Voor het eerst met een diamant zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josje4

Voor het eerst met een diamant zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 16:54

Hoi!

Naar aanleiding van mijn vorige topic : [HAR] Het ultieme dressuur / doorzit zadel open ik nu dit topic.
Ben vanochtend naar de tweespan geweest en ze hebben mij daar erg fijn geholpen!
Ze zag al snel wat het probleem was en daar werden mijn vermoedens mee bevestigd.
Baie heeft een erg korte rug waardoor mijn vorige zadel over de ribbenkast lag en uiteindelijk drukte op de achterkant van rugwervels waardoor de spieren hier week werden.
Hier kreeg ze erg last van en dat begon ook te merken met rijden.
Gelukkig kan ik nu met een gerust hart m'n nieuwe zadel er op leggen.
Het is een tweedehands Euroriding zadel ( de diamant )
Het is een 17 inch zadel.
Ik vind het erg fijn zitten maar echt nog super wennen!
Ben weer een stuk onstabieler maar ik weet zeker dat ik over een week of 2 er zo meer weg rij!
Hier een kleine impressie van het rijden met m'n nieuwe zadel.
Op het einde ook een filmpje maar wees wel lief. (ik weet namelijk dat m'n houding nog totaal niet goed is maar met een nieuw zadel rijden is echt heel erg wennen)
Wat ik al wel opmerkte is dat ik te veel mijn voeten optrek met draven.
Hier ga ik dan ook zeker aanwerken!
Ps. ik ben gister op wedstrijd geweest vandaar het witte dekje en de handschoenen ;)

1. stappen
Afbeelding

2. Draven
Afbeelding
. 3Draven
Afbeelding
4. Draven
Afbeelding
5. Galop volte
Afbeelding

6. En het filmpje:

7. En daarna nog even los (Het was vandaag érg spannend in de binnenbak :P )
Afbeelding
Laten jullie in berichtje achter?
:wave:

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:50

josje4 schreef:
Hoi!

Naar aanleiding van mijn vorige topic : [HAR] Het ultieme dressuur / doorzit zadel open ik nu dit topic.
Ben vanochtend naar de tweespan geweest en ze hebben mij daar erg fijn geholpen!
Ze zag al snel wat het probleem was en daar werden mijn vermoedens mee bevestigd.
Baie heeft een erg korte rug waardoor mijn vorige zadel over de ribbenkast lag en uiteindelijk drukte op de achterkant van rugwervels waardoor de spieren hier week werden.
Hier kreeg ze erg last van en dat begon ook te merken met rijden.
Gelukkig kan ik nu met een gerust hart m'n nieuwe zadel er op leggen.
Het is een tweedehands Euroriding zadel ( de diamant )
Het is een 17 inch zadel.
Ik vind het erg fijn zitten maar echt nog super wennen!
Ben weer een stuk onstabieler maar ik weet zeker dat ik over een week of 2 er zo meer weg rij!
Hier een kleine impressie van het rijden met m'n nieuwe zadel.
Op het einde ook een filmpje maar wees wel lief. (ik weet namelijk dat m'n houding nog totaal niet goed is maar met een nieuw zadel rijden is echt heel erg wennen)
Wat ik al wel opmerkte is dat ik te veel mijn voeten optrek met draven.
Hier ga ik dan ook zeker aanwerken!
Ps. ik ben gister op wedstrijd geweest vandaar het witte dekje en de handschoenen ;)

1. stappen
[ Afbeelding ]

2. Draven
[ Afbeelding ]
. 3Draven
[ Afbeelding ]
4. Draven
[ Afbeelding ]
5. Galop volte
[ Afbeelding ]

6. En het filmpje:

[ Video ]

7. En daarna nog even los (Het was vandaag érg spannend in de binnenbak :P )
[ Afbeelding ]
Laten jullie in berichtje achter?
:wave:

Tips zijn altijd welkom!

