Ik heb een nogal pittige merrie,
en de laatste tijd oefen ik wat meer op de overgang van galop naar draf.
Hier heb ik altijd al problemen mee gehad,
daarom dat ik vaak aanspring in stap en terug direct overga naar stap als ik wil galopperen.
Doordat mijn merrie nogal een heethoofd is, krijg ik haar niet meer in draf, ook als ik minder dan 3 stappen galopeer.
En als ik haar wil laten draven heb ik zeker een 30tal minuten of langer problemen met haar, ze blijft maar sprongsjes maken en wordt echt heeeel sterk in de mond.
Mijn lesgeefster heeft aangeraden om mij niet te laten doen en blijven draven tot ze luistert.
Maar meestal verergert dit de zaken.
Het gemakkelijkst is om naar stap dus terug over te gaan en na een tiental minuten stappen is ze terug kalm(er) bij het draven.
Ik wil hier toch echt vanaf, het is niet aangenaam om iedere keer het mij te ontzien om aan te springen in galop omdat ik weet dat ik daarna problemen zal ervaren.
Dus hierbij zou ik graag enkele tips vragen:
Momenteel rij ik met een Mexicaans hoofdstel zodanig dat ze niet te veel druk heeft op haar bit.
Maar onlangs heeft iemand me aangeraden om eens met een gewoon hoofdstel te rijden.
Dit heb ik dan ook gedaan, maar het was hetzelfde resultaat.
Nu had die persoon mij ook aangeraden met een ander bit te rijden.
Momenteel heb ik een gewoon watertrensje.
En ik heb al een ongebroken trens gebruikt uit rubber, want ze kauwt ook constant.
Dit heeft niet echt geholpen.
Dus die persoon (lesgeefster) raadde een scherper bitje aan, maar daar ben ik eigenlijk niet zo voor te vinden.
Is een ander bit een deel van de oplossing? Want ik twijfel daar wel aan.
Iemand tips/ideeën/ervaringen?
Alvast bedankt om dit al te lezen
)