Waar op letten, als je een paard in training zet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cyrus

Waar op letten, als je een paard in training zet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 09:21

Omdat er veel diensten aangeboden worden en er veel vraag is naar hulp.
Waar moet je nu op letten?

Loody

Re: Waar op letten, als je een paard in training zet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:43

Op de kennis en kunde van een trainer.

Er een goed gevoel bij hebben

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:01

Kijk altijd hoe de paarden van de trainer eruit ziet.
Afhankelijk met wat je wilt voor training. Mocht het rijden zijn wat je wilt laten trainen, kijk dan hoe de trainer zelf rijd .
Zelf merk ik een grote onzekerheid betreffende ruiters die van een nederlands paard komen en een keuze maken voor een 'jonge' PRE (andalusier)
Het is zoveel anders , dan een KWPN. Ze reageren gevoeliger op signalen van de ruiter of begeleider.
Ik ben zelf altijd een voorstander van de eigenaar mee laten doen in het proces.
Tenslotte moeten zij met het paard verder, niet de trainer.
Wat voor de trainer een "makkie" is (vanwege zijn ervaring) kan voor de eigenaar nog 'moeilijk' lijken.
Zelf heb ik nu een jonge pre op stal, met een kersverse eigenaar. Het is een ruin. Eigenaar is kwpn ers gewend, maar toch gaat er een nieuwe wereld voor haar open. Het snelle leren, de intelligentie, maar ook het je bewust worden van je signalen (en je angsten en onzekerheid) zijn daar een onderdeel van.
Als je het samen doet (als trainer) met de eigenaar, hebben ze veel meer aan, dan een paard in training zetten bij een trainer zonder zich bezig te houden met het proces.

Als er bij mij mensen waren met deze vraag, en ze woonde zelf ver weg. Kwamen ze zeker 1keer in de week zelf oefenen en meedoen in het proces, om meer feeling te krijgen met het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:20

Tja, ik kan je helaas alleen maar adviseren bij wie je vooral niet moet zijn tegenwoordig...

Ik weet geen namen van de bedrijven trainers ansich ofzo,

Maar ik kan eigenlijk 2 verhalen niet uit mijn hoofd zetten wat dit betreft;

Van dat arme jonge paard wat blind werd door onkunde toen hij op een trainingsstal stond

En van een jong paard waar niets mis mee was, maar hier door trainer zo ongeveer letterlijk het graf werd ingeschreven

Ik zou mijn paard in ieder geval nooit van zijn levensdagen uit handen geven, trainer komt maar lekker naar mij en mijn paard toe, heb je alles veel meer in eigen hand en je doet veel meer zelf, wat band alleen maar ten goede komt, denk ik...
Sucses ermee!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:00

ED --> RT-P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:26

Ik ken een verhaal van een paard dat voor drie maanden in training werd gezet en compleet verwaarloosd (graatje mager) terugkwam. De "trainers" zeiden doodleuk dat het hartstikke goed met hem ging, terwijl een kind kon zien dat het paard niet meer op zijn benen kon staan. Ze wilden er ook nog heel veel geld voor hebben.
Enige wat ik die eigenaar kan "verwijten" is dat ze er niet met haar neus opgezeten heeft om te kijken wat ze met haar paard aan het doen waren. (of vooral niet deden) Dan had ze eerder in kunnen grijpen en haar paard terug kunnen halen.
En ik ken ook het verhaal dat Minimelona aanhaalt van het jonge paard dat zowat het graf is ingeschreven terwijl er niets mee aan de hand is (ik neem tenminste aan dat ik weet over wie jij het hebt).
Ik zou in elk geval elk detail, alles exact willen weten, wat ze doen en waarom. Een trainer die mij dan een zeur vindt of niet alles wil of kan uitleggen is voor mij al afgeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:37

Ja Nikass, jij weet precies waar ik het over heb, was net als dat arme beest dat door het kloterige gedrag van een trainer blind werd, beide bokt verhalen...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:21

Ik ben zelf trainer en ik kan je het volgende aanraden. Zoek een stalling uit waarbij je altijd mag komen kijken. Bij mij mogen mensen als ze willen bij wijze van, iedere dag komen kijken naar de training, wel even een tijd afspreken omdat ik niet altijd aanwezig ben, maar ze zijn van harte welkom. Ook als een paard een rust dag heeft mogen ze gewoon komen knuffelen of wat dan ook.

Ik ken verhalen van stallen waarbij mensen hun paard 2 mnd weg brengen en 2mnd ook niet welkom zijn, hier zou ik als paarden eigenaar niet blij mee zijn!

Ga kijken bij meerdere trainers om zo een goed beeld te krijgen van werkwijze / denkwijze betreft voeren enz...

Daarnaast volg je gevoel!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:20

- Kies iemand uit jouw streek met een goede reputatie
- Ga op voorhand eens goed rondkijken op het bedrijf. Als er schrale paarden staan weet je dat het fout zit
- Vaak gaan kijken, liefst onaangekondigd. Als jij elk moment achter ze kan staan zijn ze niet geneigd rare dingen te doen met je paard
- niet alles vooraf betalen!

