Pittige merrie wil vanuit galop niet meer terug in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nesty1993

Pittige merrie wil vanuit galop niet meer terug in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 16:49

Hallo,

Ik heb een nogal pittige merrie,
en de laatste tijd oefen ik wat meer op de overgang van galop naar draf.
Hier heb ik altijd al problemen mee gehad,
daarom dat ik vaak aanspring in stap en terug direct overga naar stap als ik wil galopperen.

Doordat mijn merrie nogal een heethoofd is, krijg ik haar niet meer in draf, ook als ik minder dan 3 stappen galopeer.
En als ik haar wil laten draven heb ik zeker een 30tal minuten of langer problemen met haar, ze blijft maar sprongsjes maken en wordt echt heeeel sterk in de mond.
Mijn lesgeefster heeft aangeraden om mij niet te laten doen en blijven draven tot ze luistert.
Maar meestal verergert dit de zaken.

Het gemakkelijkst is om naar stap dus terug over te gaan en na een tiental minuten stappen is ze terug kalm(er) bij het draven.
Ik wil hier toch echt vanaf, het is niet aangenaam om iedere keer het mij te ontzien om aan te springen in galop omdat ik weet dat ik daarna problemen zal ervaren.

Dus hierbij zou ik graag enkele tips vragen:
Momenteel rij ik met een Mexicaans hoofdstel zodanig dat ze niet te veel druk heeft op haar bit.
Maar onlangs heeft iemand me aangeraden om eens met een gewoon hoofdstel te rijden.
Dit heb ik dan ook gedaan, maar het was hetzelfde resultaat.

Nu had die persoon mij ook aangeraden met een ander bit te rijden.
Momenteel heb ik een gewoon watertrensje.
En ik heb al een ongebroken trens gebruikt uit rubber, want ze kauwt ook constant.
Dit heeft niet echt geholpen.
Dus die persoon (lesgeefster) raadde een scherper bitje aan, maar daar ben ik eigenlijk niet zo voor te vinden.
Is een ander bit een deel van de oplossing? Want ik twijfel daar wel aan.

Iemand tips/ideeën/ervaringen?

Alvast bedankt om dit al te lezen :)

justkid

Re: Pittige merrie wil vanuit galop niet meer terug in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:08

Is ze braaf in galop? Ik zou haar gewoon lekker een hele poos laten galopperen tot ze vanzelf in een soort ritme komt. Ik weet niet zo goed hoe dat te omschrijven, het voelt als een ritme, het blijft gelijkmatig van tempo en je hoeft er niet bij te drijven het duurt wel even voor ze dat heeft gevonden, ±5 minuten.
Ik galoppeer heel veel ±3/4 van de tijd . Vooral in het begin geeft mijn paard dat zelf aan, ze galoppeert zich als het ware los. Daarna doe ik allerlei oefeningen en ik laat haar ook altijd weer een stukje uitgalopperen.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:13

@justkid hier net hetzelfde :) mijn arabiertje wil in het begin echt eens goed galoperen zodat ze alles wat kwijt kan en daarna is ze helemaal soepel en super makkelijk te hanteren

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:18

Kan je haar niet voorafgaand aan de training even lekker los en warm laten galopperen? Bij voorkeur op een iets grotere ruimte als de bak.... Vaak kan je dan veel lekkerder trainen...

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:19

Ik heb hetzelfde probleem met het paard waar ik meestal op rijd. Ik rijd haar met een dubbelgebroken watertrens en een gewoon hoofdstel. Heb inmiddels ontdekt dat als ik eerst een tijdje met haar galoppeer, ze haar energie wat kwijt is en dan wel lekker loopt in draf. Ik zorg er wel voor dat ik in galop het tempo bepaal. Rijd dan veel simpele figuren en als ze terugvalt in draf, laat ik haar direct weer aanspringen. Meestal is ze dan na 5 à 10 minuutjes heerlijk te rijden. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:25

Als je haar rustig in tempo wilt laten minderen dan zet je haar op een grote volte en ga je die langzaam sluiten, je hebt helemaal gelijk dat je niet met scherpe bitten enz de strijd aan wilt gaan want dat is symptoombestrijding. Als je wilt aandraven doe dat dan ook gewoon, zonder veel druk op het bit, licht contact. Gaat ze galoperen dan gewoon bovenstaande doen, het kost tijd maar deze manier werkt het beste en is het meest paardvriendelijkst (vind ik) Let tijdens het terugrijden op de volte goed op je eigen houding en zit, maak je zwaar en probeer haar steeds meer op de zit te rijden, veel succes.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:26

