Filmpje van today's training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midori

Filmpje van today's training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:49

Hoi!
Heb mijn lieve paardje nu een half jaar en ik ben nog steeds ontzettend blij met haar. We gaan met sprongen vooruit en het is altijd een lol om haar te rijden!
Toen ik haar kreeg in Oktober was ze net een maand of 3- 4 onder het zadel en had 3 keer gegalopeerd met iemand erop.

Paspoortje:
Naam: Mademoiselle d'Honneur
Leeftijd: geb. 2009, bijna 4
Ras: Volbloed x ponyras (vader: Homme d'honneur)

Hier de filmpjes:

Heb natuurlijk ingereden, het is ook sowiezo 15 min stappen naar de bak en daar ook wat nog los gereden. Wijken heeft ze ook al supergoed onder de knie, is alleen helaas niet op de film gekomen.

Opbouwend kommentaar altijd welkom! Ben een beetje onrustig met mijn benen, maar dat komt vooral doordat ik nieuwe rijlaarzen heb die nog èrg stijf zijn..

joycie81

Re: Filmpje van today's training

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:32

Leuk paardje! En een hele mooie bak hebben jullie daar zeg, wat fijn die grote spiegelwand.
Wat mij opvalt aan het rijden is dat je paardje helemaal nog niet lekker door het lijf loopt, ze oogt nogal rennerig/vluchterig, gebruikt haar rug niet optimaal.
Ik denk dat je schouder binnen aan het rijden bent in het tweede filmpje? Ik zou gewoon eerst lekker met de basis beginnen, tempocontrole, ontspanning en dan pas dit soort dingen meenemen.
Je teugels lijken lang in het begin van het tweede filmpje maar ook vind ik je wat onrustig met je hand..ik kan mijn vinger er niet echt op leggen wat er daar nou niet 'klopt'.
Tenslotte wil ik je nog even een compliment geven over je houding, wat zit jij mooi rechtop zeg!
Heel veel plezier nog met je paardje, doe lekker rustigaan en probeer vooral die basis eerst onder controle te krijgen. De rest komt vanzelf, ze is nog geeneens 4 dus je kan nog heeeeeel lang met haar trainen :)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:40

joycie81 schreef:
Leuk paardje! En een hele mooie bak hebben jullie daar zeg, wat fijn die grote spiegelwand.
Wat mij opvalt aan het rijden is dat je paardje helemaal nog niet lekker door het lijf loopt, ze oogt nogal rennerig/vluchterig, gebruikt haar rug niet optimaal.
Ik denk dat je schouder binnen aan het rijden bent in het tweede filmpje? Ik zou gewoon eerst lekker met de basis beginnen, tempocontrole, ontspanning en dan pas dit soort dingen meenemen.
Je teugels lijken lang in het begin van het tweede filmpje maar ook vind ik je wat onrustig met je hand..ik kan mijn vinger er niet echt op leggen wat er daar nou niet 'klopt'.
Tenslotte wil ik je nog even een compliment geven over je houding, wat zit jij mooi rechtop zeg!
Heel veel plezier nog met je paardje, doe lekker rustigaan en probeer vooral die basis eerst onder controle te krijgen. De rest komt vanzelf, ze is nog geeneens 4 dus je kan nog heeeeeel lang met haar trainen :)

Ja echt prettig die grote spiegel, heb alleen de neiging om er constant in te kijken :') Normaal (vooral als ik les heb) heb ik de teugels best wat korter, maar ik vind dat ze snel te diep loopt dus ik rijd niet te vaak zo, heb niet het idee dat dat erg goed voor haar is! Aan het begin van het tweede filmpje pak ik de teugels net op of geloof ik. Ik vind ook dat ze nog redelijk gespannen is maar het schouder binnenwaarts/ wijken maakt haar wel losser en ook rustiger, ze heeft nogal veel energi dus je moet haar goed bezig houden :') Ben natuurlijk ook veel bezig met overgangen rijden maar ze reargeerd er al zo goed op en dan wil ik ook wat afwisseling! Tempocontole was inderdaad een groot probleem op het begin maar gaat al wel veel beter. Moet denk ik vooral aan de ontspanning werken. Nog tips daarvoor? Want ik kan niet zeggen dat ze niet op mij geconcentreerd is. :)
En bedankt voor het compliment, altijd leuk om te horen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:42

