Sinds een maandenhalf heb ik mijn eigen paardje: Graphit, 1m75, een BWP van 2006. Hij is voornamelijk springgericht gereden en dat kan je ook echt zien aan hem: vooraan erg bespierd, maar achteraan kan het een pak beter

Voorlopig (een paar weken) heb ik hem nu dressuurmatig vooral gereden en onlangs heb ik mijn eerste sprongetje bij mij thuis gemaakt. Ik zou graag mijn initiator met hem halen dit jaar, dus we gaan nog heel wat mogen oefenen. Qua wedstrijden zien we wel nog (ik ben nogal n stresskip
).De piste bij ons thuis ligt nog niet optimaal (een hoek is niet zo berijdbaar, het ligt er redelijk diep) maar een keer dit in orde is, zou ik graag een instructeur/instructrice laten komen. Mijn houding kan pakken beter, maar als je aan het rijden bent vergeet je dat nogal snel en concentreer je je meer op je paard
+ Het is jaren niet gecorrigeerd geweest, dus het is héél moeilijk af te leren op je eentje.. Graphit is een paard die gewend was om hoog te lopen, maar hierbij liet hij zijn kaak niet los. Wanneer hij dan al eens naar beneden ging, liep hij achter de teugel. We werken nu vooral dus om voorwaarts-neerwaarts te gaan rijden (door vooral veel tempowisselingen te maken). Ik rijd nu al n weekje bitloos, omdat ik het gevoel heb, dat ik hem minder 'belemmer' in zijn mond+ hij zich meer durft te geven. Nu heb ik het gevoel, als ik de foto's bekijk dat hij nog altijd niet 'vanuit de schoft' werkt. Zijn benenwerk vindt ik niet slecht. Maar op linkerhand durft hij in de hoefslag te gaan plakken -> ik rijd dan wat buitenstelling en op de binnenhoefslag.
Werkpunten qua houding:
- Ik zit in stoelzit (tips om dit af te leren?)
- Hakken durf ik optrekken
- Ik moet mn hele borstkas 'opentrekken': borst vooruit, schouders achteruit en mooi rechtop (NIET gaan hangen)
In het begin toen hij hier stond:
(te strak)

(niet vanuit zijn schoft, onderhals is nog te gespannen
)
En dan foto's van de laatste week:
Hier ben ik redelijk tevreden over, maar er zou meer contact mogen zijn (en iets meer zakken):

Hier hang ik wat+ neusje mag er iets meer uit!

Hier staat zijn voorste been nog op de grond, terwijl die vanachter al vertrekt -> loopt wat op de voorhand

Hier zakt hij fijn, maar achterhand mag er mss meer onder

Ellebogen toe

Hielen niet optrekken

Mijn eerste 'echte' sprong, bitloos was geen probleem voor hem (ik zat wat te kort en hij nam hem wat hoger dan ik dacht
)
Fijn momentje met vriendje:

Tips/oefeningen om aan te kunnen werken zijn meer dan welkom, graag onderbouwd!

Bedankt voor het lezen/kijken!
. maar dat kost echt tijd en veel heel veel oefening, maar iedereen heeft ooit goed moeten leren zitten, misschien eens een goede zitles nemen om het gevoel te herkennen?