Hoe van slof teugel naar normale teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Hoe van slof teugel naar normale teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 09:04

Hoihoi,
Mijn Fries was volgens zijn vorige bereider heel sterk, ging er alleen maar vandoor en wou dan niet meer terug komen. Toen zijn zij hem dus met slof gaan rijden.
Toen hij bij mij kwam kwamen we er al snel achter dat zijn zadel eigenlijk niet goed lag en hebben we op aan rading zo,n ligt gewicht zadel gekocht die zich aanpast aan de vorm van het paard (omdat hij ook bijna geen schoft heeft) hoe dan ook, de fries is er bij mij eigenlijk nooit echt in paniek of wat dan ook vandoor gegaan, hij schrikt wel eens maar dan krijg ik hem met mijn stem en een aai vanzelf wel weer terug. Ik wil nu dus wel graag zonder slof gaan rijden, omdat ik hem na mijn idee niet nodig heb.

Nu dus eindelijk de vraag ;) hoe ga je van slof naar gewone teugels? Ik heb al een paar keer met en normale teugels en slof gereden. Kan ik nu gewoon de slof eraf halen en met alleen normale teugels gaan rijden?

Bedankt x

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:06

yep gewoon slof eraf en met gewone teugels rijden :)

Ilse_123

gewoon eraf halen en gaan met die banaan :D

EmptyWords

is hij met slof en dan zonder normale teugels gereden?

ik zou gewoon de slof er af halen en gan rijden, je merkt t vanzelf

Es_ther

Wat al is gezegd, eraf en rijden maar :D!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:07

Als jij tijdens het rijden je slof los hebt hangen heeft die geen nut. Je kan het dan volgens mij ook zonder. Zeker als je zegt dat de fries zo makkelijk terug te rijden is op enkel stem en een aai. Waarom zou je het dan niet zonder proberen? Wat houdt je tegen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:29

meggiemeg schreef:
Als jij tijdens het rijden je slof los hebt hangen heeft die geen nut. Je kan het dan volgens mij ook zonder. Zeker als je zegt dat de fries zo makkelijk terug te rijden is op enkel stem en een aai. Waarom zou je het dan niet zonder proberen? Wat houdt je tegen?

Het idee van een slof is voor een paard soms al genoeg hoor.
Zat paarden die hun hoofd al in positie houden als de slof nog niet eens aangeraakt wordt.

x_Kimberlyxx

Re: Hoe van slof teugel naar normale teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:44

Hij loopt in het begin wel vaak met zijn hoofd omhoog, dan laat ik hem meestal gewoon zo lopen (slof gewoon los) en na een kwartier ontspant hij en loopt hij gewoon netjes op zichzelf aan de teugel.

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:04

Slof steeds losser doen en op het gegeven moment zo los dat het geen nut meer heeft om hem eraan te hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:06

Volgens mij ben je al heel goed op weg als je hem zelfs met slof gewoon zijn vrijheid geeft. Zeker omdat je aangeeft dat hij vanzelf zakt na een kwartier weet ik zeker dat je nu al zonder kan. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:52

HAR --> RT-P

Martjee666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:58

Ik zeg ook; gewoon doen!! Pas dan weet je het. Begin anders eerst met slof en haal het eraf als je merkt dat hij gewoon lekker ontspannen loopt. Succes :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:47

moonfish13 schreef:
Zat paarden die hun hoofd al in positie houden als de slof nog niet eens aangeraakt wordt.

....wat mij een uitstekend argument lijkt, om de slof AF te laten!
Een paard "maar meteen in een houding krijgen" heeft niets te maken met rijkunst, meer over "hij moet aan de tegel dat wil zeggen in de krul, punt uit".
Rijkunst gaat over een happy atlethe die beweegt vanuit ontspanning, in correcte gang, aan de hulpen, swingt, recht is gericht en met zijn zwaartepunt kan spelen en schakelen (ook bekend als verzamelen).
Die correcte houding komt gewoon vanzelf, zonder slof. (Maar wel na logisch, doelmatig en vooral lang en hard werken.)
Met slof kun je vrijwel alle 6 punten van de ausbildung wel schudden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:50

Janneke2 schreef:

Wat een onzin. Dit zegt wel een boel over jouw manier van africhten. Een slof is een hulpmiddel en zegt dus niets over de kwaliteit van de zes punten. Mits je hem goed gebruikt dan. We gaan toch ook geen zadels verbieden omdat veel ruiters zitten als een krant? Of caps omdat veel ruiters rijden zonder na te denken? :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:09

Janneke2 schreef:
moonfish13 schreef:

Een paard "maar meteen in een houding krijgen" heeft niets te maken met rijkunst, meer over "hij moet aan de tegel dat wil zeggen in de krul, punt uit".
Rijkunst gaat over een happy atlethe die beweegt vanuit ontspanning, in correcte gang, aan de hulpen, swingt, recht is gericht en met zijn zwaartepunt kan spelen en schakelen (ook bekend als verzamelen).
Die correcte houding komt gewoon vanzelf, zonder slof. (Maar wel na logisch, doelmatig en vooral lang en hard werken.)