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 12:09

[quote="nombrado"]
Kijk altijd hoe de paarden van de trainer eruit ziet.
Afhankelijk met wat je wilt voor training. Mocht het rijden zijn wat je wilt laten trainen, kijk dan hoe de trainer zelf rijd .
Zelf merk ik een grote onzekerheid betreffende ruiters die van een nederlands paard komen en een keuze maken voor een 'jonge' PRE (andalusier)
Het is zoveel anders , dan een KWPN. Ze reageren gevoeliger op signalen van de ruiter of begeleider.
Ik ben zelf altijd een voorstander van de eigenaar mee laten doen in het proces.
Tenslotte moeten zij met het paard verder, niet de trainer.

Tegenwoordig vind je de mooiste webpagina's en veel mensen hebben van alles afgekeken van Hempfling, Monty en ga zo maar door.
Ook lijkt het wel of tegenwoordig iedereen wel een cursusje Orun heeft gedaan.
Denk toch zeker, dat je heel goed moet kijken naar de ervaring en geboekte resultaten van een trainer.
Ik zou nog wel zelf met m'n paard in training willen, maar hem zeker niet uit handen willen geven.
Het is toch mijn paard (gevoelige arabier) en ik wil niet dat hij niet begrepen wordt.
Het verhaal van Solo kan ik ook niet uit m'n gedachte zetten. Gelukkig is het voor dit normale gevoelige paard, dankzij doortastend optreden van de huidige eigenaar goedgekomen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:11

Idd vooral onaagekondigd langsgaan. Er zijn van die bedrijven waar de deuren tussen 12 en 4 dicht gaan.......en niet voor niets.......

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:13

Kady1 schreef:
Ik ben zelf trainer en ik kan je het volgende aanraden. Zoek een stalling uit waarbij je altijd mag komen kijken. Bij mij mogen mensen als ze willen bij wijze van, iedere dag komen kijken naar de training, wel even een tijd afspreken omdat ik niet altijd aanwezig ben, maar ze zijn van harte welkom. Ook als een paard een rust dag heeft mogen ze gewoon komen knuffelen of wat dan ook.

Ik ken verhalen van stallen waarbij mensen hun paard 2 mnd weg brengen en 2mnd ook niet welkom zijn, hier zou ik als paarden eigenaar niet blij mee zijn!

Ga kijken bij meerdere trainers om zo een goed beeld te krijgen van werkwijze / denkwijze betreft voeren enz...

Daarnaast volg je gevoel!

Hier ben ik het volledig mee eens!

Hier zijn ze ip 24u perdag welkom stallen gaan om 6 uur smorgens open en sluiten tussen half 11 en 11 uur dan ben ik zelf ook niet meer op stal noodgevallen uitgezonderd loop om 12 uur een controle rondje en hooi geven
Ik vind het zelf altijd prettig als de eigenaren ook regelmatig komen vooral in het laatste stadium en begeleid dan ook de ruiter en het paard dit zit bij mij gewoon bij de kosten erin.
Vind het belangrijk dat zowel ruiter als paard het als prettig ervaren en samen opgeleid worden

Ik woon bij de stallen maar ben lang niet altijd op stal heb wel een overzicht wie er komt en wie er gaat dus iedereen is altijd welkom
Of ik nu aan het rijden ben of aan het poetsen ben iedereen is altijd welkom
En zo hoort dat ook vind ik

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:23

Is moeilijk . Wanneer doe je het goed .
Ik denk dat een wederzijds vertrouwen heel belangrijk gaat zijn .
Zo weet ik bijvoorbeeld wie ik wel zou vragen om mijn jonge paard op te leiden .
Maar het liefst doe ik het zelf met behulp van mijn trainer ...
Maar ze moet nog 3 worden volgende maand .'dus zal nog even duren voor er iemand op klimt .
Heb tijd genoeg en ook geen haast

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:24

Ik durf persoonlijk mijn paard niet uitleveren, doe het liever zelf ook al duurt het dan wat langer...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:02

Wat je in deze tijd ook makkelijk mee kan nemen in de zoektocht naar de juiste, is heel simpel, internet, bokt, en google. Zoek de namen op van de trainers, de stallen, ga op zoek naar reviews en ervaringen.

Wat hierboven al genoemd is dat ik ook graag nogmaals wil aanhalen, ga langs. Als achteraf zou blijken dat de training toch niet is wat je als eigenaar in gedachten hebt, is dat gewoon erg jammer, daar kan je dan beter op tijd achter komen voordat de schade geleden is (en ik noem schade in zeer ruime zin van het woord, noem het tijdverlies, weggegooit geld, trainingsmethodes waar je niet 100% achter staat, etc.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:05

Loody schreef:
Op de kennis en kunde van een trainer.

Er een goed gevoel bij hebben

En ook even kijken of de trainer past bij jouw doel en bij het karakter van het paard. Een trainer die een paard in een paar maanden van nog niet zadelmak tot klaar voor het L1 wil klaarstomen is niet zo geschikt voor een recreatieruiter. Net zoals een trainer die "doorpakt" niet bij een sensibel paard past...

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:33

Ik heb alle vertrouwen in de kennis en kunde van de stal waar Rauthos staat. Ik heb echter het geluk dat ze persoonlijke kennissen van mij zijn.