paard (22) sleept met achterbenen. Trainingtips/ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

paard (22) sleept met achterbenen. Trainingtips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 23:35

Goedenavond medebokkers,

Ik rij sinds 6 jaar op de groninger Joris. De eerste 3 jaar hebben we net als zijn eigenaar lekker buiten gehobbeld met een zadel die achteraf heel slecht lag. Zo zag hij eruit qua bespiering:
Afbeelding
Ik was me toen ook niet bewust van slepen met achterbenen of hoe hij uberhoupt liep. Nadat we erachter kwamen dat zijn zadel slecht lag ben ik hem dressuurmatig gaan trainen met een goed passend zadel. Aangezien hij nooit dressuurmatig getraind is heb ik gebruik gemaakt van de tiedeman en de slofteugel met regelmatig les (ook les met slof uiteraard) Hier reageerde hij heel fijn op en ging goed vooruit. Hij liep actief aan het been, hoofd bijna op de lood lijn en tilde zijn benen keurig op.
Afbeelding
In oktober 2012 raakte hij kreupel aan zijn rechter achterbeen. In die tijd waren we fanatiek aan het trainen voor een springwedstrijdje, maar of dit de oorzaak is is niet bekend, want hij stond ook in de paddock met een merrie die soms haar benen gebruikte. Voor die tijd begon hij wel al met rechts achter te sloffen in draf, maar als je hem actief reed tilde hij hem goed op.
Door die kreupelheid heeft hij 3 maanden rust gehad, waarvan hij 1 maand eigenlijk al goed liep, maar voor de zekerheid. Hierna zijn we langs de weg stapritjes gaan maken, langsaam opgebouwd. Inmiddels doen we langs de weg alles weer. Draven over de weg en een galop in de berm, hij sloft dan niet loopt niet kreupel en zijn been kan het goed aan. Maar in de bak sloft hij nu zelfs in stap, in draf blijft hij sloffen op beide achterbenen, ook in volle draf. Zowel onder het zadel als aan de longeerlijn. Galop heb ik nog niet geprobeerd. Maar langs de weg draaft hij prima zonder sloffen, in rustige of volle draf.

Nou vraag ik me dus af of dit nog te trainen is in de bak, of dat we voortaam buiten moeten rijden? Het voelt voor mij nu niet goed om in de bak te trainen, maar hij heeft dit wel nodig om zijn rugspieren goed te houden. Dus ik vroeg me af of jullie hier ervaringen mee hebben, Kan het kwaad dat hij sloft lichamelijk? Is dit luiheid? Heeft iemand tips hoe of dat ik dit kan trainen?
Als dit te trainen is zal ik weer met hem gaan lessen, nu durf ik dit nog niet aan omdat het niet goed voelt vanwege te weinig ervaring hiermee. De mogelijkheid tot kraken of masseren zijn hier helaas niet.

Hoop dat ik het zo kort en duidelijk uitgelegt heb :)

ulle_nina

Re: paard (22) sleept met achterbenen. Trainingtips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:59

oefeningen zoals achterwaarts om de spieren rond de knie sterker te maken en dus het achterbeen sterker word

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 00:02

Bedankt voor je reactie! :)
Gaan we eerst oefenen met achterwaarts lopen want het achteruitcommando is bij hem het stijgeren op commando gezet..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:05

Als ik hoor dat hij al 22 is en sloft met een been dan is toch mijn eerste gedachte dat hij misschien wel wat slijtage zal hebben.
Ik kan me niet goed voorstellen dat dit luiheid is. Buiten rij je vooral rechtuit en waarschijnlijk anders dan in de bak? Buiten kun je rugspieren toch ook trainen? Wat doe je in de bak anders dan buiten?
In de bak rij je heel veel bochten ik kan me zo voorstellen dat dit zwaarder is voor het paard dan buiten rechtuit.
Eigenlijk zou ik er een veearts naar laten kijken of hadden jullie dat al gedaan?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:09

Of heb je last van een te droge mulle bak? Momenteel kampen veel mensen daarmee, het is erg droog geweest de afgelopen tijd. Dat het voor hem te zwaar is in de bak en hij het niet trekt. Buiten gaat het dus wel goed, daar heb je meestal van het paard zelf uit al meer impuls.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 13:13

Bedankt voor de reacties! :)

Er is geen dierenarts bij geweest, Ik denk ook niet dat die hier veel mee kan aangezien dit waarschijnlijk een rijtechnisch probleem is?
In de bak zoekt hij de ontspanning meer op, daar rij ik hem met slof, in de draf loopt hij dan ook laag. Langs de weg stapt hij wel ontspannen, maar in de draf houd hij zijn hoofd toch graag hoog. Buiten rijden we met Tiedeman.

De rijbak is heel vlak en eigenlijk echt neit zwaar als hij droog is. Als hij te nat is rij ik Joris sowieso niet in de bak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:16

tinkerfunss schreef:
Er is geen dierenarts bij geweest, Ik denk ook niet dat die hier veel mee kan aangezien dit waarschijnlijk een rijtechnisch probleem is?

