Scheefzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Scheefzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:37

Hoi hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje (2 jaartjes??) gestopt met rijden, niet echt op een leuke manier door problemen met de eigenaar. Daarnaast heb ik het ook niet meer hervat, omdat ik er geen tijd meer had i.c.m. andere sport & studie.
Bij het laatste friesje wat ik heb bijgereden werd er door de eigenaren (boer + vrouw) gezegd dat ik zo scheef zou zitten dat het paard er kreupel van ging lopen en dat ik naast de 2x per week lessen bij de rv, ook priveles zou moeten nemen. Dit heb ik toen ook gedaan, waarna ik eigenlijk niet echt correcties kreeg op mijn 'scheefzitten'. Nu ben ik dan wel gestopt, maar ik ben toch al die tijd met die vraag blijven zitten: 'zat ik echt zo scheef?'. Vandaar dat ik jullie als bokkers eens wil raadplegen. :)

Even een beetje info over het friesje dat ik reed. Lieza een friese merrie van rond de 16 (geloof ik:=), met nogal een eigen willetje. Diegene die haar voor mij reed is er op gegeven moment huilend afgestapt en weigerde er nog ooit eens op te gaan zitten. De eerste keer dat ik haar reed in de bak bij de rijvereniging (ik had daar een pasje zodat ik altijd toegang had daar), was nogal een aparte ervaring. Mevrouw weigerde ook maar verder dan 15m bij de bakrand weg te gaan. Poging tot aanspringen in galop was een grote ramp, het leek alsof ze niet meer wist hoe ze dat moest doen onder het zadel. De eerste keer dat ik met haar bij de rv verscheen kreeg ik allerlei reacties van: 'Jeetje! Het lijkt wel een mak paard geworden!'. Op het filmpje zie je haar tijdens het stappen haar hoofd ook omhoog gooien bij het naderen van een hoek, dat wisten jullie vast niet; maar daar zitten altijd spoken :+

Ik heb voor de makkelijkheid even een filmpje gepakt van een clinic van Jenny Veenstra (GP friezen dressuur amazone), waarin ik mee heb gereden, waarin alle 3 de gangen te zien zijn. Wat ik die clinic wel geleerd heb, is dat ik mijn schouder gruwelijk naar buiten draai, zodra ze naar binnen wilde vallen. Dat zie je ook erg tijdens het stappen terugkomen *schaaaam*. Daar heb ik daarna wel hard aan gewerkt om dat te verbeteren en dat lukte ook, maar heb geen filmpjes meer daarvan, omdat ik toen het een stuk beter ging, heb moeten stoppen met haar ivm met die problemen met de eigenaar. Ook loopt ze nogal diep, maar dit was vergeleken met hoe het eerst was een hele verbetering (werd altijd met neusje op de borst gereden).

Dus graag jullie mening of ik inderdaad zo scheef zat dat het paard er kreupel van zou gaan lopen. :)

noahlady

Re: Scheefzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:56

ik zie wel dat je linkerschouder iets meer naar achteren staat, maar echt niet zo, dat het paard er door kreupel zou gaan lopen. Dat vind ik nou weer erg overdreven...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:04

Scheefzitten kan ook komen door natuurlijke scheefheid wat ieder paard heeft. Geen enkele combinatie is 100 % recht. Mocht je weer een eigen paard gaan rijden dan kun je iemand vragen je les te geven in rechtrichten, zodat je paard rechter wordt en jij automatisch ook rechter gaat zitten. Zodat jullie als combi recht worden gesteld.

Mocht je echt scheef zitten doordat bijv. je benen lengte verschil hebben oid dan is het een ander verhaal en zal jij zelf moeten werken aan beter recht zitten.
Maar zolang je niet structureel en intensief een paard rijdt, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je door scheef te zitten je paard kreupel maakt.
Een paard kan idd kreupel worden van scheefheid in zijn lichaam, maar dat heeft dan meerdere oorzaken waaronder een natuurlijke scheefheid of eenzijdige training m.i. op bijv. de voorkeurskant van het paard.

Dus werken aan recht zitten is altijd goed, en zeker belangrijk bij een paard wat zelf scheef is en waar hij last van krijgt tijdens training.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:19

Je draait inderdaad je romp naar buiten toe op deze hand. Deed je dat de andere kant op ook? Dus draaide je linksom je licham wat naar rechts? Of zit/zat je standaard wat naar links gedraaid? Als je draait in je romp is je gewicht scheef verdeeld over de paardenrug. Dus dat voelt ie wel. Maar kreupellopen... 't is van een filmpje van een minuut eigenlijk ook niet te beoordelen. Het is niet alleen je houding maar ook je manier van een paard trainen wat uitmaakt hoe scheef hij wordt. Tja, wat moet je ervan zeggen. Ik zou zeggen: vergeet wat die mensen hebben gezegd, ga lekker een ander paardje zoeken als je daar zin in hebt. Als je die gevonden hebt (of daarvoor al) kun je eens een zitles nemen van iemand en dan heel specifiek ernaar vragen wat ze ervan vinden en of ze je willen corrigeren in je houding. Laat je niet ontmoedigen hoor.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:25