Ik galoppeer in het begin zo'n 10 minuten gewoon in een vast ritme, dan ga ik ingewikkelde oefeningen doen, en daarna galoppeer ik weer maar dan met tempoverschillen, kleine en grote cirkels, vierkanten, contragalop etcetc Ik ben een westernruiter.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:33

Zonder nadere details te weten zou ik in eerste instantie ook zeggen: laat haar niet zelf in galop gaan, maar zet haar zelf en zelfs aan tot galop, en maak het ook moeilijk: galoppeer voltes, steeds kleiner en groter, dus niet zo maar een eindin de rondte speren, en als ze daar uit wil vallen naar draf zet je haar nogmaals aan tot galop. En rijd je in die galop nog eens een paar voltes. Krijgt ze vanzelf genoeg van.
Uit je bericht krijg ik de indruk dat ze niet veel buiten rijdt, anders is dat (evtl met een betrouwbaar rijmaatje) ook nog een optie.

Ik heb "maar" een Tink x Fries, maar die is ook een enorme stuiterende heetkop, probeer daar maar eens een dressuurles mee te beginnen... even tien vijftien minuten opwarmen/inrijden... HAHAHA! een gedribbel en gedoe van jewelste... even een kwartiertje leuk opwarmen en instappen is eerder een strijd dan wat voor relaxte intro dan ook... dat is ook al jaren zo.. op een gegeven moment weet je het wel... na beginnen met enige lossige galop is hij veel bewerkbaarder en toegankelijker (en die staat verder dus 24/7 op de wei). Dan kunnen we serieus bezig gaan, en dan buffelt hij zeer ijverig door, wat je ook van hem vraagt.

Paarden zijn geen robots, maar net zo individueel als mensen. Je hebt gewoon van die paarden die willen TE GRAAG , en het dan intomen haalt meestal het tegendeel uit.

Hou me ten goede;: heb geen idee hoe je paard staat, gehouden wordt of gereden wordt, maar het is vast en zeker geen onoverkomelijk punt.

edit: ik lees net dat je een Western Ruiter bent... tsja, daar heb ik weinig verstand van, maar dan lijkt me juist galop niet zo'n punt, ik laat het verder over aan Western Way kenners.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-04-13 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:34

Ik heb zelf een keer hetzelfde meegemaakt met een pittige merrie.

Wat mij betreft zou ik gewoon een normaal hoofdstel indoen en een normaal bit. Het grootste probleem is ontspanning en dan kan je er van alles aan knutselen maar daar worden ze niet meer ontspannen van.

Ik longeerde dat paard sowieso even voor het rijden niet overdreven lang. Mijn ervaring is ook dat wanneer ze zo heet zijn en je gaat heel kort op elkaar overgangen maken ter gehoorzaamheid ze alleen maar drukker worden.

Het is ook niet voor niets dat onstpanning een van de eerste dingen van het scala der ausbildung is ( ff stukje theorie :D )

Als je het gevoel hebt dat je geen controle hebt moet je zorgen dat je die controle op andere manieren terug krijgt zonder alleen maar te hoeven tegen houden. Bijv figuren rijden volte sluiten ed en juist als ze uit zichzelf terug komen naar voren rijden. Zorg vooral dus dat je niet de nadruk gaat leggen op terug rijden want zonder dat je t zelf door hebt ga je dan sneller terug werken en verkrampen.

Het is absoluut een moeilijk probleem die hittepetitjes!!! De oplossing zit absoluut niet in het geknutsel met materiaal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:37

Ach laten we blij zijn voorwaartse paarden te hebben....

