Paniekerig draven bij aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Paniekerig draven bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 18:55

Hoi bokkers,

Mijn arabiertje gaat bij het aangalopperen heel paniekerig draven, oren plat naar achter en hoofd helemaal omhoog. Ook maakt ze soms een bokje, maar als ze eenmaal in galop is is er niks aan de hand, dan galoppeert ze vrolijk door de bak. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

kriistellx

Re: Paniekerig draven bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:08

Iemand?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:08

Rustig aan, staat er nog geen kwartier op :).

Hoe geef jij je hulpen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:12

Ik denk dat je hulp galop niet duidelijk genoeg bevestigd is. Als het paard steeds harder gaat draven en uiteindelijk in de galop valt, dan is er geen sprake van een hulp, maar van in galop vallen. Dat harde draven maakt waarschijnlijk dat je zelf niet meer zo goed in balans bent, waardoor je de pony hinderd, wat de platte oren geeft. Als jullie in galop zitten is het goed, en komt ook bij de pony de rust weer terug.

Gallopeer aan vanuit een rustige draf, of zelfs vanuit stap. Dat maakt het voor je pony duidelijker, en zal waarschijnlijk je probleem oplossen.

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:13

Zolang ze niet ontspannen draaft niet gaan aangallopperen, alles gaat vanuit de rust. Zodra ze paniekerig wordt weer terug naar de ontspanning en weer opnieuw proberen. Dit net zolang tot ze het goed doet en dan flink belonen. Na een half rondje weer terug naar draf en weer proberen. Haar vooral niet laten doorgalloperen, als ze in zo'n rap tempo aanspringt steeds weer terugnemen en opnieuw proberen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:14

helemaal met Angela eens.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:17

Jikkeee schreef:
Rustig aan, staat er nog geen kwartier op :).

Hoe geef jij je hulpen?

Haha sorry ik ben ongeduldig :)
Ik doe mijn buitenste been naar achter en dan geeft ze gelijk al een bok en gaat ze harder, pas na een heel rondje gaat ze echt in galop.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:19

Zoals al is aangegeven, eerst verzamelen. Vanuit een nette arbeidsdraf aanspringen. Wij hebben ook een paard op stal, dat begint te bokken zodra jij je been naar achter legt. Dus zo min mogelijk proberen, misschien helpt dat al tegen het bokken.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:19

Lijkt mij dat ze niet goed aan je been is. Galophulp = galop, zo niet, dan is er miscommunicatie.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:21

Is er mischien een ander paard die rustig galopeerd waar je achteraan kan rijden? Heb ooit een vierjarige die niet aan wilde galoperen het geleerd door met haar een paar keer in de manegelessen mee te rijden en haar toen achter een rustig paard gezet toen die aangalopeerde haar de hulpen gegeven waardoor ze mee ging. Na een paar keer was de galop geen probleem meer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:26

Bij bokken bij het aangalloperen zelf kan het ook nog zijn dat het paard niet sterk genoeg is in de achterhand, en dat de bok commentaar is op het teveel vragen. Eenmaal in galop gaat het meestal wel, het aanspringen vraagt meer kracht als het galloperen zelf. Als het zo is dat het paard te weinig kracht heeft: niet galloperen onder het zadel, maar het aanspringen gaan oefenen aan de longe en daarmee de achterhand sterker maken (dat duurt echt wel enkele maanden). Als het daar zonder problemen gaat (dus nageeflijk kunnen aanspringen) dan weer oppakken onder het zadel.

Mijn eigen paard heeft voorheen ook gebokt bij het aangalloperen. We hebben hem een paar maanden aan de longe getrained, en daar is hij veel sterker van geworden. Daarna onder het zadel uitgelegd wat de hulp galop is (dus vanuit rust) en dat meerdere keren herhalen. Het gaat immers dan niet om het doorgalloperen (dat komt later), maar om het aanspringen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:11

Angela schreef:
Bij bokken bij het aangalloperen zelf kan het ook nog zijn dat het paard niet sterk genoeg is in de achterhand, en dat de bok commentaar is op het teveel vragen. Eenmaal in galop gaat het meestal wel, het aanspringen vraagt meer kracht als het galloperen zelf. Als het zo is dat het paard te weinig kracht heeft: niet galloperen onder het zadel, maar het aanspringen gaan oefenen aan de longe en daarmee de achterhand sterker maken (dat duurt echt wel enkele maanden). Als het daar zonder problemen gaat (dus nageeflijk kunnen aanspringen) dan weer oppakken onder het zadel.

Mijn eigen paard heeft voorheen ook gebokt bij het aangalloperen. We hebben hem een paar maanden aan de longe getrained, en daar is hij veel sterker van geworden. Daarna onder het zadel uitgelegd wat de hulp galop is (dus vanuit rust) en dat meerdere keren herhalen. Het gaat immers dan niet om het doorgalloperen (dat komt later), maar om het aanspringen.

Bedankt! Alleen een ander probleem is dat ze geen zak snapt van longeren :') ze loopt alleen maar achter me aan. Ik probeer haar altijd weg te sturen door lichaamstaal enzo, maar ze blijft gewoon voor me neus staan.. Ook al met meerdere personen geprobeerd maar ze kan het niet :(

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 03:50

Het is al gezegd, maar eerst verzamelen en dan duidelijk de hulpen voor gallop geven. Als ze weer snel gaat draven eerst terug nemen naar een ontspannen drafje, wil dat niet lukken neem haar dan zelfs terug naar stap, tot ze ontspannen is. Probeer het daarna opnieuw.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 05:55

Ik denk inderdaad dat het probleem wordt veroorzaakt door een gebrek aan kracht of balans bij je pony :) Hierdoor is het aanspringen nog lastig en ze geeft dit aan je aan door een bok, het harde draven (er onder uit rennen is vaak ook een teken dat je paard het moeilijk vindt) en de platte oren.
Aan de longeerlijn oefenen is een hele goede tip, en als dat niet gaat, zou ik dat zeker gaan oefenen! Heb je misschien een roundpen waar je zonder longeerlijn kunt oefenen met het om je heen laten lopen?

Bart__Jee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:07

Ik ben het volledig met Angela eens.
En heb je wel een goede instructeur of instructrice?
zou hij of zij je goed op je fouten kunnen wijzen en kun jij zelf door middel van longeren of in de roundpen oefenen zoals hier boven gezegd word.Misschien iemand laten kijken als jij longeert die er veel verstand van heeft? Veel Succes!

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:12

Bart__Jee schreef:
Ik ben het volledig met Angela eens.
En heb je wel een goede instructeur of instructrice?
zou hij of zij je goed op je fouten kunnen wijzen en kun jij zelf door middel van longeren of in de roundpen oefenen zoals hier boven gezegd word.Misschien iemand laten kijken als jij longeert die er veel verstand van heeft? Veel Succes!

Zal ik doen, dankjewel!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 00:47

Overgangen rijden wil ook nog wel helpen, en idd longeren!

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:53

Even een update: vandaag ging het al stukken beter! Aan het begin ging ze eerst weer hard draven, toen teruggenomen en weer opnieuw geprobeerd. Na een tijdje ging het al beter, en ik heb ook duidelijkere hulpen gegeven. Iedereen bedankt voor de tips! :D

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:46

wat goed dat het nu al beter ging :)