Wickolette, 3e keer galop + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Wickolette, 3e keer galop + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:51

Het is inmiddels al een paar weken geleden dat ik deze beeldschone Wickolette mocht beleren, maar wilde toch nog even een topic van haar openen, omdat ze zo ontzettend hard vooruitgegaan is! Deze foto's zijn van de 9e keer dat ik erop gezeten heb, waarvan de eerste twee keer stilstaand waren.
Dit is ook haar derde keer galop, iets wat ze heel moeilijk vond en nog niet op commando stond - ook niet voor de kar.

Over haar: Wickolette is een kruising tuiger van 10 jaar, waar al enkele jaren fanatiek mee gemend wordt. Via via ben ik verzorgster geworden van haar en mocht ik haar ook onder het zadel beleren. Op dit moment was ze al ruim een half jaar drachtig. :)

De reden dat ik met vrij losse teugel rijd is omdat ze in het begin best veel spanning vasthield en sterk in haar mond was. Ikzelf ben van mening dat als ik wil dat zíj loslaat, ik eerst los moet laten, en na de eerste tien minuutjes lijkt ze hier netjes van te gaan ontspannen. De keer hierna, tevens ook de laatste keer dat ik haar heb gereden, begon ze ook netjes nageeflijk te worden in draf.
Ik zal haar helaas nooit meer gaan rijden omdat ik nu niet meer op kamers zit voor mijn studie (en dus niet meer in die regio ben).

Waar ikzelf aan zou moeten werken:
- Contact houden
- Bovenlichaam meer naar achteren
- Benen stiller houden
- (specifiek op dit paard) evenwicht houden :+

Haar verbeterpuntjes:
- Scherper op beenhulpen
- Galop beter op beenhulp (of stemhulp. Hulp in het algemeen eigenlijk, haha)

Eerst maar eens wat foto's.

Manen goed? Oké dan!
Afbeelding

Eerst lekker wat losdraven.
Afbeelding

Bang voor de fotografe, haha.
Afbeelding

Een keertje langs in stap dan maar...
Afbeelding

Hier zakt ze wat terug qua tempo.
Afbeelding

En toen even hand openen en been eraan...
Afbeelding

Maar ja, dan komt die hals erop. :')
Afbeelding

Eerste galopje in combinatie met foto's maken ging waardeloos - enge fotografe op de grond!
Afbeelding

Yeeha, dan toch eindelijk een galopje! *\o/*
Afbeelding

Wat een bolle buik!! :P (en ugh, ben niet zo goed in het uitzitten van haar reuzesprongen.. vandaar de iets 'krampachtige' houding)
Afbeelding

En nog een portretje!
Afbeelding

En dan het filmpje nog!

*schaam* Mijn houding! xD

En tot slot een charmante close up! :o
Afbeelding

Zoals hiervoor al gezegd: Ik verzorg en rijd haar niet meer, dus rijtechnische tips wat betreft dit paard specifiek hoeven niet, maar jullie mogen natuurlijk wel mijn verbeterpunten aankaarten (graag zelfs!). Houd het vriendelijk, aub! :)

Doubtless

Re: Wickolette, 3e keer galop + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:37

Dat jij in zo'n natte bak durft te rijden met een paard met ijzers :=
Ik vind dat je een mooie rustige hand hebt! Ze lijkt verder wat teveel terug in tempo te lopen.

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:59

Wat een mega galop sprong!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:31

Wat een leuk beest en wat een gangen!
Ik zou volgende x zorgen dat in de bak geen obstakels liggen zoals die band. Gaat niet altijd goed xd.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:09

Doubtless schreef:
Dat jij in zo'n natte bak durft te rijden met een paard met ijzers :=
Ik vind dat je een mooie rustige hand hebt! Ze lijkt verder wat teveel terug in tempo te lopen.

De bak heeft als bodem een combinatie tussen grof zand en miniatuur kiezeltjes, wat ervoor zorgt dat het niet tot nauwelijks glad wordt. Weet niet precies hoe of wat, maar in ieder geval heeft ze ontzettend veel grip.

Wat betreft het obstakel, ja, die had ik beter gewoon even opzij kunnen halen. :o Ze is dan meestal wel super braaf, maar je weet maar nooit. Ook is het met de galop niet handig om er omheen te moeten rijden als ik in de hoek wil aanspringen..

En ja, ze heeft een gigantische galopsprong! Vreselijk om uit te zitten. :+
En inderdaad loopt ze niet vlot genoeg in draf.

Bedankt iedereen voor de reacties!

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:20

WAUW wat een schitterende tuiger! Ben helemaal in love <3
ik weet hoe het is om zo'n jukkel te leren galopperen en vind dat je het toch goed doet hoor!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:30

Dat is een mooi compliment! :) Thanks! Ben zelf nooit zo weg van tuigers (geweest) maar haar vind ik helemaal fantastisch. Ook omdat ze zo lekker lief kan kijken en soms echt heel merrie kan zijn. :P
Dit filmpje is daar 'n voorbeeldje van, haha (allerlaatste keer dat ik haar gezien heb ;( )

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:54

Graag gedaan, jah this echt een beauty hoor!
Hoezo allerlaatste keer als ik het vragen mag :) ?

