Enzo aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Enzo aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:34

Afbeelding
Dit is Enzo, of eigenlijk El Passo ;)
Hij is in mijn bezit sinds begin September vorig jaar, hij wordt dit jaar Mei 4.
En meet 1,70. Zijn afstamming is Oscar X Samber.
Hij heeft echt een super fijn karakter, hij is heel erg lief en voorzichtig in omgang.
Ben echt heel blij met hem! :D

Er is vandaag een filmpje gemaakt tijdens het rijden, en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Enzo is sinds vorig jaar Oktober onder het zadel, en doet het allemaal erg braaf.
Ben super blij met het filmpje want ik zie dat ik zelf erg voorover val, nou wist ik dat wel van mezelf en probeer daar wel aan te werken. Maar dacht wel dat het iets beter was, haha maar niet dus :D .
Ook moet ik veel meer mijn hakken uit drukken, en misschien m'n beugels een gaatje langer?
Hij is eigenlijk sinds vorige week weer lekker aan de gang, ben heel benieuwd of jullie nog goede tips voor me hebben.
Ik ben geen top ruiter, maar probeer wel m'n best te doen. Ik zie op het filmpje dat ik bij de 2e keer galop m'n teugels te lang laat. In het begin van het filmpje is hij nog wat strak, maar later ontspant hij veel meer.

Nou kom maar op :o
Dit is nog een foto van December vorig jaar, niet heel erg duidelijk want hij is met de telefoon gemaakt.
Afbeelding
En hier het filmpje;

ElineCath

Re: Enzo aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:41

wat een leuk en mooi paardje!
ik vind je te veel gefoccusd op de voor kant, je hangt zelf ook echt te ver naar voren. Voor je kijken en hakken uitdrukken lijken mij goeie tips voor jou! Ook zou ik dat nagefelijke een beetje laten voor wat het is en veel meer figuren en overgangen rijden! Dan komt de nagefelijkheid vanzelf!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:43

Enzo is volgens mij niet een geheel onbekende hier op bokt. In het bonte warmbloed paarden topic kwam hij als puppy regelmatig voorbij. Leuk om te zien dat het goed met hem gaat. Veel plezier nog samen toegewenst en let er inderdaad op dat je netjes recht blijft zitten :j

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:00

Ik zie het inderdaad ja! Wist niet dat ze ook op bokt zat!
Bedankt voor de tips verder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:04

Ik zie idd een onrustige ruiterhand en een paard die daar wat onrustig naar gaat zoeken. Probeer je handen stiller te houden en met been naar je hand toe te rijden.
Je valt ook voorover doordat je constant op de voorkant aan het focussen bent. Ga zitten en voel wat er onder je gebeurd. Ontspan zelf en ga eerst lekker werken aan een actief paard en dan pas aan die voorkant :)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:21

Ja dat is dus het moeilijke, voor m'n gevoel zit ik "rechtop" en als ik dus echt rechtop ga zitten hang ik voor m'n gevoel onwijs naar achter haha! Maar zie inderdaad dat ik daar echt beter m'n best voor moet doen. Ben ook heel snel uit balans, en val dan nog verder naar voor.
Maar bedankt voor je uitleg, ga ermee aan de gang.
Krijg trouwens goed les hoor, maar het is wel fijn even te horen wat andere zien!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:18

Ik denk dat je al vanzelf rechtop zit als je voor je uit kijkt, denk je soms dat je geld kan vinden tijdens het rijden? :+ Kijken waar je heen gaat!
Verder vind ik het er al heel leuk uit zien, heel leuk paard heb je daar!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 11:17

Haha nou ik hoop het af en toe wel! Maar nog nooit wat gevonden :P
Ja denk wel dat je daar gelijk in hebt. Als ik erop let is mijn houding naast het paard ook zo, als ik loop kijk ik ook altijd naar beneden en loop niet rechtop. Denk als ik daar ook aan ga werken dat het op het paard ook beter zal gaan.

@ Joolien, Ik zat je reactie nog eens te lezen, maar je zegt dat ik moet werken aan een actief paard. Maar ik vind hem zelf niet traag ogen eigenlijk, of zit ik dan heel verkeerd naar het filmpje te kijken? Hij voelt ook niet traag aan onder het zadel, als ik wat langer aan het rijden ben wel. Maar hij heeft ook niet zo'n goede conditie nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:52

Activiteit is wat ander dan tempo. Met een actief paard bedoel ik een paard die zijn lichaam goed gebruikt, goed aan het been is en in balans op 4 benen recht kan lopen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:03

Als je vooruit kijkt, zal je automatisch rechter gaan zitten :j
Ik vind ook dat je een vrij onrustige hand hebt, maar die commentaar is reeds gegeven.

