Ik rij momenteel een 3,5 jarige fries die echt niets snapt van galoperen! Ik heb de afgelopen 8 jaar alleen nog maar op friezen gereden dus ik weet opzich wel wat van het rijden van friezen af maar deze merrie begrijpt het gewoon echt niet met ruiter op haar...
Ze gaat zoals veel friezen eerst heel hard draven en als ze dan op een gegeven moment aanspringt dan is het net een hertje.. Ze springt van voor erg hoog en blijft zo half draven van achter.......
Merrie is vrij stug maar wel slank van postuur (echt een modern type). Waar ze ingereden is reden ze haar met slof en sporen en daar galopeerde ze blijkbaar wel (ik heb dit niet gezien). (moet ik dan ook maar een slof en sporen er om gooien om resultaat te krijgen?
)Nou heb ik het 1 keer in de bak geprobeert maar dit is voor haar echt te moeilijk (en voor mij erg uitputtend met maar een heel klein beetje resultaat)!
Ik heb haar aan de longe genomen een paar dagen later maar ook hier vind ze het erg lastig.. Linksom gaat iets beter dan rechtsom maar ze trek behoorlijk hard aan de longe en springt wederom niet mooi door. Haar benen gaan alle kanten op behalve de juiste..
Vandaag heb ik haar mee naar buiten genomen omdat ik zelf graag met jonge paarden op lange stukken rechtuit galopeer om een beetje te leren schakelen en om veel overgangen te rijden. Meestal is dit voor het paard ook makkelijker dan na 40 meter weer een bocht te moeten maken.. Het eerste pad heb ik haar in de galop gekregen maar weer zo huppelend springend en ontstuimig ook viel ze elke keer om de paar passen weer in draf om even heel hard te draven en dan weer aan te springen. Het tweede pad ging ze uiteindelijk wel echt een beetje galoperen met ook vanuit het achterbeen wat activiteit maar wederom om de paar passen terug in draf....
Voor mijn gevoel moet ik dit dus meer gaan oefenen, buiten op de lange paden haar laten voelen hoe ze met ruiter kan galoperen voordat ik het weer in de rijbak probeer..
Mijn eerste idee was om het aan de longe veel mee te nemen de galop maar ze is erg sterk en draait zich naar buiten om dus dat wordt weer een heel ander gevecht..
Heeft er iemand anders misschien nog een fijne tip of goede raad?
Ik heb begeleiding en zij vind het ook een goed idee om het buiten te oefenen (we hebben voor de stal een erg groot grasveld dus hier heb ik ook wel flink ruimte om te galoperen). Toch ben ik wel benieuwd of jullie nog andere tips hebben

Ook zijn tips welkom voor het naar buiten omdraaien aan de longe.. Naar binnen vind ik niet zo erg want dit is optijd te corrigeren met je lichaamshouding en anders zweep maar als ze naar buiten wilt draaien dan heb je vaak zo weinig te vertellen!
ik ken het probleem zo goed), dan is het een idee om met dubbele longe te longeren. Maak het jezelf niet te lastig; neem twee longeerlijnen, klik beiden aan een bitring, de buitenste longeerlijn komt over haar schoft naar je toe en de andere heb je direct naar de binnenkant vast. Dit hoeft niet strak aangehouden te worden, mag best een lichte boog in komen. Met je houding, stem en zweep houd je haar op de gewenste afstand en het gewenste tempo. Wil ze naar buiten weg draaien dan corrigeer je haar met de binnen"teugel" en laat je haar goed voorwaarts komen. Na een tijd hebben ze dit door. Ik vond dit altijd een prettige manier om te longeren. Niks vasthangen met bijzet, niks constant in de mond trekken; maar het principe goed aanleren dat ze in ieder geval al eens op die volte moet blijven in jouw tempo.