Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Levidepevi schreef:Ik heb mijn verzorgpony tegen het schot gezet net zolang tot ze het snapte.

Aranel schreef:Levidepevi schreef:Ik heb mijn verzorgpony tegen het schot gezet net zolang tot ze het snapte.
Dat is nou niet direct de methode die ik zou gebruiken..
Ik heb ook best een druktemakertje, bij hem helpt het wel als hij erg voorwaarts is, om even flink te galloperen met hem. Even de energie eruit. Vergeet ook niet dat het voor veel paarden makkelijker is om snel te rennen dan rustig (verzamelder) te lopen.
Blijf veel figuren rijden en je focussen op controle houden. Pakt ze het van je af, dan corrigeer je meteen door bvb halt te houden of een kleine volte in te sturen.
Daarnaast zou ik les nemen, als je dat nog niet hebt.

dynara schreef:Loopt het paard te snel, ga dan weer stappen tot er beetje rust in zit, draaf dan weer rustig aan gaat hij weer te snel weer stappen.
herhaal dit gewoon zodat hij weet wanneer hij te snel gaat dat ze terug moeten uit de draf.
Dit zal wel enigszins werk en tijd nodig hebben...
In de stukken dat hij wel rustig draaft, zorg dat zijn tempo laag blijft door veel figuren te rijden, voltes ect.

MirandaFuego schreef:Een rennerig paard is lastiger te rijden dan een te langzaam paard, vind ik.
Maar het is wel te doen, je kan je paard goed leren op je zit te remmen en bij je te houden, al kost dat wel wat tijd en moet je heel consequent zijn.
Laat je paard nooit onder je wegrennen, ho is ho!(daar moet je héél streng in zijn)
Wat heel belangrijk is dat de momenten waarop ze rustig is jij zacht blijft en meegeeft met je handen zodat het fijner is rustig te lopen dan te rennen en wordt ingehouden.
Laten rennen heeft geen zin (aangenomen dat ze genoeg beweging krijgt)want dan worden ze alleen maar heter en te vaak/lang stil staan werkt ook niet, daar worden ze ongeduldig/nukkig van en willen ze nóg liever rennen.
Even een klein stukje stap tussendoor is genoeg om de kalmte er weer in te krijgen.
Zo bouw je dat uit zodat je ook in draf een rustig tempo kan krijgen, vlak voordat je in stap bent ga je dan door in een rustige draf, gaat ze weer te snel weer naar de stap of rustige draf.(afwisselen)
Meestal gaan ze rennen om onder het werk uit te komen omdat ze het moeilijk vinden, als ze wat verder komt/leniger wordt zal dat ook beter gaan.