Gozer na 9 maanden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

Gozer na 9 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:50

Hoi hoi
Zou graag wat leuke tips willen.
Wat info over mijn knolie
Hij heet gozer
Hij is 7 jaar oud
Hij is nu 9 maanden o der het zadel
Vind dat hij het echt super doet
Hij heeft soms wat moeite met rustig draven en dat
Hij niet met ze schouders naar binnen

Foto van vandaag
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... t=1&ref=nf

Nog een vandaaghttps://www.facebook.com/photo.p ... t=4&ref=nf

Na 2 maanden onder het zadel

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Maand geleden
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Heleennn

Re: Gozer na 9 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:53

Ik vind het er totaal niet fijn uitzien. Correct me if I'm wrong, maar hij lijkt erg opgekropt vanvoor, rug gespannen en weggedruk en je teugels erg strak. Je moet meegeven als hij nageeflijk is. En die nageeflijkheid mis ik hier ook een beetje. Trek je hem in de krul? Of hoe laat je hem zo lopen? Is een vraag uit nieuwsgierigheid.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:55

Heleennn schreef:
Ik vind het er totaal niet fijn uitzien. Correct me if I'm wrong, maar hij lijkt erg opgekropt vanvoor, rug gespannen en weggedruk en je teugels erg strak. Je moet meegeven als hij nageeflijk is. En die nageeflijkheid mis ik hier ook een beetje. Trek je hem in de krul? Of hoe laat je hem zo lopen? Is een vraag uit nieuwsgierigheid.

Nee hij gaat uitzich zelf nagefelijk lopen en de foto's van vandaag toen had ik les
En ze zij dat hij nog nooit zo goed had gelopen als vandaag

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:56

Vreemd... Heb je al eens geprobeerd hoe hij loopt op langere teugels?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:57

oke duidelijk:

Je paardje loopt in een valse knik en loop niet nagevelijk.
Laat je paardje een keer goed nakijken door een fysio/osteo en neem daarna goede lessen :j

Als jou instructrice zegt dat hij nog nooit zo goed gelopen heeft vraag ik me af wat die dan voor een opleiding heeft gedaan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:57

Oei, ontspan eens aan de voorkant. Probeer je schouders en polsen los te laten en je handen iets naar voren en bij elkaar te plaatsen. Nu houd je hem flink op de rem en trek je hem in krul. Lekker de ontspanning erin rijden!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:58

Heleennn schreef:

Ja dan gaat hij hard draven en niet echt naar beneden aleen als hij los en warm is gelopen dan wel

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:58

Leuk paardje!
Maar als eerste LAAT HEM LOS
Je werkt ontzettend tegen met je hand waardoor hij totaal niet ontspannen kan lopen. Hij gebruikt zo niet de juiste spieren om sterker te worden en hij kan zo niet leren in balans te lopen. Heb je les? Zo nee, neem die dan en bestudeer zelf al eens de houding die je moet hebben. Laat je paard jouw hand opzoeken, meer lengte geven en hand ontspannen en stil houden. Gaat ie harder? Niet trekken maar rustig op zit terug rijden, een paard dat kort onder het zadel is nooit hard in z'n mond pakken, maar geef hem ruimte. Hiervan leert ie weer evenwicht te zoeken en op eigen benen lopen. Rijd figuren en binnenhoefslag en ondersteun hem vanuit daar met je been. En vooral, bevestig en geef vertrouwen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:59

Leuk paardje! Het lijkt alsof jij je handen erg vast zet en hij zodoende dus in een valse knik word
getrokken. Dat doe je waarschijnlijk omdat hij snel is, maar vaak werkt trekken juist averechts.
Probeer hem terug te rijden op je zit en ontspan je handen en armen, zet je handen níet vast.
Ik zie een gespannen ruiter en een gespannen paard, probeer aan de ontspanning te werken.

Als hij te snel wilt draven probeer dan ook veel figuren te rijden, voltes e.d.
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 01-04-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:59

smurffie schreef:
oke duidelijk:

Laat je paardje een keer goed nakijken door een fysio/osteo en neem daarna goede lessen :j

Als jou instructrice zegt dat hij nog nooit zo goed gelopen heeft vraag ik me af wat die dan voor een opleiding heeft gedaan?

