Paard wil niet lopen en schrikt zogenaamd .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romancehorse

Paard wil niet lopen en schrikt zogenaamd .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 17:05

Mijn zusje heeft 2 maanden geleden een leuke vos ruin gekocht.
Braaf, leuke gangen ,mooie leeftijd (6).
Heeft het begin van zijn carrière bij een goede ruiter gestaan.
Behoorlijk hoge punten gehaald tot de M1 .
Daarna verkocht aan een 11 jarig meisje. Dat ging natuurlijk niet. (Houston)
En nu bij ons.
Hij heeft twee weken braaf bij ons gelopen.
Daarna drama.
Springt uit de hoefslag, komt omhoog. en rent weg.
Eerst dachten we hij is verwent bij dat meisje van 11jaar , hij word bij m'n zusje weer serieus gereden.
Want ze wil er tenslotte wedstrijden mee rijden.
Maar omdat we gehoord hadden dat je een Houston niet moet beledigen en doortrappen.
Had ze gekozen voor een rustige aanpak (Met trainer).
Maar wel vooral voorwaards houden.
Ging in het begin redelijk goed. Maar werd naar verloop weer erger het schrikken en springen.
Dus toen naar de dierenarts nalaten kijken.
Paard had een kleine ontsteking in de hals!
Na behandeling en een paar weken rust en longeren. nu weer aan het werk.
Weer drama Zucht . Wat nu?!! Iemand ervaring met dit soort Dillema's?

Anoniem

Re: Paard wil niet lopen en schrikt zogenaamd .

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:06

Is de ontsteking nog nagekeken? Misschien zit het er nog steeds?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:08

Als ik het zo lees heeft het paard toch ergens last van. Vaak is het gedrag/pijn even weg als ze rust hebben gehad en komt weer terug bij zwaardere belasting.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:11

Dierenarts er weer bij? zadel?

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 17:13

Nee maar de dierenarts zei dat het met 3 weken wel weg moest zijn.
Hebben een weekje gelongeerd eerst los ,daarna met bijzet.
Geen problemen met de bijzet gehad. Maar wel drama met rijden.
Hebben een nieuw zadel laten maken voor zijn rug.
Dat kan het ook niet zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:16

Toch gebeurt het weleens dat zelfs een op maat gemaakt zadel niet goed ligt.
Een paard vertoont dit gedrag niet zomaar, zeker niet als hij eerst braaf was en dit 'ineens' opspeelt. Ik zou hem idd eerst goed laten checken of die ontsteking wel echt weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:21

romancehorse schreef:
Maar omdat we gehoord hadden dat je een Houston niet moet beledigen en doortrappen.
Had ze gekozen voor een rustige aanpak (Met trainer).

Ik vind dit wel een beetje een rare manier om de training van een paard te bepalen...
Sinds wanneer is het belangrijk wie de vader van het paard is, om te bepalen wat voor soort aanpak/opvoeding een paard nodig heeft?

Een paard is een individu, met een eigen karakter.
Deel daarvan is inderdaad erfelijk. Maar dan is de merrie/moeder natuurlijk minstens zo belangrijk als de vader.

Heb nog nooit eerder bij welke diersoort dan ook gehoord dat iemand een trainingsadvies baseert op wie de vader van dat dier is.

Zie al een heel scenario voor me...
* Pietje zit in de klas... Doet wat stouts... Maar juf grijpt niet in, omdat Jan de vader van pietje is en daarom moet je pietje niet hard aanpakken* En als zijn zusje Sofie van een paar jaar ouder ook stout is, gebruiken we dezelfde rustige aanpak.
Maar als Klaasje (papa van klaasje is Peter) stout is, dan kunnen we wel hard aanpakken. *
:')

Hoe dan ook; je probleem is natuurlijk serieus wel heel vervelend.
Maar blijf bij het paard. Door goed naar hem te kijken/luisteren geeft die je waarschijnlijk meer informatie dan een papiertje waar op staat wie de vader van het paard was. ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:24

Hoe loopt hij aan de longe?
Lijkt hij dan geen last te hebben?
Als hij dan super loopt zou ik kijken of iemand met verstand van zaken er eens op kan stappen, niks forceren maar voelen of het niet soepel gaat in de hals.
En je kan nog eens kritisch kijken naar de manier van trainen, dat kan misschien de reden zijn.
En een osteo kan waarschijnlijk ook meer te weten komen.
Het kan best zijn dat het paard niet wil omdat hij bang is voor nieuwe pijn, dat is altijd lastig achter te komen.