Leuk paardje! Vind het er al wel netjes uit zien, mag idd ng wat meer door het lijf maar dat komt ook vast vanzelf wel.
Mag ik vragen waarom je op een lange zijde aan galopeert? Zie ook dat de eerste poging resulteert in de verkeerde galop. Probeer in een hoek aan te springen, dat is makkelijk voor jou en het paard.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:27

Leuk paardje, je zit inderdaad heel netjes rechtop.
Ik vind dat je goed kunt zien, dat dit paard nog niet aan de oefeningen die jij wilt doen, toe is.
Paard loopt eigenlijk geen moment over de rug en goed nagefelijk.
Dit paard is nog geen 4 jaar... waarom al zo opgericht en dan nog niet correct ook?
Misschien is dit heel vervelend commentaar, maar ik ben van mening dat je met zo'n jong paard gewoon echt basiswerk moet doen. Ik zou zelfs nog niet aan wijken denken als de aanleuning nog zo onrustig is.
Schouderbinnenwaarts met een paard dat niet over de rug loopt en nagefelijk is, kan niet correct.
Ik zou werken aan ontspannen, nagefelijk, meer zakken en over de rug. Werken aan rust in je rijden door voltes maken, figuren rijden die makkelijker zijn en haar daarmee aan het werk zetten. In iedere overgang zie ik ook dat ze haar hoofd omhoog steekt. Daar kun je aan werken. Dat zijn dingen die mijns inziens meer passen bij een paard van bijna 4. Goed het binnenachterbeen eronder krijgen, zodat ze wil zakken in haar hals en haar rug gebruikt. Eraan werken dat dat constant blijft. En als dat constant is, kun je eens gaan denken aan een schouderbinnenwaarts.
Ontspanning en tempocontrole kun je regelen door zelf heel bewust te zijn van wat je doet. Jij moet volkomen ontspannen zijn. Daarnaast kun je met je zit heel veel regelen. Langzamer lichtrijden als je langzamer wilt draven. Basisdingen zijn dat ook. Veel figuren maken, voltes openen en sluiten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:41

Leuk dier!
Ik vind het er persoonlijk niet zo fijn uitzien. Oefeningen zijn te moeilijk voor het paard, paard houdt rug enorm vast, in die mate dat er geen zweefmoment in de draf zit. Ik vind je ook te streng in de handen. Ik zou toch in de eerste plaats lekker voorwaarts neerwaarts rijden, zonder te denken aan zijgangen of oprichting. succes en veel plezier nog

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:28

Def schreef:
Leuk paardje, je zit inderdaad heel netjes rechtop.
Ik vind dat je goed kunt zien, dat dit paard nog niet aan de oefeningen die jij wilt doen, toe is.
Paard loopt eigenlijk geen moment over de rug en goed nagefelijk.
Dit paard is nog geen 4 jaar... waarom al zo opgericht en dan nog niet correct ook?
Misschien is dit heel vervelend commentaar, maar ik ben van mening dat je met zo'n jong paard gewoon echt basiswerk moet doen. Ik zou zelfs nog niet aan wijken denken als de aanleuning nog zo onrustig is.
Schouderbinnenwaarts met een paard dat niet over de rug loopt en nagefelijk is, kan niet correct.
Ik zou werken aan ontspannen, nagefelijk, meer zakken en over de rug. Werken aan rust in je rijden door voltes maken, figuren rijden die makkelijker zijn en haar daarmee aan het werk zetten. In iedere overgang zie ik ook dat ze haar hoofd omhoog steekt. Daar kun je aan werken. Dat zijn dingen die mijns inziens meer passen bij een paard van bijna 4. Goed het binnenachterbeen eronder krijgen, zodat ze wil zakken in haar hals en haar rug gebruikt. Eraan werken dat dat constant blijft. En als dat constant is, kun je eens gaan denken aan een schouderbinnenwaarts.
Ontspanning en tempocontrole kun je regelen door zelf heel bewust te zijn van wat je doet. Jij moet volkomen ontspannen zijn. Daarnaast kun je met je zit heel veel regelen. Langzamer lichtrijden als je langzamer wilt draven. Basisdingen zijn dat ook. Veel figuren maken, voltes openen en sluiten.

