Hangen op buitenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Hangen op buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 17:13

Ik heb al een hele weg doorstaan met mijn merrie.
Van erg staken en heeeel erg sterk zijn op het bit.
Dit heeft verschillende oorzaken gehad. Spierbevangen geweest. Slechte zadelpassers gehad en een erg slechte tandarts. Alles wat ik probeerde goed te doen is eigenlijk alleen maar slecht geweest.
Wat bleek paard had een nog een stuk wolfstand zitten waar er erg veel bindweefsel over was gegroeid. Dit is aan de linkerkant.
Daarna heeft ze door een trauma een peesblessure opgelopen.
Ik mag sinds een week terug opbouwen, dus rustig rechtuit draven.
Mijn nieuwe tandarts had gezegt dat het nog maanden zou zijn dat het knopje in haar hoofd zou omslaan. Dus dat ze doorheeft dat ze van de tand geen last meer heeft.

Ze is tot nu toe heel erg braaf, staken is voorbij, loopt makkelijker, draaft goed aan (dit was soms problematisch)
Maar zoals altijd al geweest hangt ze heeeel erg op de linkerteugel. Bit hangt er helemaal scheef door.
Kan daardoor niet goed buigen naar rechts omdat ze zichzelf tegentrekt zeg maar.
Loslaten heeft gewoon het effect dat ze lager gaat en evenveel druk aanneemt. En hoe lager ze gaat hoe meer op de voorhand en ik krijg haar er dan niet meer vanaf.
Als ik op linkerhand rijdt kan ik het eigenlijk heel goed corrigeren.
Neem mijn rechterteugel er duidelijk bij en laat links los. Krijg dan een goede stelling links en ze laat het bit los.
Maar als links de buitenteugel wordt is het nog drama. Krijg gewoon geen beweging respons op die linker buitenteugel. Ik kan moeilijk mijn rechterteugel erbij nemen zoals op de linkerhand, want dan zou ik haar op mijn binnenteugel rijden.
Aangezien de problemen die we al achter de rug hebben wil ik dit probleem ook zo correct mogelijk oplossen.
Ik ben op zoek naar een goede lesgever/ster. Heb al een goed idee wie, wil enkel enkele lessen meevolgen om te kijken indien het iets voor ons is.
Maar aangezien ze enkel maar rechtuit mag draven zullen lessen nog even moeten wachten, waarschijnlijk nog een goede 2 maand, tot de volgende scan.
Maar 2 maand is lang om met dit probleem rond te blijven huppelen, voor ik het weet is het paard weer 1 brok spanning in haar lijf omdat ze maar niet snapt hoe goed los te laten.

Anoniem

Re: Hangen op buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:28

Probeer op de linkerhand contrastelling te nemen en vanuit daar proberen kleine stukjes recht te richten. Dus je binnenhand naar binnen nemen en met je been recht rijden. Als ze sterk wordt probeer je met je linkerbeen wat door te drukken. Probeer dit te doen op de 2e hoefslag, dan neigt ze ook niet te plakken aan de kant. Probeer wel constant iets contact te houden anders gaat ze ontdekken dat ze ook zo onder het werk uit kan komen.
En neem er je tijd voor.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 17:45

Joolien dit is eigenlijk precies de manier hoe ik het oplos aan de linkerhand. Begonnen met contrastelling. Zodat de druk op beide teugels gelijk werd en zo met mijn binnenbeen haar terug recht drijven. Ging erg snel goed.
Maar wat als de linkerteugel de buitenteugel wordt? Dus op de rechterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:29

Ik bedoel dat je op de rechterhand contrastelling moet nemen. Dus stelling naar buiten. ;)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:08

Dus op de rechterhand buitenstelling. Binnenteugel wat naar binnen en contact houden? En rechtdrijven waar nodig.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 09:04

Ik weet niet indien dit de druk van de buitenteugel gaat wegnemen. Ja als ze in buitenstelling loopt natuurlijk wel. Maar vanaf ik haar doordrijf dan neemt ze de buitenteugel terug volledig vast.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:08

Die van mij pakte ook vast op links, dat is bij haar een stukje spanning/ onzekerheid, maar voor het overgrote deel mijn linkerschouder die ik zelf vast zet. Ik oefen dit nu door tijdens het rijden linksom, over mijn schouder, naar haar staartwortel te kijken. Dan laat ik direct mijn schouder los en voelt mijn paard ook meteen losser aan. Ik doet dit op de rechte stukken en bij wendingen naar links. Bij een wending naar rechts, kijk ik juist over mijn rechterschouder naar de staart (anders ga ik daar weer problemen krijgen).