Vind het wel een enorm leuk paard :D

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:06

Heerlijk dier,leuk jullie samen zo bezig te zien Irma.
Van niks naar dit in een paar maanden,rustig verder bouwen.... je hebt al veel bereikt met hem als ik hem zo zie lopen!
Hij is nog geen 4 jaar vergeet dat niet.
Hij loopt lekker,reageert goed op je......balans gaat hij vanzelf verder ontwikkelen,hij is nog jong zat en net bezig.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:40

Wat doet hij het goed! Leuk om te zien hoor, en inderdaad ik vind hem al top lopen voor de duur dat hij onder het zadel is. Dit kan je mooi gaan uitbouwen. Als je de angst loslaat dat zijn hoofd eraf valt zit je ook meteen rechtop. Probeer je hoofd meer te dragen, je rug valt dan best mee qua naar voren zitten.

Blijf je af en toe foto's of filmpjes spammen?

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:14

Joolien schreef:
Activiteit is wat ander dan tempo. Met een actief paard bedoel ik een paard die zijn lichaam goed gebruikt, goed aan het been is en in balans op 4 benen recht kan lopen.

En op welke manier zou jij hier in dit geval naar toe werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:17

kamille schreef:
Joolien schreef:

En op welke manier zou jij hier in dit geval naar toe werken?

Overgangen rijden is heel belangrijk. Wegrijden maar ook duidelijk terugrijden op zit. Een schijnovergang rijden, dus Draf vertragen op zit en dan weer wegrijden. Voor balans vooral 2e hoefslag rijden en dan tussen je benen houden en voorwaarts houden zodat ze op 2 teugels komen.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:19

Bedankt voor de reacties!

Hee Angela, ik wist helemaal niet dat je ook op bokt zat! Leuk!
Hij doet het zeker heel braaf!
Probeer hem ook niet te vaak te rijden, en veel af te wisselen. Binnenkort weer lekker naar het strand!
Heb je advertentie van Boy ook gezien, hoop echt dat hij een super baasje krijgt! Ik weet in ieder geval dat hij een mooie tijd bij jullie gehad heeft. En super netjes is opgevoed! Daar heb ik tenminste erg veel profijt van :D

@ Ananas, Bedankt voor je leuke reactie! Dat blijf ik zeker doen!
@ Joolien, Ik kan hem heel goed op m'n zit terug rijden, en overgangen pakken we ook veel mee. Op de 2e hoefslag rijden vind hij linksom wat lastiger dan rechtsom. We zijn daar dus wel veel mee bezig, alleen heb ik niet zo vaak de mogelijkheid dat iemand me filmt of foto's maakt. Terwijl ik nu wel zie dat het voor mij wel heel leerzaam is als ik het filmpje terug kijk.
Ik ben pas weer 2 weken echt aan het rijden, dus kan ook niet verwachten dat het gelijk top is.
Maar eigenlijk wordt dus gezegd dat ik de voorkant moet laten voor wat het is, alleen als ik bij hem wel contact houd en lekker overgangen ga rijden dan gaat hij heel erg op en neer met z'n hoofd. Hij is dan heel onrustig, zoekende dus waarschijnlijk? Hij ontspant 2 tellen en drukt dan z'n neus er weer uit. Ik weet niet helemaal hoe ik het moet verwoorden, en zoals hij het in het begin van het filmpje doet komt ook meer door mij omdat ik er teveel mee bezig ben. Alleen als ik hem dus iets meer vraag, dan wordt hij wel wat constanter zoals halverwege het filmpje dan is hij voor mijn gevoel heel fijn te rijden. Maar dat is dus in jou ogen niet goed?
Ik ben helemaal niet goed in het ontcijferen van beeldmateriaal, zie alleen dat m'n eigen houding niet goed is.
Dus hoe zie jij aan hem dat hij niet actief is? Waar zou ik dat aan kunnen zien zegmaar?

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:01

Wat leuk, waar ik op stal sta (de eigenaresse) heeft ook een Oscar x Samber! (ook een bonte)

Veel plezier nog met hem!

Owja om dat het HAW is.. Probeer op je zit te letten!