ik loop tegen een paar problemen aan met het zadel... ik heb een 5 jarige lusitano, in Januari naar NL gekomen (zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=1683911)
ik ben super blij uiteraard, het is (gelukkig) echt een droppie en doet geen vlieg kwaad!
we lopen alleen tegen een probleem aan, in Portugal is hij gereden -te zien op film etc- met (lijkt mij) een goed passend zadel.
hier heb ik voor het begin een leen zadel gehad, huismerk divoza en was daar redelijk tevreden over en hij liep lekker. af en toe wat versnellingen en een 'opgooi', misschien wel i.v.m. druk punten? maar verder geen rare fratsen en ging het helemaal goed
ik moest het leen zadel na 2 weken terug brengen omdat het zadel waarschijnlijk verkocht kon worden, en heb mijn eigen zadel voor 1 keer erop gegooid. (Kieffer Lech DL, 18/19 inch en viel redelijk groot uit over zijn rug, barok gebouwd) de week daarop zou namelijk de zadelmaker komen voor het opmeten en aanpassen van een zadel dus zag het voor 1 keer door de vingers
helaas.. bij het opzadelen voelde ik al dat er iets niet goed zat, misschien had ik hiernaar moeten luisteren en had ik niet moeten gaan rijden. STOM!
had ik het maar gedaan! eenmaal opgestapt, wou ik mijn beugel verstellen en wou hiervoor af stijgen (laatste keer dat ik mijn beugel verstelde OP het zadel raakte hij in paniek). No way! hij wou niet stil staan en heb uiteindelijk na 5min draaien een 'rem' gevonden en eraf gestapt. hij was erg nerveus dus ik was van plan alleen een rondje te gaan stappen
nou.. dat was hij dus niet van plan. Rennen rennen rennen, bokken, springen, links en rechts.. ik heb werkelijk elke kant gezien!
ik denk dat dit veel te maken heeft met mijn zadel, en heb daarna er ook niet meer opgezeten omdat ik zijn reactie zo erg vond (vluchtig, drukte zijn rug weg, was angstig) ik wou het rustig weer oppakken dus heb goed gelongeerd de dagen daarna en lekker op de grond bezig geweest. Er was niks aan de hand kwa grondwerk en het is nog steeds als een hondje die achter me aan loopt.. vertrouwen heeft hij nog wel in me gelukkig
Ik had er weer alle vertrouwen in! de zadelmaker kwam, en wat was hij braaf met het passen en aanmeten! ik was zo trots op mn vent
we hadden 2 zadels om te rijden en uit proberen, opgezadeld en al de bak in werd hij wat gespannen toen de zadelpasser naast hem ging staan om te hangen in de beugel (nu ik het me bedenk, heeft er nooit eerder iemand naast hem gestaan aan 2 kanten -de ruiter die opstijgt, en iemand die hangt aan de andere kant- misschien dat hij zich hierdoor niet goed kon focussen op 1 iemand en angstig werd?)
voordat ik in het zadel zat, was hij de lucht al in en begon met bokken (rug krommen en hoofd omlaag) daar lag ik dus..
longeerlijn erbij gepakt en goed gelongeerd, misschien dat het teveel energie was en dat het eruit moest. niks aan de hand! ik nam aan dat het gewoon wat plagen was, alhoewel hij dit niet met opzet zou doen
voor de zekerheid de longeerlijn eraan gehouden voor het geval hij weer aan de kletter ging, het was een aardig harde klap namelijk..
daar ging ik weer, voet in de beugel, voorzichtig omhoog en zachtjes geland in het zadel, ik had 1 sec om omhoog te kijken en daar ging hij weer! hoofd omlaag, bokken en springen van links naar rechts, gelukkig zat hij aan de longe anders was hij nog op mij gaan staan ook.
een paar trappen opgevangen van 'm, blauwe benen een knal tegen mn knie (licht gekneusd) en een aardige klap gemaakt met mijn nek.
ik heb daar niks van omdat het gaat om de conditie van het paard, er zat gewoon iets echt niet goed.. MAAR WAT?!
omdat hij zo verschrikkelijk angstig en gevoelig was op elke beweging hebben we besloten het passen en rijden even uit te stellen, om hem rust te geven en te kijken waardoor dit kwam. er was ook een kleine verdikking in de linker schouder spier te voelen (al voor het passen, dus misschien dat dat door mijn zadel kwam, en dit zijn reactie met het rennen etc heeft veroorzaakt (weglopen van de pijn).
ik zou graag wat meer hulp willen/informatie, puur omdat ik niks wil verpesten aan hem of aan het werken onder het zadel
wat is jullie mening hierover?! ik snap dat dit moeilijk te bepalen is omdat jullie het paard EN de ruiter (ik) niet kennen dus niet weten hoe ik reageer op hem en hoe hij is, maar ik zou wel graag meningen willen horen. Alvast bedankt!