Ixquisa, vier jaar na zeven maanden training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Ixquisa, vier jaar na zeven maanden training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:44

Hoi :)

Ik heb sinds zeven maanden mijn eerste jong paard, hier voor altijd ervaren paarden om het mee te leren. We zijn nu zeven maanden aan het trainen op de basis en het gaat steeds beter :) In het begin hebben we gewoon veel voorwaarts gereden, rechte lijnen en niet vragen in de mond. Toen zaten de hulpen erop en zijn we wat verder gegaan. We hebben haar nageeflijkheid aangeleerd. Dit ging in het begin niet al te vlot, echt snappen deed ze het niet dus toen hebben we een tijdje met slof gereden. Toen de slof er af gehaald en zo verder gereden. Dit lukte totaal niet maar ik zag het niet zitten om haar weer met slof te rijden omdat ze het ook zonder moet kunnen dus gewoon verder gereden en nu rijdt ik haar dus gewoon "naturel" zonder enige vorm van hulpmiddelen.

De foto's zijn van verschillende periodes en staan op volgorde :) We leren nog heel veel bij samen, dus tips mag zeker! Onderbouw je ze zeker goed? Dat maakt het makkelijker voor mij om ze in praktijk toe te passen :)

Hier waren we aan het instappen :)
Afbeelding

Hier loopt ze veel te diep, mijn handen zijn wat streng en zouden eigenlijk meer mogen geven naar voren toe... slof lijkt strak te staan maar dat is niet zo, kijk maar naar het haakje bij de singel :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je een probleem waar we regelmatig nog tegen aanlopen, maar wat al fel verbeterd is. Ik hou te weinig contact met de buitenteugel en ze valt dan naar binnen waardoor ze sterk wijkt voor mijn binnenbeen. Op zo'n moment ben ik volledig het stuur kwijt... Moet dan steeds even rechtdoor en gas om haar daarna weer op te pakken.
Afbeelding

Maar de galop gaat ook vaak goed :)
Afbeelding

Nu lopen we er zo bij :)
Afbeelding

Afbeelding

Tips en commentaar zijn erg welkom :) Maar wel onderbouwd alsjeblieft, dan hebben we er zeker wat aan :)

Anoniem

Re: Ixquisa, vier jaar na zeven maanden training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:52

Ik kan er niet zoveel van maken maar als ik naar het silhouet kijk op de eennalaatste foto zie ik een paard wat netjes met zn koppie in de krul loopt maar verder in het lijf niet ontspannen is. Hij draaft braaf rond maar meer niet. Daarom schiet het met slof rijden me ook in het verkeerde keelgat. Je leert een paard niet nageven, dat is een manier van trainen waar je de tijd voor moet nemen. 9 vd 10 keer ligt het niet aan het paard dat het niet na wilt geven maar aan de ruiter die tekort schiet. Dat is niet erg, maar grijp dan niet naar hulpmiddelen maar neem je rust en tijd om het onder de knie te krijgen.

Nu heeft het paard geleerd om het koppie netjes omlaag te doen maar verder gebeurd er niks. Ga eens op onderzoek uit hoe je het beste je paard het hele lijf kunt gaan gebruiken en niet alleen maar dat koppie omlaag te doen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:11

Ik sluit me geheel en volledig aan bij mijn voorganger. Jammer dat zo'n jong en onervaren paard al gelijk met hulpmiddelen in de krul getrokken moet worden. Ik zou meer gaan voor goed ruggebruik, waarbij het nageeflijke waarschijnlijk vanzelf gaat komen! Je bent pas zeven maanden bezig, dat is niet zo lang nog! Neem meer tijd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:43

Mijn paard was niet onervaren :) ik kocht haar en ze kon de hulpen maar ik moest mijn eigen knopjes er nog op zetten. Ik ben het er mee eens dat ze best wat meer lengte mag hebben in de hals :) ik voel dit ook als ze het wel doet, dan zijn de teugels zeg maar van elastiek en beweegt ze haar hoofd mee met de lengte van mijn teugels. Dan voel ik zelf dat het goed zit want dan wordt haar rug ook boller.

Ik moet ook zeggen dat het zadel helemaal niet lekker zit, voor zowel paard als ruiter. Daarom ook het bontje. Normaal rijdt ik met mijn dressuur zadel maar ik was mijn singel vergeten... Ze kan ook gewoon niet lekker lopen met dat zadel hebben we nu dus ondervonden. Er is een nieuwe onderweg, maar de centjes heb ik nog niet allemaal, helaas...

