Jong paard moeite met lichtrijden op goede been linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilonab

Jong paard moeite met lichtrijden op goede been linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 08:05

Het gaat hier om een 4 jarige ruin een paar maandjes onder het zadel. Aan de lijn heeft hij al best wat moeite met de goede galop linksom en rechtsom vaak overkruist of gewoon verkeerd na een paar keer opnieuw aan laten springen pakt hij wel de goede galop.
Al het overige werk aan de lijn prima.
Met rijden op de rechterhand keurig voorwaarts gewoon zoals het hoort, na van hand veranderen en dus na het wisselen van been met lichtrijden wordt hij linksom trager.
Op de linkerhand haalt hij ook alles uit de kast om je maar op het andere been te zetten dus stukje aangalopperen tot in het begin een flinke bok aan toe.
Ik heb hem twee keer na laten kijken en is zijn bekken recht gezet dit zou er natuurlijk mee te maken kunnen hebben maar dat zou toch nu na behandeling wel moeten verbeteren.

Is er iemand die enig idee heeft waar de oorzaak in kan zitten en wat ik kan trainen om hem hier sterker te maken of iets dergelijks.

Doubtless

Re: Jong paard moeite met lichtrijden op goede been linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:13

Klinkt alsof ie daar nog niet sterk genoeg voor is. Zou daar niet teveel mee aan de slag gaan terwijl je erop zit, maar juist vanaf de grond. Heb je de mogelijkheid om de bossen in te gaan? Misschien is het makkelijker voor hem als je daar op 'de linkerhand' rijdt?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:04

Op dit moment wordt hij 3 keer in de week 20 min onder het zadel gewerkt en de overige dagen bestaan uit wandelen, longeren, spelen, grondwerken etc. tja de bossen niet wel de polder waar ik lange rechte stukken rechtuit kan lopen met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:47

Ik denk dat Doubtless meer doelt op rijden over langere stukken (gok ik hoor). Het klinkt voor mij als een balansprobleem. Je paard is zijn/haar spieren nog aan het ontwikkelen en dat kost gewoon tijd. Misschien is de linkerhand gewoon een moeilijkere hand en brengt jouw lichtrijden hem/haar uit balans. Als je op lange stukken rijdt hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over stelling vragen en je paard buigen. Rechtuit zou je dus misschien wel op het linkerbeen kunnen lichtrijden, om zo de spieren sterker te maken. Voor de rest zijn balansproblemen vaak alleen op te lossen met veel kilometers maken, de juiste spierkracht ontwikkelen zodat je paard zijn/haar balans beter kan vinden. Succes!