Graphit @ work: tips en tricks gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolienvdb

Graphit @ work: tips en tricks gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:27

Dag iedereen!

Sinds een maandenhalf heb ik mijn eigen paardje: Graphit, 1m75, een BWP van 2006. Hij is voornamelijk springgericht gereden en dat kan je ook echt zien aan hem: vooraan erg bespierd, maar achteraan kan het een pak beter :)
Voorlopig (een paar weken) heb ik hem nu dressuurmatig vooral gereden en onlangs heb ik mijn eerste sprongetje bij mij thuis gemaakt. Ik zou graag mijn initiator met hem halen dit jaar, dus we gaan nog heel wat mogen oefenen. Qua wedstrijden zien we wel nog (ik ben nogal n stresskip := ).
De piste bij ons thuis ligt nog niet optimaal (een hoek is niet zo berijdbaar, het ligt er redelijk diep) maar een keer dit in orde is, zou ik graag een instructeur/instructrice laten komen. Mijn houding kan pakken beter, maar als je aan het rijden bent vergeet je dat nogal snel en concentreer je je meer op je paard :P + Het is jaren niet gecorrigeerd geweest, dus het is héél moeilijk af te leren op je eentje..

Graphit is een paard die gewend was om hoog te lopen, maar hierbij liet hij zijn kaak niet los. Wanneer hij dan al eens naar beneden ging, liep hij achter de teugel. We werken nu vooral dus om voorwaarts-neerwaarts te gaan rijden (door vooral veel tempowisselingen te maken). Ik rijd nu al n weekje bitloos, omdat ik het gevoel heb, dat ik hem minder 'belemmer' in zijn mond+ hij zich meer durft te geven. Nu heb ik het gevoel, als ik de foto's bekijk dat hij nog altijd niet 'vanuit de schoft' werkt. Zijn benenwerk vindt ik niet slecht. Maar op linkerhand durft hij in de hoefslag te gaan plakken -> ik rijd dan wat buitenstelling en op de binnenhoefslag.

Werkpunten qua houding:
- Ik zit in stoelzit (tips om dit af te leren?)
- Hakken durf ik optrekken
- Ik moet mn hele borstkas 'opentrekken': borst vooruit, schouders achteruit en mooi rechtop (NIET gaan hangen)

In het begin toen hij hier stond:
(te strak)
Afbeelding
(niet vanuit zijn schoft, onderhals is nog te gespannen :) )
Afbeelding

En dan foto's van de laatste week:
Hier ben ik redelijk tevreden over, maar er zou meer contact mogen zijn (en iets meer zakken):
Afbeelding

Hier hang ik wat+ neusje mag er iets meer uit!
Afbeelding

Hier staat zijn voorste been nog op de grond, terwijl die vanachter al vertrekt -> loopt wat op de voorhand
Afbeelding

Hier zakt hij fijn, maar achterhand mag er mss meer onder
Afbeelding

Ellebogen toe
Afbeelding

Hielen niet optrekken
Afbeelding

Mijn eerste 'echte' sprong, bitloos was geen probleem voor hem (ik zat wat te kort en hij nam hem wat hoger dan ik dacht := )
Afbeelding

Fijn momentje met vriendje:
Afbeelding

Tips/oefeningen om aan te kunnen werken zijn meer dan welkom, graag onderbouwd! :j
Bedankt voor het lezen/kijken!

wendyodinda

Re: Graphit @ work: tips en tricks gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:11

ziet er mooi uit !

