Lincoln springen - B waardig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovelincoln

Lincoln springen - B waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:40

Hallo iedereen die dit leest, ik heb vandaag weer gesprongen, niet dat ik daar een grote held in ben. Helemaal niet eigenlijk, ondertussen heb ik nu sinds een paar weken springles dus mijn technieken zijn niet al te best, vandaar dat ik ook een RT-HAW open. Ik heb zelf ook wel een paar verbeterpuntjes:
~ schouders naar achteren
~ benen naar voren houden
~ ellebogen naar binnen
~ en die spiegel was erg verleidelijk :')
~ teugels wat korter

Verder steun ik absoluut niet op de hals (:
even wat info over Lincoln
~ 20 jaar
~ Einstein x Nepal
~ vroeger M2 dressuur nu B+1
~ B springen vroeger nu BB

Mijn vraag aan jullie is of ik B zou kunnen springen en als jullie nog wat kunnen zien, want ik wil verbeteren
Er is ingesprongen, geen foto's van

1. Drafje
Afbeelding

2. Lager sprongetje
Afbeelding

3. Idem
Afbeelding

4. Landing
Afbeelding

5. Hoogst voor vandaag, zal 80 zijn ofzo, hij sprong wat groter
Afbeelding

6. Nog een keer hoogst
Afbeelding

7. Na de sprong nog even galopperen in verlichte zit
Afbeelding

8. Idem
Afbeelding

Bewust niet rond gereden, hij vind het dan moeilijk om echt zijn impuls te behouden, Lincoln wil heel snel achter het been kruipen, normaal rijd ik met spoortjes, want op foto 4 is er een plek te zien met wat minder haar, waar ik ook zo snel mogelijk vanaf wil. Verder is hij nu steeds beter op het been aan het komen, maar daar had hij ook een probleem mee (:

Greetz,
Bianca,
PS: zouden jullie als je commentaar geeft dat willen doen op een opbouwende manier zodat ik daar wat mee kan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:42

Ja wel hoor. Zo te zien heb je netjes controle, en hij komt er netjes overheen.
Probeer je rug wat meer hol te maken, verder zit je goed hoor! Dat naar beneden rijden is ook niet noodzakelijk bij hem, zo te zien. Hij gaat niet sterren kijken dus ziet er prima uit

Lovelincoln

Re: Lincoln springen - B waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:43

Bedankt! Daar heb ik veel moeite mee, over de sprong kan ik niet echt nadenken, dus daar werk ik hard aan :D

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:47

Hoi, probeer aan je balans te werken je houding in op de sprong foto's is nog niet goed met de beweging mee (soms voor soms achter de beweging). Probeer hier aan te werken met veel lage sprongetjes, in uitjes zijn ook een goede oefening. Het is ook wel fijn in een B parcours dat je je paard rond (nagefelijk) kunt rijden tussen de hindernissen door, misschien kun je daar aan werken. Let wel op de leeftijd van je paard hij is al 20 ziet er prima uit maar overvraag hem niet.

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:52

Bedankt voor de tips, we overvragen hem zeker niet, want normaal springt hij daarna vrolijk de wei nog in (: En ja dat klopt, hij is er heel moeilijk in en we moeten verder nog aan elkaar wennen. Vooral als hij wat dichter op de hindernis afkomt, ga ik afwachten en dan krijg je dus ook rare plaatjes. En we werken er aan dat ik em ten alle tijden rond kan houden, maar het eerste punt waar ik aan moest werken dat hij tenminste naar voren ging, en nu trekt hij zelfs al beetje naar hindernis toe (: -alsnog echt super bedankt, ik ga hier dingen mee doen, ik wil het niet laten lijken dat ik overal exuus voor heb hoor, heb morgen springles dus dan kan ik de tips mooi meenemen (:-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:27

Probeer na de hindernis juist terug te gaan zitten zodat je het tempo beter kunt regelen en je paard weer bij elkaar kunt rijden. Verder lekker in-uitjes rijden voor je balans maar vooral gaan oefenen met lijntjes en kleine parcoursen. Lekker simpel beginnen en goed letten op je wendingen rijden en recht op de sprong, maar vooral controle tussen de hindernissen. En hou het simpel, nog niet te hoog, pas als t goed voelt en je controle hebt hoger gaan.

Succes :)

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:32

Bedankt voor de tips, ik ga in-uitjes proberen, in de les rijd ik heel veel lijntjes, juist laag en voor de techniek, en hij is al vooruit gegaan in mijn ogen, omdat hij bij elke keer als hij niet helemaal uitkwam hij de rem erop zette, en nu gaat het veel beter, nu kan ik dus ook eindelijk aan mezelf gaan denken. Het is indd zo dat ik ook voor de sprong nog wel eens in elkaar wil duiken en wil gaan jagen, wat natuurlijk niet goed is :p Ik heb ook wedstrijden gesprongen op 80, BB, en verder als de B gaan we ook niet. En je hebt echt gelijk daar in, ik heb nog zo veel te leren, en ik rijd Lincoln nou 2 jaar ongeveer? En pas 2 maanden zijn we echt een combinatie aan het vormen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:09

Om te weten of je klaar bent voor de B moet je wel meer doen dan dit.
2 hindernisjes op 80cm is heel wat anders dan een heel parcours op 1m.
Kijk eens waar er in de buurt oefenparcoursen gehouden worden, daar kun je ook meteen oefenen op alle rare dingen die in de bak staan en alle andere paarden die er omheen zijn.

