paard gooit hoog op, korte of lange beugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

canela

paard gooit hoog op, korte of lange beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 08:49

halloo bokkers,

ik heb een tuiger die we op het moment aan het doorrijden zijn, ik krijg les van iemand en die vind dat ik met vrij korte beugels rijd, nou ik heb ik dit altijd gedaan en vind dit lekker maar ik doe dit nu ook omdat casper(het paard) enorm hoog opgooit, nou gebeurt dit niet waneer hij ontspannen over de rug loopt maar omdat dit bijna zelfde het geval is nog omdat hij enorm gespannen is in de bak word ik gelanseerd.. nu wilde mijn lesgever dus dat ik met langere beugels rijd, ook een paar keer gedaan, maar ik raak ze als ik helemaal boven ben bijna kwijt waardoor ik mijn hakken niet goed meer kan uitdrukken en met mn voeten/benen bezig ben. dus nu lijkt het mij beter om de komende tijd tot casper gewoon gewend is aan de bak en netjes doorgereden is om ze dan langer te doen, maar wat vinden jullie?
n e
er kunnen hier en daar wat typfouten instaan maar ik typ dit op mn mobiel.. hartelijk bedankt :)

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:53

Ik weet niet of het goed is wat ik zeg hoor, maar ik had hetzelfde probleem en deed het ook zo in het begin.

Mijn paard gaf ook altijd heel hoog op en dan had ik mijn beugels wel 1 of 2 gaatjes korter om toch lekker te kunnen blijven zitten.
Nu hij lekker doorgetraind is heb ik mijn beugels wel weer lang.

kiolette

Re: paard gooit hoog op, korte of lange beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:01

Ik heb ook een poosje met een wat kortere beugel gereden, omdat ik ook hoog opgegooid werd met het door rijden, nu rijd ik op dressuur maat en gaat het beter.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je balans verliest omdat je je beugels verliest door dat hoge opgooien.
Als het wat beter gaat, gewoon weer een gaatje laten zakken.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 09:06

bedankt voor de reacties:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:19

Wij zien het natuurlijk niet echt gebeuren zo vanachter het pc scherm, jouw instructie staat er naast en die ziet dus wel wat en hoe het gebeurt.
Persoonlijk vind ik niet dat het hoog opgooien van je paard een reden kan zijn om dan maar met kortere beugels te gaan rijden, heeft eigenlijk er niet veel mee te maken.
Jouw lichaam, jouw bekken en onderrug, die moeten idd meer moeite doen om de grotere beweging op te vangen, en daar loopt het een beetje mis bij jou denk ik.
Goede instructie is een noodzaak, als je die hebt, dan is het dus daarop vertrouwen en trachten te begrijpen wat er gevraagd wordt, en dit dan ook trachten uit te voeren.
En steeds weer gaan bijsturen tot het resultaat beter en beter wordt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:29

Hoe lang de beugel moet zijn hangt van diverse factoren af. (en het is mijn ervaring dat lang niet iedere lesgever daar verstand van heeft) Tegenwoordig 'moet iedereen lang zitten' lijkt het.
Maar wat nodig is hangt o.a. af van je postuur, het soort zadel en je balans/zit. De gang van het paard heeft uiteraard invloed op je balans.

Lange beugels zijn niet per definitie beter dan iets kortere. In een VZH zadel zit je meestal wat korter.
Een goede graadmeter is ook of je loodrechte lijn kunt laten lopen via je hoofd, heup en hak, en daarbij je been ontspannen af kunt laten hangen. Een overstrekt been en te weinig vering in je enkel komen de balans niet ten goede. Dan kun je niet meebewegen. Je mag iets steunen op de beugel, zonder er op te drukken/staan.
Zelf heb ik veel geleerd van Centered Riding, maar er zijn ook andere vormen van (theorie over) 'zitlessen'.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:36

beugels zo doen als wat jij t meest comfortabel en stevig zit, jij bent degene die erop moet zitten dus jij moet goed zitten. Later kan je altijd weer langer gaan.

