welk bit doet wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

welk bit doet wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:17

ik ben opzoek naar het perfecte bit voor mijn paard, ik heb een paard die het super doet op een enkelgebroken watertrens maar heb een apart verhaaltje....heb een paard dat helemaal NIET sterk is maar niet snel nageeflijk loopt. nu heb ik op advies van kennis van me een keer op een pessoa gereden en hij liep super! maar ik wil niet met een pessoa rijden omdat ik het idee dat ik dat zo sterk ben niks vind omdat hij dus niet sterk is dus ik vond het niet fair om hem een scherper bit enzv te geven terwijl hij zijn best doet alleen kost het mij zef een dik half uur vechten enzv voordat ie fijn loopt,
even allen bitten en reacties van paard dat ik heb geprobeerd
* d trens: paard is erg sterk en trek vaak teugels uit handen
*pessoa: paard loopt super
*enkelgebroken bit: er lang en veel werk voordat hij werkt
dubbelgebroken bit: paard trek alles los en rent weg van mij
welk bit kan nu een oplossing bieden?
}:0

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:18

riannezweeds

Re: welk bit doet wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:19

ne zou liever geen pessoa gebruiken omdat ik niet zo sterk wil zijn omdat hij dat ook neit is haha, hij heeft alleen heel veel zelfvertrouwen en denk een beetje de baas te kunnen zijn vaak en daarom zit i kbeetje op de wip over wat ik meot doen nu verder

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:23

enkelgebroken yankee trens?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:25

heb even gegoogled maar hoe werk dit bit precies en wat doet het anders dan een nder bit? kun je mij dat uitleggen? voordat ik m ga halen of lenen of iets haha

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:27

Lees DIT artikel maar eens :) Staat alles in over allerlei soorten bitten en hun werking.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:34

bedankt! ik heb het voor groot gedeelte doorgelezen zou een ongebroken bit een oplossing zijn? ik vind eht wel fijn als het zo zacht mogelijk is,

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:41

Dat zou best kunnen ;) het is een kwestie van proberen. Ik zou ook de ruimte voor de tong even testen (zoals verderop in het artikel wordt beschreven), zodat je weet of je paard eventueel een bit met tongboog nodig heeft. Die van mij is bv. heel onrustig zonder tongboog en juist heel fijn mét een tongboog.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:44

ooh dat kan een erg goeie olossing zijn ja hij blijft vaak als het bit net in de mond zit lang met zn tong likken en knauwen, doet dt met elk bit en alsik de teugels aan neem is het vaak al snel over ;)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:51

Die van mij loopt het beste op een ongebroken appelbitje. Misschien uit te proberen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:20

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:40

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:41

Het enkelgebroken bit voldoet dus aan jouw eis van niet té scherp, maar het duurt lang voordat het paard het aanneemt? (Hoelang en wat gebeurd er tot die tijd?) Hoe dik is bijvoorbeeld dit enkelgebroken bit, past het goed in de mond van het paard?
Hoeveel keren heb de de bitten uitgeprobeerd? Allemaal 1 voor 1 langere tijd uitgeprobeerd of binnen korte tijd allemaal geprobeerd?
Misschien kun je kijken naar bitten met rolletjes, bitten met andere smaakjes zoals appelbit of koper, proberen of watertrens minder snel vastgepakt wordt dan bustrens etc.
Uit jouw verhaal maak ik op dat je eigenlijk wel bij de enkel of dubbelgebroken wil blijven, hier zou ik zelf ook voor kiezen. :)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:01

Whild schreef:
Het enkelgebroken bit voldoet dus aan jouw eis van niet té scherp, maar het duurt lang voordat het paard het aanneemt? (Hoelang en wat gebeurd er tot die tijd?) Hoe dik is bijvoorbeeld dit enkelgebroken bit, past het goed in de mond van het paard?
Hoeveel keren heb de de bitten uitgeprobeerd? Allemaal 1 voor 1 langere tijd uitgeprobeerd of binnen korte tijd allemaal geprobeerd?
Misschien kun je kijken naar bitten met rolletjes, bitten met andere smaakjes zoals appelbit of koper, proberen of watertrens minder snel vastgepakt wordt dan bustrens etc.
Uit jouw verhaal maak ik op dat je eigenlijk wel bij de enkel of dubbelgebroken wil blijven, hier zou ik zelf ook voor kiezen. :)

heb de bitten niet heel lang uitgeprobeerd omdat hij er zelf ook niet echt super op reageerde vind ik zelf, hij vond het maar niks,
en een smaakje blijft dat zitten en gan ze dan niet heel erg met hun mond bewegen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:18

