Ik rij sinds 6 jaar op de groninger Joris. De eerste 3 jaar hebben we net als zijn eigenaar lekker buiten gehobbeld met een zadel die achteraf heel slecht lag. Zo zag hij eruit qua bespiering:

Ik was me toen ook niet bewust van slepen met achterbenen of hoe hij uberhoupt liep. Nadat we erachter kwamen dat zijn zadel slecht lag ben ik hem dressuurmatig gaan trainen met een goed passend zadel. Aangezien hij nooit dressuurmatig getraind is heb ik gebruik gemaakt van de tiedeman en de slofteugel met regelmatig les (ook les met slof uiteraard) Hier reageerde hij heel fijn op en ging goed vooruit. Hij liep actief aan het been, hoofd bijna op de lood lijn en tilde zijn benen keurig op.

In oktober 2012 raakte hij kreupel aan zijn rechter achterbeen. In die tijd waren we fanatiek aan het trainen voor een springwedstrijdje, maar of dit de oorzaak is is niet bekend, want hij stond ook in de paddock met een merrie die soms haar benen gebruikte. Voor die tijd begon hij wel al met rechts achter te sloffen in draf, maar als je hem actief reed tilde hij hem goed op.
Door die kreupelheid heeft hij 3 maanden rust gehad, waarvan hij 1 maand eigenlijk al goed liep, maar voor de zekerheid. Hierna zijn we langs de weg stapritjes gaan maken, langsaam opgebouwd. Inmiddels doen we langs de weg alles weer. Draven over de weg en een galop in de berm, hij sloft dan niet loopt niet kreupel en zijn been kan het goed aan. Maar in de bak sloft hij nu zelfs in stap, in draf blijft hij sloffen op beide achterbenen, ook in volle draf. Zowel onder het zadel als aan de longeerlijn. Galop heb ik nog niet geprobeerd. Maar langs de weg draaft hij prima zonder sloffen, in rustige of volle draf.
Nou vraag ik me dus af of dit nog te trainen is in de bak, of dat we voortaam buiten moeten rijden? Het voelt voor mij nu niet goed om in de bak te trainen, maar hij heeft dit wel nodig om zijn rugspieren goed te houden. Dus ik vroeg me af of jullie hier ervaringen mee hebben, Kan het kwaad dat hij sloft lichamelijk? Is dit luiheid? Heeft iemand tips hoe of dat ik dit kan trainen?
Als dit te trainen is zal ik weer met hem gaan lessen, nu durf ik dit nog niet aan omdat het niet goed voelt vanwege te weinig ervaring hiermee. De mogelijkheid tot kraken of masseren zijn hier helaas niet.
Hoop dat ik het zo kort en duidelijk uitgelegt heb