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:52

Leuk paard hoor! Grappig dat je zegt dat het een springpaard was en dat ie dus van voor meer bespierd is dan van achter; bij springpaarden zie je het juist vaak andersom, een schriel nekje maar een dijk van een achterhand, omdat ze de achterhand nodig hebben bij het afzetten voor de sprong.
Verder vind ik jou erg gespannen zitten, het lijkt wel of je jezelf in een houding drukt ofzo, ik weet het niet, maar je schouders en je benen zien er erg gespannen en geforceerd uit. Ik denk eigenlijk dat je deze spanning overdraagt op je paard, dat ziet er ook allemaal een beetje strak en gespannen uit. Een heel verschil als je vriend erop zit, die zit zelf ontspannen en kijk hoe ontspannen je paard daar loopt!
Let er ook op dat je je tenen niet naar buiten draait (kapstokjes), als je ze naar binnen draait zul je ook al minder snel je hak optrekken.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:58

Myrthe: klopt helemaal wat je daar zegt, in het dagelijkse leven loop ik ook zo (beetje ineengebukt), dus écht lastig om af te leren :) Ben echt jaloers op mn vriend zn houding (en die rijdt nog maar 3j :P ) Die foto van hem is natuurlijk ook wel n momentopname, maar wou hem erbij zetten omdat k daarbij echt n goed gevoel heb..
In het begin liep die ook zo:
http://img40.imageshack.us/img40/1282/dsc5250.JPG

Maar ik probeer dus zeker te werken aan de puntjes die je zei :j Bedankt voor je reactie!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:38

Ha! Daar is dat knappe paard weer! (had al eens een ander topic langs zien komen van je)
Hier dan mijn mening zoals je gevraagd hebt :)
Ik ga niet over je houding zeuren, want daar ben je je zelf bewust van. :j
Ik vind dat zijn achterhand al mooi mee doet, en onder treed!
Aangezien hij zo hoog blijft lopen met dat hoofd, kan je proberen hem wat meer ruimte aan de voorkant te geven, en echt naar je hand toe rijden. Dus meer ruimte geven en kuit erbij. In het begin zou hij misschien wat omhoog gaan met dat hoofd, maar uiteindelijk zou hij je hand op gaan zoeken. Lekker schakelen, heel veel schakelen. De achterhand doet al lekker mee, maar vind dat hij nog meer uit zichzelf jouw hand op moet zoeken. Je 2e foto (die van nu, en niet langer geleden) vind ik al heel netjes. :j Zodra je ervoor kan zorgen dat hij je hand opzoekt, zou hij op dat moment ook meer zijn neusje eruit drukken, en gaat hij de spieren correct gebruiken. Ik zie hier namelijk een paard dat best vol spanning loopt aan de voorkant, waardoor zijn rug hol trekt.. Probeer hier maar aan te werken! En het belangrijkste is ontspanning. Eerst ontspanning, en dan ga je werken met overgangen enz. enz. Desnoods lekker eerst een paar rondjes aan een lang teugeltje draven, tot hij daar lekker ontspant. Vanaf daar kan je hem oppakken, en eerst lang en laag instellen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt meid! Je hebt een knappert onder je kont lopen!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:43

Hier heb Ik zeker iets aan :j ja die holle rug is idd een werkpuntje, wist Ik al voor k hem kocht. Daarom dat k hem echt wel naar 'beneden' over zn rug wil hebben lopen! We werken dus volop naar de regels toe :)
Bedankt voor je reactie :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:46

Graag gedaan hoor! :D Jullie komen dr wel :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:35

tis en blijft een mooi paard hoor :), ik vind de foto waar je zelf bijschrijft ellenbogen toe, de foto waarop ie zijn vooruitgang laat zien, hij is los in zijn rug,hals en schouder de neus niet zo erg op richting de borst en jij kijkt daar ook erg ontspannen, fijn beel vergeleken bij de eerste foto's die ik van jullie zag;
Die stoelzit los je als volgt op: beugels op maat (dus langer) en ga op je zitbeenknobbels zitten, het rijden moet meer als activiteit voelen dan als zitwerk, en je balans houdt je door je buik en rugspieren te gebruiken, klinkt simpel he ;). maar dat kost echt tijd en veel heel veel oefening, maar iedereen heeft ooit goed moeten leren zitten, misschien eens een goede zitles nemen om het gevoel te herkennen?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:47

