Mijn paard heeft sinds vorige zomer vrij weinig gedaan. Sinds Januari rijd ik haar 1x per week en 2x per week aan de longe (elke keer kleine sessies). Vanaf maart is het mooier weer geworden en rijd ik haar nu om de dag en de dagen ertussen aan de longe of eindjes wandelen. Het probleem is dat mijn paard elke keer als de training intensief begint te worden gaat zweten. Je bent 10 minuten aan het draven en doet eens een paar een keer een galopje ertussen en dan is ze eigenlijk al meteen bezweet, niet moe maar wel bezweet.
We zijn genoodzaakt een buitenbak te gebruiken dus als ze al wat nat is stap ik haar meteen uit, gooi een deken op en kap ermee omdat ze best snel verkouden word. Wat zijn nu goede oefeningen om conditie op te bouwen? Ik snap dat zo'n proces tijd nodig heeft maar ik vraag me af wat echt gerichte oefeningen zijn?
Zweten is heel normaal en juist goed! Kan je paard tenminste zijn warmte kwijt! Mijn paard zweet ook vrij snel terwijl zij een bereconditie heeft. Ik zou me er niet te druk om maken en gewoon rustig verder werken anders bouw je nooit je conditie op als je elke keer stopt zodra hij wat gaat zweten.
Mijn paard is ook standaard met 10 minuten bezweet, maar absoluut niet buiten adem/moe o.i.d., paard staat ook goed in training. Inderdaad zoals _Sim_ zegt, het dier kan zijn warmte kwijt!
Zweten is goed. Ziet er misschien niet mooi uit, maar jah.....Namate zijn conditie beter wordt, zal dat ook beter worden. Wat je kunt doen om hem te helpen is scheren.
idd niks mis met zweten. De mijne zweet juist niet zo snel maar vanmorgen wel. Gipsycob, ik zou nu niet meer gaan scheren, het is april , het wordt warmer en het paard raakt zijn haren de komende tijd vast goed kwijt. Als je wil scheren doe dit dan in de winter.
Wintervacht. Ik zou ook gaan zweten als ik een berenpak aan heb en dan een rondje moet rennen... Als ze niet buiten adem is, rustig opbouwen. Goed uitstappen en zweetdeken om is altijd goed
Ze komen net pas uit hunvacht, het is ineens een stukje warmer geworden en misschien heeft je paard er ook gewoon aanleg voor. Mijn ene paard is echt afgemat als hij in zijn hals wat nattig is, het andere paard is na wat licht werk al snel drijfnat. Op conditie of net van het land maakt daarbij weinig uit. Gewoon lekker doorwerken dus.
Nikass
Geplaatst: 13-04-13 17:53
Zweten kan juist een teken zijn van een goede conditie. Kijk maar naar professionele sporters, die zweten snel.
Gerritt
Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-13 11:57
Hmm ik ga haar in ieder geval niet meer scheren! Wel bedankt voor de tip.
Oke maar kan het dan geen kwaad om door te rijden wanneer ze al nat is ? Niet dat ze op de tocht komt te staan
Het kan geen kwaad hoor om gewoon door te rijden met een natte vacht. Als je maar niet stil gaat staan om te kletsen en daarna weer verder rijden.
Waarom niet scheren. Ik scheer mijn paard ook gewoon in april hoor. Niet omdat ze niet uit de vacht komt, maar omdat ze het veel lekkerder vind. Ik scheer haar bijna het hele jaar door als het nodig is!
Het kan geen kwaad om gewoon door te rijden als je paard zweet. Het zou pas abnormaal zijn trouwens als je paard helemaal niet zou zweten. Als ik ga lopen, zweet ik ook dadelijk, maar dat betekent niet dat ik een slechte conditie heb.
Ik zou idd niet te veel gaan stilstaan. Het is nooit goed om boem baf te stoppen na gewerkt te hebben. Afkoelen door te stappen moet altijd, winter of zomer, veel zweet of weinig zweet, dikke vacht of dunne vacht.