Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vur schreef:(Veel) minder doen met je binnenbeen. Daar zou ik eens mee beginnen.
Geryon schreef:Ik vind de buitenteugel zeker niet enkel een corrigerende hulp. Om je paard te laten wijken zoals jij wil is die buitenteugel gewoon nodig. Die begrenzing moet er zijn. Zéker als je een sensibele hebt.
Hij wijkt voor de druk van je been en met de de teugels kan je onafhankelijk de voor- en achterhand bedienen. (naast het gebruik van je benen en zit)
Wijken voor druk is altijd met begrenzing (zelfs het sturen), waarom wijken dan niet?
_Esther_87_ schreef:vur schreef:(Veel) minder doen met je binnenbeen. Daar zou ik eens mee beginnen.
Juist, dat wilde ik net gaan zeggen. Iedereen begint over die buitenteugel, beseffen jullie wel dat dat helemaal geen standaard hulp is maar een corrigerende? Een paard dat niet over de schouder wegvalt, hoef je ook niet aan de buitenkant op te vangen. In het geval dat dat wel nodig is, hoort dit tijdelijk te zijn. Paard hoort ook in het wijken gewoon tussen je twee benen te blijven lopen en het terug op de plek leggen van je binnenbeen, evt gecombineerd met eenmaal drijven met je buitenbeen moet er ook voor zorgen dat je paard weer gewoon rechtdoor gaat. Bij een goed opgeleid paard hoor je daar helemaal geen buitenteugel voor nodig te hebben imo...
) Dan ben ik het helemaal eens met _Esther_87_ wat betreft het geven van de hulp met het binnenbeen. (mits de pony correct opgeleidt is uiteraard) Dan ligt het er aan dat je misschien al genoeg doet met je zit (onbewust) en dat het been erbij te veel is.