bang na val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloes12345

bang na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:30

hoi,

ik ben een aantal weken geleden nogal hard van een paard afgevallen. na een kwartier aan de kant te hebben gezeten ben ik er wel weer opgegaan ook al ging dat niet van harte. de twee weken daarna heb ik op lieve paarden gereden en op me verzorg paardjes. dit ging allemaal goed. tot ik afgelopen zaterdag weer op een van de paarden moest die pittig zijn. ik was van te voren al erg bang maar ben er wel opgestapt. later er weer afgevallen en heel erg bang geworden. ben er nog wel opgestapt en heb de les uitgereden. maar nu ben ik erg bang geworden. ik was vandaag bij me verzorgpaardjes en durfde er niet op te stappen (mede ook door de pijn in mijn rug door de val) maar ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet doen en ik hoop dat jullie tips hebben.

groetjes marloes12345

RyanneZarita

Re: bang na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:35

Hoi Marloes,

Wanneer je zo bang bent voor 'pittige paarden', kun je beter niet alsnog opstappen. Je brengt je angst namelijk over op het paard. Hij voelt dat jij het spannend vind en maakt daar dan misbruik van: hij gaat proberen je eraf te gooien. Je kunt beter op de 'brave paarden' blijven rijden, tot je genoeg zelfvertrouwen hebt. Op een gegeven moment, als je erg vaak op de brave paarden hebt gereden, leer je dat je ze beter de baas kunt zijn en beter kunt blijven zitten. Dan kun je met genoeg zelfvertrouwen en zonder al te veel spanning op een wat pittiger paard gaan. Succes!

En trouwens heel goed dat je steeds weer bent opgestapt! Erg moedig!

marloes12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:39

ja dit was ook al mijn plan maar op mijn manege mogen we niet kiezen op wat voor paard je rijd en je mag ook niet ruilen. dus daarom dacht ik ik ga op mijn verzorgpaardje rijden want die is zo mak als een lammetje maar daar durfde ik vandaag zelfs niet meer op gewoon omdat ik bang ben dat hij per ongeluk toch iets doet en ik er weer afval.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:42

marloes12345 schreef:
ja dit was ook al mijn plan maar op mijn manege mogen we niet kiezen op wat voor paard je rijd en je mag ook niet ruilen. dus daarom dacht ik ik ga op mijn verzorgpaardje rijden want die is zo mak als een lammetje maar daar durfde ik vandaag zelfs niet meer op gewoon omdat ik bang ben dat hij per ongeluk toch iets doet en ik er weer afval.

Je kunt toch wel overleggen met de manege-eigenaar. Die zal het heus wel snappen. Die zet je liever zelfverzekerd op een makkelijk paard dan bang op een pittig paard.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:43

Als je zeker weet dat je verzorgpaardje niks doet zou ik daar gewoon lekker op gaan zitten. Al ga je alleen maar stappen en een beetje draven? Gewoon elke keer er even op stappen. Dan krijg je vanzelf het idee dat het beter gaat en dat hij echt niets doet.
De instructeur/instructrice kan jou niet dwingen op een 'pittig paard' te gaan. Ik zou dit gewoon even bespreken. Zeggen dat je niet genoeg zelfvertrouwen hebt voor een pittig paard. (Desnoods kun je misschien op een lager niveau lessen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:43

Ik vind dat jouw manege er wel rekening mee mag houden hoor. Mijn lesgeefster zei een x tegen me dat t plezier in t rijden belangrijker is.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:44

Dat is ook zeker waar! Je doet het voor je plezier en je wilt er iets van leren. Je wilt niet continue bang zijn dat je eraf valt.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:46

waarom zouden ze je niet op een makkelijk paard laten als jij nu even niet meer op een pittig paard durft. je kunt het hun vast wel vragen en vertellen dat je nu niet meer op een paard durft en dat je daarom langzaam wilt opbouwen beginnend met een makkelijk paard om je zelfvertrouwen terug te krijgen. succes;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:48

Zo heb ik ook gezeten. Ik heb nu priveles, mijn instructrice weet ervan en samen zijn we bezig me over mijn angst heen te helpen. Ik zit er nu al weer ontspannen op. Ze zet nu soms ook andere paarden klaar, om mij vertrouwen te geven, dat ik de controle ook bij andere paarden niet hoef te verliezen en hoe ik dingen kan oplossen.
Als een paard kijkerig wordt en daardoor opzij springt, doet me nu niet zo veel meer.
Een goede begrijpende instructie, die je voorzichtig een pas verder helpt telkens, is voor mij de sleutel geweest.

marloes12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 20:06

heel erg bedankt allemaal. ik ga het met me instructrice overleggen. ik heb met de eigenaar van mijn verzorgpaardje afgesproken dat hij me morgen gaat helpen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:11

Hier zetten ze je ook zomaar op een paard waar je totaal geen klik mee hebt. Eigenaresse weet het, maar het kan haar weinig schelen. Daar moet je dan maar mee leren leven :c
En met geen klik bedoel ik eigenlijk een rothekel hebben aan een pony, omdat je dan geen les hebt maar rodeo. Wat je ook doet. Doet hij bij iedereen.

