Styn ter Pruts: verslag Clinic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurStyn

Styn ter Pruts: verslag Clinic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 08:34

Hallo hallo :)

Ik weet niet of je ons nog herinnert, maar hier zijn we dan weer.
Styntje (uitgesproken als Stien, maar dan met een Y) en ik werden uitgenodigd samen met alle andere leerlingen van onze instructrice om deel te nemen aan een clinic met een extern jurylid van de VLP-WVUR (Vlaamse Liga Paardensport provincie west-vlaanderen). Dit jurylid jureert vooral de M3, M4 en M6 (voorbeeld van een M6 proef: http://www.vlp.be/userfiles/file/NIVEAU%203%20-%20M6.pdf).

Wij rijden momenteel op E7-niveau (niveau 0), vergelijkbaar met de B2 in Nederland dacht ik?

Styn is lange tijd terug ziek geweest (schuld van de dierenartsen, waarvoor ik jammer genoeg geen vergoeding voor terug krijg)en heeft van ongeveer januari tot eind februari een payé congé gehad. Nu pakken we het werk langzaamaan terug op, met een nieuw zadel, waardoor ze 20x beter loopt. Hiervoor reed ik met een Kieffer Wien DL Professional, nu met een Kentaur Artemis II.

Het vorige topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1670959

Nog wat informatie over Styn

Naam: Styn ter Pruts
Geslacht: Merrie
Leeftijd: Net 4 jaar geworden en net iets langer dan een halfjaar onder het zadel, maar met grote pauzes tussen.
Afstamming: v. Armstrong E, m. Silke van het Pauwenhof
Ras: Haflinger

Mijn verbeterpunten

- Als ik stress heb, gaat mijn spanning door naar mijn schouders, armen en handen. Daardoor heb ik vaak een rare hand/polshouding.
Ik kreeg wel goede tips die ik zeker ga meepakken tijdens het trainen.
- Ik durf nogal eens mijn benen op te trekken zodat mijn beentjes op worstjes lijken :p
- Teugels mogen iets korter (dit kreeg ik ook als kritiekpunt)
- Ik zie mezelf de laatste tijd over de manenkam gaan. Ze mogen ook dichter bijeen en meer gedragen.
- Middenstap moet vlotter en meer voorwaarts in draf. Hier werken we aan, door nog conditieproblemen gaat ze als ze het moeilijk krijgt op de voorhand hangen. Dat is natuurlijk aan mij om het op te lossen.

De foto's

Net aangedraafd en losrijden. Hier valt ze duidelijk op de voorhand
Afbeelding

Al minder van de voorhand, maar te gespannen in de hals en niet mooi over de rug.
Afbeelding

Poging tot vierkant halthouden
Afbeelding

Hier waren we net een paar sprongen galop aan het doen en ik kreeg net uitleg over het net iets meer afbuigen in de hoeken
Afbeelding

Mooi achterbeengebruik, maar door dat ik zo gefocusd was om die hoek uit te rijden, te veel stelling willen aan nemen (te streng met de binnenhand dus)
Duidelijke kanteling van het hoofd
Afbeelding

Probeersel
Afbeelding

Afbeelding

Luisteren en ondertussen lol met je "knol"
Afbeelding

Afbeelding

En dan trots belonen
Afbeelding

Ik vond het wel super dat de jury eerst nogal afkerend op onze combinatie was ("Haflingers kunnen niets"). Maar iedereen, inclusief de vrouw van de jury
vond dat we een perfecte combinatie waren, waarbij de liefde vanaf straalt. "Die pony is haar leven".
Wat natuurlijk waar is :D, al is Styn wel geen pony, maar paard :).

Tips en kritiek welkom, maar houdt het netjes!

xAnthea

Re: Styn ter Pruts: verslag Clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:40

Ooooh wat een gave haf ! <3

Aandachtspunten geef je zelf al aan :)
Teugels mogen idd wat korter, je hebt je handen nu boven je zadel staan om contact te hebben. Ik heb ook het idee dat ze wat kantelt met haar hoofd, of zie ik dat fout?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:24

ziet er goed en netjes uit! Mag ik vragen welk zadel dit is? Ik zoek nl één met zulke lange zweetbladen

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:03

Ja ze kantelt inderdaad nog af en toe met haar hoofd.
Normaal besteed ik ruime tijd aan het losrijden, maar nu had ik maar 15 minuten + uitleg ondertussen dus niet ideaal om daarna meteen je proef te rijden.

