tenen naar buiten draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bente_11

tenen naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:00

ik zit al een paar jaar met hetzelfde probleem..
ik draai echt extreem mijn tenen naar buiten, ik heb hier al van alles voor geprobeerd maar ik geloof dat ik het mezelf vroeger ergens gewoon aangeleerd heb. Maar ik dacht ik waag hier nog een gokje!
dus bij deze: iemand een gouden tip om van mijn verschrikkelijke naar buitenstaande tenen af te komen?

alvast bedankt!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:01

Schuine beugelblokjes kunnen helpen, die heb ik ook. Verder gewoon een instructrice zoeken die hier echt op hamert en je er elke keer op wijst!

Bente_11

Re: tenen naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:02

Ja werkt dat echt? ik hoor namelijk hele verschillende dingen over die schuine beugelblokjes. een instructrice die erop hamert heb ik al en ik word er ondertussen gestoord van haha!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:08

Het is anatomisch slecht mogelijk om je tenen echt naar binnen of naar voren te draaien. Hierdoor creëer je minder ruimte tussen je benen en moet je dus je benen raar buigen om voldoende ruimte te geven voor je paard.
Als je tenen minimaal naar buiten blijven staan gebeurd dit ruimte geven vanzelf en dat is anatomisch veel minder belastend.

Extreem naar buiten(zoals jij aangeeft) is uiteraard ook niet goed, hiermee ga je ook dingen vastzetten/blokkeren. Probeer je benen gewoon ontspannen naar beneden te laten hangen en niet teveel te focussen op je tenen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:09

Heb er zelf ook last van.. Wat bij mij helpt: Probeer bewust je benen en voeten te voelen. Doe de stijgbeugels zo dat je met je kleine teen tegen de beugelrand kant zodat je dit dus kan voelen en je daarop kan concentreren. Druk vanuit je knieen je been naar beneden en je hak naar buiten. Probeer goed de binnenkant van je kuit aan het paard te houden, als je teveel de achterkant van kuit naar binnen laat gaan, gaat je been 'rollen' en floept die teen weer naar buiten.
Vraag iemand om je er iedere 30 seconden erop te wijzen.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:11

jorretje schreef:
Heb er zelf ook last van.. Wat bij mij helpt: Probeer bewust je benen en voeten te voelen. Doe de stijgbeugels zo dat je met je kleine teen tegen de beugelrand kant zodat je dit dus kan voelen en je daarop kan concentreren. Druk vanuit je knieen je been naar beneden en je hak naar buiten. Probeer goed de binnenkant van je kuit aan het paard te houden, als je teveel de achterkant van kuit naar binnen laat gaan, gaat je been 'rollen' en floept die teen weer naar buiten.
Vraag iemand om je er iedere 30 seconden erop te wijzen.

Bedankt voor de tip!

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:13

wat vooral mijn probleem is is dat ik mijn voeten ga kantelen in de beugels als ik mijn tenen naar binnen wil draaien, maar ik ga met jullie tips aan het werk en ik hoop dat het werkt!

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:14

Stipje! Ik zit met het zelfde probleem.

Rijd je ook wel eens zonder beugels? Dit doet bij mij echt wonderen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:14

misschien proberen te focussen om je hakken een beetje naar buiten te draaien, gaan je tenen automatisch naar binnen, verder proberen écht goed met je kuit been te geven, niet met je hak, dan blijven je tenen ook sneller naar binnen... en knieeen goed tegen je zadel aan houden, dan blijven je hakken ook netter naar binnen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:19

Probeer uit te zoeken waardoor het komt dat je tenen naar buiten draaien, misschien een keer een zitlesje doen?
De laatste weken heb ik hier geholpen bij de beginnerslessen en is het mij weer eens opgevallen dat de overgrote meerderheid hun voeten verkeerd hield, maar dat eigenlijk bij iedereen kwam door een 'probleem' ergens anders zoals bij hun bovenbenen of knieën.
Zelf ben ik ook eeuwen bezig geweest met leren mijn tenen niet naar buiten te draaien, tot ik 1 keer een zitles had en de instructrice daar commentaar had op de houding van mijn knieën. Braaf geluisterd, knieën beter aangesloten aan het zadel en voila... daar draaiden ook opeens mijn tenen terug naar waar ze eigenlijk hoorden.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:37

ik doe mee aan de zitcompetitie hiervoor krijg ik elke zondag zitles en ik word echt dood gegooid met: TENEN NAAR BINNEN! maar opzich zitlessen werken heel fijn gewoon om je een uur op je zit te concentreren. uit die lessen heb ik vooral geleerd knieën aangesloten houden, hakken naar buiten been lang houden en veel zonder beugels rijden.. maar het lukt me maar niet :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:58

het heeft bij mij ook 5 jaar geduurt voordat ik altijd op het goede been ging lichtrijden, heeft tijd nodig! en jezelf om de 2 seconden er op wijzen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:38

Beweeg je boven benen van het zadel af naar buiten, beweeg ze naar achteren.
Schuif ze nu van achteren naar voren opnieuw aan het zadel, met in je gevoel de bovenkant van je dijen naar het zadel toe gericht.
Laat je onderbenen verder gewoon, zonder enige spanning, afhangen maar breng je voeten onder de massa van je eigen lichaam, alsof je op de grond staat.
Dit is een correcte driehoekszit.
Concentreer je verder alleen maar op je knieën en de bovenkant van je dijen. Je voeten komen in de loop van de tijd vanzelf goed als je lichaam zich aangepast heeft.