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 22:20

Ik ben BB gestart op 80 en barrage op 90 (: Lincoln doet het heel goed in de parcoursen en heeft alleen maar oog voor de hindernissen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:09

Dan moet je wat hoger gaan oefenen en dan komt het vast goed!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:18

Heel eerlijk, het verschil tussen BB en B is nog erg groot. BB worden je foutjes wel vergeven en komt je paard er prima overheen en in de B komt het toch echt neer op het rijden zelf. Hoe reageer je zelf als het hoger wordt, heb je daar moeite mee?

Een parcours van 10 nieuwe hindernissen op een meter is niet echt vergelijkbaar met een hindernisje thuis die je tig keer springt tot hoogte zoals ik zie op de foto.

Onderschat een B parcours niet. Ga verder lekker oefenen met BB starten, springlessen volgen en overleg dan eens met instructie of je eens ergens BB en daaarna B kan starten bijvoorbeeld :)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:49

Sluit ik me bij aan, ga een bb oefenparcour doen en daarna eens een B.

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 08:51

Ik heb al meerdere keren BB parcours gesprongen ;) het gaat mij meer om de techniek van mij en mijn houding

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:28

Probeer je zit in de verlichte zit wel boven je zadel te houden en het paard boven de sprong niet ''los'' te laten, maar verbinding te houden. Meegaan (met je hand) is goed, maar op deze manier laat je je paard een beetje in de steek.

Wel een leuk paard.

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:14

Dankje! Ik ben heel voorzichtig met zijn mond, ik ben bang dat ik er te snel in gaan hangen en hij weigert snel, ik ga hier wat mee doen ;)

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:16

Als je je rug nou iets holler maakt?? Voor de rest, ziet er wel goed uit

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:21

Heel eerlijk... kan ik dat niet beoordelen aan de hand van deze foto's.. :o
Het gaat nl niet alleen om je houding, maar vooral ook in je rijden in het parcours..

Heb je geen filmpje van een BB parcours?
En wat al eerder is gezegd.. vergis je niet in het verschil tussen BB en B.. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:24

Eens met Casarell. Dat is op deze manier niet echt te zeggen.

Probeer in de landing iets terug te zitten, en vooral na de sprong. Op deze manier kan je niet na de sprong meteen weer het tempo bepalen en goed sturen etc.

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 13:42

Ik onderschat B echt niet onder BB, anders zou ik het topic hier ook niet posten ;)

Ik heb helaas geen filmpje en ik heb eerlijk gezegd alleen nog maar springlessen op het progamma staan, ik moet mijn rugger indd holler maken, gaat niet al te makkelijk maar daar werk ik aan, en Geryon, het is iets waar ik ook wel aan werk maar ik heb geen idee hoe ik dat kan verbeteren, dus als je tips hebt daarvoor, verder lukt het me wel om gelijk het tempo goed te krijgen door in de landing been te geven sturen lukt opzich ook, naargoed ik wil het wel gewoon doen en ik heb geen idee hoe ik zoiets zo moeten leren

Super bedankt voor jullie reacties!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:45

Ik zou na de sprong juist diep gaan zitten en het contact terug opzoeken zodat je later ook een mooie galop houdt in je parcours :) Ik vind het zeker b-waardig hoor :) Nog even wat kleine details en dan komt het helemaal goed :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:51

Je moet er eigenlijk de hele tijd aan denken of iemand hebben die dat de hele tijd herhaald. Het 'terug gaan zitten' zelf is niet moeilijk, dat moet je gewoon doen. Maar je moet er wel aan denken om het te kunnen uitvoeren :D Als je wat minder plat gaan liggen boven de sprong, is het ook een stuk makkelijker om erna weer wat terug te zitten.

Het terugzitten na de sprong, is niet alleen nodig om een goed tempo te krijgen na de sprong, maar ook tijdens een dubbel heel belangrijk. Afhankelijk van hoe je paard galoppeert of springt, moet je na de eerste van de dubbel terugzitten of juist verlicht blijven zitten zodat hij goed uitkomt voor de tweede hindernis.

Leuk trouwens, dat er met een 20 jarige nog getraind wordt!

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:15

Dankjewel voor de reactie!

Dubbels gaan ook goed, maar ik weet dat ik dan amper terug in het zadel kom als het gaat om 1 galopsprong ertussen zegmaar, ik wil hem gewoon niet belemmeren dus duik ik vol naar voren, en omdat hij in het begin echt veel deed weigeren (wat nu al bijna niet meer is) ben ik toch daarin onzekerder geworden, maar ik ga er zeker aan werken, met de tips ik vrees alleen dat het heel moeilijl word aangezien ik dat dus ook nog nooit heb aangeleerd :D

En hij is dan wel 20, hij voelt voor mij als een 10 jarige en kan nog behoorlijk gek en vrolijk zijn, het is een fantastisch beest want hij is zo slim in het bedenken van streken! Hij heeft vroeger M2 gelopen dus leert hij mij nog erg veel, we hebben hem vanaf zn 17e, best lang verhaal voor dit topic dus ik hou het hierbij maar ;)