Snel of rustig, wat is nu eigenlijk vriendelijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roozzje

Snel of rustig, wat is nu eigenlijk vriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 14:11

Mijn eerste post en topic naar aanleiding van een topic dat ik aan het lezen was en dat zette mij aan het denken.
mocht er hier al een discussie/topic over zijn of staat het niet goed bij voorbaat sorry

Dit ging over Gert van het hof, en meerdere mensen vinden het niet vriendelijk dat hij alles "zo snel" doet.
Dan heb ik het hier over het inrijden van moeilijke paarden/aanpakken van "probleempaarden"

Maar is het daadwerkelijk vriendelijker op alles op een rustig tempo te doen?
en dan heb ik het natuurlijk niet over slaan/schoppen om het maar snel voor elkaar te krijgen of bij medische problemen
Is het voor een paard geestelijk niet veel zwaarder "dat rustig aan doen"

Als ik een pleister op mijn arm heb trek ik die er vaak in een ruk af. Dat is vervelend maar wel gelijk klaar.
Trek ik elke keer een klein stukje van die pleister er af is het nog steeds heel vervelend en duurt het nog langer ook..

Wat vinden jullie? en waarom?
*kruipt weer onder haar steen*

SophievdV

Re: Snel of rustig, wat is nu eigenlijk vriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:15

Die vergelijking met de pleister is niet helemaal de juiste volgens mij :) Het zadelmak maken en beleren van een paard onder het zadel is een leerproces, dat gaat in stukjes en stapjes.

De kracht van Gert is, denk ik, dat hij absoluut niet bang is en zelf dus heel koeltjes blijft onder al die gekke sprongen. Op shows en rondjes instructie e.d. worden de paarden mijns inziens overvallen en sommigen zijn daardoor juist rustig, maar je kunt ze nog niet als zadelmak of beleerd beschouwen.

Ik zelf zou mijn paard er niet voor lenen, omdat ik inderdaad vind dat het beleren in alle rust en vertrouwen moet gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:35

Ach, bokt is hier inderdaad heel dubbel in.
Als je er lang over doet, dan ben je te lang aan het tutten en frutten en krijg je een vervelend paard.
Als je kort en krachtig, hup, het gewoon ineens doet, dan overval je het paard en krijg je trauma's en dergelijke.

1 ding wat ik geleerd heb door de vele jonge paarden die ik in handen gehad heb: voor een computerscherm gaat het altijd veel gemakkelijker en veel beter. Wat je doet, hoe je het doet, waarom je het doet,... dat hangt echt af van paard tot paard en situatie tot situatie. De aanpak moet continu aangepast worden. En weet: hoe je het ook aanpakt, er zal altijd iemand zijn die vindt dat je slecht bezig bent en dat je het beter zus of zo doet. ;)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:40

Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat het gemiddelde brave paard meestal niet bij Gert beleerd word, maar juist diegene die stukken moeilijker zijn en die even moeten worden doorgepakt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:44

De methode voor ieder paard bestaat niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat de methode van deze manier voor een bepaald type paard erg vriendelijk is terwijl een ander type paard juist gebaat is bij een hele rustige aanpak in een vertrouwde omgeving..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:51

Afhankelijk hoeveel tijd het paard krijgt daarna om alles wat gebeurt is te kunnen verwerken...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:59

Zo snel als het kan maar zo rustig als het moet. Je moet niet paarden met een boekje of filmpje vergelijken. Je moet goed naar het individuele paard kijken en je daar als ruiter op aanpassen. Ik houd persoonlijk niet van dat eindeloze gelongeer. Gewoon stemhulpen erop monteren. Ho en voorwaarts kennen ze al van aan het halster meelopen. Daarna al vlot een zadel erop en een mannetje in de bak om voorwaarts te drijven. Dan gas monteren en stuur en als laatste de rem. Een paard moet vooruit willen. Sommige willen alleen te goed vooruit.... Ben je iemand bij nodig om er weer af te komen. :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:04

JE kan een paard toch ook voorbereiden zonder eindeloos gelongeer? Ik vind longeren ook niet zo geweldig maar probeer ze wel aan de hand al de teugelhulpen te leren, aan de hand en longe (of vrij) de stemhulpen. En pak vanaf begin al veel gekkigheid mee, ze kunnen er maar aan wennen. Afgelopen weekend heb ik weer gezien waarom toen stijve ruiter die best nestjes rijdt maar gewoon niet kon afstappen haar hak van haar laars in drie jarige merrie haar rug zette om zich daar op af te zetten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:04

Ik ben ook niet van eindeloos longeren, a. rondjes voor jonge paarden is nou niet echt geweldig goed voor de benen en b. ze krijgen snel conditie en als je een beetje lastpak hebt is het wel fijn als ze niet al te veel uithoudingsvermogen hebben.