Ik ben het er niet mee eens dat je zegt dat ze in de krul getrokken werd Brendaaaa. Dat is niet waar, ik weet hoe gevaarlijk het is om dat te doen omdat je het risici neemt dat je paard achter de teugel gaat lopen. Er is erg wijs met de slof omgesprongen en nooit langer dan een kwartiertje per les mee gereden :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:45

Joh, als je zadel niet goed ligt, dan gooi je een slof erom om zo op te lossen dat je paard in verzet gaat tegen dat zadel, omdat het pijn doet op zijn rug?!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:59

Ik ga volledig mee met Joolien.

Heleennn schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je zegt dat ze in de krul getrokken werd Brendaaaa. Dat is niet waar, ik weet hoe gevaarlijk het is om dat te doen omdat je het risici neemt dat je paard achter de teugel gaat lopen. Er is erg wijs met de slof omgesprongen en nooit langer dan een kwartiertje per les mee gereden :)

Een paard zijn hals hoort te zakken uit reactie van ontspanning en aanleuning. Maar voor je paard dat kan doen moet er eerst een actief beengebruik zijn zodat hij in de rug, hals en kaak zal kunnen ontspannen. Met een slof los je dit niet op aangezien het achterbeen er helemaal niet bij is.
Foto 2,3,4 en de voorlaatste is dit heel duidelijk te zien. De achterhoef hoort in het spoor van de voorste hoef te treden. Dus letterlijk op de plaats waar de voorste hoef staat komt de achterhoef. Op de voorlaatste foto zie je duidelijk dat hier een 40cm tussen zit. Dit kan je alleen oplossen door veel overgangen, tempowisselingen, voltes,... te rijden. Hierdoor wordt je paard actief in achterhand en zal ook ontspannen. Van daaruit zal het hoofd ook zakken.

Misschien wel handige topics voor je om door te lezen: [RT-P] [centraal] Aan de teugel en [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:02

In mijn OP staat toch dat we veel rechte lijnen doen en goed vooruit rijden? Niet iedere combinatie is perfect hoor... Ik doe mijn best? En ik zeg ook dat we nog veel moeten leren... Best sneu dat iedereen slof ziet staan en meteen denkt "in de krul getrokken" "slechte ruiter"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:06

Ik noem geen slechte ruiter, ik zeg dat iedere ruiter dingen te leren heeft en dat kan met de korte weg of de lange weg. Helaas heb jij de korte weg gekozen en dat is jammer want als je correct wilt paardrijden is dat gewoon niet de manier. :) Ik probeer je uit te leggen dat het leerzamer en fijner is als je er de tijd voor neemt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:12

Je vraagt om tips. Mensen laten weten wat ze zien en wat ze zien is niet correct. Daar mag je van balen, maar als je om tips vraagt, dan krijg je ze. Ook als ze niet zijn wat je verwacht.
Met een slof kun je een paard inderdaad in een bepaalde houding vragen/dwingen. Je hebt zelf al gemerkt dat wanneer je de slof er af haalt, het probleem niet opgelost is. Er worden topics gegeven waarin je meer kunt lezen over correct nageeflijk rijden. Daarin zul je lezen dat nageeflijkheid meer is dan alleen die hals in een boogje, maar dat het juist vanuit een voorwaartse drang van achter naar voren komt, waardoor het paard zijn nek- en kaakgewricht kan ontspannen. Dat is inderdaad nog niet te zien op jouw foto's en moet nog geoefend worden. Dat is wat mensen zien. En het zijn dingen die rijtechnisch verbeterd kunnen worden. Dus niet alleen je paard moet nog meer oefenen, maar ook de ruiter.

Niemand zegt dat je niet je best doet. Wel dat het nog beter kan. Dus je word geen slechte ruiter genoemd, maar wel een ruiter die ook nog veel te oefenen heeft.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:13

Heleennn schreef:
We hebben haar nageeflijkheid aangeleerd. Dit ging in het begin niet al te vlot, echt snappen deed ze het niet dus toen hebben we een tijdje met slof gereden.

Nageeflijkheid hoef je een paard niet aan te leren. Elk paard kan dit van zichzelf.
De enige die wat moet leren is de ruiter. Als jij het paard goed genoeg rijdt, verkrijg je de nageeflijkheid vanzelf, zonder te spelen met je hand of een slof eraan te hangen.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:17

Het lijkt alsof het geheel een stuk actiever mag.
Op sommige foto's mis je de activiteit en kukelt je paard op de voorhand.
Het lijkt me een heel braaf paard verder, die wel graag z'n best voor je doet.
Dus het moet vast wel lukken, succes. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:18

Mijn conclusie na het gebruik van de slof was dat ze nog steeds niet nageeflijk liep, dus heb ik er niet opnieuw een slof aan gehangen omdat ik wist dat het niet juist was en nu rijdt ik zonder en probeer ik haar zo nageeflijk te rijden, snap alle kritiek niet? Ik heb misschien drie max vier keer een kwartiertje de slof er aan gehad?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:20

Heleennn schreef:
Mijn conclusie na het gebruik van de slof was dat ze nog steeds niet nageeflijk liep, dus heb ik er niet opnieuw een slof aan gehangen omdat ik wist dat het niet juist was en nu rijdt ik zonder en probeer ik haar zo nageeflijk te rijden, snap alle kritiek niet? Ik heb misschien drie max vier keer een kwartiertje de slof er aan gehad?

