Angst om groepslessen te volgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Angst om groepslessen te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 18:18

Ik weet niet echt waar dit topic moet staan, dus knal me alsjeblieft niet neer als het verkeerd staat.

Laten we dus beginnen bij het begin. Vorige zomer hebben we een 3-jarige gekocht, zadelmak gemaakt, hij ging echt super, had nergens bang van, echt een droompaardje. Ik probeerde het zo rustig mogelijk te doen, maar na 3-4 maanden met hem alleen te hebben gereden begon het toch te jeuken om met hem eens groepslessen te volgen zodat hij ook aan de andere paarden kon wennen. Dat heb ik 2 keer gedaan in onze eigen manège en hij was echt superbraaf, alsof hij nog nooit iets anders had gekend. Tot de 3e keer kwam, toen besloten we eens op verplaatsing met hem te gaan (ik reed toen al een dikke 5 maanden op hem). In de bak waren twee andere paarden aan het rondrijden, en ik was gewoon met halflange teugel aan het instappen, hij keek niet eens naar de andere paarden, tot er opeens nog een 3e paard de bak in kwam. Toen begon hij gewoon uit het niets te steigeren en te bokken, hij deed zo lelijk dat ik mezelf maar heb laten vallen. Ik was behoorlijk geschrokken, dus had ik hem even aan de longe gehangen en na 10 minuten ben ik er maar terug opgekropen en heb ik mijn les toch nog met een goed gevoel kunnen beëindigen, maar toch heb ik er een stress aan overgehouden.

Nu zijn we 3 maanden later en ik zit nog steeds met die stress. Wanneer ik alleen rij met hem heb ik totaaaaal geen stress, dan zou ik echt alles met hem durven doen, maar het echt een probleem wanneer ik in de groepslessen moet meedoen. Ik zit me dan allerlei doemscenario's in te beelden en ga dan zo gespannen zitten dat ik niets meer van hem klaar krijg. Maar het ergste is dat hij niet eens iets verkeerds doet, hij is heel braaf, maar ik heb gewoon zo'n angst om de controle te verliezen. Dat hij gaat bokken of zo vind ik nog niet zo erg, maar ik ben echt heel bang dat hij er met mij vandoor zal gaan en dat ik geen controle meer heb.
Ik heb er gewoon geen plezier meer in, ik wil met mijn paard ook in de groeplessen kunnen genieten en kunnen zeggen tegen de mensen "kijk wat mijn 3-jarige al kan", maar ik heb gewoon zo'n angst, en krijg het gewoon niet van me afgezet.
Heeft er iemand tips voor me? Of succesverhalen? Echt alle hulp is welkom!

Doubtless

Re: Angst om groepslessen te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:13

Je zegt dat je al een dikke 5 maanden op hem reed, maar imo is dat behoorlijk kort. Het is logisch dat je niets klaar krijgt bij hem op het moment dat jij heel erg gespannen bent. Probeer voor jezelf eens na te gaan waarom hij op dat moment zo tekeer ging. Hengstige merrie? Geschrokken? Rangorde?

Citaat:
"kijk wat mijn 3-jarige al kan"

Daar moet je wel een beetje vanaf imo. Ieder paard heeft z'n eigen tempo & iedere ruiter zijn eigen zenuwen. Wat kan jou het schelen wat de rest van het niveau van jouw paard vindt? Het gaat er toch om dat jij dat op een eerlijke en fijne manier met hem bereikt?

Mijn 3 jarige had de neiging om stout te worden zo gauw er 1 iemand bij me in de bak kwam rijden. Echter is mijn merrie nogal een sukkel wat betreft bokken en steigeren en was het negeren genoeg om het af te leren.