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:39

Ten eerste
suprer dat je op Casper rijdt want in je andere topic had je nog je twijfels.
Wat betreft een gaatje langer je kunt het altijd proberen en mocht het niet lukken kun je altijd weer terug.
en fijn dat je iemand heb gevonden die je les geeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:10

Je zegt dat hij het doet als hij gespannen is, dan zou ik hem terug nemen naar stap en de rust weer opzoeken en dan pas weer aandraven, hou het simpel voor het paard maar ook voor jezelf.
Leer het paard zo in balans lopen dat hij jou makkelijk zonder te veel spanning kan dragen, dat heeft tijd nodig en zorg dat je werkt aan een fijne en stabiele basis, zodat je daar altijd de rust terug kan vinden, ga nooit te veel over grenzen met een jong die, want er zijn dingen heel snel aangeleerd, werk stapje voor stapje en luister goed naar je paard, ook een tuiger kan netjes leren dragen maar dat is vaker even meer werk en vooral geduld , maar ook weten waar je mee bezig ben en waarvoor

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:27

midgie schreef:
Je zegt dat hij het doet als hij gespannen is, dan zou ik hem terug nemen naar stap en de rust weer opzoeken en dan pas weer aandraven, hou het simpel voor het paard maar ook voor jezelf.
Leer het paard zo in balans lopen dat hij jou makkelijk zonder te veel spanning kan dragen, dat heeft tijd nodig en zorg dat je werkt aan een fijne en stabiele basis, zodat je daar altijd de rust terug kan vinden, ga nooit te veel over grenzen met een jong die, want er zijn dingen heel snel aangeleerd, werk stapje voor stapje en luister goed naar je paard, ook een tuiger kan netjes leren dragen maar dat is vaker even meer werk en vooral geduld , maar ook weten waar je mee bezig ben en waarvoor

bedankt voor de reactie, maar de spanning komt naar mij meer doordat hij nog voor heel veel bang is, durft geen hoeken in en schikt van ieder geluidje. Maar gelukkig word dat met de dag beter, dat balans klopt trouwens ook hoor daar niet van :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:04

Als hij van veel dingen bang is ligt dat ook aan jezelf, hij gelooft jou nog niet helemaal, dus miss gaan werken aan het vertrouwen een optie.
Heb geduld dan komt het echt allemaal goed, als je maar stap voor stap werkt in de juiste volgorde

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 16:06

midgie schreef:
Als hij van veel dingen bang is ligt dat ook aan jezelf, hij gelooft jou nog niet helemaal, dus miss gaan werken aan het vertrouwen een optie.
Heb geduld dan komt het echt allemaal goed, als je maar stap voor stap werkt in de juiste volgorde

jaja daar zijn we mee bezig, ik heb heb hem alleen pas anderhalve maand dus daar zijn we nog hard mee aan het werken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:18

Ik ga mee met senna, een paard wat hoog opgooit vang je op met je heupen en onderrug, kortere beugels horen daar mi niet bij.

Ook vraag ik me af waarom je al in de bak aan het draven bent als je paard nog niet eens de hoek door durft?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 07:03

Sassol schreef:
Ik ga mee met senna, een paard wat hoog opgooit vang je op met je heupen en onderrug, kortere beugels horen daar mi niet bij.

Ook vraag ik me af waarom je al in de bak aan het draven bent als je paard nog niet eens de hoek door durft?

ikdraaf niet in de hoek, maar gewoon aan de longe in het midden we gaan nu langzaan steeds dichter naar de hoek toe en stappen er af en toe heen en zettne hem daar stil zodat hij het leert kennen en de hoek hem niet zal opeten :p het paard is er opzich allemaal wel klaar voor hij js alleen okk enorm eigenwijs, maakt allemaal niet uit, maar daar moeten we gewoon nog aan werken :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 07:25

Ik rijdt 3 verschillende paarden en allen soms met spring en soms met dressuurzadel.
Vanaf het uiteinde van de gesp gerekend heb ik:

