkjes nog even op de grond liggen en spring ik ze zo. Ook heb ik nu voor een sprong een balkje op 2 galoppassen afstand liggen en dit helpt ook wel.
Denk dat het veel oefenen is en als de galop verbeterd komen we denk ik ook al een heel eind.