Prachtig sierlijk paardje en jij zit mooi recht op hem. Een fijne combinatie! Er zijn al een aantal goede tips gegeven. Het volgende wil ik graag toevoegen. Ik zie bij jou (en dus bij je paard) nog spanning. Ik vermoed dat je ademhaling hoog zit. Je kunt de volgende oefening doen.
- ga zitten op je paard
- adem "naar je buik toe": je buik moet bol worden bij inademen, niet de borstkas
- ga diep in je zadel zitten
- laat eventuele spanning denkbeeldig langs je benen naar beneden vloeien
- VOEL je voetzolen op de stijgbeugel
- ga rijden, maar houd je aandacht bij jezelf: je paard kan al goed ontspannen (kijk maar bij je vriend!)
Waarschijnlijk trek je dan minder je hakken op, kan de stijgbeugel een gaatje langer en zit je minder in stoelzit. Succes!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:16

@freeride: Zitles is hier in onze buurt niet echt mogelijk, anders zou ik graag een lesje nemen :j Bedankt voor je reactie, ik ga de stijgbeugels alvast n gaatje langer zetten!

@EvelienKiss: Dankjewel voor de tip! We gaan die oefening zeker meenemen de volgende keer ik ga rijden :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:13

Ziet er al fijn uit hoor voor zo kort als jullie een combinatie zijn :)
Tips zijn al gegeven en geef je zelf al aan. Maar misschien voor de volgende keer als je gaat springen, probeer de balk wat meer naar achteren te leggen op de standaard. Als je paard hem nu naar voren tikt, dan land hij er misschien op omdat de balk eerst nog een aardig stuk naar voren moet rollen voor hij van de standaard valt :)
Veel succes samen! 't is een mooi paard :j

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:39

Bedankt Frummels! We hebben ondertussen een echte hindernis, dus we zullen dit nie snel opnieuw doen :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:52

Gaaf paar, helemaal mijn smaak!
Een tip voor je houding: Rug ontspannen en buikspieren aanspannen! Als je je buikspieren aanspant kan je eigenlijk niet meer zo in elkaar duiken. Verder leg je je been wat te ver naar achteren; probeer om vanuit je bekken te bewegen, niet vanuit je knie!

Hij loopt behoorlijk op de voorhand; komt dit doordat hij onder zijn tempo loopt of omdat hij achter gewoon niet geactiveerd is? Ik denk dat je door oefeningen zoals draf-stap-halthouden-wegdraven snel achter elkaar te herhalen zijn achterhand er actiever bijkrijgt. Is hij goed aan het been? Is dat de reden dat je zonder zweepje rijdt?

Je vriendje zit trouwens wel heel erg achterin het zadel, dat lijkt me voor beide niet comfortabel :o

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:20

Doubtless schreef:
Gaaf paar, helemaal mijn smaak!
Een tip voor je houding: Rug ontspannen en buikspieren aanspannen! Als je je buikspieren aanspant kan je eigenlijk niet meer zo in elkaar duiken. Verder leg je je been wat te ver naar achteren; probeer om vanuit je bekken te bewegen, niet vanuit je knie!

Hij loopt behoorlijk op de voorhand; komt dit doordat hij onder zijn tempo loopt of omdat hij achter gewoon niet geactiveerd is? Ik denk dat je door oefeningen zoals draf-stap-halthouden-wegdraven snel achter elkaar te herhalen zijn achterhand er actiever bijkrijgt. Is hij goed aan het been? Is dat de reden dat je zonder zweepje rijdt?