Grote kans dat dit bij jou niet het probleem is, maar misschien is het de moeite om dit eens uit te proberen. Ik merkte al heel snel verschil en het kost eigenlijk geen moeite.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 09:21

Ik vind het absoluut de moeite om te proberen, spanning is nooit goed het kan maar helpen.
Het probleem oplossen zal het wellicht niet doen :-)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:00

Niemand die hierover iets kan vertellen? Anders is bokt toch razendsnel om rijtechnisch commentaar te geven??

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:06

...misschien niet helemal rijtechnisch commentaar: wellicht zou je er goed aan den,om iets in de zin van bachremedie te geven.

Op zich wil ik de tandarts best geloven "dat het maanden duurt, voordat het knopje omgaat en een dier zich realiseert, dat er geenpijn meer is". Maar het zou heerlijk zijn, als dat besef eerder doordringt bij je paard!

Rijtechnisch ben ik voorstander van "alles wat een paard vastpakt, laat jij los."
Als dat resulteert in paard met neus over de grond op de voorhand: het zij zo. Zelf wel rechtop blijven zitten (dus met je eigen zwaartepunt leider zijn ipv. haar te volgen) en drijven. En met een doorhangende rechtereteugel (en je rechterhand opzij en naar voren) stelling vragen, van tijd tot tijd.

En af en toe gewoon met je halster en een touwtje rijden, kijken of het bitloos krek hetzelfde is. (Als het gaat om spieropbouw, onzekerheid, stijfheid in de zin van moeilijk naar rechts buigen zou het min of meer hetzelfde moeten zijn - maar aangezien je dan niet de pijnlijke plek "aanraakt" is er makkelijker doorheen te rijden. En dan is het hangen een "mondprobleem", dan wel een psychisch mondprobleem: paard verwacht pijn en gaat meteen in het defensief. En voor dat psychische probleem kun je een Bach nemen.)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:53

Janneke2 Bedankt voor je reactie.
Ze krijgt wel al het supplement equistress omdat ze nog andere 'stressproblemen' heeft... Weet niet als Bach hetzelfde werkt. Ik koop voor mezelf wel eens de spray. Is dit net hetzelfde voor paarden? Of moet je dit ergens anders aanschaffen?
Probleem met het volledig loslaten is dat ze vanzelf naar beneden duikt. (Op zich geen probleem zou je denken, super zelfs) Maar ook helemaal beneden zet ze haar vast, erger dan dat ze in een gemiddelde halshouding loopt. Zo erg dat ik dan geen grip meer heb en mijn zadel wordt uitgetrokken. Ze neemt namelijk steeds meer en meer.
Doorhangende rechterteugel is ook net wat ze wil. Geen contact rechts en alles op de linkerteugel.
Ik wil haar gewoon op 2 teugels. Geen 1 aan gelijk welke kant.
Maar ze buigt wel naar links op de linkerhand! En naar rechts op rechts. Maar op rechts teveel in haar hals zodat ze links teveel vast heeft en niet correct door haar lijf kan buigen.

Wat ik merk, is dat ze aan de kaptoom wel makkelijker gaat inbuigen als ik dit vraag. Het is dus wel degelijk een psychisch mondprobleem.
Maar met een kaptoom/bitloos rijden is absoluut geen optie aangezien het niet het soort paard voor is. Misschien in de toekomst maar nu, zeker na 4maand enkel stappen ben ik dit niet van plan...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:38

ChocoBesnier schreef:
Janneke2 Bedankt voor je reactie.
Ze krijgt wel al het supplement equistress omdat ze nog andere 'stressproblemen' heeft... Weet niet als Bach hetzelfde werkt. Ik koop voor mezelf wel eens de spray. Is dit net hetzelfde voor paarden? Of moet je dit ergens anders aanschaffen?

De spray is denk ik rescue..?
Op zich kun je de bachremedies gewoon aan een paard geven (ik deed het in de drinkbak, het kan ook over het voer, op een boterham, etc.). Bij angst na pijn is star of bethlehem het gebruikelijkst - en ken je hte boek van Margreeth Dudok van Heel...? (Een prachtboek, vind ik.)
ChocoBesnier schreef:
Probleem met het volledig loslaten is dat ze vanzelf naar beneden duikt. (Op zich geen probleem zou je denken, super zelfs) Maar ook helemaal beneden zet ze haar vast, erger dan dat ze in een gemiddelde halshouding loopt. Zo erg dat ik dan geen grip meer heb en mijn zadel wordt uitgetrokken. Ze neemt namelijk steeds meer en meer.

