Vertrouwen krijgen galop buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Vertrouwen krijgen galop buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 10:22

:wave:

Ik rij nu ongeveer twee jaar op mijn verzorghaf Stoffel. In het begin was ik erg bang, durfde ik helemaal niet naar buiten en inmiddels zijn we zover dat ik endurance met hem start, dus dat is positief en ik ben ook heel blij met hoe ver we tot nu toe gekomen zijn :j
Het probleem waar ik momenteel tegenaan loop, is het galopperen. In de bak vind Stoffel het nog erg lastig om lekker door te galopperen, dus hij bokt nog wel eens en daar word ik niet blij van. In de les zijn we hier wel mee aan het werk (steeds langere stukjes galopperen) en dit gaat goed. Ook loopt hij regelmatig aan de pessoa om hem te versterken. Hier zijn we dus mee bezig en dit gaat naar wens!

Het galopperen buiten gaat hartstikke goed :j Stoffel is braaf en bokt eigenlijk buiten nooit. Echter, mijn "endurance clubje" bestaat uit twee grotere paarden en daar rijd ik tijdens een wedstrijd achteraan. Stoffel is dan lekker voorwaarts en pakt ook zo af en toe een galopje mee, geen enkel probleem :n
Het probleem ligt bij mij bij het samen galopperen. Omdat de andere paarden groter zijn, galopperen ze harder en zet Stof dus ook een tandje bij en dat vind ik me toch een portie eng :+ Hoewel hij dus super braaf is, schiet bij mij de spanning omhoog en zie ik beelden voor me dat hij struikelt en we samen onderuit gaan, of dat hij ineens toch bokt en ik er keihard afvlieg. Ik heb het gevoel dat ik geen controle meer heb, omdat hij zo zijn best doet om bij de anderen in de buurt te blijven.

Het probleem ligt duidelijk bij mij, het zit tussen mijn oren, Stoffel zet feitelijk geen stap verkeerd. Heeft iemand tips om meer vertrouwen in hem te krijgen tijdens de galop buiten?

linnnh

Re: Vertrouwen krijgen galop buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:26

Wat ik heb gedaan om de angst na mijn val in het bos te "verdringen" is tijdens de galop in het bos gewoon te gaan. Op het moment dat je de spanning voelt opkomen even voor jezelf checken of je nog controle hebt :j

Dus een kleine ophouding maken, kijken of hij daarop reageert en terugkomt. Zo merk je dat jij het voor het zeggen hebt en dat er niks kan gebeuren.

Hoe minder jij voor zit te plukken, hoe minder snel hij zal struikelen :)

Succes! :))

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 08:26

Bedankt voor je tips, ik ga het eens proberen :j Gewoon DOEN dus, brrrr := haha

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:16

Ja inderdaad, je moet er even doorheen, maar daarna kun je vol gas meecrossen en wie weet haal je ze nog wel een keer in :))

Ik ben overigens gevallen in het bos, zonder dat het aan mn paard lag hoor! :j
Ik had er een oud zadel opgegooid omdat het vies weer was, maar dat oude zadel heb ik niet gecheckt voor vertrek. :=
Toen ik een lekker rengalopje meepakte en ik in verlichte zit ging zitten, scheurde mijn beugelriem af :') Daardoor heb ik een minuut of 2 aan de zijkant gehangen, en uiteindelijk onder hem eraf gevallen, was blij dat ik een cap op had, want anders had hij (peronegluk) tegen mn hoofd geschopt :j

Was gelukkig samen met een vriendinnetje, zij heeft toen heel heldhaftig mijn paard gevangen, en ik liep langs een fietspad, onder de modder, met mn cap op en zweep vast, zonder paard :') _O-

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:28

ik ben ook een tijd heel bang geweest buiten. langzaam opgebouwd, nu ga ik in volle galop (en dat gaat hard.) heb vertrouwen in het paard. hij vertrouwd jou en dut het toch maar even voor je. niet denken maar genieten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:36

Qua tips ga ik met linnnh mee, alleen zou ik wel willen toevoegen dat ik het zelf niet verstandig vind om op wedstrijd (of überhaupt met buiten rijden) je paard "achter anderen aan te laten gaan". Je schrijft dat je met grotere paarden samen rijdt en ik krijg de indruk dat je haf daardoor iets boven zijn tempo loopt en dat ook de galop harder gaat dan hij normaal gesproken zou doen, in ieder geval harder dan waar jij je prettig bij voelt (lekker voorwaarts kan al gauw iets sneller zijn dan goed voor je paard is). Vooral op lange afstanden is dit niet verstandig.

Ik zou zelf bijna zeggen dat je nog beter alleen kunt rijden (of met iemand die wel hetzelfde tempo loopt). Niet alleen om je paard niet te overvragen , maar ook om meer ontspanning (bij jullie beiden) en gevoel van controle (bij jou) te behouden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:09

Klopt als een bus Speedster, we hebben ook een rijmaatje gevonden met hetzelfde tempo, maar deze kon tot nu toe niet mee
12-05 start ik voor het eerst met haar :j

Moet wel zeggen dat ik Stoffel wel makkelijk terug kan rijden hoor, ook als hij achteraan loopt :j Met de galop lopen de anderen echter wel behoorlijk uit en dan wil hij er toch net wat te graag bij blijven..
In de andere gangen loopt hij mooi op eigen benen :j

Linnh: dat val-verhaal sla ik maar even over met lezen haha :')

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:39

Enthousiaste paarden die niet hetzelfde tempo lopen maar waarvan de langzaamste het tóch bij wilt houden.. jaja, dit probleem herken ik wel. :(:)
Ik vind het ook best een gegronde reden om hier bedenkingen bij te hebben, naast de medische gevaren op lange termijn van jaren over tempo heen laten gaan vind ik het ook op dat moment zelf best gevaarlijk. Ik wil je niet bang maken, maar het paard is tijdens het achterna racen van anderen echt veel minder bezig met de ondergrond, waar hij zijn voetjes zet etc.
Heb je je bedenkingen wel kenbaar gemaakt aan de ruiters van de grotere paarden? Misschien kunnen jullie allemaal gewoon een handgalop doen, waardoor jouw Stoffel zich niet het leplazerus hoeft te rennen en de controle voor iedereen behouden blijft?
Correct rijtechnisch gezien zou eenieder zijn paard gewoon op het tempo van de langzaamste in de groep moeten kúnnen laten lopen, maar dat moeten ze wel willen natuurlijk..
Wel zou ik de momentjes dat je met hem alleen rijdt aangrijpen om die volle galop eens te oefenen. Je bouwt toch een stuk meer vertrouwen op als je in ieder geval familiar bent met de tred van zijn gangen in de harde galop en met de manier waarop en hoe snel hij terug te nemen is.
Fijn dat jullie voor de toekomst wel een maatje hebben gevonden met hetzelfde tempo, da's toch al een stuk relaxter voor jullie! :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:47

Ik heb ook zoiets gehad. Ik kwam er achter dat als ik alles maar onder controle had, ik mijn paard zelfs durfde aan te sporen in de galop. Vervolgens ging ze gewoon niet harder _O- , te lui... :D Had ik me daar druk om gemaakt :o ..

Paar tips voor je:
Broek met kunstleren zitvlak aandoen? ;) zit je als een huis en dat voelt zekerder....
Vragen of jij een keer voorop mag om het tempo aan te geven? De paarden moeten jou dan volgen en dan houd jij controle over het tempo.
En inderdaad tempowisselingen rijden, zitten, zitten en nog eens zitten en terugrijden om de controle te houden en je zekerder te voelen.