Ik heb een stubben D trens met blokeeer functie . Dus bit kan niet geheel dubbel slaan .
Wordt een ongebroken trens .
Paard bleef ook rommelen met andere bitten .
Dit werkt tot heden het beste .
Waarom jou paard lekker loop op een pessoa trens . De kans is groot dat hij de verdeelde druk in mond en achter de oren prettiger vindt .
Je zou dan aan een pelham kunnen denken . Zelf zou ik dan kiezen voor de stubben easy control of een ongebroken mondstuk .
Vindt nl een gebroken pelham nogal heftig .

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:24

Ik ben groot voorstander van het rijden op een ongebroken bit:)
Ik heb een Bring stang die ik bij paarden die zacht in de mond zijn gewoon door het oog haal waardoor er geen hefboomwerking is.
Bij paarden die wat meer nodig hebben, hang ik de teugel aan de onderste boog en zet ik er ook een kinketting op.
Ook die constructie vind ik super aangezien ik op een lange teugel rij en dus maar heel licht de teugel hoef op te tillen waardoor het paard het bit voelt kantelen. In beide gevallen heel vriendelijk waar kan en wat strenger waar nodig!
Maargoed ik rijd dan ook recreatief en maak me niet zo heel druk over aanleuning of nageeflijkheid.

Ik heb ook een stukje gelezen over een leren bit:
[WD-V] Een leren bit
dat zou misschien ook wel wat kunnen zijn.

Ik vind zoon gebroken bit echt een maf idee. Je paard zal toch meestal proberen te wijken voor pijnlijke druk toch? als je een bit hebt dat in het gehemelte kan prikken zal het paard toch juist zijn mond open doen of neus in de lucht steken ipv nageeflijk te gaan lopen, of zie ik t nu verkeerd?

Op die apple-mouth wordt hier wel wat geknabbeld maar het is niet storend. Het paard neemt t bit ook makkelijk aan.
Ik heb t nog nooit geproefd :P dus geen idee of de smaak echt goed blijft zitten
we gebruiken dit model: http://www.saddler.co.uk/shop.html?cr=1 ... pelham_bit

Kan me voorstellen dat paarden ook even moeten wennen aan een nieuw bit. Misschien is het een optie om voor het rijden het paard een minuutje of 10 gewoon te laten staan met het bitje in, zodat ie eerst eens aan het gevoel kan wennen?

succes met je zoektocht ik blijf volgen, vind het wel een zeer interessant topic
Laatst bijgewerkt door _black_rose_ op 10-04-13 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:24

Rianne11_42 schreef:
Lees DIT artikel maar eens :) Staat alles in over allerlei soorten bitten en hun werking.

Interessant stuk!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:34

Hier ook zo'n geval...zonder te vergeten dat andere factoren ook een rol (kunnen) spelen ben ik overgestapt op een Myler level 1. Ik kan nu mijn teugels oppakken zonder dat hij meteen verzet toont, hij is rustiger met zijn hoofd, geen geknars en geklier meer. Hij begint nu steeds meer en langer het contact te zoeken.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:38

Je zou ook eens kunnen kijken voor een fillet baucher trens. Is enkelgebroken maar geeft ook iets druk achter de oren.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:28

bedankt!!! ik ga zoeken! en googlen!!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:55

Knakkertje schreef:
Hier ook zo'n geval...zonder te vergeten dat andere factoren ook een rol (kunnen) spelen ben ik overgestapt op een Myler level 1. Ik kan nu mijn teugels oppakken zonder dat hij meteen verzet toont, hij is rustiger met zijn hoofd, geen geknars en geklier meer. Hij begint nu steeds meer en langer het contact te zoeken.

ooh ja dat doet ie van mij ook, ik ga zoeken wat het precies is! bedankt iedereen voor ale info!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:36

HAR --> RT-P

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 17:56

wat betekent har rtp? haha sorry zit nog niet zo lang op bokt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:04

Van HAR (afkorting van Harnachement), naar RT-P (afkorting van Rijtechnisch-Praktijkproblemen).
Van het ene subfora naar het andere :)
ontopic: ik hoop dat je er een goed bit vind, en goed van je, dat je niet meteen naar de makkelijkste oplossing (een zwaarder inwerkend bit) grijpt :D

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:05

Je kan ook bitloos gaan rijden :j