Hij was echt onspannen hoor Miss lijkt het op de foto niet zo

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:01

sabrinagirl schreef:
Heleennn schreef:

Ja dan gaat hij hard draven en niet echt naar beneden aleen als hij los en warm is gelopen dan wel

Vraag je dan allereerst af waarom hij hard gaat draven. Geef je te veel been? Heeft hij pijn van het zadel? Loopt hij onder je vandaan? En als hij 'gewoon' even hard wil gaan, laat hem lekker lopen! Eens hij moe is komt hij vanzelf wel terug.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:02

Dat lijkt niet, dat is zo...
Neem het aan van mensen die al lang in de paarden zitten, het is geen schande. Je opent niet voor niets een topic op haw en je geeft aan tips te willen. Hou de eer aan je eigen en ga overduidelijke dingen niet ontkennen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:03

sabrinagirl schreef:
smurffie schreef:
oke duidelijk:

Hij was echt onspannen hoor Miss lijkt het op de foto niet zo

Het is OVERDUIDELIJK dat hij niet ontspannen is, kijk even naar zijn kaakgewricht, nekgewricht, opgkropte hals, zijn oren, weggedrukte rug en zijn achterbeen dat niet volledig ondertreedt.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:03

Vraag je dan allereerst af waarom hij hard gaat draven. Geef je te veel been? Heeft hij pijn van het zadel? Loopt hij onder je vandaan? En als hij 'gewoon' even hard wil gaan, laat hem lekker lopen! Eens hij moe is komt hij vanzelf wel terug.[/quote]

Hij loopt onder mij vandaan hij is laatst helemaal na gekeken en helemaal goed

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:05

Je paard was niet ontspannen :n je paard loopt in een valse knik.
Dan voelt het misschien alsof je niks in je handen hebt maar gebruikt hij zijn rug en achterhand niet. (al lijkt het op de foto's alsof je heel veel in je handen hebt omdat je trekt)

Als hij harder gaat draven zit je tempo niet in orde, en het zakken dat hij doet als hij los en warm is (richting de grond) dat is ontspanning. Dit gaat enkel richting zijn borst en is echt spanning.

Nogmaals, jij hebt een zeer slechte instructrice vrees ik als ze dit goed vind.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:06

Dan moet je gaan werken aan het terugkomen. Dit doe je met je zit en een heel klein beetje met je teugels. Maak wat halve ophoudingen maar ga niet in zijn mond hangen. Diep zitten en praten helpt ook wel eens, gewoon rustig "hooo" zeggen en dan geduldig afwachten tot hij vertraagt of stopt en dan belonen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:06

smurffie schreef:
Je paard was niet ontspannen :n je paard loopt in een valse knik.
Dan voelt het misschien alsof je niks in je handen hebt maar gebruikt hij zijn rug en achterhand niet. (al lijkt het op de foto's alsof je heel veel in je handen hebt omdat je trekt)

Als hij harder gaat draven zit je tempo niet in orde, en het zakken dat hij doet als hij los en warm is (richting de grond) dat is ontspanning. Dit gaat enkel richting zijn borst en is echt spanning.

Nogmaals, jij hebt een zeer slechte instructrice vrees ik als ze dit goed vind.

Oke raar zij vind van wel en als hij gaat zakken gaat hij stofzuigen
Ze heeft wel opleiding gedaan

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:07

Heleennn schreef:
Dan moet je gaan werken aan het terugkomen. Dit doe je met je zit en een heel klein beetje met je teugels. Maak wat halve ophoudingen maar ga niet in zijn mond hangen. Diep zitten en praten helpt ook wel eens, gewoon rustig "hooo" zeggen en dan geduldig afwachten tot hij vertraagt of stopt en dan belonen.

Ik maak altijd halve ophoudingen of ik ga doorzitten en soms zet ik hem stil

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:08

Stofzuigen is helemaal niet erg! Dat is soms wel eens goed! Dan loopt hij lekker over zijn rug, gebruikt zijn spieren correct en is mooi ontspannen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:09

Waar? Penny-Shetlander-school?
Sorry meis, maar dit is écht NIET goed!
Beter neus in het zand en dragend als dit, ga je zo door kan je paard over een paar jaar als grasmaaier gaan dienen want zo rijd je hem finaal naar de kl*te

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:11

Joanne1987 schreef:
Beter neus in het zand en dragend als dit, ga je zo door kan je paard over een paar jaar als grasmaaier gaan dienen want zo rijd je hem finaal naar de kl*te

Ow oke nou dat wil ik niet
Maar hij gaat vanzelf zakken meestal soms vraag ik hem wel aan de teugel
Maar als hij vanzelf gaat zakken is dat niet goed

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:11

En hoe is het nu met zijn rug? Daar had hij wat problemen mee vorige maand? Is er een kraker geweest? Of een fysiotherapeut?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:12

sabrinagirl schreef:
Joanne1987 schreef:

Ow oke nou dat wil ik niet
Maar hij gaat vanzelf zakken meestal soms vraag ik hem wel aan de teugel
Maar als hij vanzelf gaat zakken is dat niet goed

Hoe vraag je hem aan de teugel?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:12

Maar je vraagt een paard niet aan de teugel, een paard zoekt zelf aanleuning aan jouw ontspannen hand
Hij hoort juist vanzelf te zakken...

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:13

Heleennn schreef:
En hoe is het nu met zijn rug? Daar had hij wat problemen mee vorige maand? Is er een kraker geweest? Of een fysiotherapeut?

Ja daar was vorige week iemand voor geweest maar was eiglijk best goed zat klein beetje vast maar niet super erg