Zeg ik dat dan dat dat goed is? :+
Maar het wegschieten zonder slof, sommige paarden hebben dan echt wel door dat er een slof omheen hangt, waarmee ze het dan meteen laten.

Hap hap hap, echt bokt weer.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:15

ik rij ook altijd met slof, als ik zonder slof rijdt en mijn paard snapt een oefening niet dan schiet hij met zijn lichaam alle kanten op, met slof kan hij minder snel zijn hoofd omhoog doen en heb ik hem sneller terug in het gareel.
mijn paard is erg flegmatiek en lening in zijn lijf.
moet er wel bij zeggen dat wij nu op een punt zijn in training dat alle oefeningen netjes gaan en dat wij aan het afwisselen zijn, de ene keer met slof en andere keer zonder slof.
sommige paarden zijn gewoon erg sterk en het is uiteindelijk de kunst om je paard zonder slof fijn door de baan te sturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:49

Vudress schreef:
Janneke2 schreef:

Wat een onzin. Dit zegt wel een boel over jouw manier van africhten. Een slof is een hulpmiddel en zegt dus niets over de kwaliteit van de zes punten. Mits je hem goed gebruikt dan. We gaan toch ook geen zadels verbieden omdat veel ruiters zitten als een krant? Of caps omdat veel ruiters rijden zonder na te denken? :D

Okee - hier zit iets in. Als er op gegeven moment iets mis blijft gaat en *een* hulpmiddel, een korte tijd ingezet, biedt soelaas - het zij zo. (Dat is zo ongeveer wat ik versta onder "goed gebruik..." ;) .)

Itt: "mijn paard is zo sterk, dus doe ik het met slof".
Tja - bijna het enige wat die slof doet, is de kracht die je met je handen zet, versterken. (Zodat hij zijn hoofd - foei toch! - niet meer omhoog kan doen.)
Geef mij maar Emiel Voest's benadering: 'less is more" - die doet bij 'sterke' paarden gewoon het bit uit en de rest van het hoofdstel vaak ook.

Mijn kritiek was meer gericht op Moonfish.
@Moonfish: ik vond je post raar en vergoelijkend klinken: "die slof is niet erg" (...en op zich kan je een slof goed gebruiken, dat klopt)
gevolgd door "dan houden ze hun hoofd al in positie" alsof dat de kern van de zaak zou zijn.

(En mijn idee is, dat als je wat voor hulpteugel dan ook, alleen maar gebruikt, om een paard in de goede houding te krijgen, punt uit - dat je dan de hele ''ontspanning in de beweging, echt aan de hulpen staan, swingen, rechtrichten en correct verzamelen en uitstrekken'' wel kunt vergeten.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-04-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:50

Steeds langer zetten.
Maar je kan hem er ook gewoon gelijk afhalen?
En dan proberen verder te rijden.
succes! ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:56

Janneke2 schreef:
Janneke2 schreef:

Okee - hier zit iets in. Als er op gegeven moment iets mis blijft gaat en *een* hulpmiddel, een korte tijd ingezet, biedt soelaas - het zij zo. (Dat is zo ongeveer wat ik versta onder "goed gebruik..." ;) .)

Itt: "mijn paard is zo sterk, dus doe ik het met slof".
Tja - bijna het enige wat die slof doet, is de kracht die je met je handen zet, versterken. (Zodat hij zijn hoofd - foei toch! - niet meer omhoog kan doen.)
Geef mij maar Emiel Voest's benadering: 'less is more" - die doet bij 'sterke' paarden gewoon het bit uit en de rest van het hoofdstel vaak ook.

Mijn kritiek was meer gericht op Moonfish.
@Moonfish: ik vond je post raar en vergoelijkend klinken: "die slof is niet erg" (...en op zich kan je een slof goed gebruiken, dat klopt)
gevolgd door "dan houden ze hun hoofd al in positie" alsof dat de kern van de zaak zou zijn.

(En mijn idee is, dat als je wat voor hulpteugel dan ook, alleen maar gebruikt, om een paard in de goede houding te krijgen, punt uit - dat je dan de hele ''ontspanning in de beweging, echt aan de hulpen staan, swingen, rechtrichten en correct verzamelen en uitstrekken'' wel kunt vergeten.)[/quote]

ik denk toch dat ieder zijn eigen mening over de slof heeft.
de 1 gebruikt hem te makkelijk en de ander is e een zware tegenstander van.
ik heb een mega sterk paard en vrij groot in lengte en omvang en bij mij vooral door zijn gedrag werkt een slof heel fijn, en kan ik mijn paard hierdoor beter en fijner afstellen in de hulpen.
mijn paard springt als hij het te moeilijk vind alle kanten op en daar bedoel ik mee omhoog opzij met zijn kont gerust in de bak geparkeerd en als ik de slof erop heb kan ik hem veel beter bij me houden.. voor mij is het niet omdat zijn hoofd halshouding daardoor zogenaamd beter (lijkt) want hij loopt van zichzelf al snel te diep.
daarbij komt ook dat mijn paard op zijn voorhand gebouwd is wat vaak met de moeilijkere oefeningen toch tegenwerkt.
vroeger was ik ook absoluut geen voorstander van de slof omdat ik het zag als dwangmiddel, maar je moet er mee leren rijden en weten waarvoor je een slof gebruikt.
bij mij zit dan ook de slof aan de zijkanten vast en niet tussen de benen, dat is puur om die zijwaartse capriolen die hij uithaalt te begrenzen.. als ik hem tussen de benen zou doen dan komt hij nog meer op de voorhand en wordt hij al snel naar beneden gedwongen wat niet de bedoeling is.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:07

