Onzeker te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLotje

Onzeker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:54

Hallo bokkers,

ik ben vreselijk onzeker als ik op mijn paard klim. M'n knol is echt een lieverd, daar niet van, maar ik ben veel banger voor het feit dat ik haar misschien pijn doe of helemaal niet goed rijdt. En veel meer vertrouwen krijg ik ook niet van het topic Aan de teugel, want als ik het daar zo goed lees, mishandel ik mijn paard? Ik heb geen recente foto's maar ik weet wel dat als ik nu vertel hoe ik rijd, jullie me vast haten :\ Ik zal wel vertellen hoe een gewone dressuurtraining er bij mij uitziet:

Ik begin met oprijden en tegenhouden, gewoon lekker actief stappen en wat draven, lang teugeltje, telkens wat korter pakken tot ze echt lekker loopt, en dan wil ik haar nog ontspannen krijgen, en ontspannen paard gaan lekker met een rechte rug lopen, hoofdje laten zakken ect, want Misty houdt haar hoofd soms nog wel eens haast horizontaal, voor haar loop een verticaal hoofd veel lekkerder. Een vriendin die een paar paarden rijdt en haar eigen paard, geen makkelijke, geeft gehad, kwam laatst een soort 'lesje' geven. Ze legde me uit dat ik eerst wat overgangen moet rijden en dat gaat gepaard met het druk geven, voor een ontspannen paard. Dus ik moet druk zetten op mijn buitenteugel, en de binnenteugel ontspannen en spannen. Ondertussen rijd ik de achterhand er lekker onder zodat ze fijn beweegt, en als haar hals en rug nou ook in een lijn staan dan loopt ze helemaal top! Ik ben dan ook gauw tevreden en als ze dan een tijdje zo heeft gelopen, weer even stappen met lang teugeltje, alles rustig aan, langzaam opbouwen.

Klinkt prima, toch? Ik ben geen gemene ruiter (vind ik), maar bij dat topic van Aan de teugel, noemen ze druk geven en spannen-ontspannen met je hand 'zagen' (niet aanvallend voor jullie bedoelt, absoluut niet) en ik wil allesbehalve mijn paard pijn doen. Het punt is, ik ben heel onzeker en laat over me heen lopen. Ik neem het niet op tegen mijn instucteurs op de manege en dit meisje, ik doe wat ze willen en maak ze tevreden. Maar het voelt niet goed, het voelt dankzij bokt alsof ik mijn paard pijn doe.

Ik wil hiermee bokt niet de schuld geven ofzo, maar ik ben net 12, wil gewoon een fijn ritje en waarbij Misty net zo ontspannen kan zijn als ik. Ik snap dat jullie nu denken: Je wilt dus alleen maar een krul in die nek, maar nee! Ik wil dat Misty fijn ontspannen is, we lekker kunnen rijden en het voor zowel haar als mij leuk is.

Nu kun je via de computer niet direct alles perfect gaan leren, maar ik zou het in ieder geval op prijs stellen als jullie me tips kunnen geven of gerust kunnen stellen dat wat ik doe, geen wereldramp is, maar helemaal niet zo erg als dat ik nu denk dat het is, omdat ik op bokt toch wel lees dat dit echt not-done is.

Sorry voor dit zeikverhaal, als jullie me nu penny vinden als 12-jarige kleuter.. Denk wat je wil, maar ik meen dit serieus en hoop echt dat ik hier wat van opsteek.

Pff, wat lucht dit op. Bedankt voor het lezen! xx

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:53

Je onzekerheid is niet nodig vind ik. Je rijd je paard prima. Zit je ook onzeker op je paard?
Het aan de teugel lopen heeft in mijn ogen heel veel te maken met ontspanning. Ontspan je zelf je handen/schouders/ellebogen dan scheelt dat ook al een hoop, je zit je paard dan niet onnodig dwars. Zet je namelijk je handen vast dan voelt het paard ook contstant druk in zijn mond.
Wat je vriendin met de buiten/binnenteugel. Met de buitenteugel houd je het paard op de hoefslag/recht en met de binnenteugel vraag je wat stelling. Je houd je binnenteugel dan wat van de hals en je buitenteugel hou je erbij. Loopt je paard dan daar waar je hem hebben wilt, ontspan je de handen maar houd wel contact. Dit is wat je vriendin bedoeld. Wil je er meer diepgang in dan zou ik toch een instructeur oid vragen. Via een topic zoals 'aan de teugel' is het allemaal wel makkelijk commentaar geven, zou er niet alles van aannemen wat er is gezegd. Zagen is echt duidelijk steeds klooien met je binnen-buitenteugel (heen en weer trekken, hoe je het ook noemt).