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:25

Goh wat lijkt dit paard op mijn vorige paard ( zie profiel).
Gezien ik wat tips moet geven, probeer wat rechter op te gaan zitten met name in de draf.
Probeer niet teveel te drijven en je benen iets stiller te houden. Je hebt een leuk dier om te rijden :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:21

chriske schreef:
Graag gedaan, jah this echt een beauty hoor!
Hoezo allerlaatste keer als ik het vragen mag :) ?

Ik woonde op mezelf in de buurt van Barneveld ivm mijn studie. Aangezien ik nu in Engeland zit en hierna alleen nog soms examens heb, zit ik niet meer op kamers daar, en zodoende zal ik haar dus niet meer verzorgen. Wel erg jammer

En bedankt voor de rijtechnische tips. Ik zal eraan proberen te werken (met mijn eigen paardje). :)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:55

Ah okee, jah das balen maar wel een leuke ervaring rijker denk ;)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 22:08

Inderdaad. :) Eerste keer dat ik een paard mocht beleren, en ze heeft geen moment moeilijk gedaan. Ze is ook voor mij een ontzettende leermeester geweest (wat een gangen heeft ze, pff).

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:14

Haaha jah snap ik, jah die zijn heel anders haha! Maar(vind ik) echt geweldig, zo'n hoge opgooi hihi

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:09

Wat een leuk paardje qua kleur!
Heb verder de ballen verstand van inrijden en of dit (voor de derde keer) goed of slecht is, voor zover ik kan zien ziet het er in ieder geval best netjes uit! Ze lijkt er vrij rustig onder dus dat is in ieder geval fijn.

Waar ik op zou letten is dat je een klapperteugel voorkomt als je haar wat los wilt laten van voren. Nu heeft ze soms dat ze inderdaad los is en soms komt er dan opeens weer druk op de teugel waardoor ze af en toe een 'tik' in haar mond krijgt (dat is wat ik in ieder geval uit het filmpje lijk te zien).

Vind dat je het netjes uitzit haha!

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:00

Wat een krachtig paard zo te zien! Lijkt me lastig nagevelijk te rijden.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:11

Je beugels zijn erg kort in mijn ogen, waardoor je een beetje stoelzit krijgt. Maar aan de andere kant begrijp ik dat je je beugels wat korter doet op zo'n paard 8)
Leuk paard! Lijkt me lastig in zo'n betrekkelijk kleine bak, mijn verzorgpaard maakt ook enorme galopsprongen en heeft dan echt de ruimte nodig. Op de foto's vond ik het loslaten (van jouw kant) niet zo opvallen, maar in het filmpje is dat een stuk beter te zien. Ik vind dat je eerlijk bent tegenover dit paard (:

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:35

Wat een knap paard,echt mijn type. Lijkt veel op mijn leasepaard,ook rijtechnisch. die heb k met veel longeren,lang en laag rijden en rijden met bijzettouwtjes nu al meer over de rug. Maar de aanpak is voor elk paard natuurlijk anders. Wat is haar afstamming? Mijn leasepaard is ook een kruising.Zonde dat je dr niet meer kan rijden.

Ciscoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:46

Je zit in een stoelzit dit komt doordat je je beugels wel erg kort hebt.
Ik zou met hem veel oefenen met tempowisselingen rijden om hem voorwaarts te rijden.. En wat je zelf al zegt contact houden met de mond. En in de galop hou je buitenteugel strak en geef been. Succes!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 22:00

Ciscoo schreef:
Je zit in een stoelzit dit komt doordat je je beugels wel erg kort hebt.
Ik zou met hem veel oefenen met tempowisselingen rijden om hem voorwaarts te rijden.. En wat je zelf al zegt contact houden met de mond. En in de galop hou je buitenteugel strak en geef been. Succes!

Bedankt voor de reacties iedereen! Afstamming weet ik helaas niet.
Met lange beugels heb ik de stoelzit helaas nog steeds. én minder steun, waardoor ik heel erg terug in 't zadel val, vooral met haar gangen.
Met mijn eigen paardje (arabier) ben ik bewust aan de stoelzit aan 't werken - beugels vrij lang en benen verder naar achteren leggen. Dit gaat ook wel redelijk. Bij dit paard gewoon niet echt een mogelijkheid geweest, omdat ik bij haar nog niet moet gaan zitten 'prutsen' met mijn eigen houding.

Iemand nog tips voor/tegen de stoelzit? Ik weet alleen dat als ik zonder beugels rijd mijn stoelzit weg is, maar ik heb vaak gewoon het gevoel dat ik helemaal geen steun van de beugels heb als ik mijn benen naar achteren breng...

amberIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:19

Haha wow! wat een sprong! Hou dat erin! heb je later alleen maar profeit (weet niet hoe je het schrijft :P ) van!