Dj10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:40

Hier ook een met een staker, die moet je ook niet beledigen en tot het uiterste drijven
Die van mij stamt af van davitto.
En tegen mij werd ook meerdere keren gezegd dat t aan de afstammeling ligt.
Niet ieder paard is een combinatie met de ruiter of andersom.
De een rijd zo op hem weg de ander gooit ie eraf.
Ik heb van alles geprobeerd van zadel aanpassing tot massage en van voeding tot instructrice zelfs naar andere stallen gegaan.
Het ene moment loopt hij super en t andere moment zit hij in de staak, achteruit rennen opzij springen weigeren.
Wij moesten hem doorpakken wat hij ook dee.
Maar wel op de vriendelijke manier.
Hij word nu 10 en het zit er nog in ik heb me er inmiddels bij neergelegd.
Doet hij dat ook aan de hand?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:30

Het is geen Houston maar een Sir Donnerhall x Houston.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/174627

Misschien het rijden eens filmen, zodat we kunnen zien wat er nou precies gebeurd.
Hij zou ook spierpijn kunnen hebben, omdat je zusje hem blijkbaar sinds kort aan het werk zet en hij bij de vorige eigenaar minder heeft hoeven doen??

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:34

Ik zou de rug eens goed laten nakijken dat schrikken kan ook een pijnreflex zijn van het paard.
Probleem hoeft niet uit de hals te komen ookal zat daar de ontsteking.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:41

Hij moet 3 weken rust maar na 1 week ga je al longeren en na 2 weken met bijzet? Of ben je pas na 3 weken gaan longeren. Want 'longeren met bijzet' is in mijn boekje géén 'rust' (gewoon longeren aan't halster al niet maar goed...).

Een paard schrikt nooit 'zogenaamd'... paarden veinzen niet, als ze iets uiten, dan doen ze dat omdat er dus kennelijk iets is. Aan jou de schone taak om uit te vinden wat.
Een custom zadel kan wel degelijk toch fout liggen, dat heb ik helaas zelf 'mogen' ervaren en daarnaast kan er meer mis zijn wat jouw DA niet heeft geconstateerd of niet kán constateren.

Een super mooie methode om te kijken of er érgens in het lichaam, waar dan ook, een pijnplek zit, is een thermografie. Een veel voordeliger manier van diagnose stellen dan tig keer naar je DA, je ziet dan in één keer waar het probleem zit, zodat je daarna veel gerichter kunt behandelen, i.p.v maar met pijnstillers en AB's te strooien zonde dat je feitelijk weet wat er aan de hand is. Bespaart je op de lange termijn een boel geld (kan ik je ook uit ervaring vertellen, bij de thermografie van mijn paard kwamen dingen omhoog die op termijn zéker voor problemen gezorgd hadden maar die een DA niet wist te diagnosticeren).

Wat je ook doet, zoek de oorzaak en ga je paard niet 'beschuldigen' van fout gedrag of 'stout zijn' of weet ik wat, een paard is dat nooit zonder rede...

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 20:09

Alles is gedaan met overleg van de arts . Van de arts mochten we eerst een week zonder bijzet longeren.
Daarna een week met bijzet. Week daarop rijden.
Alles is nagekeken ook de rug. Fyshio is ook van de week geweest. Het zadel is door de zadelmaker twee keer gecheckt . Dus we moeten het toch bij het paard zoeken denk ik. Mijn zusje heeft nog niks van hem gevraagd alleen naar voren. Maar heb ook gehoord dat een paard eerst pijn moeten vergeten ookal heeft ie nergens last van. Het is een moeilijk iets. Kunnen zoveel factoren zijn.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:35

Dat de zadelmaker zegt dat t zadel goed is snap ik wel. Wil nog niet zeggen dat het echt goed ligt. Second opinion vragen bij MSFC zadelpasser? Verzet van een paard is altijd zijn laatste redmiddel, een paard pleegt nooit voor zijn lol verzet. Het lijkt er sterk op dat er nog steeds pijn zit... En dat een paard pijn moet vergeten..... kweetniet hoor. Als ze maanden- of zelfs jarenlang pijn hebben gehad kan het idd 'in zijn systeem' gaan zitten en dus tussen de oren blijven zitten... maar meestal is geen pijn gewoon geen pijn en dus ook geen reactie.

En je mag GEEN ENKEL PAARD doortrappen!! Het is te kort door de bocht om te zeggen 'het is een ... (vul maar in), die zijn altijd lastig dus hij moet op zijn donder hebben'!!
Wij hadden een onhandelbare Tuschinski, daarvan zei men ook dat t lastig bloed is en dat ie aangepakt moest worden. Hij bleek artrose aan de achterhoofdsknobbel te hebben, hij barstte van de pijn en wij hebben hem in moeten laten slapen omdat ie gewoon gevaarlijk was door de pijn.

