Na oefening..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Efri

Na oefening..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:18

zou normaal kunst moeten komen toch? :P
haha. Nou misschien is dat nog wat ver gezocht, maar voor mijn gevoel gaat het wel al beter. Nu een kleine 4 maanden 'opnieuw' begonnen met rijden. Andere aanpak, minder binnen teugel, meer buiten teugel en vóóruit en dan naar beneden en niet andersom. Tevens sinds een week nu een dressuur zadel (waar ik nog heel erg aan moet wennen) dus dat is ook wel een verbetering, in plaats van mijn spring zadel. (niet dat dat niet gaat, maar toch.. :P ) Even snel een paspoortje van mijn paardje:

Naam: Utopia
Ras: KWPN
Leeftijd: 11 (bíjna 12)
Schoft: 1.73
Afstamming: Opan
Dressuur B+1
Springen B+8 (met mij, met oude eigenaar Z gesprongen)

Nu de foto's. Op een een of andere manier heb ik alleen maar foto's op de rechterhand.. Maar ik heb natuurlijk ook op de linkerhand gereden, en heb ik ook alleen maar foto's in de draf en buiten een van de galop. Naja, hoop dat het toch een beetje een impressie geeft. Oh, over mijn houding. Ik zit wat scheef (ik leun naar binnen op de rechterhand) en ik draai ook nog eens mijn bovenlichaam. Hier ben ik aan het werken, maar dat is zó ontzettend lastig. Ik ga binnenkort weer zitlessen nemen en dan hoop ik er wat aan te doen, omdat ik ook besef dat ik mijn paardje zo in de weg zit. Ik zie nu ook dat ik m'n handen te ver uit elkaar zet, dus dat is ook nog een werkpuntje.

Afbeelding
nog een foto'tje van buiten in de bak!

Afbeelding
Net een giraffe niet waar? :Y)

Afbeelding

Afbeelding
volgens mij wel fijn ontspannen..
Afbeelding
Recht zitten!
Afbeelding

Afbeelding
Enige galop foto, jammer genoeg hier wat spanning en een iet wat strenge binnen hand.
Afbeelding
Nog even de berg op galloperen!
Afbeelding
Dat was hem weer }:0

Het is nog verre van perfect, dus ben een beetje lief. Maar geef vooral veel onderbouwd commentaar en hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen etc! (daarom zet ik natuurlijk dit topic op bokt ;])

Efri!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:21

Haha wat een dotje heb je :D

Probeer wel jee benen op de plaats te houden, op elke foto heb je ze wat naar achter en niet op de zelfde plek. Gewoon veel oefenen en vragen of er iemand op wil letten :).

Efri

Re: Na oefening..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:23

Ah! Inderdaad, nu je het zegt.. Was in het spring zadel gewend om ze naar achteren te doen haha!
Ze moeten dus iets meer naar voren?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:24

Op sommige foto's wel, maar op foto 4 (van rijfoto's), heb je je benen wel goed op de plaats!

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:24

Ok! Dankjewel, zal er goed op gaan letten :]

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:26

Mij lijkt het een goed idee om eerst te zorgen dat je recht gaat zitten!(daarom heb je je (binnen)been naar achter.
Je kunt een paard zo nooit rechtrichten.
Heb je al eens zitlessen gehad?
En zonder beugels geoefend?

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:31

@MirandaFuego: Uhu, zoals ik in mijn openings post geschreven heb, heb ik ze wel gehad. Vanwege de sneeuw en het feit dat ik daar met de trailer heen moet is dat een beetje verwaterd, maar ga er zeer binnenkort mee beginnen. Snap ook dat ik mijn paard in de weg zit, en baal er ontzettend van. Heb wel zonder beugels geoefend, maar het lijkt niet heel veel uit te halen. Ben naar zit clinic's geweest en etc. Het gekke is, is wanneer iemand hem longeerd en ik zit, dat ik er dan weinig tot geen last van heb. Pas wanneer ik vrij ga rijden begint het. Ik hoop dat wanneer ik weer zit lessen neem dat het dan geleidelijk weer beter gaat.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:37

Goed dat je zo bewust bezig bent met verbeterpunten!
Wat mij meteen opviel, is dat je naar het hoofd (of de hals) van je paard zit te kijken. Vaak wijst dit erop dat de ruiter wil dat hij 'in de krul loopt' en daarmee bezig is (met de teugels). Beter is om te kijken waar je naartoe gaat (voor je uit kijken dus, en niet naar beneden naar je paard) en te gaan VOELEN hoe je paard loopt.
Verder zit je inderdaad scheef en je ziet dat je paard dat ook doet en bovendien z'n hoofd kantelt.
Succes verder!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:42

Efri schreef:
@MirandaFuego: Uhu, zoals ik in mijn openings post geschreven heb, heb ik ze wel gehad. Vanwege de sneeuw en het feit dat ik daar met de trailer heen moet is dat een beetje verwaterd, maar ga er zeer binnenkort mee beginnen. Snap ook dat ik mijn paard in de weg zit, en baal er ontzettend van. Heb wel zonder beugels geoefend, maar het lijkt niet heel veel uit te halen. Ben naar zit clinic's geweest en etc. Het gekke is, is wanneer iemand hem longeerd en ik zit, dat ik er dan weinig tot geen last van heb. Pas wanneer ik vrij ga rijden begint het. Ik hoop dat wanneer ik weer zit lessen neem dat het dan geleidelijk weer beter gaat.