Dressuurzadel
- paard 1 op gat 4
- paard 2 op gat 5
- paard 3 op gat 5
Springzadel, zelfde beugelriemen.
- alle paarden op gat 9

Ook een aantal keer op de tuiger van de buurman gereden en dan heb ik het dressuurzadel op, met beugels op gaatje 7.
Rijden op een tuiger is niet hetzelfde als rijden op een rijpaard. Je kunt nog zo'n goede balans en zit hebben, wat ik zelf toch zeker heb, ik spring namelijk een B parcours zonder zadel en een losse hindernis op hoogte 1.30 en rijd een Z proef zonder beugels, maar dan nog gooit een tuiger erg hoog op! Het is gewoon zijn manier van bewegen.
Lekker de beugels zo doen als jij ze wilt en waar jij je prettig bi voelt.
Heeft jouw instructrice zelf wel eens op een tuiger gezeten. Anders moet ze het maar eens proberen.
Dat is niet lelijk bedoeld hoor, maar vaak hebben instructeurs met rijervaring, alleen gereden op rijpaarden en kennen dan het gevoel niet.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:21

Mijn bijrijdpaard is ook een tuiger die redelijk hoog opgooit en ik rij liever met wat kortere beugels (al doe ik dat op andere paarden ook). Dan zit ik voor mijn gevoel gewoon steviger :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:29

je moet doen waar jij je lekker bij voelt.
Houdt er wel rekening mee dat je houding kan veranderen bij rijden met te korte of te lange beugels.
Daaromz ou ik zeggen voor deze doorrijd-tijd lekker rijden met korte beugels en ze langzaam iets verlengen zodat je weer in de 'normale' beugel-beenhouding kunt zitten :)

ZwarteMerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:31

mij lijkt langere beugels dan fijner omdat je dan meer in je zadel komt te zitten en dat is toch hetgene wat je wilt?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 16:31

ZwarteMerrie schreef:
mij lijkt langere beugels dan fijner omdat je dan meer in je zadel komt te zitten en dat is toch hetgene wat je wilt?

nou ik wil wel lekker kunnen zitten, maar zodra ik langere beugels heb en ik kom omhoog ben ik ze bijna kwijt waardoor ik juist niet lekker kan zitten, het hoeft er van mij trouwens niet mooi uit te zien, lesgever zegt het ziet er veel mooier uit met lange beugels maar aangezien ik dit ook nooit heb gedaan vind ik dit ook nergens naar rijden, wil er wel naartoe werken alleen dat gaat bij hem dus zo moeilijk :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:53

Ben zelf een absolute favo voor vooral lang met de beugels, maar ik begrijp dat we hier een andere kwestie hebben: DIT IS EEN TUIGER, die ook nogal snel schrikt (en dus onverwachte bewegingen kan gaan maken).
Voel jij je zekerder met iets kortere beugels, waardoor je naar je gevoel meer "steun" hebt, zou ik in dit stadium hooguit 1 gaatje verlengen, als je door "lekker lang" onzeker wordt (en je paard dus ook) ben je verder van huis.
Langer kan altijd nog, nu eerst over en weer vertrouwen en balans kweken, en als je je wat zekerder voelt geleidelijk iets langer.
Niets MOET, als je "voor het mooie plaatje" nu met lange beugels gaat rijden en je verstrakt dan weer omdat je het idee hebt je beugels kwijt te raken, schiet je er niets mee op.
Probeer eerst met je lijf en leden de hoge opgooi van een tuigpaardengang een beetje te gewennen en op te vangen (en dat is nog helemaal nioet gemakkelijk als je zulk gangwerk niet gewend bent), en zodra je je daar een beetje comfi bij voelt, kun je alsnog alle kanten op.

Ik kan wel heel wijsneuzerig gaan zeggen: goed zitten leer je zonder beugels, of "met kort stuiter je er eerder af" (wat in principe ook waar is), maar ik heb je vorige topic over dit paard en jou ook gevolgd, en meer onzekere gevoelens lijken me nu niet zinvol: je rijdt er nu mee, ga zo door!