Sterkte en beterschap met je paard, hopelijk komt hij tot rust en kunnen jullie weer aan de gang met m.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:56

Daarom is zo'n thermoscan zo handig TS, dan kun je werkelijk zíen of er ergens nog wat zit of dat het idd 'pijn tussen z'n oren' is. Ook een slecht passend zadel wordt met een thermoscan zichbaar. Eerste een scan van een 'koud' paard maken, daarna een scan na bijv. 15 minuten rijden, dan zie je vanzelf of er ergens knelpunten zitten.
Ik heb deze - zeer kundige - dame er bij gehad, lees haar site maar es door, staat veel info op: http://www.thermografie-paard.nl/thermografie.html

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:03

Helemaal mee eens dat je eerst alle lichamelijke oorzaken uit moet sluiten.

Ik ken dit paard niet en weet niet hoe het precies oogt, maar het is zo'n onzin dat een paard het schrikken nooit gebruikt (dus toch veinst) om onder het werk uit te komen. De mijne springt ook weg voor willekeurig wat dan ook. Wat hij mij dan duidelijk maakt, is dat ik de leiding niet goed neem. Zodra ik voorwaarts rijd, echt ga zitten en rijden en hem aan de voorkant ook ruimte geef, geef ik hem vertrouwen en werkt hij weer voor me. Ik ga zelf snel verkrampen, wat het natuurlijk erger maakt. De vorige eigenaar had deze probleempjes niet echt, zij reed ook veel overtuigender dan ik..

Heb je geen instructeur of andere professional in de buurt die mee kan denken? Het is vreselijk lastig te bepalen of het lichamelijk is of gehoorzaamheid, als er niets aanwijsbaars mis is in het lijf. Ik wil absoluut niet beweren dat het niet lichamelijk is! Maar ik bestrijd wel de beweringen dat paarden niet 'zogenaamd' kunnen schrikken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:40

Daancha schreef:
Maar ik bestrijd wel de beweringen dat paarden niet 'zogenaamd' kunnen schrikken.

Wij interpreteren dat vaak zo maar óf ze schrikken van iets wat wij niet zien, óf ze schrikken niet maar zijn 'gewoon' fris en daardoor hyper, óf ze reageren op iets anders wat wij niet weten (zoals bij dit paard, ik zou hier nl. niet van 'schrikken' willen spreken) maar interpreteren hun reactie als schrikken. Feit is dat een paard NOOIT doet 'alsof'... er is altijd een rede voor gedrag, al was het maar omdat wij ze de gelegenheid geven om bepaald gedrag te vertonen (bijv. een paard wat geleerd heeft onder werk uit te komen door een ruiter af te werpen. Die is niet 'stout' omdat hij z'n ruiter daarna vaker afwerpt, die heeft iets geleerd waar wij hem de kans voor hebben gegeven. In dat geval zul je moeten nagaan waaróm het paard het als iets positiefs heeft ervaren dat zijn ruiter van z'n rug viel, kennelijk was die ruiter op dat moment iets onaangenaams. Ergo... niet het paard z'n schuld dat hij dat als positief ervaart en het gedrag gaat herhalen... )
Zo is voor elk gedrag een verklaring, de pest is alleen dat wij het lang niet altijd kunnen achterhalen. Maar als je in je training en omgang met paarden altijd in je achterhoofd houdt dat een paard NOOIT doet alsof en nooit iet stouts doet om bewust gemeen te zijn, maar hoogstens omdat hij dat door ervaring geleerd heeft, dan sta je al veel eerlijker tegenover dat paard en is de kans veel groter dat je een oplossing vindt, dan dat je er maar van uit gaat dat'ie 'gewoon stout' is en 'op z'n donder moet hebben' of 'aangepakt moet worden'... Dat is nl. een stijd die je nagenoeg altijd verliest...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:45

Ts, de aangeraden thermografie is een hele goed optie, het is niet al te duur en je ziet elke ontsteking, drukplek, pijnlijke plekken in een paard en van daaruit kun je heel gericht gaan zoeken. Ik heb Irma ook eens bij een paard gehad en kan het onderzoek zeer aanbevelen.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:20

De trainer is een Grandprix ruiter .En daarvoor is een andere trainer erbij geweest ,die young riders traint.
Dus er word niet met hem aan geklooid. Mijn zusje heeft bij de junioren gereden met een vorig paard.
Wij zijn niet van het doortrappen etc. En daarvoor is er al een zadelmaker bij geweest, fysiotherapeute en is ie volledig rontgen op de foto gegaan en onderzocht bij een hoog aangeschreven clinic.
Zal dat Thermografie eens bekijken op internet of dat wat is.
Vraag om een ander advies , niet om afgezeken te worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:11