Het is dat je probeert je paard de nageeflijkheid aan te leren. Of dat nou met of zonder slof is, maakt niet uit.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:40

Ik had het misschien anders moeten verwoorden, ik bedoel dus dat we daarop oefenden. Ik weet zelf ook wel dat nageeflijkheid ontspanning in kaak- en nekgewricht is ... Heb dat al moeten leren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:41

upendo schreef:
Joh, als je zadel niet goed ligt, dan gooi je een slof erom om zo op te lossen dat je paard in verzet gaat tegen dat zadel, omdat het pijn doet op zijn rug?!

Erg bedankt voor je onderbouwde, vriendelijke en nuttige reactie :) Hier wordt ik echt onzeker van, bedankt joh ;) Zo hou ik zeker het plezier i m'n paard :\

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:42

Over het zadel, ik rijdt dus bijna nooit met het slecht passende zadel, staat te koop trouwens ;) Normaal steeds met een dressuurzadel dat wel past en waarbij ze haar lichaam wél correct kan gebruiken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:47

Vergeet niet dat de lezers het moeten doen met de informatie die jij geeft en met de foto's die jij geeft. Wij kennen geen achtergrond, moetenhet doen met jouw woordkeuze en de fotomomenten die jij zelf uitkiest. De manier waarop jij zelf verkiest dingen te verwoorden/te laten zien, roepen reacties op. Die kunnen inderdaad verontwaardigd zijn. Zoals dr. Phil altijd zegt: je bent zelf verantwoordelijk voor de consequenties van je keuzes. Dus je kiest er zelf voor welke info je geeft en kunt daar dan reactie op verwachten.
Wat verwacht je nu nog van de lezers?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:50

Heleennn schreef:
In mijn OP staat toch dat we veel rechte lijnen doen en goed vooruit rijden? Niet iedere combinatie is perfect hoor... Ik doe mijn best? En ik zeg ook dat we nog veel moeten leren... Best sneu dat iedereen slof ziet staan en meteen denkt "in de krul getrokken" "slechte ruiter"...

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Mijn post -tenminste- was vooral om je tips te geven hoe het zonder slof kan. Nageefelijkheid is geen truckje, het is geen oefening. Het is een reactie op alles wat ervoor hoort. Gewoon niet denken aan dat kopje. Eerst de achterhand en dan komt dat hoofd wel.

Jij bent toch in de wiskunde oefeningen ook begonnen met cijfers leren, optellingen, aftrekkingen en als je dat goed kon dan ging je naar maal en delen en zo verder tot 64/8+(56-23)x7,... Je kan niet met die oefeningen beginnen als de rest nog niet vlot gaat.
Ook zelf met paardrijden, stel ze zette je op je eerste les een parcours van 1.10 voor je en vragen je eerst langs de lange zijde schouderbinnenwaarts te rijden alvorens het parcours te starten. Ja dat gaat ook nooit lukken he, bij je paard is het hetzelfde. Hij loopt nog niet goed dus dat hoofdje zal ook niet zonder hulpmiddelen of kracht naar beneden komen. Hij moet eerst in balans lopen, actief lopen, degelijke stelling en lengtebuiging verkrijgen, uiteraard ook goed rechtstellen,... Daarna komt dat hoofdje wel.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:52

Tip:
Vergeet de voorkant eerst.
Zorg dat je paard goed actief gaat lopen, en hou contact met de mond.
Ga niet teveel prutsen met je handen om je paard te laten zakken.
Dan gaat je paard vanzelf zoeken naar je hand.
Maar ik denk dat je hierbij het beste lessen kunt gaan nemen.
Het is namelijk eenvoudig om het zo op te schrijven maar dat in de praktijk is toch anders.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:35