Je vriendje zit trouwens wel heel erg achterin het zadel, dat lijkt me voor beide niet comfortabel :o

Mn been probeer ik soms te overcompenseren omdat ik weet dat ik vaak in stoelzit ga gaan zitten: vanuit bekken bewegen probeer k nu idd te doen, maar hij gooit redelijk hoog op in draf en tis niet altijd even makkelijk uit te zitten :)

Ben nu idd bezig met oefeningen om hem aan het been te krijgen, want hij durft er al eens lui op te zijn :j Zweepje kan k niet gebruiken, want hij is er echt bang van. Als k hem longeer hoef k hem gwn wat omhoog te doen om reactie te krijgen. Moest k hem bijhebben om te rijden, zou hij echt panikeren. Geen idee hoe het zo gekomen is.
Zo hard op zijn voorhand loopt hij zeker niet: zijn achterbenen zet hij meestal goed onder. Ik probeer hem ook op tempo te houden, zodat hij zeker niet gaat sloffen :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:29

Jammer dat hij zo paniekerig op de zweep reageert, dat maakt het niet makkelijker :Y)

Over het op de voorhand lopen, daar kwam ik op door op twee dingen te letten:
Als je kijkt naar de tact van je paard (welk been wanneer vertrekt) zie je dat het achterbeen eerder vertrekt dan het voorbeen op foto 2, 3, 4 en de laatste, waardoor het gewicht dus op de voorhand terecht komt. Verder zie je dat je paard meer ruimte voor zijn passen gebruikt in het voorbeen op foto 1, 2, 3, 6 en 7, terwijl het doel zou zijn om voor en achter net zoveel ruimte te gebruiken. Niet om te zeuren hoor, maar ter specificatie... :)

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:43

3 en 4 vind ik niet dat zijn achterbeen eerder vertrekt :Y) Andere ben ik akkoord.
En wat betreft de grootte van de passen: is soms moeilijk te zien door hoek van de camera hé :) 6 loopt hij zeker idd wat op zn voorhand, 7 kan je dat moeilijk zeggen denk k! Maar zijn benen lopen wel grotendeels 'evenwijdig' (wanneer je lijntjes zou zetten op de diagonale benen, zijn die vrijwel evenwijdig).

Toch niet simpel hé, die foto's beoordelen :P Kweet niet of je ook meeleest in het Aandeteugel-topic? ;)
Nuja heel erg bedankt alvast voor je reactie!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:21

Soms, maar niet heel fanatiek. Wel een leuke tip om weer eens in te haken in dat topic :) ! Fijn dat je iig goed met het commentaar omgaat ipv de verdedigingsmodus aanneemt +:)+

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:23

'k Moet hier geen topic openen, als ik geen kritiek wil hé :D Iedereen kan wel n nuttige tip geven die k mss nog niet eerder had gezien :)

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:43

Ik denk dat je niet volledig op bitloos moet gaan trainen maar het blijven afwisselen. Sommige foto's begint je paard erop te hangen (niks ernstigs) zodat hij teveel op de voorhand komt en dat is jammer. Mijn ervaring met bitloos is altijd dat het fijn is om sommige problemen op te lossen maar het kan dus extra uitnodigend zijn voor een paard om erop te gaan hangen.. Ik vind wel dat je hem verder heel fijn rijdt en ik denk dat jullie over twee maanden al een heel heel heel ander paard hebt als je zo doorgaat. Top!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 16:27

Axel_Nott schreef:
Ik denk dat je niet volledig op bitloos moet gaan trainen maar het blijven afwisselen. Sommige foto's begint je paard erop te hangen (niks ernstigs) zodat hij teveel op de voorhand komt en dat is jammer. Mijn ervaring met bitloos is altijd dat het fijn is om sommige problemen op te lossen maar het kan dus extra uitnodigend zijn voor een paard om erop te gaan hangen.. Ik vind wel dat je hem verder heel fijn rijdt en ik denk dat jullie over twee maanden al een heel heel heel ander paard hebt als je zo doorgaat. Top!

Is ook de bedoeling :j Op wedstrijd kan je immers ook niet bitloos gaan dressuren ;)
Heel erg bedankt voor je leuke reactie! Volgende donderdag komt iemand lesgeven en ben eens benieuwd wat die gaat zeggen van ons als combinatie :D

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:49

Ik zit te wachten op een volgende fotosessie!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 20:30

Axel_Nott schreef:
Ik zit te wachten op een volgende fotosessie!

Ga mijn vriendje nog eens proberen te overtuigen binnenkort ;)