Ik ben al een tijdje (2 jaartjes??) gestopt met rijden, niet echt op een leuke manier door problemen met de eigenaar. Daarnaast heb ik het ook niet meer hervat, omdat ik er geen tijd meer had i.c.m. andere sport & studie.
Bij het laatste friesje wat ik heb bijgereden werd er door de eigenaren (boer + vrouw) gezegd dat ik zo scheef zou zitten dat het paard er kreupel van ging lopen en dat ik naast de 2x per week lessen bij de rv, ook priveles zou moeten nemen. Dit heb ik toen ook gedaan, waarna ik eigenlijk niet echt correcties kreeg op mijn 'scheefzitten'. Nu ben ik dan wel gestopt, maar ik ben toch al die tijd met die vraag blijven zitten: 'zat ik echt zo scheef?'. Vandaar dat ik jullie als bokkers eens wil raadplegen.

Even een beetje info over het friesje dat ik reed. Lieza een friese merrie van rond de 16 (geloof ik:=), met nogal een eigen willetje. Diegene die haar voor mij reed is er op gegeven moment huilend afgestapt en weigerde er nog ooit eens op te gaan zitten. De eerste keer dat ik haar reed in de bak bij de rijvereniging (ik had daar een pasje zodat ik altijd toegang had daar), was nogal een aparte ervaring. Mevrouw weigerde ook maar verder dan 15m bij de bakrand weg te gaan. Poging tot aanspringen in galop was een grote ramp, het leek alsof ze niet meer wist hoe ze dat moest doen onder het zadel. De eerste keer dat ik met haar bij de rv verscheen kreeg ik allerlei reacties van: 'Jeetje! Het lijkt wel een mak paard geworden!'. Op het filmpje zie je haar tijdens het stappen haar hoofd ook omhoog gooien bij het naderen van een hoek, dat wisten jullie vast niet; maar daar zitten altijd spoken
Ik heb voor de makkelijkheid even een filmpje gepakt van een clinic van Jenny Veenstra (GP friezen dressuur amazone), waarin ik mee heb gereden, waarin alle 3 de gangen te zien zijn. Wat ik die clinic wel geleerd heb, is dat ik mijn schouder gruwelijk naar buiten draai, zodra ze naar binnen wilde vallen. Dat zie je ook erg tijdens het stappen terugkomen *schaaaam*. Daar heb ik daarna wel hard aan gewerkt om dat te verbeteren en dat lukte ook, maar heb geen filmpjes meer daarvan, omdat ik toen het een stuk beter ging, heb moeten stoppen met haar ivm met die problemen met de eigenaar. Ook loopt ze nogal diep, maar dit was vergeleken met hoe het eerst was een hele verbetering (werd altijd met neusje op de borst gereden).
Dus graag jullie mening of ik inderdaad zo scheef zat dat het paard er kreupel van zou gaan lopen.

Ik ben zelf ook ontzettend scheef (scoliose, dus kan er weinig aan doen, rechtzitten doet echt pijn) en ik weet zeker dat dit niet goed is voor een paard. Ik zie jou met je linkerschouder heel erg naar achteren en naar rechts trekken (ik doe juist mijn linkerschouder naar voren toe) Uiteraard gaat hierdoor zoals Fellor zegt je heup mee, je benen gaan mee, alles trekt scheef. Ook je zadel trek je hierdoor scheef waardoor de kussens van je zadel tegen de rugspieren, of tegen de wervels van je paard kunnen drukken. Ik kan me helemaal voorstellen dat een dier daar kreupel van wordt.