Ik pak mijn jonge paarden vaak aan de dubbele longe omdat ik zo alle teugelhulpen én stemhulpen alvast kan aanleren en ook hele stukke recht door kan als ik wil.

Ik neem mijn tijd, en bij het ene paard is dat snel en bij het andere paard duurt het lang, maar wel altijd in vertrouwen. Het ene paard is nou eenmaal het andere niet.

Hier in de buurt heb je ook iemand die zadelmak maakt op de manier van Gert (alleen dan wat minder goed naar mijn mening) ze noemen hem "de cowboyv" je betaald +- 150 euro en je paard is dan binnen 1 dag zadelmak... jaja... de ervaring leert als dan de klant er zelf op gaat dat deze vlieg les krijgt (ik kan verhalen vertellen over deze man en zijn praktijken echt vreselijk). En dat mensjes zoals ik het dan ineens op mogen lossen. Tegenwoordig denk ik nog wel even 2x na als ik weer een hulp roep krijg van mensen die daar geweest zijn met hun paard.

Ik denk dat Gert van het Hof, als hij een paard zadelmak maakt dit toch wel een aantal keren herhaalt en niet zegt na 1x zo die is zadelmak hier heb je hem terug veel succes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:13

Anne_GTI schreef:
Zo snel als het kan maar zo rustig als het moet. Je moet niet paarden met een boekje of filmpje vergelijken. Je moet goed naar het individuele paard kijken en je daar als ruiter op aanpassen. Ik houd persoonlijk niet van dat eindeloze gelongeer. Gewoon stemhulpen erop monteren. Ho en voorwaarts kennen ze al van aan het halster meelopen. Daarna al vlot een zadel erop en een mannetje in de bak om voorwaarts te drijven. Dan gas monteren en stuur en als laatste de rem. Een paard moet vooruit willen. Sommige willen alleen te goed vooruit.... Ben je iemand bij nodig om er weer af te komen. :+

Bijna helemaal mee eens.
Ik "monteer de rem" na 5 passen stap: ik wil, dat het paard weet, dat hij ook met mijn gewicht er op, gewoon op zijn achterhand kan stoppen. (Wat ik vanaf de grond al heb voorbereid en in eerste instantie op de boeg geef als signaal.)
In mijn ervaring scheelt dat met "te veel vooruit willen". (Voorwaarts: graag, maar liever geen gehol om maar niet op zijn snuit te hoeven vallen.)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:17

rustiger is in mijn ogen vriendelijker, het inrijden van een jong paard, of het aanpakken van een 'probleempaard' doe je vanuit vertrouwen, en ja voor vertrouwen is tijd en heeeel veel geduld nodig, des te minder kans dat het later (opnieuw) fout gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:32

Zoek de verschillen:

http://www.youtube.com/watch?v=qBrYQNECLL0\

http://www.youtube.com/watch?v=y4bWbYCwNhs

En dan geef ik bij het inrijden de voorkeur aan een goede basis vanaf de grond voordat ik in het zadel kruip/laat kruipen, en tendeer ik meer naar filmpje 1. Op het moment dat je met een paard begint, werk dan vlot naar het stadium toe dat je in het zadel stapt. Paarden kunnen zich op een gegeven moment ook stierlijk gaan vervelen. Al die tweejarigen waar men al wat mee wil doen dus alvast maar wat gaat grondwerken en longeren maar waar men voor het vierde levensjaar niet op wil stappen, die gaan dingen zoeken....

Bij correctie van paarden wordt het een ander verhaal, en dan hangt het nog van de graad van ondeugd af. Als je een paard te lang in het verkeerde gedrag laat zitten bevestig je het alleen maar. Dus kom je iets tegen, meteen aanpakken, in een intensiteit die aankomt. Paard op het verkeerde moment wegzetten gaat problemen erger maken! Te ver van grenzen vandaan blijven omdat "men" vindt dat je er vooral de tijd voor moet nemen, zet echt geen zoden aan de dijk! Het leert een paard eerder om je niet serieus te nemen, omdat je de confrontatie niet aangaat.

En dan hangt het in mijn ogen af van de ondeugd. Een bijtend paard vind ik minder dramatisch dan een steigeraar. Een paard dat bijt hoef je niet te straffen voor het bijten. Een steigeraar mag je wel degelijk duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is. Hoef je niet hard voor te worden, maar net zoals Gert dat doet, doorzetten en niet opgeven.