Ik zou eigenlijk gewoon lekker blijven rijden, ontspan je zelf dan doet je paard dat ook. Je geeft zelf aan dat je paard lekker loopt. Vind dat geen reden tot paniek hoor. ;)

Desireetje89

Re: Onzeker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:41

Vind het helemaal niet zo verkeerd hoor :)! Als ik mijn paard nageeflijk wil laten lopen. Neem ik meer druk op mijn teugels, rijd hem naar voren en hup hij ontspant! Niks mis mee dus met extra druk op je teugels. Heel goed zelfs!

xGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:59

Onzeker zij is voor niets goed, dan kan het alleen maar achteruit gaan. Dat je kneepjes geeft links en rechts zagen is, vind ik niet helemaal waar. Als je een paar keer kneepjes geeft en je paard is nageeflijk, dan is dat een goed teken. Wat deze bokker bedoelde (denk ik) is dat als je de hele tijd kneepjes blijft geven zonder dat er ook iets gebeurd. Je moet meer een kneepje geven zoals je een spons uitknijpt. Als je alleen een paar heel zachte kneepjes gaat geven, haalt dit niet zoveel uit. Je vriendin zei dat je je buitenteugel moet aanspannen en met de binnenkant kneepjes geven? Dit kan ook, maar op dat moment moet je je een beetje aanpassen aan je paard. Het heeft nog altijd zijn eigen handleiding. Mijn paard komt los als ik kneepjes geef als in een spons, en veel ga verruimen en uitstrekken in draf en galop.
Dat je bang bent om je paard mijn te doen, moet je je overzetten. Als je paard bijvoorbeeld ineens superveel begint te bokken, crossen en stijgeren, moet je ook niet denken: 'ik ga mijn paard geen tik geven want dan heeft het pijn'. Je paard moet naar jou luisteren, en niet andersom. Natuurlijk hoor je wel te luisteren als het probeert te zeggen dat het pijn heeft ofzo, maar in de piste moet het doen wan jij zegt.
Dat van die dierenmishandeling zou ik met een korreltje zout nemen. Matthias Rath (Duitse dressuurruiter van Totilas) werd beschuldigd van dierenmmisandeling omdat hij laag, diep en rond losreed (rollkür). Als je op google rollkür intikt, vind je wel een paar goede afbeeldingen. Als dat overeenkomt met hoe jij rijd, moet er dringend iets veranderen, maar anders zie ik niet wat het probleem is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:03

Tip: stop met dat topic lezen.

Ik denk dat je heel goed bewust bezig bent en dat jij je paard zeker niet mishandelt.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:36

Ik ben het absoluut met Renske eens.
Probeer echt te genieten van het rijden, daar gaat het ten slotte om.
Als je pony helemaal ontspannen is, zal hij als het goed is 'vanzelf' aan de teugel gaan.
Je doet je pony -voor zover ik het zo kan beoordelen- naar mijn idee absoluut geen pijn en ik vind dat je een paard wel aan de teugel mag vrágen met kneepjes, dus 'wíl/kún je nageven?' i.p.v. van het om en om trekken aan de teugels van 'ga met je hoofd omlaag'.
Wat die vriendin bedoelde was waarschijnlijk dat je van achter impuls/voorwaartse drang opwekt door overgangen te rijden en dan weerstand biedt met je hand (gewoon een beetje druk op de teugel), waarmee je eigenlijk die impuls omzet in verzameling en nageven.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:03

bedankt voor de reacties! ik heb vandaag les gehad en het ging hartstikke fijn. met mijn instructroce geprawt, ze zei: geniet van de keren dat je pony al wat nasr beneden komt en lekker voorwaarts gast. let masr gewoon op je hoyding en ontspan! dan komt het goed.

ik ga morgen ook weer rijden, ik hoop dwt het weer zo goed gaat en zal gewoon kijken hoe ze reageert als ik de buitenteugel lawt en goed voorwaarts blihf rihden. sorry voor de typfouten btw ik zit op mijn mobiel