Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
femo schreef:de kant waar ze niet op vastpakt aanleuning houden, en de andere teugel elke keer kneedjes maken. idd gaan rechtrichten (waarvan ik van mening ben dat dat een gewone dagelijkse training is, maar iedereen ziet het als een los ding ) veel volte's. probeer vooral NIET vast te pakken waar zij heen moet kijken
femo schreef:de kant waar ze niet op vastpakt aanleuning houden, en de andere teugel elke keer kneedjes maken. idd gaan rechtrichten (waarvan ik van mening ben dat dat een gewone dagelijkse training is, maar iedereen ziet het als een los ding ) veel volte's. probeer vooral NIET vast te pakken waar zij heen moet kijken
max66 schreef:@fcsa: je bedoelt goede ervaringen met instructie? De stal zit in De Bilt zie ik, ik woon vlakbij Arnhem, niet echt in de buurt dus (zo'n 70 km)....
max66 schreef:@fcsa: je bedoelt goede ervaringen met instructie? De stal zit in De Bilt zie ik, ik woon vlakbij Arnhem, niet echt in de buurt dus (zo'n 70 km)....
@ Ester: ik vind het ook lastig uit te leggen.... Kijk, als ik op de linkerhand op een volte zit dan wil ik graag dat ze inbuigt naar links, met lichte stelling naar links.
De situatie is zoals jij zegt, dus hoofd (en voorhand)is naar buiten gesteld terwijl het lijf recht is.
Wat ik dus probeer is haar achterhand naar buiten te drukken met mijn linkerbeen, maar dit lukt dus niet (met zweepje aantikken op de achterhand wel). ALS ik dan (m.b.v. zweepje) haar achterhand naar buiten heb, dan blijft ze nog steeds met haar hoofd naar buiten kijken, i.p.v. naar binnen....
Ik hoop dat het zo duidelijker is?
En rechtrichten? Daar ben ik juist altijd mee bezig! Maar nu loop ik dus tegen dit probleem aan.... (ze heeft sowieso altijd meer moeite met buiging en stelling op de linkerhand gehad hoor, dus dit probleem is niet helemaal nieuw).
max66 schreef:@ Ester: ik vind het ook lastig uit te leggen.... Kijk, als ik op de linkerhand op een volte zit dan wil ik graag dat ze inbuigt naar links, met lichte stelling naar links.
De situatie is zoals jij zegt, dus hoofd (en voorhand)is naar buiten gesteld terwijl het lijf recht is.
Wat ik dus probeer is haar achterhand naar buiten te drukken met mijn linkerbeen, maar dit lukt dus niet (met zweepje aantikken op de achterhand wel). ALS ik dan (m.b.v. zweepje) haar achterhand naar buiten heb, dan blijft ze nog steeds met haar hoofd naar buiten kijken, i.p.v. naar binnen....
Mijati schreef:Ik zou zelf voltes op links gaan openen en sluiten. Zeker niet je binnenbeen naar achteren leggen, maar op zijn plek houden, je wilt dat hij om je binnenbeen 'krult'. Je zegt ook dat je je binnenhand overdreven naar binnen houd, dit kan juist het tegenovergestelde resultaat geven. Je paard probeert dan er onderuit te komen door naar buiten te kijken. Dus kneepjes op de binnenhand en niet verstarren op de buitenhand.
Wat is dat toch met die kneepjes? Dat is al de tweede keer in één topic....Jammer. max66 schreef:het gekke is al ik mijn paard bv na het rijden een snoepje geef terwijl ik erop zit, kan ze heel goed naar links buigen!
Vandaag lukte het weer niet. Het is zelfs zo erg dat ik haar op de linkerhand niet eens op de hoefslag krijg. Ze loopt dan zo ongeveer met haar voorhand op de hoefslag en met haar achterhand er vanaf, onderwijl naar buiten kijkend!
Ik laat mijn binnenbeen nu wel op de plek liggen. Ik laat de buitenteugel iets losser om mogelijk te maken dat ze inbuigt naar binnen. Als ik mijn binnenhand iets naar binnen doe dan valt ze helemaal naar binnen en dit kan ik niet corrigeren door mijn binnenbeen aan te leggen......
Ik moet binnenkort echt een les nemen (hoop een goede instructrice te vinden), maar ondertussen graag wat tips...?!