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:51

Ik vind het aan het paard liggen. Ik weet het niet zo goed eigenlijk..

ClaudiaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:16

Het licht erg aan het paard. ik ben het ermee eens dat het een leerproces en dat gaat niet in 1 klap.
Mijn instructrice zegt ook altijd dat herhaling een paard iets kan leren, dat kost tijd en daardoor ook geduld. Heb je nou een heel moeilijk paard kan ik snappen dat hij eerst boem maar even wat peper in zijn reet moet krijgen en snap ik het iets snellere wel.
Eigenlijk net zoals alles bij het paardrijden moet je jouw gedrag aanpassen op de omgeving, situatie, het paard en zijn reacties.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:20

Ik ben van mening dat het paard het allemaal bij moet kunnen benen in z'n koppie. Daarom doe ik het rustig aan, met vertrouwen. Vertrouwen kost nou eenmaal tijd. Ik heb ook het idee dat wanneer je alles snel snel doet, het er later wel weer uit komt in de vorm van staken bijvoorbeeld. Wel vind ik dat je het per paard moet bekijken, het ene paard is nou eenmaal sneller aan een volgende stap toe als het andere paard. Het moet ook niet zo zijn dat ze uit verveling gaan lopen klieren..

_makemyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:28

Bij mijn ruin heb ik het heel erg rustig aan gedaan. Stapje voor stapje en elke keer gestopt als hij deed wat ik van hem vroeg. Ik heb er ook alle tijd voor, maar ik kan snappen van mensen die graag de wedstrijd sport in willen dat ze hun paard weg brengen om in te laten rijden. Al ben ik het niet altijd eens met de manier waarop het dan gedaan word.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:30

Ik ben van mening dat dit van paard tot paard verschilt. Sommige paarden zijn gebaat bij een snelle procedure en bij andere is het weer beter om alles in stapjes te doen. Dus ik denk niet echt dat je hier direct een oordeel over kan geven, maar luister naar het paard wat beleerd moet worden. :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:45

Cassidy schreef:
Zoek de verschillen:

En dan geef ik bij het inrijden de voorkeur aan een goede basis vanaf de grond voordat ik in het zadel kruip/laat kruipen, en tendeer ik meer naar filmpje 1. Op het moment dat je met een paard begint, werk dan vlot naar het stadium toe dat je in het zadel stapt. Paarden kunnen zich op een gegeven moment ook stierlijk gaan vervelen. Al die tweejarigen waar men al wat mee wil doen dus alvast maar wat gaat grondwerken en longeren maar waar men voor het vierde levensjaar niet op wil stappen, die gaan dingen zoeken....

Oja? Dat is dan denk ik eerder de beperking van de mensen die ermee werken.
Mijn hengst kan rustig uren mee naast de fiets of wandelen, dan een keertje agility, heerlijk een halve dag poetsen en tutten, vrijheidsdressuur, serieus werk als werk aan de hand, lange teugel of aan de longe, keertje vrijspringen of spelen in de bak, vrijwerken, we doen ook wel eens wat grondwerk/opvoed oefeningen, dan weer een keer wat oefenen met dingen op zijn rug of om zijn lijf, weer eens een keertje met de trailer naar strand of bos, etc. Maar vooral tussendoor de tijd om dingen te verwerken en erover na te denken. Sinds ons vorige avontuur (4 mei) heb ik hem ook niet meer uit de wei gehaald. Lekker even bijkomen met zijn vriendjes en vrouw op de wei. Vanmiddag misschien nog even wat met hem doen.
Delano is eigenlijk nooit vervelend in de zin van ik zoek dingen omdat ik me verveel. Dat merk ik bij de andere eigenlijk ook niet. Ze worden pas vervelend als er een bepaalde druk op komt te staan (tijdsdruk of dingen doen omdat het moet).
Ik kan dus niet helemaal meegaan met jou argument.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:49

Cassidy schreef:
Zoek de verschillen:

Bij correctie van paarden wordt het een ander verhaal, en dan hangt het nog van de graad van ondeugd af. Als je een paard te lang in het verkeerde gedrag laat zitten bevestig je het alleen maar. Dus kom je iets tegen, meteen aanpakken, in een intensiteit die aankomt. Paard op het verkeerde moment wegzetten gaat problemen erger maken! Te ver van grenzen vandaan blijven omdat "men" vindt dat je er vooral de tijd voor moet nemen, zet echt geen zoden aan de dijk! Het leert een paard eerder om je niet serieus te nemen, omdat je de confrontatie niet aangaat.

