Piano spelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Piano spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 18:22

Hallo bokkers *\o/*

In de titel staat het dus al... Ik ben op het paard aan piano spelen, en ik ben ook niet echt tevreden over mijn houding.
Het is gewoon zo stom van mij, als ik er aan denk houd ik mijn handen netjes recht op maar zodra ik er niet meer aan denk begin ik weer piano te spelen..
Ik wil volgend jaar graag starten met mijn topper daarom wil ik aan mijn houding/handen gaan werken.

Hebben jullie tip's voor mij om dit te verbeteren?
Ook rijtechnische tips zijn allemaal welkom.

Ik hoop dat deze foto's duidelijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Daenerys

Re: Piano spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:39

Ik had vroeger toen ik nog op de manege reed ook hardnekkige pianohandjes. Ik heb het af kunnen leren doordat mijn instructrice me er constant op wees, uiteindelijk is het een automatisme geworden. Nu snap ik niet hoe ik zo ooit fijn heb kunnen rijden :=

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:51

Bij mij gaat het gewoon automatisch da ik ze rechtop houd :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:47

RUI-->RT-P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:49

Misschien helpt het om eraan te denken dat je duimen als dakjes op de teugels moeten staan. Dat kun je volgens mij niet goed/prettig doen met platte handen. Je duimen zijn vrij makkelijk te beheersen dus als het goed is volgen je handen en armen dan mee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:02

Het hele punt van je houding is dat je het alleen zelf kan veranderen. Er zijn geen quick fixes die in een keer werken. Je moet het zelf doen. Dat je eraan denkt is al het halve werk, je kunt namelijk niet iets veranderen als je je niet bewust bent wat je doet.
Wat ik aan de foto's zie is dat je handen een gevolg zijn van een groter probleem. De positie van je bekken, rug en benen lokt een dergelijke handhouding namelijk uit. Je kunt dan beter het grotere probleem oplossen en daarmee je hele houding verbeteren, dan alleen te fixeren op alleen die handen.
Om dat te kunnen doen is goede begeleiding belangrijk. Je houding veranderen doe je niet zomaar even. Je moet je erg bewust zijn van je eigen lijf en houding en beweging.

Kijk in de site in mijn onderschrift voor meer informatie of stuur een pb.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:11

Alicia2u schreef:
Het hele punt van je houding is dat je het alleen zelf kan veranderen. Er zijn geen quick fixes die in een keer werken. Je moet het zelf doen. Dat je eraan denkt is al het halve werk, je kunt namelijk niet iets veranderen als je je niet bewust bent wat je doet.
Wat ik aan de foto's zie is dat je handen een gevolg zijn van een groter probleem. De positie van je bekken, rug en benen lokt een dergelijke handhouding namelijk uit. Je kunt dan beter het grotere probleem oplossen en daarmee je hele houding verbeteren, dan alleen te fixeren op alleen die handen.
Om dat te kunnen doen is goede begeleiding belangrijk. Je houding veranderen doe je niet zomaar even. Je moet je erg bewust zijn van je eigen lijf en houding en beweging.

Kijk in de site in mijn onderschrift voor meer informatie of stuur een pb.

Oke ik zal even op u site kijken :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:13

mijn instructrice zegt altijd: hete theekopjes! die moet je rechtophouden en niet kantelen natuurlijk :j :+

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:21

Naar mijn idee ben je veelste veel bezig met de voorkant van je paard, positie van je bekken klopt inderdaad niet en volgens mij zet je ook vanalles op spanning. Ik denk dat je je al een stuk prettiger voelt als je gewoon lekker ontspannen op je paard gaat zitten, zonder zoveel druk op de teugels te zetten.
Qua je handen is denk ik de enige tip die je kan krijgen; oefenen! of een zweepje in je hand houden, dan hou je die makkelijker recht.
Succes! :D

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:23

ankehoix schreef:
Naar mijn idee ben je veelste veel bezig met de voorkant van je paard, positie van je bekken klopt inderdaad niet en volgens mij zet je ook vanalles op spanning. Ik denk dat je je al een stuk prettiger voelt als je gewoon lekker ontspannen op je paard gaat zitten, zonder zoveel druk op de teugels te zetten.
Qua je handen is denk ik de enige tip die je kan krijgen; oefenen! of een zweepje in je hand houden, dan hou je die makkelijker recht.
Succes! :D

Als hij een zweep ziet flipt hij uit..
Dat heeft wat met zijn verleden te doen is mij vertelt maar wat precies weet ik ook niet, dus dat word hem niet.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:27