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:37

Ik sluit me aan bij de vorige opmerkingen. Mijn vorige merrie was ook zo. Die heb ik lui moeten maken in de galop. Dus steeds opnieuw aanspringen, drie galopsprongen en voordat ze er van tussen kon, gelijk weer terug in draf. Die dacht op een bepaald moment inderdaad dat ze na een paar passen weer ging draven en pas toen kon ik door gaan galopperen. Maar de overgang moet je wel heel erg duidelijk aangeven met je buitenteugel. Terug in draf is ook terug in draf en niet door blijven drammen. Is ze aan de longeerlijn ook ongehoorzaam? Dan zou je daar al kunnen gaan oefenen met wachtoefeningen te doen.

nesty1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:17

Bedankt alvast voor de reacties,

@justkid : En de tactiek van haar te laten galopperen tot ze 'moe' wordt of zelf wil gaan draven duurt wel een uurtje hoor ;)
Al geprobeerd :p

@terpentijn: Ze rijdt zeker voldoende buiten :) en ja voorwaartse paarden zijn tof, maar vanaf ik begin aan die galop, heb ik het daarna zitten in de draf é ;)
Voor de rest loopt ze eigenlijk niet echt weg in de galop, ik kan haar ook doen stoppen. Maar dan wil ze dus nog enkel stappen of sprongsjes maken terug naar galop.

@Diane65: Aan de longe luistert ze vaker wel sneller, maar als ik mijn stemphulpen gebruik als ik op haar rijdt, geeft het niet echt effect.

Kzal het alvast es proberen met de volte te verkleinen, nog niet geprobeerd ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:41

Ik denk echt dat de oplossing ligt in de galop. Dan galoppeer je toch een uurtje?
Echt een uur achter elkaar galopperen dat betwijfel ik of ze dat echt volhoudt.

Wat ik zou doen is een combinatie van eerst gewoon een ritme vinden in die galop, daarmee bedoel ik dat zij wel mag galopperen maar dat jij het tempo bepaalt en dat moet een gecontroleerde galop zijn, Ze mag niet gaan rennen, wel sprong en ritme maken, je zult echt merken dat ze dat ritme gaat vinden en dan ook gaat stoppen met jagen. Wanneer je dat hebt kun je wat Terpentijn ook zegt figuren gaan maken sluiten openen etc. Maar eerst dat ritme vinden en dat krijg je alleen als je zelf niet teveel gaat doen. Zij moet dat ritme zelf vinden. Wanneer je te snel figuren of tempoverschillen gaat vragen dan wordt ze heter, zij moet juist ergens die ontspanning vinden.

Wat bij mij ook wel helpt (in iets andere situaties) wanneer ze dan ook maar iets even rustig of goed doet in jouw geval het draven, meteen stoppen belonen en klaar. Ik zit er zelf soms maar een kwartier op als ze iets nieuws goed doet. De volgende keer kun je dat al iets uitbouwen. Goed is klaar :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:53

Sommige paarden draven (ehm galopperen) helemaal door als ze vrijuit mogen gaan en daarbij niet voldoende steun krijgen van hun ruiter.
Spanning afvloeien door actie helpt voor een deel van de paarden, maar niet voor ieder paard.
Het kan ook juist spanning versterken. Het zijn vaak sensitieve dieren die alles oppikken en omzetten in actie.
TS, hoe is dat tijdens het longeren? Hoe reageert ze op stemhulpen.

Hoe ontspannen kun jij blijven in de galop of verkramp je?
Hoe consequent ben jij in de signalen. Blijf je rijden - ook tijdens de galop - of neemt het paard de regie over?
Het centered riding biedt een andere benadering als ruiter die in jou geval uitkomst kan bieden.
(visualiseren, centreren en ontspannen blijven als ruiter).
Een CR instructeur of zelfstudie a.d.h.v. het boek kan helpen.
succes.

nesty1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 13:08

@justkid : Ik zal inderdaad haar eens proberen een echt vast tempo te laten creëren in galop,
alhoewel dit al redelijk goed gaat, zal ik wachten tot ze inderdaad ook ontspant in de galop.

Wish me luck ;)

@ Senna21: Op stemhulpen reageert ze goed aan de longe, soms duurt het ook wel 3 voltes tegen ze luistert en terug naar draf gaat. En is ze ook wel even gespannen daarna in draf. Misschien dat ik daar ook wat kan op verder bouwen. Over welk boek heb je het?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:33

Centered Riding van Sally Swift.
Is in ieder geval in het Engels verkrijgbaar.
Soms (2ehands) ook in het Nederlands.

