Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
margotxxx schreef:of rijden zoals bij dressuur (kort, en constant spanning).
Shoot!
margotxxx schreef:Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik vraag me echt af wat jullie ervan denken.
Wat is volgens jullie het beste, en waarom : met wat langere teugel rijden (niet per se zo lang als bij western, maar gewoon een wat losser contact) of rijden zoals bij dressuur (kort, en constant spanning).
Shoot!
_Esther_87_ schreef:margotxxx schreef:of rijden zoals bij dressuur (kort, en constant spanning).
Shoot!
Euh...Ik denk dat jij nog nooit goed dressuurles hebt gehad. Ik rijd dressuur, met contact (verbinding, dus net geen boog) maar spanning ontstaat alleen als er iets mis gaat en probeer ik zo snel mogelijk weer af te laten vloeien. Ik vind paardrijden leuk, fitness doe ik ook graag, maar niet tegelijk!
margotxxx schreef:Voor iedereen:
ik wou zeker niet bedoelen dat ik mensen die dressuur rijden slecht vind ofzo, en ook niet dat met kortere teugel rijden slecht is.
Ik wou gewoon van iedereen zijn mening horen.
Sorry als ik onduidelijk was
_Esther_87_ schreef:Maar dan klopt het nog niet...Want contact kun je zowel aan een langere als aan een kortere teugel hebben. Bijvoorbeeld bij het halstrekken, ook daar heb je gewoon teugelcontact als het goed wordt uitgevoerd.
Sonja schreef:caresje schreef:Je moet zo zacht zijn met je hand als mogelijk en zo hard als nodig is.
Definieer zo zacht mogelijk? Waslijnen?

margotxxx schreef:heb m'n topic wat aangepast
_Esther_87_ schreef:margotxxx schreef:heb m'n topic wat aangepast
Aanvulling dan. Ik vind dat teugellengte afhankelijk is van de houding van het paard. Je kan niet zeggen 'ik wil met korte teugels rijden dus paard moet zich maar aanpassen'. Je neemt je teugels zo op maat dat je een prettig contact hebt nav de houding die je paard op dat moment heeft. Mijn teugels zijn dus ook niet altijd even lang tijdens het rijden.
) moeite dan "gewoon" dressuur rijden. Gimme_Spurs schreef:Ik meld me even als western ruiter, om ook dat misverstand even uit de wereld te helpen: wij rijden ook niet met lange teugel. Als ik dat doe ben ik hem kwijt en valt hij uit elkaar![]()
Als ik hem met een snaffle rijd (een trensje zeg maar, al is dat het niet) dan heb ik contact, maar geen spanning. Ik pak hem op, en als hij zichzelf draagt, geef ik wat ruimte.
Met een shank is het een ander verhaal. Daar kun je geen contact hebben, maar ook geen lange teugel. Een shank is een scharenbit en werkt als stuurbekrachtiging. Daarom kunnen we eenhandig rijden. Als ik hem met een shank rijd, vraag ik minder voor hetzelfde effect, en dan laat ik hem los. Maar het vragen blijft.
Western ziet er misschien uit alsof we constant met lange teugel rijden (en zo willen we het ook zien), maar het vergt net zoveel (misschien wel meer) moeite dan "gewoon" dressuur rijden.
) maar bedankt voor je mening!
Gimme_Spurs schreef:Nou, er staat: "niet persé zo lang als bij western"... Want voor die lange teugel moet hard gewerkt worden!![]()
En je bent niet onduidelijk hoor, tot 3 jaar geleden dacht ik dat westernrijden ook gewoon recreatief sloffen was...