Maar dat had ik in het begin ook. Toen ik begon met de galop werd ik er gelijk mooi 2 keer af gegooid. Toen heb ik heel lang op een braaf paardje gereden en ben toen zelf met de galop begonnen toen dat goed voelde. Je moet gewoon het vertrouwen weer terug vinden, dat kan even duren :)

marloes12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 20:42

@riraito
ja, ik kan hier best meeleven. ik rijd al meer dan 8 jaar op deze manege. maar ik ben nog nooit zo bang geweest. maar ik ga nu morgen eens kijken hoe het gaat met de eigenaar van mijn verzorgpaardje erbij en dan maar hopen dat ik erop durf. we gaan het heel rustig oppakken. eerst alleen maar stappen en als ik vertrouwen heb ook draven. ik moet nog met de manege overleggen en hopelijk hebben ze er een beetje begrip voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:50

Hoi Marloes,
ik hoop, dat je vandaag met plezier op je verzorgpony zit!!

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:26

Succes vandaag!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:33

Succes vandaag op je verzorgpony!
En verder moet je je 1 ding heel erg goed realiseren: jij bent KLANT op jouw manege. JIJ (of je ouders) betalen geld voor jouw les.

Dan mag je op zijn minst verwachten dat jouw les aansluit bij jouw behoeften. En nu snap ik best dat je niet iedere keer op de meest populaire pony kunt rijden. Maar duidelijk aangeven dat je angstig bent geworden, en dat je de komende tijd alleen maar wil werken aan het herstel van je vertrouwen ( door een behoorlijke tijd echt alleen maar op echt brave paarden te rijden) is heel erg normaal. Als je instructeur daar niet respectvol mee omgaat, jou hier niet serieus in wil nemen, dan moet je toch echt gaan nadenken of dit de manege is waar jij je geld aan wil geven, om jou les te MOGEN geven!

marloes12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:25

ik heb gereden. ik heb ongeveer een half uurtje gestapt. en een klein stukje gedraafd terwijl de eigenaar me vast hield. ik vond dit erg spannend dus hebben we nu afgesproken dat ik de komende tijd alleen nog maar ga rijden als hij erbij is. ook gaan we op de manege overleggen of ik daar misschien met mijn verzorgpaard mag gaan lessen tot ik weer wat meer vertrouwen heb. maar in iedergaval heel erg bedankt voor jullie tips en jullie steun!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:40

Heel knap van je dat je van die goede kleine stapjes maakt!
Ik ben zelf erg hard gevallen vorig jaar en het heeft heel erg lang geduurd voordat ik überhaupt weer durfde te rijden. Het kwam een beetje met golven, de ene keer wou ik heel graag rijden en de keer daarna durfde ik weer niet. Ik rijd nu op een andere merrie en zo lang ik hele kleine stapjes neem gaat het prima. De ene keer beter dan de andere, en het gaat heel langzaam, maar stukje bij beetje kom je er vanzelf wel :)

En lessen met je verzorgpony is altijd een goed idee!

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:15

wat fijn dat je er op durfde :) Dat het nog geen grote stappen zijn maakt helemaal niks uit. Kleine stappen zijn ook stappen toch?

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:01

Wat goed dat je weer gereden hebt. Lekker onder goede begeleiding gaan rijden. Desnoods een paar lesjes aan de longe

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:06

Even een hele andere ondersteuning. Bach bloesem, rescue remedy. Het heeft mij erg geholpen nadat ik een paar keer gevallen was en ook bang geworden was.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:25

Heel logisch dat je bang ben na een val, de 1 stapt zo weer op en de ander durft niet meer.
Het vertrouwen terug winnen kost tijd en daar moet je ook de tijd voor nemen.
Lekker rustig weer gaan rijden beetje hobbelen en de rest komt vanzelf wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:34

Goed hoor!! Werken aan het weer opbouwen van je vertrouwen!!

En er zijn vele dingen, die je tijdens het rijden en daarbuiten kunt doen - komt vast goed!!