Gezien de leeftijd zou ik, zoals eerder gezegd, ook eerder denken aan slijtage.
Misschien toch eens laten nakijken?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 13:18

Maar als het slijtage is, zou hij langs de weg toch ook moeten slepen? Langs de weg rijd hij de sterren van de hemel.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:19

Klinkt toch een beetje als spat (arthrose in het spronggewricht): over het algemeen hebben ze dan goede en minder goede periodes en op het harde hebben ze nergens last van (vaak). Ik zou er toch naar laten kijken !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:19

Langs de weg is de ondergrond vlakker. Een paard kan wel degelijk last hebben van de ondergrond in de bak.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:22

Even voor de duidelijkheid hij sloft in de bak met rijden en longeren en buiten sloft hij nooit? Je schrijft dat je in je bak met slof rijd, sloft hij ook als je zonder slof rijd in de bak? :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:27

fransje23 schreef:
Even voor de duidelijkheid hij sloft in de bak met rijden en longeren en buiten sloft hij nooit? Je schrijft dat je in je bak met slof rijd, sloft hij ook als je zonder slof rijd in de bak? :)

Met of zonder slof: maakt niet uit met spat. Dit is een heel bekend beeld wat hier geschetst wordt... (maar ben geen DA, dus zou er zeker naar laten kijken).

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 13:32

Buiten sloft hij alleen als je echt een sukkeldrafje doet, dus bij overgang naar stap. verder niet. In de bak sloft hij aan de longe en onder het zadel. ik heb hem met en zonder slof gereden. En beide keren slofte hij zowel in stap als in draf.

Ik zal eens met de eigenaar overleggen. Hij heeft het niet ruim voor zijn paard (als hij ziek is komt de da wel onmiddelijk, maar dit is geen noodgeval). Ik weet neit of we het laten onderzoeken aangezien het buiten wel goed gaat. Maar dan weet ik dat we het dressuurmatig in de bak zouden moeten stoppen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 07:47

Vandaag heb ik Les met hem! Kijken of we het kunnen verbeteren of dat we klaar zijn in de bak.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:54

tinkerfunss schreef:
Bedankt voor de reacties! :)

In de bak zoekt hij de ontspanning meer op, daar rij ik hem met slof, in de draf loopt hij dan ook laag. Langs de weg stapt hij wel ontspannen, maar in de draf houd hij zijn hoofd toch graag hoog. Buiten rijden we met Tiedeman.

De rijbak is heel vlak en eigenlijk echt neit zwaar als hij droog is. Als hij te nat is rij ik Joris sowieso niet in de bak.

je zou dierenarts annemarie groenveld eens kunnen vragen, die kan ook het rijtechtnische beoordelen, en is chiropractor. Daarbij dus ook gewoon dierenarts. www.paardenpraktijkgroenveld.nl

Als ik het paard zo zie denk ik niet dat je dit paard met een slof goed hebt lopen. Ik zie namelijk een rug en achterhand die gewoon niet mee kunnen komen. Volgens mij heb ik hem ook wel in het echt gezien op de club.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 13:17

Hey Lailapri, Ja klopt! hij deed vaak mee.

Vandaag les gehad, volgens de instructrise is hij zwak in zijn achterhand en komt dit met goede training weer goed. Hij verbeterde tijdens het rijden al. Dus even kijken of dit na een tijdje idd verbeterd! :)

Aangezien hij 'vroeger' ook sleepte denk ik zelf ook dat dit met goede training weer goed komt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:47

heb je een bewegingsfilmpje hoe hij nu loopt onder zadel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:49

het kan een probleem in de rug zijn.
Kun je niet een osteopaat laten komen?Eerst dat proberen voordat je veel geld gaat uitgeven aan een da die aan het gokken slaat :+

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:06

De kans dat het in zijn rug zit is idd groot, maar de mogelijkheid hebben we helaas niet om een osteopaat of kraker of dergelijke te laten komen. Die heeft 2 jaar geleden wel gekeken en bevestigde dat hij op 2 punten achter het zadel vast zit, Wat tevens ook mogelijk is vanwege een gebroken ruggewervel in het verleden, maar hij is niet behandeld.

Ik had een filmpje maar mn sd kaart is stuk.. weet ook niet hoe ik die hier kan krijgen. Ik snap niks van youtube :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:33

is een osteopaat zo duur dan?(ik heb geen idee,hier bij mij bestaan ze niet)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:07

Denk tussen de 50 en 150 een normale prijs is.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:40

Zelf heb ik dit geld nu niet, als ik een baan heb zal ik kijken of dit nog van toepasing is, de eigenaar zit krap en heeft hier geen baat bij.
Dus tot die tijd moeten we het rijdend oplossen.

In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties!!