Fernando: op naar 't B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharona95

Fernando: op naar 't B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 08:01

Hallo allemaal,

Na een hele hoop tegenslagen zijn fernando en ik weer zo'n 3/4 maandjes aan het werk. Hij doet alles echt verbazingwekkend fijn, ookal vind hij het nog steeds erg lastig. Door alle blessures is hij bij elkaar op geteld nu ruim een half jaar onder het zadel. Ik ben van plan om mijn startkaart aan te vragen, ookal is er nog genoeg werk aan de winkel, ervaring opdoen is altijd goed en ik verwacht dan ook niet veel van hem, behalve dat hij zijn best doet.

Gisteren heeft een meisje bij mij op stal een aantal foto's gemaakt van mij en Fernando, erg leuk om allemaal te zien. De foto's zijn in een korte tijd gemaakt, de galop heb ik in verlichte zit en gewoon op zit gedaan, maar er zijn dus niet de hele tijd foto's gemaakt. De foto's zijn dan ook bijna allemaal links om. Fernando is een bijna 5 jarige ruin van For Compliment, en moet dus nog genoeg leren. Daarnaast moet ik nog erg veel leren en vind ik het vooral erg lastig om mooi het achterbeen eronder te blijven rijden. Ik heb een hele fijne instructrice waar ik nu iedere week groepsles heb en iedere 2 weken privéles van ga hebben.

De verbeterpunten waar we nu mee bezig zijn, zijn fernando meer op het achterbeen zetten en voor mij zelf dan mijn schouders terug houden. Het rechtop zitten was altijd een probleem dus als ik nu deze foto's zie, ben ik al heel blij hoeveel dat is verbeterd. Daarnaast zie ik op deze foto's dat ik mijn hak laag moet houden.

1. Nou baas.. ik ben er klaar voor

Afbeelding

2. Dansen maaar

Afbeelding

3. Altijd oppassen voor de bakkabouters, geen zorgen baas ik let wel op

Afbeelding

4. Ohh ze komen me halen!!

Afbeelding

5. Hoepla in galop, moeilijk hoor..

Afbeelding

6. Jaaa, zo moeilijk maar ik kan het wel!!

Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Ook als ze gewoon zit hoor, geen probleem!

Afbeelding

9.

Afbeelding

10. Rechtsom buigen is ook al zo moeilijk.. #)

Afbeelding

11. Van al die lastige dingen krijg ik wel echte grote mannen spieren

Afbeelding

12. Ook mijn achterbenen worden steeeeds sterker

Afbeelding

13.

Afbeelding

14. Oh hemeltje, de baas kijkt om, wat is er voor spannends aan de hand?!

Afbeelding

15. Gelukkig ben ik heel gek op mijn vrouwtje en snappen we al steeds beter wat wij van elkaar willen

Afbeelding

Al het commentaar is welkom, maar hou het wel netjes, we vinden het allebei nog erg moeilijk maar het gaat iedere dag een beetje beter.

XMandylover

Re: Fernando: op naar 't B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:13

Jullie zien er leuk uit samen :)
Ik heb wel een idee dat je soms iets te ver naar voren gaat zitten, maar als je er op oefent is het zo over ;)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:32

wat heb jij een ontzettend fijn paard zeg, en wat een leukerd!
Inderdaad een beetje beter rechtop zitten maar het ziet er vriendelijk uit :D

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:36

Wat ziet hij er goed uit! Leuk dat je een startkaart gaat aanvragen zeg! Je bent inderdaad al netter recht op gaan zitten :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:39

Ik heb het idee aan de hand van de foto's dat hij best zwaar in je hand kan zijn, maar ik kan er naast zitten. Ik zie op alle foto's je binnenteugel helemaal strak staan en een paard wat nog niet helemaal lekker ontspant. Op veel foto's komt de achterhand ook nog niet helemaal mee, maar nogmaals: het zijn allemaal momentopnames en misschien zie ik het niet goed.

Wat bij mij en mijn paard heel goed heeft geholpen om haar op de achterhand te krijgen, is slangenvoltes rijden. Korte wendingen, buitenteugel er aan en het paard op de eigen benen gaan krijgen. Heel veel rijden op zit. Ik pak dat nu iedere keer even mee, en ik voel dan meteen dat ze als het ware "wakker wordt in haar heupen", haha, ik zou even niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. Maar de eerste keer ging het ineens allemaal op een hele andere, veel fijnere manier bewegen en snapte ik eindelijk wat ik nou precies moest voelen. Misschien heb je er wat aan. Door die oefeningen is mijn paard veel losser van voren, zoekt ze zelf al naar de juiste houding en komt het achterbeen veel gemakkelijker mee. Ongetwijfeld zal je instructrice er ook oefeningen voor weten.