Heleenzz2

Re: Voor het eerst met een diamant zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:27

Leuk paard heb je en fijn dat je nu een fijn en passend zadel gevonden hebt!
Ik zou zelf je borstkas iets meer vooruit doen en je armen dichter bij lichaam houden.
Ook zou ik je armen nog iets meer in een hoek van 90 gradenhoiden en je hamden rechtop.
Ik heb het idee dat je constant aan het drijven bent en dat he paard hier dus niet meer op reageert, misschien een keer een zweepje erbij pakken en zodra ze niet reageert als jij bewust been geeft een tike zodat ze weer respect heeft voor je been.
Ik vind dat je erg goed zit in de galop, dat ik je (nog) niet na;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:28

Ziet er naar uit dat je prima op dit zadel kunt zitten. Nu is het nog wennen maar komt wel goed denk ik. Wat mij verder erg opvalt (omdat ik dat zelf ook doe) is dat je teveel op je binnenteugel stuurt en hij dus over zn schouder wegloopt. Je zou inprincipe op je buiten teugel moeten sturen, ook de volte op. Houd je paard rechter in de hals, je neemt teveel stelling. Houd ook je handen meer bij elkaar. Verder een leuk braaf paard hoor! Volgens mij zit ie in galop als een huis.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:44

Wat jullie als tips zeggen zegt mij lesgeefster ook tegen mij :p
Alleen vergeet ik het nog wel is af en toe.
Binnenteugel heb ik idd er af en toe er nog teveel bij.
De galop van haar is super!
Had gister ook wedstrijd en had toen een 8 op grote volte gallop terwijl de rest niet zo goed gind :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:32

Ik heb even dat topic bekeken en je filmpje.
En ik heb het idee dat jouw doorzitprobleem niet aan je vorige zadel lag.
Natuurlijk goed dat je nu een zadel hebt dat goed ligt naar de bouw van je paard. Helemaal niets mis mee.

Maar ik betwijfel of je hier dadelijk wel normaal op kan doorzitten. Als je aan het lichtrijden bent maak je een soort draaibeweging naar buiten toe. Ik denk dat jij vooral een beetje scheef zit, iets wat je heel gemakkelijk kan oplossen door middel van bijvoorbeeld pilatesoefeningen.
De oorzaak van je probleem ligt naar mijn idee in ieder geval niet in het soort zadel dat je hebt.

Maar wie weet heb ik het mis hoor :)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:27

Okay dus als ik het goed begrepen heb moet ik werken aan de volgende dingen:
- armen nog iets meer in een hoek van 90 graden houden en je handen rechtop
- consequenter reageren op het been ( werken met zweephulp)
- meer rijden op buitenteugel / kant
- Werken aan mijn scheefheid.*
* en janine1990 misschien ga ik wel een keer een paar pilates lessen volgen. Lijkt me erg leuk en het kan nooit kwaad!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:38

josje4 schreef:
Okay dus als ik het goed begrepen heb moet ik werken aan de volgende dingen:
- armen nog iets meer in een hoek van 90 graden houden en je handen rechtop
- consequenter reageren op het been ( werken met zweephulp)
- meer rijden op buitenteugel / kant
- Werken aan mijn scheefheid.*
* en janine1990 misschien ga ik wel een keer een paar pilates lessen volgen. Lijkt me erg leuk en het kan nooit kwaad!

Het is leuk, maar wel ontiegelijk zwaar! Je kan ook gewoon oefeningen op Youtube vinden :)

Je noemt dat van je armen in een hoek van 90 graden. Sowieso dat niet doen, in principe moet je vanaf je elleboog een rechte lijn met de mond maken. Dus dat kan meestal al niet met een hoek van 90 graden.
Ga ook niet geforceerd zitten, daarmee maak je veel meer kapot dan nodig is.

Een goede houding, of een betere houding, krijg je vooral door aan je eigen lichaam te werken. Als jij recht bent in je lichaam, nouja, dat is ook relatief natuurlijk, net als met paarden. Maar als jij rechter/symmetrischer bent in je lichaam, kan je je paard ook makkelijker daar naar rijden :) Waardoor je paard jou makkelijker laat zitten en omdat jij symmetrischer bent in je lichaam, je ook makkelijker kunt zitten.
Het is allemaal een stukje oorzaak en gevolg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 07:09

Gekke vraag misschien

Als jij een nieuw passend zadel heb waarom ligt er dan een bontje onder?