Heftig hoor...! (Zo heftig, dat ik me afvraag, of het rijtechnisch is. Bij psycische problemen is geduld het sleutelwoord.)
Maar ik ben zogezegd van het loslaten, wat zij vastpakt, dat scheelt met uit je zadel worden getrokken.
ChocoBesnier schreef:
Doorhangende rechterteugel is ook net wat ze wil. Geen contact rechts en alles op de linkerteugel.
Ik wil haar gewoon op 2 teugels. Geen 1 aan gelijk welke kant.
Maar ze buigt wel naar links op de linkerhand! En naar rechts op rechts. Maar op rechts teveel in haar hals zodat ze links teveel vast heeft en niet correct door haar lijf kan buigen.

ZOU dit rijtechnisch zijn, zou ik zeggen: gooi de boel niet door elkaar.
Je einddoel is idd: paard recht, op 2 teugels. (...vreselijk moeilijk en zelfs op grand prix niveau zijn er nog vaak heeeele kleine scheefheidjes.)
Pakt zij rechts beet - laat jij los. En neemt 2 gram oid. aan aan de linkerkant.
Doe je dat, dan "ziet het er niet uit", dat ben ik met iedereen eens.
Neem dan het initiatief, met recht zitten. Niet alleen rechtop (zoals in "niet mee naar voren met je zwaartepunt", want haar zwaartepunt gaat naar voor als ze zo laag gaat)
Maar ook: waarschijnlijk gooit ze jou 'op links'. Ga voor je gevoel pal aan de rechterkant zitten.
En met je drijvende hulpen probeer je het paard weer recht te maken.

En als buigen moeilijk gaat: werk op zit en gewicht aan kleine ''schakeltjes'', telkens even iets terug in tempo en weer voorwaarts. Ook dat is gymnastiek en daarmee kun je je dier voorbij het stijve punt krijgen.

ChocoBesnier schreef:
Wat ik merk, is dat ze aan de kaptoom wel makkelijker gaat inbuigen als ik dit vraag. Het is dus wel degelijk een psychisch mondprobleem.

Joepie!! Psychische problemen zijn relatief makkelijk op te lossen.
Zacht zijn, geduld hebben, rescue, andere bachs, Linda Tellington masseert zelfs in de mond
ChocoBesnier schreef:
Maar met een kaptoom/bitloos rijden is absoluut geen optie aangezien het niet het soort paard voor is. Misschien in de toekomst maar nu, zeker na 4maand enkel stappen ben ik dit niet van plan...

Eh - staat jouw paard al weer in de wei...? Dat scheelt vaak enorm in gedoe met het rijden.
Maar bedenk wel:"less is more". Diehards zeggen zelfs, dat je pas met een bit zou mogen rijden (...dat is dus wel heel erg streng...) als je zonder bit kunt rijden.
(Uiteraard: dat bit is er, voor de laatste 5%, de finishing touch. het echte rijden doe je met zit, gewicht en benen...)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:34

Ja indd de spray is de rescue. Het boek heb ik van gehoord maar ken ik niet.
In verband met het rijtechnische los ik het inderdaad zoveel mogelijk op zoals jij beschrijft. Ze pakt links ik neem rechts er iets meer bij zodanig dat er weer evenwicht is. Dit gaat goed indien de vastpakkant de binnenteugel is. Is ook werk aan voor het ogenblik en totaal niet stabiel, neemt vast, dan laat ze los, dan neemt ze erg vast, veel los, enzovoort. Maar het probleem is als de vastpakkant de buitenteugel is....
Kan moeilijk de binnenteugel meer en meer erbij nemen omdat ze buiten vast is....
Raak er steeds mee in de knoei zo... Schakelen doen we miniem aangezien de pees nog niet super sterk is.
Maar wel van een klein tempo naar een normaal tempo en terug.
Op het klein tempo heeft ze het trouwens het makkelijkst.

Paard staat al een tijdje op een klein stuk wei enkele uren per dag, maar mag niet over het rooie gaan wegens de pees. Maar fris fris staat ze niet, is enkel snel gespannen en schrikt makkelijker.

Ja dat je 5% enkel bit hebt en de rest je zit en benen is inderdaad de bedoeling, maar makkelijk is het nu niet aangezien paard echt niet van het bit wil blijven.