Als ik met mijn paard in de bak rij, is deze over het algemeen gewoon fijn in de aanleuning. Ze hangt niet en buigt over het algemeen vrij makkelijk. Linksom is wel haar moeilijke kant (waarschijnlijk vanwege haar bokvoet), als ze haar dag niet heeft dan kost het me wel wat meer moeite om haar op de linkerhand om mijn binnenbeen heen te buigen.
Sinds kort gaat mijn paard ook in haar eentje met mij op buitenrit. Ik merk dat ze de laatste twee a drie keer dan vastzet op de linkerkant. Ze buigt haar hoofd wat af naar rechts en ik krijg steeds meer druk op mijn linkerteugel. Proberen om de teugeldruk gelijk te houden is vrij lastig, ze gaat dan ontzettend scheef lopen en loopt dan ook makkelijker onder me vandaan. Het geeft mij (met mijn beperkte talent op dat moment
) de indruk dat ik bijna niet anders kan dan veel druk nemen op die linkerteugel om controle te kunnen houden en om haar recht te houden. Normaliter, als ze dit bijvoorbeeld in de bak zou doen, dan zou ik naar voren gaan rijden, stelling vragen, etc. Het lastige in het bos is dat ze dat best spannend vindt, dan zet ze haar rug vast en zit het niet heel erg lekker als je voorwaarts wilt gaan.
Wat ik nu al doe:
- van tevoren losrijden in de bak. Alleen komt dan later in het bos alsnog het linkerteugel probleem.
- op paden waar het past: wijken van links naar rechts en omgekeerd, stelling vragen om beide benen (niet tegelijkertijd uiteraard)
- buiging links en rechts vragen
- kleine volte rijden als de locatie zich er voor leent
- veel schakelen in het tempo (stap, draf, galop, halthouden, etc.)
Ik merk dat dit dan op den duur wel veel scheelt. Gisteren heb ik bijvoorbeeld één en hetzelfde pad een paar keer heen en weer gegaloppeerd in een rustig handgalopje, en dan wordt ze wel een stuk losser.
Met mijn instructrice heb ik al het een en ander besproken. Wij denken dat het uit spanning voorkomt dat ze vastpakt op de linkerteugel. Enerzijds heb ik dus het idee dat mijn paard gewoon wat ervaring moet krijgen in het alleen mee naar buiten gaan, maar van de andere kant wil ik haar ook niet compleet scheef rijden tijdens het opdoen van de ervaring. Vandaar dat ik dus wat tips zoek en benieuwd ben naar jullie ideeën.
O ja, ter info nog: ik rij bitloos. Ik rij dus veel op mijn zit, maar ik heb wel gewoon constant aanleuning op de teugels. Het is dus niet zo dat mijn paard het bit vastpakt of zo.