Een tip die ik jou zelf nog zou geven: blijf op je kont zitten en kijk wat meer naar de horizon ;) Maar dat weet je zelf ook al. Succes samen, jullie zijn een leuke combinatie om te zien en ik vind Fernando een knappe knul! Ik ben jaloers op zijn voorpluk <3

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 10:37

@Mandylover, dat klopt! Daar ben ik inderdaad ook hard op aan het oefenen, maar sluipt er snel bij in.

@Ankehoix, het is inderdaad een heeel fijn paard, kan mij geen fijnere wensen, heel werkwillig. Bedankt! En jij gefeliciteerd met je verjaardag!

@ Arianne, och ja ik keek laatst weer alle mooie foto's van jou, en dan is dit toch al een stuk beter haha :') en dankjewel!

@ Snadrem, daar zit je inderdaad helemaal naast haha, maar dat geeft niet! Fernando is juist heel erg licht en zacht in zijn mond, erg fijn. Hij vind het inderdaad erg lastig om in de 'aanspanning' te ontspannen als je begrijpt wat ik bedoel? Vandaar dat ik deze 'opgepakte' momenten afwissel met iets wat hij erg makkelijk vind: lang en laag.

Slangenvoltes ben ik inderdaad mee bezig, net als kleine voltes linksom rechtsom, rechtsomkeert etc. Haha ik begrijp heel goed wat je bedoelt, ik vind het nog wel moeilijk om naar dat gevoel te rijden, wanneer aanvullen, wanneer steun bieden of wanneer volledig loslaten. Daarnaast zijn we nu bezig met het directer wenden op mijn zit, dus als ik af wil wenden, dat ik ook direct afwend ipv 2 meter verder. Allemaal nog erg lastig!

Bedankt voor je fijne en goed uitgelegde reactie!

Haha en een knappe knul is hij zeker, die voorpluk doet het hem!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:39

Als je oefent, lukt het vast !

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:43

Sharona95 schreef:
@ Snadrem, daar zit je inderdaad helemaal naast haha, maar dat geeft niet! Fernando is juist heel erg licht en zacht in zijn mond, erg fijn. Hij vind het inderdaad erg lastig om in de 'aanspanning' te ontspannen als je begrijpt wat ik bedoel? Vandaar dat ik deze 'opgepakte' momenten afwissel met iets wat hij erg makkelijk vind: lang en laag.

Haha, zo zie je maar dat een foto toch een erg vertekend beeld kan geven met dat soort dingen :) Ik had ook wel eens foto's van mijn rijden waarop het leek dat mijn paard ontzettend in mijn handen hing, maar dan was ze met het rijden zelf juist heel erg los. Goed dat je veel met het wenden op je zit aan het oefenen bent! Je zal merken dat je daar binnen no-time al verschil in gaat zien!

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:38

Wat een leuke combinatie zijn jullie! Dat komt vast goed met die landelijke wedstrijden ;-)

Misschien nog aanvullend op de oefeningen hierboven,.. Ik rijd met de jonge paarden regelmatig eens een lange zijde op de binnenhoefslag. Dan niet de tweede hoefslag maar echt 3 meter van de kant.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:23

Sharona95 schreef:
@Ankehoix, het is inderdaad een heeel fijn paard, kan mij geen fijnere wensen, heel werkwillig. Bedankt! En jij gefeliciteerd met je verjaardag

Dat geloof ik echt, ik vind 'm echt prachtig!
Dankjewel :D

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 08:04

Rivellalight, ja haha dat zegt mijn instructrice inderdaad ook, maar ik vergeet het vaak, moet ik toch echt vaker gaan doen dan.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:49

Sharona95 schreef:
Rivellalight, ja haha dat zegt mijn instructrice inderdaad ook, maar ik vergeet het vaak, moet ik toch echt vaker gaan doen dan.

Haha toevallig! Echt doen, het werkt super bij die jonkies :-) leren ze goed op eigen benen lopen en kan jij meteen checken of je 'm goed recht kunt houden!

amberIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:55

Ziet er goed uit! Erg leuke pony!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 07:52

Haha dankjewel! Het is geen pony maar echt een paard!
Ik heb vandaag een wedstrijd gehad, clubkampioenschapppen en mooi 193 punten! Kreeg van haar ook de tip om hem minder op links te stellen en veel meer op rechts, omdat ik ook zelf sccheef zit doet hij dit heel lastig