Shetlander wil niet stoppen :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanne18

Shetlander wil niet stoppen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:25

Heee heee,
Als ik met m'n shetje aan het draven ben wil die niet meer stoppen! Hij blijft doordraven..
Kan ik hier iets aan doen?

Xxx

troi

Re: Shetlander wil niet stoppen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:48

Als jij echt de correcte hulpen geeft en hij weigert te luisteren (en dat weet je alleen als je goed les hebt, dus dat is stap 1), dan kun je hem op een kleine volte zetten zodat hij wel vaart moet minderen..

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 03:55

Heb je les? Ik denk dat je instructrice je hier wel mee kan helpen!
In ieder geval, als je alleen rijd, ga doorzitten, maak jezelf zwaar, leun desnoods iets naar achteren. Dat zijn de eerste hulpen, als hij daar niet op reageert pak je de teugels pas op, niet non stop trekken maar kort druk uitvoeren, het liefst gewoon een kneepje in de teugel geven, maar ik ga er nu even vanuit dat hij daar niet op reageert, dus geef een kort rukje, doe dit desnoods een paar keer. Ga nooit non stop trekken, paarden en ponys zijn dan geneigd terug te gaan trekken/ te verzetten en ze winnen dit over het algemeen altijd!!

Het laatste wat je kan doen is hem op een kleine volte zetten, ze moeten dan wel afremmen. Maar dit is wel je laatste optie!

Rijd veel overgangen zodat je het goed kunt oefenen en hem allert houd :).

Probeer even met je instructrice te kijken wat je het beste kunt doen! :)

Jeanne18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:49

TammyVN schreef:
Heb je les? Ik denk dat je instructrice je hier wel mee kan helpen!
In ieder geval, als je alleen rijd, ga doorzitten, maak jezelf zwaar, leun desnoods iets naar achteren. Dat zijn de eerste hulpen, als hij daar niet op reageert pak je de teugels pas op, niet non stop trekken maar kort druk uitvoeren, het liefst gewoon een kneepje in de teugel geven, maar ik ga er nu even vanuit dat hij daar niet op reageert, dus geef een kort rukje, doe dit desnoods een paar keer. Ga nooit non stop trekken, paarden en ponys zijn dan geneigd terug te gaan trekken/ te verzetten en ze winnen dit over het algemeen altijd!!

Het laatste wat je kan doen is hem op een kleine volte zetten, ze moeten dan wel afremmen. Maar dit is wel je laatste optie!

Rijd veel overgangen zodat je het goed kunt oefenen en hem allert houd :).

Probeer even met je instructrice te kijken wat je het beste kunt doen! :)

Nee op mijn shetlander zelf heb ik geen les.. Maar als ik een buitenrit ga maken en er fietst iemand naast, dan wil die niet stoppen. Maar wel heel erg bedankt voor de tips! Ga ze zeker gebruiken! :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 00:07

Ik zou les wel aanraden! Als je hem niet kunt stoppen op de wg landt gevaarlijk zijn..

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:03

Dat moet natuurlijk 'op de weg kan dit' zijn. Mijn iPhone doet soms een beetje moeilijk! ;)

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:24

Shetlanders die niet willen stoppen is toch niet zo vreemd?
Dat zit in de genen. :D

Jeanne18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 19:22

shagya schreef:
Shetlanders die niet willen stoppen is toch niet zo vreemd?
Dat zit in de genen. :D

Haha ja dat klopt! :D

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:24

Maar nog vind ik dat ze moeten luisteren. Shet of niet, jij bent de baas en bepaald dus waarneer en hoelang je gaat draven:).

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:43

Misschien focust de pony zich meer op de fietser dan op jouw hulpen. Je kan proberen met een stemcommando de aandacht weer naar jou terug te leiden.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:45

haha mijn grote paardje is ook dol op fietsers als we samen fietsen en gaat het liefst op hun bagage drager hangen :P Uiteindelijk afgeleerd door heel consequent te zijn en korte rukje ste geven tot hij stapt zoals ik wilde.

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:46

Ik zou eerst de rem er maar eens goed opzetten, voordat je buiten gaat rijden. Stel dat ie er echt vandoor wil op de weg......ben je niet alleen jezelf in gevaar aan het brengen, maar ook je medeweggebruikers.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:49

Als een pony niet op mij let geef ik een kneepje in mijn teugel, en als hij daarna niet reageert geef ik druk met mijn binnenbeen als hij dan nog niet reageert geef ik een tikje op zijn achterbeen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:53

Iedereen vergeet even het feit dat iemand van 13 niet meer op een shet hoort te rijden ;) TS is waarschijnlijk veel te groot en te zwaar.

Jeanne18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 11:59

ElineS schreef:
Iedereen vergeet even het feit dat iemand van 13 niet meer op een shet hoort te rijden ;) TS is waarschijnlijk veel te groot en te zwaar.

Ik ben niet zo groot en zwaar. En mij shetje kan mij makkelijk op z'n rug hebben. +:)+