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 08:19

Mando schreef:
Gekke vraag misschien

Als jij een nieuw passend zadel heb waarom ligt er dan een bontje onder?

geen gekke vraag hoor!
dit doen we omdat haar rug moet herstellen
die is nog zo gevoelig
Zodra haar rug minder gevoelig is gaat hij er ook direct af

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:34

Als je een bontje onder een goed passend zadel doet, gaat het zadel alleen maar meer knellen op de rug en dit lijkt me pijnlijker dan zonder bontje.

Als jij goed passende schoenen hebt, doe je toch ook niet een paar extra dikke sokken erbij aan? Dat doet ook zeer.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:45

Leuk paardje! Goed dat je nu een passend zadel voor haar hebt gekocht. Ik heb, als ik naar het filmpje kijk, het idee dat het paard de hals niet goed rond maakt en loslaat. Er lijkt haast een knik in te zitten (daar waar de manen wat omhoog staan soms). Gevoelsmatig zou ik haar liever lang en laag en over de rug willen laten lopen en van daaruit wat ronder in willen stellen. Dat het paard vanuit de schoft al de hals gelijkmatig rond maakt. Maar misschien heeft ze inderdaad nog last van een blessure door het vorige zadel. Ik ben benieuwd naar andere reacties, of die ook zien wat ik denk te zien.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:57

Ik kan niet goed zien of je met sporen rijdt, maar je beenhouding vind ik (misschien door het nieuwe zadel) daar eigenlijk niet goed genoeg voor. Kan ook aan mij liggen :p Verder, probeer goed vooruit te kijken en je ruguitsteeksels iets meer naar elkaar te doen. En je handen rechtop. Verder vind ik dat je super zit +:)+

wendyodinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:12

ziet er goed uit

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:10

ziet er idd goed uit.
ik heb dit zadel ook gehad, maar vond het zelf geen fijn zadel.

wel fijn dat jij er blij mee bent :D

veel plezier ermee.

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:00

Het bontje zelf stoort mij niet zo maar de grote van het bontje wel. Hij steekt heel erg ver uit aan de voorkant als ik het tenminste goed zie. Dan drukt het zadel op de verkeerde punten van het bontje en werkt het in zijn totaliteit tegen. Opzich heb ik geen problemen met bontjes maar kijk er even naar! Verder zijn jullie goed bezig en is alles eigenlijk wel opgenoemd toch?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:37

Als de rug van je paard zo gevoelig is dat je met een bontje moet rijden, denk ik dat het verstandiger is om er eens een osteopaat, fysio of masseur bij te halen die de rug van je paardje los kan maken. Dan kun je daarna met een schone lei beginnen met je nieuwe zadel, in plaats van nu met een bontje eronder wat de boommaat van je zadel een hele maat kleiner maakt, waardoor het misschien juist wel meer knelt. Ik neem aan dat het zadel gepast is door de zadelmaker zonder het bontje, en dat het zonder bontje gewoon prima ligt. Dan is met bontje rijden om de rug te laten herstellen juist geen goed idee omdat het zal nu knelt op onnodige plekken. een bontje lijkt zacht, maar dat is het in feit niet wanneer er een zadel op ligt wat normaliter gewoon past. Als je zadel is aangemeten om er met een bontje onder te rijden dan is er uiteraard geen probleem, maar je schreef eerder al dat je straks het bontje er onder uit wil laten. Het bontje tilt je zadel zeker een cm omhoog, als het niet meer is, waardoor het zadel helemaal niet meer past.

Dus mijn tip, geef haar rust om haar rug te herstellen, laat haar lekker behandelen door de osteopaat want het kan heel goed zijn dat ze nog ergens blokkades heeft zitten door haar oude zadel, en ga daarna lekker rijden met je nieuwe zadel, zonder bontje. Want zoals ze je bezig bent zal haar rug gevoelig blijven :)