Ik zit volgens de fysio therapeut inderdaad niet helemaal recht in mijn natuurlijke houding, maar wat ik zelf ook constateer nu ik die filmpjes tig keer heb teruggekeken, is dat ik dat tijdens het rijden helemaal extreem deed, omdat ik het idee had dat ik dan meer kracht kon zetten als ze naar binnen wilde houden, wat natuurlijk geen enkele zin had :+
Ik baal ervan dat ik geen filmpjes meer heb van de weken erna, want we hebben toen zoveel vooruitgang geboekt, maarja... wie weet er van te voren dat je van het een op het andere moment je spullen kunt pakken haha
Ik moet nog wel ergens een ander filmpje hebben van dezelfde clinic, ik zal eens kijken of ik die nog terug kan vinden :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:50

Ben je misschien ook al eens behandeld door een osteopaat? Ik had dit namelijk ook, hoewel minder duidelijk, in mijn bekken. Mijn lichaam had de voorkeur om met het bekken naar links te draaien, waardoor ik in het naar rechts draaien enorm belemmerd werd. Dit kwam erg duidelijk naar voren bij het paardrijden en toen is mij aangeraden om naar de osteopaat te gaan. Dit heeft mij super geholpen! Ik ben nu weer lekker recht in mijn lijf :D

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:05

En het paard?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:07

Ze rijdt het paard niet meer, staat in de openingspost...

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:16

De OP heb ik gelezen maar vraag me af of het met de volgende ruiter beter gaat.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:21

Op die manier :D

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:27

Paardrijden is een kunst die niet iedereen gegeven is, daarnaast zijn er ook veel scheve paarden. ;)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:20

Het stomme is, sinds ik daar weg ben (gestuurd) rijd er dus al ruim twee jaar niemand meer op...
Maar ik heb afgelopen jaar bij fysiotherapeut gelopen omdat ik er bij de andere sport die ik doe (korfbal) ook last kreeg ervan. Die heeft mij toen ook een aantal weken flink gekraakt en mij gecorrigeerd op mijn houding :=

Sorry voor het late antwoord; tentamenweken kwamen even tussendoor :+

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:23

Ik vind je niet dusdanig scheef zitten dat je paard daar kreupel van kan worden! Ik denk dat het een combi is geweest van ruiter en paard ;) Misschien waren jullie samen extra scheef :p

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:41

De eigenaar vond dat het zeg maar zo erg was dat het een verschil was van ruim 15cm qua beugels... Zo werd dat mij verteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:14

Ik vind ook wel dat je echt heel erg scheef zit dus ik snap in deze de mening van de eigenaar. Je compenseert de scheefheid in je bekken met je schouders en doordat je constant je paard scheef drukt en belemmerd in zijn bespiering kan hij daar kreupel van worden ja.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:38

Ik denk dat het dus wel kan dat een paard kreupel gaat lopen door scheefheid van de ruiter :j Ik ben zelf ook ontzettend scheef (scoliose, dus kan er weinig aan doen, rechtzitten doet echt pijn) en ik weet zeker dat dit niet goed is voor een paard. Ik zie jou met je linkerschouder heel erg naar achteren en naar rechts trekken (ik doe juist mijn linkerschouder naar voren toe) Uiteraard gaat hierdoor zoals Fellor zegt je heup mee, je benen gaan mee, alles trekt scheef. Ook je zadel trek je hierdoor scheef waardoor de kussens van je zadel tegen de rugspieren, of tegen de wervels van je paard kunnen drukken. Ik kan me helemaal voorstellen dat een dier daar kreupel van wordt.
Ik zeg niet dat het paard hier kreupel is, maar ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat de eigenaar er niet zoveel voor voelde om zo'n scheve ruiter op het paard te zetten. Je trekt het paard scheef, brengt het uit balans en daardoor kun je inderdaad veel kapot maken.

Rijd je nu nog wel? Mij heeft het veel geholpen om in de spiegels te kijken tijdens het rijden en om mijn eigen lijf goed te kennen. Ik weet hoe ik scheef zit, waar dit vandaan komt en hoe ik dit zoveel mogelijk kan compenseren. Ik probeer hier dan erg veel op te letten tijdens het rijden. Ik zit nog steeds niet recht en dat gaat ook nooit gebeuren, maar ik zit het paard minder in de weg als ik me er goed bewust van maak.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:01

Ik rijd op dit moment niet meer nee. Ik heb destijds ook priveles genomen zoals de eigenaren mij gevraagd hadden te doen toen, waarna we qua ontspannen rijden enorme vooruitgang hebben geboekt, vandaar dat ik ook baal dat ikdaar geen filmpjes van heb, maarja... we bedenkt dat ie opeens de volgende dag zn spullen kan pakken :+
Even voor de duidelijkheid, dat scheefzitten was niet de hoofdreden dat ik daar weg ben gestuurd, er waren wat meer enigsinds dubieuze zaken aan de gang :+
Het filmpje is van een clinic waarin ik geleerd heb dat dat ik dat schouder wegtrekken doe om onder andere de drang van het paard om naar binnen te vallen in de hoeken 'oooh die spoken in die hoek zijn echt te eng hoor!' Lol, maar die extra kracht daardoor zetten heeft natuurlijk geen enkele zin, want hoe zou ik kunnen winnen op kracht van een koppige fries :+ niet dus
Daar hebben we in de weken na de clinic hard aan gewerkt, ook in de lessen bij de rv

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:13

Of hij kreupel gaat lopen is niet te voorspellen.
Wel zit je echt scheef. En is dit uiteindelijk altijd terug te zien in het zadel en paard ;)
Dus niet accepteren maar wat aan doen/blijven doen ;)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:46

Ik rijd momenteel niet meer, dus kan er op dit moment weinig aan doen := al zou ik het best willen :)