Heel leerzaam! Ik kijk daardoor echt anders aan tegen de samenwerking paard-ruiter.
Het heeft mij effectief in het rijden ook veel ontwikkeling opgeleverd.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:58

Ik heb hier ook last van gehad, dan wilde ze niet terug in draf.
Ik heb afgelopen zondag nog een wedstrijd gehad en ik sprak de jury nog.
Ik vroeg of hij nog tips had om je paard te laten luisteren naar je hand zonder te trekken of domme dingen te doen.
Hij zei, rijd je pony eens met een los teugeltje, dan zoekt hij vanzelf wel je hand op.
En mijn pony, is net zoals die van jou, een heethoofd. Ik ben nu volop aan het trainen op de galop en hij loopt geweldig!

Dus ik zou proberen goed diep in je zadel zitten, handen licht naar voren en hem zelf eens je handen op laten zoeken. En misschien overgangen stap draf maken als het lukt daarna?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:57

Denk dat het probleem niet op te lossen is met een ander bit of wat dan ook aan het paard, miss eens een andere lesgeefster zoeken die jou niet aanraad andere bitten en hoofdstellen te gaan gebruiken, maar iemand die jou kan leren hoe je dit rijtechnisch oplost,
Ik zou zeggen galoppeer even niet en ga eens helemaal terug naar de basis, ga aan het werk met de zijgangen, een paard wat sterk is van voren is niet op de achterhand gereden dus dan krijg je een balans probleem, het dier kan niet anders dan harder en sterker worden hij moet jou tenslotte dragen en moet harder gaan om jou voor te blijven,
Zoek een goeie instructrice en controleer alles eens in stap zoek daar wat er mis gaat in jou hulpen en werk daar aan, daarna in draf en later pas de galop, neem de tijd , of heb je haast?

Vaak heeft het idd ook met verkeerde zit te maken, veel ruiters zoeken idd steun aan de teugel en durven niet los te laten , laat ook in je zit eens los, maar ook daarin kan een goeie instructrice jou begeleiden.

nesty1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 08:09

Hmm, ik zal al zeker eens kijken om wat meer te leren over de juiste zit via dat boek ;)

Ik heb al wat gegoogled en ziet er echt uit wat ik zoek,
daarnet terug op mijn paard gereden,
en ik zal inderdaad veel meer vanuit mijn zit moeten leren rijden.
Ik denk ook dat het iet losser aan de teugel ook wel kan helpen,
vroeger reed ik haar losser en had ik minder problemen.
Maar ik heb 2 lesgeefsters (1 voor de spring- en 1 voor de dressuurlessen) en die staan erop dat ik haar korter vast moet hebben.

Misschien is van de zomer kijken voor een lesgever die veel afweet van het centered riding en van heethoofden op zich.

Alvast super bedankt voor de goede, onderbouwde reacties. Het heeft mij gisteren (naar mijn gevoel) al een stuk geholpen !

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:09

Ik zou vanuit draf aangalopperen, niet vanuit stap en ook na het galopperen (hoe moeilijk het ook is) toch gaan draven.
Dit paard moet leren te wachten én te luisteren naar jouw hulpen.
Misschien kun je aan de longe de stemhulpen stap, draf, galop en hooooo of ruuuustig leren.
Als je vanuit de galop terug naar de draf wilt, zou ik je inbeelden dat je je zo lang maakt dat je je voeten aan de grond zet, dus echt diep gaan zitten. Dan een lange stemhulp, dus bijv. ruuuustig en ophoudingen geven, niet gaan hangen en voltes kunnen ook helpen.
Een paard op een volte kan lang niet zo hard.
Als je het paard van hand laat veranderen in de galop, galoppeert het dan door in de contragalop, springt het over of valt het terug?
Want als de galop ongemakkelijk of moeilijk wordt voor het paard, gaat hij misschien ook terug?
Ik zou ook het probleem niet aan de voorkant zoeken, dus geen ander bit o.i.d. gebruiken of hulpteugels of wat dan ook en niet gaan hangen op de teugels.
Inderdaad meer op je zit proberen te rijden.
In de galop wel contact houden, zelfs als je terug wil, zowel met je benen als met je handen.
Fijn dat je al een beetje vooruitgang kunt merken.
Veel succes!