En dan hangt het in mijn ogen af van de ondeugd. Een bijtend paard vind ik minder dramatisch dan een steigeraar. Een paard dat bijt hoef je niet te straffen voor het bijten. Een steigeraar mag je wel degelijk duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is. Hoef je niet hard voor te worden, maar net zoals Gert dat doet, doorzetten en niet opgeven.

Dat zijn wel 2 uiterste die filmpjes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:52

Wat betreft de filmpjes is over beide wat te zeggen. Zo kun je jezelf afvragen of je op een paard moet willen zitten dat kwa lichaamsbewustzijn en bespiering nog niet in staat is om te dragen, dat nh nu zoveel vriendelijker is als een andere methode. Wat betreft het bokkende paard, niet mijn manier, maar die man blijft wel zitten...

sky_deamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:02

Ik denk dat het heel erg aan het paard ligt. Het ene paard heeft misschien meer baat bij een rustigere aanpak dan het andere. Ik denk dat je dat moet kunnen aanvoelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:18

@Lailapri: niets mis met een jong dier van alles bij te brengen, zadelmak te maken, lange lijnen enz, maar dan met mate en door mensen die er verstand van hebben. Ik zie te vaak dieren niet naar de opfok gaan, thuis opgroeien, te vaak, te lang, en verkeerd in handen komen. Met twee jaar wordt er dan mee begonnen omdat men toch wat wil doen, vervolgens laat men zich ompraten om vooral voor het 5de of 6de levensjaar er niet op te gaan zitten omdat "Bokt" dat roept en er dramatische foto's van laat sluitende groeischijven de ronde doen. Maar deze jeugdige eigenaren hebben geen fantasie of kennis om die 4 jaar zinnig in te vulllen. Dus blijft het bij eeuwig longeren, te vroeg en verkeerd vd meenemen (wil het geen grondwerk noemen) waar het paard misschien op dat moment ook geestelijk en lichamelijk niet aan toe is. Dier gaat zich stierlijk vervelen, dingen uitproberen of aanbieden waar dan gretig op ingesprongen wordt (alle steigertopics al eens doorgenomen?)

Ik ben een voorstander van op tweejarige leeftijd er een basis inbrengen van misschien een maand. Daarna wegzetten. Op driejarige leeftijd oppakken, basis herhalen, zadel erop, ruitergewicht in het zadel, drie weken rijden, wegzetten voor minstens een half jaar. Daarna oppakken en met beleid rijden. En dan hangt het nog af van het gebruiksdoel van het paard, en het geslacht. Met een hengst wachten tot hij 6 jaar is voordat je er een keer opkruipt omdat "Bokt dat zegt", is vragen om problemen. Hij gaat zoveel sterker worden en zelfverzekerder in zijn schoenen staan dat je er een hele kluif aan gaat hebben om dat weer recht te breien....als dat al lukt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:02

Grappig, mijn pony is dan echt de uitzondering. Bij hem is het een sessie en dan rust. Nieuwe dingen of dingen die hij spannend vond moet hij echt kunnen verwerken, we zitten er dus eens per maand een keertje op wat hij heel netjes en braaf doet, maar het is wel een echte binnevetter. Wil die niet meemaken als ik over zijn grensen van kunnen ga.
Alles moet er dus langzaam inrollen bij hem.

Lunatic81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:47

Heb zelf geen ervaring met het inrijden van een paard/pony, maar heb net wel even alle geposte filmpjes bekeken en ook filmpjes bekeken van Gert.
Ik kwam drie filmpjes tegen die gemaakt zijn bij manege Bakker. Drie totaal verschillende paarden, waar hij dan ook op drie totaal verschillende manieren mee omgaat. En als ik dan zie, dat wanneer hij is afgestapt, hij met zoveel rust samen met het paard kan lopen. Ik denk dat die man echt wel weet waar hij mee bezig is.
Overigens denk ik wel dat het in een normaal geval niet nodig zou moeten zijn om op deze manier een paard onder het zadel te krijgen.
Met rust en vertrouwen moet je volgens mij de meeste paarden rustig onder het zadel kunnen krijgen.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:05

ik heb zelf geen ervaring met probleem paarden maar ik heb zelf wel een jong paard (nog geeneens 2 jaar oud) en ik heb haar iedere dag in de hand en ik merk dat zij heel veel toelaat wat ik doe (en dan bedoel ik natuurlijk nog lang geen rijden enzo, maar wel wandelen in het duin, een zeil over haar heen leggen, een skippybal tussen haar benen door gooien en dat soort dingen) dus ik ben voor de rustige manier ;)