Hoi
Ik meld me, als ruiter van dit paard, ook in dit topic
Ruitje heeft het al goed toegelicht.. omdat dit een koersdraver betreft die in een koerstrainingsschema moet blijven, maar tegelijkertijd ook gymnastisch gereden wordt (ik noem het opzettelijk niet 'dressuurmatig') zijn we erg aan het puzzelen met het hoe,wanneer en waarom van het gymastiseren van deze (superleuke) merrie.
De loop zoals ze die in de koers moet uitvoeren is niet te vergelijken met wat een dressuurgereden paard moet doen. Ook heb ik proefondervindelijk uitgevonden dat het beinvloeden van de loop onder het zadel eigenlijk niet te handhaven is op full-speed. De finesse die je zou moeten voelen en uitvoeren gaat simpelweg niet.. dus we proberen de training onder het zadel zo eenvoudig en tegelijkertijd doeltreffend mogelijk te maken
maaike schreef:Heb alleen het idee dat ze zich vast zet in de rug/schoft.
Misschien proberen door middel van longeren proberen haar wat meer stelling te geven ik heb het idee dat ze daar wat moeite mee heeft?
Klopt, ze heeft veel moeite met links-rechts buigen
.. echter, longeren is wat lastig omdat ze niet goed rechtop loopt op een volte. Onder het zadel kan ik haar beter helpen en dit is ook iets waar we aan werken 
littlegun schreef:Lijkt me best lastig, een paard wat zo hard moet draven op de baan, om daar op te rijden
is het ook! Qua loop is het heel groot en ruim, en ze bestrijken veel meters met 1 pas
ilovejip schreef:Zou graag recentere foto's zien van het dressuur rijden want neem aan dat ze hierin ook al een heel stuk zijn verbeterd. Al vind ik het er al heel netjes uit zien, ze valt nog wel wat op de voorhand. Neem vooral veel overgangen/schijnovergangen/tempowisselingen mee,
Eigenlijk moeten die fotos er ook komen
(ruitje ..?
) Ze valt idd af en toe op de voorhand, wat ook te maken heeft met haar enorme achterbenen waarmee ze zichzelf af en toe voorbij loopt
De overgangen zijn we mee bezig, ze heeft daar wel moeite mee omdat ze een aantal meters nodig heeft om op te starten en dan niet voorbij het 'middentempo' moet schieten..
Citaat:
en mis af en toe wat contact met de mond.
Dat is een understatement 
Freeride schreef:Vind dat je al goed bezig bent, geen sperriem
daar rij ik eigenlijk nooit mee.. Uche..cowboy..Uche
Freeride schreef:En een mooi zacht, soms zelfs doorhangend teugeltje, zo zie ik het graag, zeker bij een paardje als dit.
Wat is 'een paardje zoals dit'?
Ik zou zelf graag zien dat ze wat meer laag/rond is, met licht contact.. Maar vanwege lichaamsbouw en doel moeten we hier een beetje mee schipperen
Freeride schreef:Je mag zelf met een wat langer been gaan zitten, blijf je mooier op de juiste plaats in balans, voor haar balans ook weer goed.
Eens
Het is meer mijn gemakzucht omdat we na het bakwerk meestal nog een paar rondjes baan doen, en dat kan ik gewoon niet met een lange beugel..
horsiegek schreef:Het enige wat ik mee wil geven is: Hou contact met de voorkant. Al is het maar 10 gram per teugel. Geef haar steun, laat haar maar een beetje duwen, dan kan ze de spieren in de bovenlijn pas echt ontspannen. Dat losse teugeltje ziet er erg vriendelijk uit maar eigenlijk laat je haar onbewust een beetje in de steek.
Ik begrijp wat je bedoelt, en dit paard moet ook iets meer contact zoeken.. ze is momenteel nog erg zoekende naar de ruiterhand en ik wil haar niet constant in de mond hengelen, dus laat ik haar wat zoeken..
saintelette schreef:Is balkjes draven/springen misschien ook nog een idee om die achterhand nóg sterker te krijgen?
Dat is altijd een goed idee
maar met dit paard durf ik het niet aan. Haar techniek met balkjes is 'niet zo handig'
en dan gaan de middelen het doel voorbij, als ze een blessure oploopt vanwege dr gestuntel .. dus helaas..
hayka schreef:Persoonlijk zou ik de rug, lendenpartij en bilspieren versterken.. Wat ik zo zie vanaf de geplaatste foto's.
Als je de rug sterker wilt maken, oefen dan laag en rond in de hals met een sterk achterbeen gebruik. Sluiten en klein laten lopen... Zowel stap, draf galop. Veel tempowisselingen, veel kleine schakelingen. Echt om de paar passen schakelen met reactie.. Achterhand/ bekken laten kantelen door licht aantreed werk van achter naar voren... Denk hierbij aan dribbelen me ruggebruik. Vraag hulp hierbij van iemand op de grond... Houdt verbinding van achter naar voren, maar niet met een losse teugel. Ik zie op de foto een losse teugel.. Pas met contact kun je verbinding krijgen op het achterbeen...
Dit zijn te dressuurtechnische oefeningen voor een koersdraver.. Het hoeft geen dressuurpaard te worden, maar 'klein laten lopen', 'kleine schakelingen' en 'dribbelen met ruggebruik' zijn dingen die haar lange ruime loop veelteveel gaan beinvloeden in het werk voor de kar, en wat haar veel teveel inspanning gaat kosten ten koste van het koersverloop.
Overigens, je laatste zin 'pas met contact kun je verbinding krijgen op het achterbeen', ben ik het niet eens, maar dit is een heel andere discussie (niet voor dit topic).
De overige tips (ook van anderen hier gegeven) zoals overgangen rijden en laag rond rijden (waar we al een tikje mee bezig zijn) gaan we zeker gebruiken
Wat het voornaamste doel van onder het zadel rijden is het soepel houden van het lijf. Deze merrie heeft van nature een goed buikspier en ruggebruik waar we voor onder t zadel rijden geluk mee hebben
Het zou mooi zijn als ze de korte spieren (explosieve kracht) kan trainen om het stukje lucht wat ze mist in een koers te compenseren.. Maar eigenlijk wil je dat ook weer niet, omdat ze conditioneel weer meer het werk van een marathonloper als dat van een sprinter zou moeten hebben.. Daarin zijn we nog aan het kijken wat het beste bij haar past..