Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kunnen saboteren, door gewoon hard te blijven draven, het is tenslote een fries!)
) knijpt een klein beetje met je dijbenen/ zit extra zwaar - dan hoort ze in stap terug te komen in het tempo of halt te houden op haar achterhand. Als je zo regelmatig schakelt in stap en draf (kan bij wijze van spreken op ieder moment - bedenk wel, dat het zwaar kan zijn en let op dat er niemand pal achter je zit) train je de achterhand om te dragen, dat maakt het aanspringen makkelijker. 

_xrose schreef:Sinds deze zaterdag rij ik op een vast paardje in de les, een fries van zeven jaar. Ik moet zeggen dat ze heerlijk rijdt maar ik ondervindt wat problemen met de galop.
De rechtergalop gaat nog het makkelijkst, alleen begint ze hier eerst heel hard te draven en uiteindelijk valt ze in de galop. Echter begint ze in de galop ook meteen te crossen en als ik haar dan vraag wat rustiger te galopperen valt ze terug in de draf.
De linkergalop gaat vrij lastig. Ze gaat hier niet alleen moeilijker in de galop maar springt ook nog verkeerd aan. Toen ik deze galop probeerde verloor ik ook de controle over haar, waardoor ze haar eigen weg ging in de bak.
Nou wilde ik vragen of jullie wat tips voor me hebben om haar galop te verbeteren, ik ga bij mijn volgende les ook hulp aan mijn instructrice vragen maar ik vroeg me toch af of jullie niet ook wat tips hebben.
Alvast bedankt!
_xrose schreef:@Janneke2
Bedankt voor je reactie ik vond het erg behulpzaam!

_xrose schreef:Het is ook sowieso bij groepslessen bingo: de taak van de instructrice is ook, dat het een beetje ordelijk blijft en dat dus iedereen zoveel mogelijk hetzelfde doet. Maar hele kleine schakeltjes 'kan meestal wel'.Het is inderdaad lastig om in een manegeles niet te doen want de instructrice van je vraagt, die van mij is daar vaak niet zo van gediend dus ik weet niet wat ze hiervan gaat vinden.
Ik kan natuurlijk wel gaan oefenen met het sterker maken van de achterhand! Dit ga ik ook zeker doen.
_xrose schreef:In grote lijnen: ja.Klopt het dat als ze de achterhand meer gaan gebruiken, ze ook nageefelijk gaan lopen? Want dit dacht ik ergens gelezen te hebben.
_xrose schreef:En weet jij misschien hoelang ik deze oefening kan doen, met haar leeftijd en het feit dat ze dit waarschijnlijk nog nooit gedaan heeft?
_xrose schreef:En hoe kan ik haar ietsjes terug nemen in de galop als ze te hard gaat, zonder dat ze gaat draven?
_xrose schreef:Als ze vanuit een rustige draf kan aanspringen, is de kan op een rustige galop het grootste.Of moet ik dan juist weer in een rustige draf en het opnieuw proberen tot dat ze in een rustige galop terecht komt?
_xrose schreef:Ik ga iniedergeval de oefening uitvoeren en kijken hoe dat gaat uitpakken!
Ik ben benieuwd!!_xrose schreef:Doe maar! Eerst weer ''rust in de tent'' brengen kan geen kwaad en stap is daar heel geschikt voor. Een paard dat bij de galophulpen of in paniek schiet (Oh, help, hoe moet dit???!!!) of denkt "ik moet op mijn hardst en dan is het nog niet goed" heb je niets aan. Jij doet je buitenbeen naar achter, geeft stelling naar binnen, gewicht naar binnen en dan "hoort"Heeft iemand nog tips voor als ik haar niet onder controle heb? Moet ik dan eerst gewoon gaan stappen en dan weer langzaamaan draven en dan de galop weer eens proberen?
dan te denken:"Oh, leuk, we gaan huppelen..."