Ik vind het niet prettig dingen van mij af te zetten, maar mijn rijlerares geeft mij de opdracht om haar zo opgericht te lten lopen, als ik les van haar had gehad zou ik zelfs de teugels endus haar nog korter moeten pakken. Ik heb dus ook in opdracht van haar schouderbinnenwaarts (met haar hulp en naar haar idee dus) leren rijden.
Ik vond haar wel onrustiger dan anders en ze had ook meer spanning in haar lijf, maar ik ben het ermee eens dat ze wel wat rustiger mag lopen, haar passen meer afmaken om het zo maar te zeggen. Dat ze in de overgangen omhoog komt kan ook aan mij liggen. Mijn vorige pony was erg sloom endus ben ik slordig gaan rijden omdat niks hielp en ik verveeld werd. Nu ben ik dus ook wat slordig met overgangen rijden en ik moet veeel meer op mijn zit rijden, alhoewijl dat ook al verbeterd is.
Stapje terug dus, mischien hooguit wat beginnende schouder binnenwaarts in de les om haar toch geintresseerd te laten. Train sowiezo maar 2x per week in de bak. Dan nog ong 2x buitenrit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:35

Ik snap het idee wel van aan het werk zetten omdat ze veel energie heeft. Mijn pony heeft dat ook en is ook snel gespannen. Maar met een oefening die je eigenlijk nog niet kan vragen, omdat de basis niet ok is, kan je ook nog meer spanning creeeren.
Dat omhoog komen bij de overgang vind ik ook niet zo gek voor een bijna 4 jarige hoor. Die zoeken nog balans. Maar dat vind ik dan juist wel weer iets om op die leeftijd rustig mee bezig te gaan.
Heeft je lerares ook verteld waarom je zo opgericht moet rijden?
Ik vind het heel goed van je hoe je het commentaar oppakt!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:40

Def schreef:
Ik snap het idee wel van aan het werk zetten omdat ze veel energie heeft. Mijn pony heeft dat ook en is ook snel gespannen. Maar met een oefening die je eigenlijk nog niet kan vragen, omdat de basis niet ok is, kan je ook nog meer spanning creeeren.
Dat omhoog komen bij de overgang vind ik ook niet zo gek voor een bijna 4 jarige hoor. Die zoeken nog balans. Maar dat vind ik dan juist wel weer iets om op die leeftijd rustig mee bezig te gaan.
Heeft je lerares ook verteld waarom je zo opgericht moet rijden?
Ik vind het heel goed van je hoe je het commentaar oppakt!

Nu schaam ik me toch een beetje, ik weet dat ik het gevraagd heb maar ben het totaal vergeten :$ Zal het dit weekend gelijk vragen! Ik krijg binnenkort ook van een andere (betere?) instructrice les, gewoon om te testen. Zij is vrij bekend hier in Zweden en lijdt o.a. jonge paarden op. Zal eens kijken wat zij ervan zegt!

Edit: Vraag om tip: Ze loopt wel redelijk goed ook met lange tuigel, maar ze duikt dan erg veel. Aldus ze loopt wel laag maar te diep, niet de neus eruit. Wat moet ik daaraan doen? Overgangen rijden?
Laatst bijgewerkt door midori op 08-04-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:42

Oh ik zie nu pas dat je in zweden zit haha!
Nou, misschien kun je haar idd vragen hoe zij erover denkt!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:52

Vraag om tip: Ze loopt wel redelijk goed ook met lange tuigel, maar ze duikt dan erg veel. Aldus ze loopt wel laag maar te diep, niet de neus eruit. Wat moet ik daaraan doen? Overgangen rijden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:52

Ik zou dan gewoon lekker basisoefeningen doen, veel overgangen en schijnovergangen. Maar hou het geheel wel lekker actief, niet snel maar actief. Voltes, slangenvoltes, figuren met stelling om m lekker los te krijgen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:30