Volgens mij word je helemaal niet afgezeken, er komt gewoon een kleine zijdelingse discussie op gang die niet direct op jullie situatie slaat maar in z'n algemeenheid geldt. Volgens mij wordt nergens gezegd dat jullie 'aanklooien', er wordt alleen geadviseerd lichamelijke problemen eerst volledig uit te sluiten. Zadelmaker is géén garantie dat het zadel past, mijn zadelmaker gaf ook mij, m'n paard, m'n pad, m'n rijkunst en nog wat zaken de schuld, terwijl een thermografie uit wees dat het toch echt aan't zadel lag...
Fysiotherapeute kan inwendige klachten niet voelen en ook op röntgenfoto's zijn klachten aan weke delen niet te zien.
Kortom: je kunt nog wat zaken ondernemen om lichamelijk letsel uit te sluiten, aangezien je dat nu met wat je al wel gedaan hebt nog niet hebt kunnen doen. Wat je al gedaan hebt is goed, alleen geeft het geen uitsluitsel als die dingen niks opleveren. Daarom adviseer ik altijd éérst een thermografie als je met 'onduidelijke/onbekende klachten' te maken hebt, dat scheelt je nl. heel veel geld. Je kunt eerst ál die andere dingen doen, maar als op een thermografie bijv. een probleem aan - ik noem maar even wat - z'n organen naar voren komt, dan hoef je die fysio en zadelmaker en foto's al niet meer te doen. Dat geld houd je dan toch mooi in je zak en kun je weer benutten voor bijv. die osteopaat die wél wat aan de organen kan doen, of homeopaat die op organen kan behandelen, óf gewoon 'ouderwets' je DA die je er iets voor geeft. 't Is altijd zo jammer als mensen eerst een heel traject van diagnoses af gaan en dan als ze't niet meer weten pas zo'n thermografie doen, terwijl als je't andersom doet je direct weet waar je verder moet kijken. Zie je een pijnplek op een been, dan kun je op dat moment specifiek foto's van dat ene been maken om verder ze zoeken...
(en nee, ik heb geen belang bij welke thermograaf dan ook ;) ik vind het gewoon een super uitvinding en sinds ik er mee kennis gemaakt heb zou het voor mij het allereerste zijn wat ik zou doen bij onduidelijke klachten, simpelweg omdat het je zoveel geld kan besparen als je direct weet waar je precies moet zoeken/zijn qua behandelen)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:35

Ja Francis, met die nuancering ben ik het helemaal eens.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:38

Ik weet ook niet of het op mij betrekking had TS, maar van afzeiken is helemaal geen sprake, totaal niet negatief bedoeld. Ik hoop dat je de oplossing gaat vinden, in de vorm van Thermografie of anderszins.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:46

Idd Francis, helemaal mee eens.
Romancehorse: je word niet afgezeken hoor, volgens mij wil iedereen het beste voor jou en je paard. Vandaar de discussie over 'lastige paarden' gerelateerd aan lichamelijke klachten. En de conclusie is vooralsnog, denk ik, dat er iig altijd moet worden uitgesloten of het paard lichamelijk (nog steeds of alweer) iets mankeert, voordat je zou kunnen zeggen dat het paard alleen maar moeilijk te rijden is omdat hij dat zo geleerd zou kunnen hebben. In dat geval moet hij goed gereden worden en zijn foute gewoontes afleren, en nog steeds niet (alleen maar) op zijn donder hebben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:50

Een paard doet niet zomaar dit soort dingen.
Je geeft aan dat die ontsteking er zat, is er na die 3 weken rust nog eens naar laten kijken? Gewoon een check of de ontsteking daadwerkelijk weg is, je hebt altijd een uitzondering die regel bevestigen zal.
Daarnaast zou ik er voor kiezen om het paard eens te laten checken door een goede osteopaat. Het kan heel goed dat het door die kleine ontsteking wat dingen gaan vastzetten in het lijf om die plek te kunnen ontlasten, dat kan best dit soort reacties tot gevolg hebben.

En een nieuw zadel zegt niet alles, laat desnoods een onafhankelijke zadelmaker nog eens kijken. En als laatst, wanneer is het gebit voor het laatst gecheckt?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:39

ijssnuiver schreef:
Een paard doet niet zomaar dit soort dingen.
Je geeft aan dat die ontsteking er zat, is er na die 3 weken rust nog eens naar laten kijken? Gewoon een check of de ontsteking daadwerkelijk weg is, je hebt altijd een uitzondering die regel bevestigen zal.
Daarnaast zou ik er voor kiezen om het paard eens te laten checken door een goede osteopaat. Het kan heel goed dat het door die kleine ontsteking wat dingen gaan vastzetten in het lijf om die plek te kunnen ontlasten, dat kan best dit soort reacties tot gevolg hebben.

En een nieuw zadel zegt niet alles, laat desnoods een onafhankelijke zadelmaker nog eens kijken. En als laatst, wanneer is het gebit voor het laatst gecheckt?

Gebit checken, dat is idd ook heel belangrijk bij dit soort gedrag. En idd, vastgehouden spieren en/of overbelasting door pijn komt ook ongelofelijk vaak voor. Dat kan ook n hoop verklaren.