Contactverlies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Contactverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:04

Tijdens het rijden heb ik wat problemen met het contact met de mond. Mijn teugels gaan als het ware steeds
los-vast-los-vast, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Voor mijn gevoel heb ik een constante verbinding met de
mond, maar als ik het dan terug kijk op bijvoorbeeld een filmpje dan zie ik de teugels een heel eigen leven lijden.
Of wel ik zet mijn handen vast (met name de binnenteugel) of ik verlies het contact (met name buitenteugel),
waardoor het paard onmogelijk mijn hand kan volgen. Als ik de teugels echter korter neem voelt het voor mij
weer alsof ik ze te kort/strak heb en heb ik de neiging om mijn handen vast te zetten/te trekken. Al met al vind
ik het erg lastig om gewoon een constante verbinding te houden mét ontspannen armen/hand en vooral om
aan te voelen wanneer de teugelvoering nou wél correct is..

Ik heb twee keer in de week les dus hulp krijg ik zeker, maar alle tips/ervaringen zijn welkom! :)

Sem_

Re: Contactverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:21

Niemand? Eventueel heb ik ook een filmpje waar het duidelijk te zien is, dit zet ik echter liever niet open
en bloot op internet maar zou wel via PB kunnen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:00

Misschien kun je iemand vanaf de grond laten bepalen wat de juiste lengte is voor je teugels en op die plek een elastiekje om de teugel doen? Zo kun je tijdens het rijden je handen op die plek houden. Als je dan te streng wordt of juist teveel loslaat, kun je dit precies zien.
Pas er wel voorop dat je niet in de mond gaat hangen, als je je hand vastzet.
Ik weet niet of je les hebt, maar als je dat nog niet hebt, zou ik het je wel aanraden.
Een professional kan je vanaf de grond beter helpen dan wij hier vanachter onze computer.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:35

Ik heb twee keer in de week les dus ik krijg professionele hulp, een elastiek is misschien wel een idee. :)
Het punt is dat ik niet precies weet waarom ik steeds het contactverlies, ik voel dit zelf niet zo als ik op
het paard zit.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:11

Niemand? :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:13

Bespreek het met jouw professionele hulp i.p.v. bokt. Heb je denk ik veel meer aan. En niet meteen naar hulpmiddelen grijpen, maar dat als aandachtspunt tijdens de lessen eruit halen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:15

Heb je het alleen in draf?

Wat ik denk dat gebeurd is dat je je armen ten opzichte van je bovenlijf te strak houd, waardoor je handen meebewegen tov je eigen zit en niet tov de bewegingen van het paard. Ik heb dit zelf ook gehad. Je handen moeten, vooral in draf, als het ware op dezelfde plaats blijven en niet lichtjes met jouw bovenlijf mee bewegen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:15

Dat is een hele goede, ik zat het filmpje te bekijken en ik dacht ook te zien dat ik mijn handen horizontaal
meebewoog met het lichtrijden, in galop en stap is het inderdaad een stuk minder. Morgen heb ik weer les dan zal ik proberen mijn handen op de plaats te houden (horizontaal gezien dan)! Dankjewel. :)

Hulpmiddelen zal ik sowieso niet gebruiken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:20

De tip die ik van de instructrice kreeg:
Heb je van die kleine beugeltjes aan de voorkant van je zadel? Je kan daar een riempje (sperriempje bijvoorbeeld) aan vastmaken en deze tijdelijk tijdens het rijden vasthouden, zodat je leert dat je handen daar moeten blijven.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:49

Ik rijd op een manege paard dus ik heb zo geen sperriempjes tot mijn beschikking, ik zat te denken
aan grote elastieken aan de "beugeltjes", maar ik kan me voorstellen dat dan het effect weg is doordat
elastiek natuurlijk elastisch is..

Ik denk inderdaad echt dat het probleem ligt bij het lichtrijden en dat ik mijn armen te strak hou en
deze daardoor teveel horizontaal meebeweeg. Alle tips voor stille handen zijn welkom. :)