Ik zou haar eerst nog even lekker bij de basis houden. Je geeft ook aan dat je zelf nog wat slordiger bent vanwege je vorige paardje.
Zorg dat je eerst zelf ook okidoki op je paard bent en dat je paard de basis goed heeft. Ontspan je handen als ze ook daar loopt waar je haar wilt hebben. Je zegt dat je ook slordiger bent me de overgangen door je vorige paard, lijkt me een heel mooi oefenmomentje voor je wanneer je in de bak rijd. Probeer op je zit weg te rijden en desnoods op je stem, om haar voor te bereiden iets van prrr of galopp. Werkt bij mij paard ook goed en op die manier zit ik haar niet te veel in de weg, ze weet dan meteen wat ik van haar wil. (Bij mij ging draf-galop slordig) En je hebt haar dan ook waar je haar hebben wilt. Ik zou veel slangen voltes rijden, gebroken lijnen, s van hand veranderen ed. Zodat ze haar koppie erbij houd en jij steeds wat anders vraagt maak je het voor haar ook leuk en oefen je alleen maar door in de basis. Als jij de basis erin hebt bij je paard en je zelf ook beter de overgangen kan doorrijden zou ik een stapje verder nemen. 4 Is nog best jong dus zou er geen haast achter zetten, en dingen doen die ze eigenlijk nog niet helemaal snapt of kan lijken me dan dingen voor later. :)
Verder vind ik dat je een leuk diertje onder je kont hebt hoor! Verder is er aan je houding niets mis, je zit mooi rechtop.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 08:09

Charityyy schreef:
Ik zou haar eerst nog even lekker bij de basis houden. Je geeft ook aan dat je zelf nog wat slordiger bent vanwege je vorige paardje.
Zorg dat je eerst zelf ook okidoki op je paard bent en dat je paard de basis goed heeft. Ontspan je handen als ze ook daar loopt waar je haar wilt hebben. Je zegt dat je ook slordiger bent me de overgangen door je vorige paard, lijkt me een heel mooi oefenmomentje voor je wanneer je in de bak rijd. Probeer op je zit weg te rijden en desnoods op je stem, om haar voor te bereiden iets van prrr of galopp. Werkt bij mij paard ook goed en op die manier zit ik haar niet te veel in de weg, ze weet dan meteen wat ik van haar wil. (Bij mij ging draf-galop slordig) En je hebt haar dan ook waar je haar hebben wilt. Ik zou veel slangen voltes rijden, gebroken lijnen, s van hand veranderen ed. Zodat ze haar koppie erbij houd en jij steeds wat anders vraagt maak je het voor haar ook leuk en oefen je alleen maar door in de basis. Als jij de basis erin hebt bij je paard en je zelf ook beter de overgangen kan doorrijden zou ik een stapje verder nemen. 4 Is nog best jong dus zou er geen haast achter zetten, en dingen doen die ze eigenlijk nog niet helemaal snapt of kan lijken me dan dingen voor later. :)
Verder vind ik dat je een leuk diertje onder je kont hebt hoor! Verder is er aan je houding niets mis, je zit mooi rechtop.

Bedankt voor de tips, daar ga ik zeker aan werken! Ben ook wat vaken begonnen met longeren met longeerhulp, en ze begint al wat te zakken! Zal binnenkort even een filmpje plaatsen en kijken wat jullie ervan vinden :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:53

Leuk paard! En gave bak :D Ik zou me de koningin van stal voelen als ik daar alleen in zou rijden :')

Ik zou nog iets meer naar de nageeflijkheid werken. Even lang teugeltje en voorwaarts rijden, als ze dan ontspant gaat dat koppie vanzelf zakken en loopt ze (als het goed is) meteen netjes over haar rug. Soms zie ik dat ze haar kaak wat vastzet. Moeilijk te zien van ver dus kan er naast zitten... Dan kan je verschillende dingen proberen, ik zie veel mensen die dan even het bit er goed 'doorhalen'. Persoonlijk ben ik niet zo van die aanpak. Liever even teugels lang gooien en haar op haar eigen benen laten lopen. Dan krijgt ze ook meteen meer balans, twee vliegen in één klap! :D Probeer vooral wat te oefenen op voorwaarts neerwaarts :) Heb je dit al gedaan?

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:41

Die bak wil ik ook wel eens lenen!
Je pony vind ik nog iets te gespannen ogen, ze loopt behoorlijk gehaast. Ik zag ook in het eerste filmpje dat je al best lang doorzit maar zeker met zo'n jong en nog best gespannen paard vind ik dit persoonlijk niet zo verstandig. Ik zou liever gaan oefenen op wat kortere stukjes doorzitten, omdat ze hier nog weer extra spanning lijkt op te bouwen.

Verder is het misschien makkelijker om in de hoek aan te springen? Voor haar, maar ook voor jou! :)