Owh sorry, ik had dat stukje niet goed gelezen.
Maar zo kun je niet aan je paard vragen of hij goed wil lopen.
Is het misschien zo dat je paard je zo die kant op zet, doordat hij scheef is?
Heb je het op andere paarden ook?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:46

Efri schreef:

Zitlessen zijn natuurlijk altijd goed, maar ik vind eigenlijk dat je reguliere instructrice je met dit probleem ook moet kunnen helpen. Imo is namelijk de invloed van het scheefzitten vrij duidelijk zichtbaar en moet het niet al te lastig zijn om aan jou uit te leggen en te laten voelen hoe het anders kan. Voordeel is dat je dan meteen de reactie van je paard daarop kunt voelen en ermee verder kunt. Anders blijven het 'zitten' en het 'rijden' misschien te veel twee aparte dingen en zou ik bang zijn dat je terugvalt naar je oude houding als je dan weer iets gaat doen.

Enne, niet balen hoor, je doet je best. Komt heus goed!

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:49

@Vilar: Okay! Zou er aan denken, als me dat nog lukt met alle andere dingen haha.
Vraagje: hoe zie je dat hij scheef loopt? gewoon omdat ik op dat gebied niet zo veel verstand heb..

@MirandaFuego: Geef niets, natuurlijk. Dat gevoel héb ik wel. Maar wie er eerder scheef zat kan ik moeilijk zeggen. Andere mensen die ik er op zet ervaren dit probleem niet. Op anderen paarden heb ik het ook, dus denk dat het toch een probleem van mijzelf is wat ik overdraag op mijn paard.

@Esther: Hmm, balen doe ik natuurlijk wel. Het feit dat ik er zelf momenteel niets aan kan doen is iets waar ik wel degelijk mee zit. Vooral omdat scheef voor mij recht voelt. Hij heeft het me wel laten zien, maar niet echt voelen. Ik snap wel wat je bedoeld, en denk dat ik misschien vraag om me hier toch voornamelijk mee verder te helpen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:25

leuke combi zijn jullie.
Vrolijke vos!
\Ik sluit me aan op de al eerder genoemd opmerking over je zit:
Nu heb je een knik naar links, probeer recht op te zitten, kijk als het ware door de oren van je paard heen naar voren, succes!

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:26

Je heb dezelfde deken als Mijn Pony :D

amberIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:28

Wat een leuk paardje zeg! Je bent leuk met hem bezig!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:07

Efri schreef:
@MirandaFuego: Geef niets, natuurlijk. Dat gevoel héb ik wel. Maar wie er eerder scheef zat kan ik moeilijk zeggen. Andere mensen die ik er op zet ervaren dit probleem niet. Op anderen paarden heb ik het ook, dus denk dat het toch een probleem van mijzelf is wat ik overdraag op mijn paard.

@Esther: Hmm, balen doe ik natuurlijk wel. Het feit dat ik er zelf momenteel niets aan kan doen is iets waar ik wel degelijk mee zit. Vooral omdat scheef voor mij recht voelt. Hij heeft het me wel laten zien, maar niet echt voelen. Ik snap wel wat je bedoeld, en denk dat ik misschien vraag om me hier toch voornamelijk mee verder te helpen.

Heb je al eens geprobeerd op je handen te gaan zitten?
Zo kun je goed voelen wanneer je op je zitbeenknobbels zit.

simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:05

Leuk paardje, jullie zijn een leuke combi

KellyGonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:03

Oh je laatste foto is geniaal ! <3

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:23

Ziet er leuk uit :)

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:01

Leuk paardje heb je! En het gaat al best goed hoor aan wat ik kan zien.
Alleen tegen andere mensen in is het juist niet goed om je benen naar voren te plaatsen
in de gedrongen vlakken, ze moeten juist iets meer naar achteren want daar komen
een paar spierpunten samen en reageren ze beter. Maar als je met sporen rijdt
dan zou ik ze niet naar achter leggen omdat ze daar sowieso al goed reageren!
Of natuurlijk heel voorzichtig zijn :)

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:14

Super mooi paardjes ziet er netjes uit !