Misschien kom ik hard over, maar ik bedoel het niet hard. Je hebt nogal een verantwoordelijkheid op je genomen; een jong paard, en je zegt de knoppen zaten er al op, maar in hoeverre kan dat met een paard wat nu 4 jaar is, en wat je 7 maanden geleden kreeg. Dan was het écht nog een jonkie. Dus dan zitten in mijn beleving echt de knoppen er nog niet op. Ik zou met een slofteugel niet eens in de buurt durven komen van een paard van die leeftijd, en al helemaal niet rijden met een zadel wat niet perfect past en dan kunstgrepen (bontje) eronder doen om het een beetje passend te maken. Ik wil echt niet banketstaaf doen, maar ik zou echt zuiniger en zorgvuldiger omspringen met mn paard, en zéker zo'n jong paard. Ik snap dat de financieeen niet altijd alles toelaten, maar een goed passend zadel hoeft echt niet altijd gelijk een duur zadel te zijn. Ik weet niet of je les krijgt, maar ik denk dat een paardvriendelijke instructrice die rechtrichten in een hoog vaandel heeft staan voor jou heel goed zou zijn. Die zal je laten zien dat je geen slofteugel nodig hebt om je doel te bereiken.
Nou hoor mij, ik lijk de paus wel met mn toespraken, maar ik bedoel het écht goed al lijkt het misschien niet zo.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:36

Ik zie in je profiel fotos van je, je bent echt nog erg jong, ik hoop echt dat je goede begeleiding gaat zoeken om jou en je paard een supersetje te maken!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:39

Heleennn schreef:
upendo schreef:

Erg bedankt voor je onderbouwde, vriendelijke en nuttige reactie :) Hier wordt ik echt onzeker van, bedankt joh ;) Zo hou ik zeker het plezier i m'n paard :\

Die conclusie trek ik uit wat je zegt in je posts.

Sorry, maar ik vind het erg jammer van het paard om te lezen dat je een aantal dingen gewoon verkeerd aanpakt..

Begin met een goede basis en ga daarna pas denken aan de aanleuning.
Denk voorwaarts, verbrand die slof en ga aan de slag met overgangen, actief en soepel maken en dan komt die ontspanning echt vanzelf..
Ontspanning is geen doel op zich.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:39

Ik heb les hoor :) En ben erg zuinig met mijn paardje, aangezien ik mijn vorige paard heb moeten laten inslapen...

Ik ben het eens met het zadel, was ook maar eenmalig omdat ik mijn singel vergeten was. Buiten de reactie van upendo heb ik wel iets aan jullie reactie hoor :) Doe er zeker wat mee ;)

edit, nu dus wel upendo :D Ik vind ontspanning toch wel een doel, zeker iets waar ik naar streef...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:48

Heleennn schreef:
Ik heb les hoor :) En ben erg zuinig met mijn paardje, aangezien ik mijn vorige paard heb moeten laten inslapen...

Ik ben het eens met het zadel, was ook maar eenmalig omdat ik mijn singel vergeten was. Buiten de reactie van upendo heb ik wel iets aan jullie reactie hoor :) Doe er zeker wat mee ;)

edit, nu dus wel upendo :D Ik vind ontspanning toch wel een doel, zeker iets waar ik naar streef...

Ok, en degene die je les geeft, stond die achter het slofgebruik? Of is dat iets wat je zelf had bedacht. Ik hoop het laatste, want anders zou ik op zoek gaan naar een andere instructrice, die meer aan je paard denkt. Ik persoonlijk vind je te jong om met zo'n jong paard bezig te zijn, maar je hebt het paard nu eenmaal en moet er natuurlijk het beste van maken. Ik denk dat je echt jonge paarden aan hele ervaren ruiters over moet laten, en dan nog de ervaren ruiters die geduld hebben met jonge paarden. Ik hoop echt dat je de juiste begeleiding hebt...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:01

Brendaaaa schreef:
Ik persoonlijk vind je te jong om met zo'n jong paard bezig te zijn, maar je hebt het paard nu eenmaal en moet er natuurlijk het beste van maken.

Dat vind ik een beetje spijtig, dit soort opmerkingen. Ik ga geen rijtechnisch commentaar geven, want hier staat al genoeg bij mekaar.
De TS is een jonge meid die eigenlijk het beste wil voor haar jong paard. Alleen schijnt er in haar omgeving tot nu toe niemand te zijn die dan eens rustig uitlegt hoe je dat het beste aanpakt (en vooral, hoe traag je eigenlijk opbouwt als je dat met respect voor het paard wil doen). Is dat haar fout? Nee toch.. ze is op zoek naar meer en betere info, ze wil graag bijleren, onder andere door hier een topic te openen en in discussie te blijven ondanks harde commentaar. Ik vind dat erg positief, dat zou juist aanmoediging moeten krijgen. Dat paard heeft net geluk met een baasje wat graag aan zichzelf wil werken.