ik heb hier een voorbeeld foto van hoe ik de slof gebruik op mijn paard. ( hij mag iets meer buiging in de hals hebben en achter de kaak meer los laten maar hij draagt goed op de achterhand) vind het zelf niet een heel verkeerd beeld en dat met een losse slof.
ik durf namelijk ook wel een foto te plaatsen over het gebruik van de slof en ik kan ook wel tegen een beetje kritiek.

niet de beste foto maar het is er wel 1 die laat zien dat als het paard in een goede houding loopt de slof er los bij hangt, niet alleen aan de zijkanten maar ook in de hand liggen ze in een boogje.
Afbeelding

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:11

moonfish13 schreef:
moonfish13 schreef:

Zeg ik dat dan dat dat goed is? :+
Maar het wegschieten zonder slof, sommige paarden hebben dan echt wel door dat er een slof omheen hangt, waarmee ze het dan meteen laten.

Hap hap hap, echt bokt weer.[/quote]

je hebt gelijk hoor want die van mij maakt daar gretig gebruik van om dan lekker weg te schieten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:51

my_precious schreef:
ik denk toch dat ieder zijn eigen mening over de slof heeft.
de 1 gebruikt hem te makkelijk en de ander is e een zware tegenstander van.
ik heb een mega sterk paard en vrij groot in lengte en omvang en bij mij vooral door zijn gedrag werkt een slof heel fijn, en kan ik mijn paard hierdoor beter en fijner afstellen in de hulpen.
(...)
vroeger was ik ook absoluut geen voorstander van de slof omdat ik het zag als dwangmiddel, maar je moet er mee leren rijden en weten waarvoor je een slof gebruikt.
bij mij zit dan ook de slof aan de zijkanten vast en niet tussen de benen, dat is puur om die zijwaartse capriolen die hij uithaalt te begrenzen.. als ik hem tussen de benen zou doen dan komt hij nog meer op de voorhand en wordt hij al snel naar beneden gedwongen wat niet de bedoeling is.

Psychologisch snap ik, dat als hij opzij springt, een teugel aan de zijkant begrenzend kan werken. (Dat doet een balansteugel ook.)
Maar mechanisch is de slof het scherpste, als je hem aan de zijkant vast maakt en je eigen hand relatief laag
staat. (Het allerscherpste werkt de hefboom, als je met je hand op dezelfde plek/ even hoog of laag als waar de slof is vastgemaakt.)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:56

Janneke2 schreef:
. (Het allerscherpste werkt de hefboom, als je met je hand op dezelfde plek/ even hoog of laag als waar de slof is vastgemaakt.)

Niet mijn ervaring. Het ligt namelijk aan het probleem waar je de slofteugel vastmaakt. Onderaan vastmaken is in de hoogte begrenzen en doe je bij paarden die zich snel opdrukken of er plotseling uitklappen. Zijdelings is handig om te begrenzen en om de buiging te controleren. Bovenaan (aan de ringetjes van je zadel) doe je om een paard iets meer naar boven te zetten. Dat laatste doe ik overigens vrijwel nooit.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:16

@vudress het laatste doe ik ook nooit hoor, dan komt het paard in oprichting, veel mensen die met slof trainen zetten hem aan de ringetjes vast om die oprichting er sneller op te krijgen.
je ziet trouwens met pessoa longeren ook de verschillende standen.
tussen de benen gebruik ik hem nooit omdat mijn paard op de voorhand gebouwd is, wat neerwaarts zeg maar en als snel te diep loopt.

@janneke2 ik heb normaal gesproken mijn handen steeds te hoog en mij wordt altijd tijdens de les geadviseerd om mijn handen lager te zetten echt voor het zadel aan de zijkanten van de schoft omdat de inwerking van het begrenzen beter zal zijn.
ik merk wel dat als ik de slof op deze manier gebruik het een stuk minder zwaar is en het doel is uiteindelijk om mijn paard als een veertje door de baan te sturen die bewijze van op 2 pinken te rijden is en dan wel zonder slof.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:55

Dat ligt dan aan jou en niet aan mij, je kan alles negatief verdraaien.

Ik heb niet eens een slof, enige waarvoor ik hem wel eens gebruikt heb is een paard wat zijn rug echt gigantisch vastzette zonder slof.
Dan was het enige doel om dat hoofd normaal te houden ipv bijna sterren kijken, dat was met mijn rug toen niet wenselijk.
Slof deed niet eens wat zo los hing ie, maar het had zijn effect.