paard blokkeerd in achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard blokkeerd in achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 17:22

hey,

ik heb sinds kort een probleem met het paard wat ik rij.
hij wil namelijk niet meer achterwaarts

na mijn weten is er niks met hem gebeurd.
hij ging altijd goed achterwaarts, niks mee aan de hand.
tot hij opeens niet meer achterwaarts wilde.
hij is gecontroleerd door een osteopaat en zij heeft niks bij hem kunnen vinden.
ook is mijn zadel gecontroleerd, was ook niks mis mee

ik kan halthouden, en hem nageeflijk houden
zodra ik achterwaarts ga zet die zn nek erop en blokkeerd hij.
ik kan hem dan weer gewoon nageeflijk vragen en weer proberen maar hij zet geen stap achterwaarts.
(aan de hand gaat hij wel achterwaarts)

ik ben de enigste die met hem rijd en ik heb niks veranderd aan mijn hulpen.

ik was laatst een buitenritje aan het maken (hij blokkeerde toen al in de bak) en ik ging het buiten even proberen of hij achterwaarts wilde en ja hoor, meneer stapte vrolijk achteruit. niks aan de hand.
onze bak is niet zwaar. maar nu is het grote probleem, hoe zou ik hem weer achterwaarts kunnen krijgen.
a.s zondag hebben we weer wedstrijd, zou toch fijn zijn als hij gewoon achterwaarts gaat.

(probleem speelt nu zn week of 4/5 en hij is 3 weken geleden nagekeken)

iemand tips...???

justkid

Re: paard blokkeerd in achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:01

Is hij misschien op zijn staart gaan staan? Ik rij veel achteruit maar heb de staart altijd in een vlecht.
Als hij het aan de hand wel doet zou er dan niet even iemand kunnen helpen vanaf de grond? Dan blijf jij zitten en stuurt degene op de grond hem achteruit?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 09:08

ja hij heeft idd een keer op zn staart gestaan. toen was er echt een hele pluk uit. ik heb meteen zn staart daarna geknipt.

iemand ernaast is een goed idee, dat wil die dan ook wel. maar als die persoon weg is, gaat hij ook niet meer. vanuit het zadel moet ik het oplossen met hem

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:40

Klinkt alsof hij niet stilstaat "met voorwaartse drang". Buiten doet hij het wel goed en daar zijn paarden normaal gesproken veel meer voorwaarts. Dus als hij zijn hoofd omhoog doet bij het achterwaarts gaan, meteen weer naar voren en de voorwaartse drang echt goed verbeteren. Dit net zolang blijven herhalen totdat hij netjes nageeflijk maar wel met voorwaartse drang stil staat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:19

Het achterwaarts gaan is een VOORWAARTSE beweging die zich naar achteren afrolt.
Wanneer je achterwaarts gaat moet je je paard RUSTIG en met gevoel met twee benen en je zit voorwaarts drijven tegen een weerstand biedende hand in. Wanneer je paard nageeft, voor onder het zadel omhoog komt en hierdoor achterwaarts begint te neigen geef jij na en beloon je.
Wees om te beginnen tevreden met één keer 5 cm. Stap onmiddellijk af en zet je paard op stal of in de wei.
Morgen verder.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:56

vur en simpelman, het gaat er niet om hoe je achterwaarts moet, dat weet ik zelf ook wel. maar zoals je kan lezen blokkeerd mijn paard opeens. nu is de vraag, hoe zouden jullie het oplossen...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:17

Meteen voorwaarts drijven als ie blokkeert, veel meer zit er volgens mij niet op.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 05:06

thqs, ga het proberen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:25

Je zult het wel meerdere keren moeten herhalen hoor, maar op gegeven moment hoop ik toch wel dat het kwartje bij je paard gaat vallen. O ja, en het spreekt voor zich dat je je hand ontspant op het moment dat hij achterwaarts gaat. ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:47

Wie wil mij uitleggen wat bedoeld wordt "met voorwaartse drang achteruit"?
Ik ben een westernruiter en ik wil juist als voorbereiding naar het stoppen dat het paard bij achteruit ook achteruit "denkt"
Hoe is een achteruithulp bij dressuur?

bestmusic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:48

miss heeft ie een keer op zijn staart gestaan...das best wel poedersuiker

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:47

Je moet elk moment het gevoel hebben dat je paard weer naar voren wil. En hij moet dus niet zijn hoofd naar zijn borst gaan en zijn rug wegdrukken, maar met een ontspannen rug en de hals (enigszins) op lengte (al naar gelang de africhtingsgraad). Hij mag niet hard achteruit rennen, maar rustig maar zeker achteruit stappen.

amber_melody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:51

Als ik dit verhaal zo hoor, denk ik inderdaad dat je paard een keer wat naars heeft meegemaakt terwijl hij deze beweging uitvoerde. Het achteruit lopen is ook een kwestie van vertrouwen van het dier in de ruiter. Misschien is hij gewoon eerst wat onzeker over de situatie en moet hij even weer vertrouwen kweken. Geef het wat tijd en beloon uitbundig als hij een stap achterwaarts gaat.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:54

Ik herken het probleem; heb dit vorig jaar ook gehad.
Mijn paard ging op een gegeven moment steigeren of op de kletter als ik alleen al aan aw gaan dacht.
Ik heb het opgelost door ff paar weken niet meer aan aw te denken en vervolgens idd bij blokkeren meteen weer voorwaarts.
Overdreven belonen bij elke inimini stap aw.
Nu loopt ze weer zonder problemen aw zoveel stappen als ik zelf vraag.
Succes ermee.
Maar nooit kwaad worden of je paard overvragen; dat werkt averechts.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:56

eerst aan de hand met commando back up zonder enige dwang of hulpmiddelen puur op je stem

dan er op zitten, losrijden en met neus tegen de muur zetten, alles los laten, teugels, dus geen druk, ook geen benen puur op stem back up

doet ie een pas, gelijk commando ho, zitten en uitbundig belonen, wegdraaien en wegstappen

na een tijdje rijden weer en dan pas na 2 pasjes ho zeggen, belonen, weg draaien maar nu de andere kant op en wegstappen

morgen weer het zelfde en na een paar dagen pas een uitbreiden naar meer passen