Nee dat lijkt me dan inderdaad niet zo'n goed idee!
Toch is het al heel goed eigenlijk dat je je er zelf aan ergert, daar moet je je voordeel mee doen. je elke keer (bijna letterlijk) een tik op de vingers geven als je het door hebt :D

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:30

ankehoix schreef:
Nee dat lijkt me dan inderdaad niet zo'n goed idee!
Toch is het al heel goed eigenlijk dat je je er zelf aan ergert, daar moet je je voordeel mee doen. je elke keer (bijna letterlijk) een tik op de vingers geven als je het door hebt :D

Ja ik erger me er echt heel erg aan als ik dan de foto's zie.
Maar ik kan me niet altijd maar blijfen focusen op mijn handen, omdat meneer nog wel eens snel van iets schrikt.
Dus let ik automatisch ook op ding die bijvoorbeeld voor hem eng kunnen zijn, dat ik er dan rustiger aan voor bij rij en dan laat ik mijn handen weer zakken..

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:35

ohja dat snap ik wel, het blijft inderdaad lastig.
Misschien als iemand anders je er telkens op kan wijzen? Echt niet elke keer als je rijdt, maar gewoon 1 of 2 keer per week ofzo, een van je ouders kan dat ook prima doen :j maakt toch weinig uit of ze weten waar ze het over hebben, maar dan besef jij het telkens wel weer.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:37

Automatismes afleren is lastig hè? Misschien inderdaad eens met theekopjes gaan eigen ter bewustwording

iamaunicornx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:04

Ik heb het ook ... misschien kun je vragen of een lesgever (of vader/moeder blabla) je er telkens op wil wijzen?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:10

Een instructrice die je erop wijst is al 1.
Maar het aller belangrijkste is: er zelf aan denken en dus blijven corrigeren zodat het automatisme wordt.
In principe zal het 3 weken duren om je automatische piloot opnieuw te programmeren zeg maar, dus blijf erop letten, blijf eraan denken. En zet evt. iemand langs de kant die af en toe zegt dat je op je handen cq. houding moet letten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:48

Je steekt nu ook je ellebogen af. Probeer je ellebogen tegen je lichaam te houden, en een knik in je arm. Dan is het al een stuk makkelijker om ze rechtop te houden.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:23

Ik opende dit onderwerp in de echte veronderstelling van piano spelen (instrument), maar als ik het zo lees wordt er iets anders bedoeld. Heb echter geen idee wat, kan iemand het uitleggen?

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 16:59

Seb8iaan schreef:
Ik opende dit onderwerp in de echte veronderstelling van piano spelen (instrument), maar als ik het zo lees wordt er iets anders bedoeld. Heb echter geen idee wat, kan iemand het uitleggen?

Piano spelen op het paard betekent dat je je hand horizontaal hebt liggen en niet met je duimen omhoog zoals het hoort.
Snapt u?

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:16

Dankjewel voor je toelichting, "piano spelen" beschrijft inderdaad exact de houding die je zojuist uitlegt.

zayira1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:35

je moet zorgen dat je je onderarmen recht houd en je hakken naar beneden, knien van het zadel af been dus laten hangen en met je kuit rijden,, als je je onderarm recht houd hoef je alleen maarej handen rechtop te houden en (verwaand) erop gaan zuitten zodat je je schouders naar achter doet,, hoofd in de lucht en niet naar beneden kijken

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:26

Vragen of iemand erbij wil gaan staan en elkaar als je je handen zo houdt dat diegene het dan zegt

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:03

XMandylover schreef:
Bij mij gaat het gewoon automatisch da ik ze rechtop houd :)

Bij mij ook, dus ik heb verder geen tips :(

Chica_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:11

Ik houd ze automatisch rechtop! Maar andere gewoontes heb ik afgeleerd door dat mijn instructeur er constant op bleef wijzen!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:55

Ik ben het helemaal eens met Alicia2u. Je handhouding komt voort uit je de rest van je houding.
En nee, dat is helemaal niet stom! Goed juist, dat je het topic opent. Want omdát je op een bepaalde manier zit, houd je je handen om deze manier.
Weer anders gezegd: je bekken, rug, schouders zijn zo dat ze jou handen zo neerzetten. Het zijn niet zo zeer je handen waar je je op zou moeten focussen, maar je algehele houding, dan zijn die handen ineens niet het probleem meer.

Centered Riding is een hele fijne methode, misschien een instructeur/-trice in jou buurt die hierbij kan helpen?
Ik denk namelijk dat ik, of men, je hier wel tips kan geven naar aanleiding van de foto's, maar het heel moeilijk voor jou is om te zien wanneer je het dan wél goed doet! Een fijne instructeur/-trice kan dit wel, en daar kun je denk ik echt een hele hoop aan hebben.