Unicorn: Het is de Kentaur Artemis II

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:09

Dat wordt er een om in de gaten te houden zo te zien! Knap beessie hoor!!!

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 08:01

Dankjewel :). Ik vind het gewoon fijn dat ze zo ontzettend haar best doet, na alle miserie die wij al hebben gehad. Ze is nu net 4 geworden :), dus ondanks we het in stapjes doen, vind ik ze toch niet slecht lopen :p

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:22

Dit ziet er keurig uit al hoor!

Wel heb ik het idee dat je beugels iets te kort zijn voor je.
Je lijkt nu "op" het zadel te zitten, in plaats van "in" je zadel.

Je bent goed bezig!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:28

Echt mooie foto's! je ziet ook gewoon verschil met de vorige keer. En die conditie komt wel terug, je hebt nu de kans om het meteen goed te doen.
En haflingers die niets kunnen, dat is zever in pakskes e :p
wist niet dat je al een nieuw zadel had, je kieffer dan toch maar buiten gesmeten? Of ga je hem verkopen op de rommelmarkt in de Golden Quarter?

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 09:43

EngeltjeS: Inderdaad. Het was eigenlijk nog maar de 2e keer dat ik ermee (zadel) reed, maar ze zijn ondertussen een gaatje langer gezet.

Aria: Kieffer staat inderdaad te koop. Dit zadel past 1000x beter.
Haflingers and fjords can move 8)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:08

Ik ben normaal niet zo'n groot fan van haflingers, maar wat is déze leuk zeg!!!!
Heel veel plezier met dit knappe dier!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:20

wauw wat een gave haf zeg!! mooi type :D ditk an een mooie dressuur haf worden later! super

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:32

Op de foto waarvan jij vind dat je te streng bent met je binnenhand. Ben je volgens mij eerder te streng met je buitenhand. Ik zie hem bijn over de schoft heen komen. Daardoor kan hij niet naar binnen buigen, omdat jij hem als het ware tegenhoud met je buitenhand.
De rest van kritiek is hier al voorbij gekomen, dus dat ga ik niet nog een keer melden.

Ineke282

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:49

Hele mooie foto's. Je kunt echt zien dat jullie gek zijn op en met elkaar. Een prachtige haf en prachtige combinatie!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:34

Staan de foto's op volgorde? Je ziet van boven naar beneden de ontspanning erin komen, heel tof om te zien!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:44

Mooie combinatie, ziet er al goed uit!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:59

Wat een leuke combinatie zijn jullie! Leuke complimentjes heb je ook gekregen van de jury zeg! Zo zie je maar weer... haflingers zijn gewoon stoer!

Je geeft zelf al een aantal goede verbeterpunten.
Zelf zou ik graag zien dat je je zadel iets verder naar achter legt, het lijkt vanaf de foto behoorlijk op haar schouder te liggen.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:56

Leuke haf zeg!! Commentaar hierboven al gegeven en je geeft zelf ook goed commentaar op je foto's, alleen ben ik het wel eens met FriesWytske, wanneer je die hoek uitrijdt ben je inderdaad wat streng met je binnenhand maar het is vooral je buitenhand die mij opvalt.

Wat ik overigens wel jammer vind is dat de fotograaf sommige foto's zo scheef heeft gemaakt, zeker bijvoorbeeld de derde draffoto (onder 'probeersel') zou al mooier uitkomen als je hem gewoon even rechttrekt.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:00

Wat betekend het Onderdeel; Kurzketh in de M6 proef voorbeeld???

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:19

Ik heb de foto bekeken en inderdaad ik was wel wat streng met zowel binnen- als buitenhand. Denk dat ik haar zodanig wou naar buiten houden en toch die stelling aanhouden + stress dat we dat dus krijgen.
Ik ga er zeker opletten.

De fotovolgorde loopt zich inderdaad op dacht ik.
Fotograaf is geen professionele, maar heeft gewoon een onwijs goede camera :p. Ik heb er ook even mee getrokken toen zij reed, en heb er toen wel op gelet dat de foto's de horizon van de pisterand volgden.
Ik zal de volgende keer wel de foto's recht trekken.

Qua zadelligging heb ik de zadelmaker zijn info gevolgd. X-aantal centimeter achter het schouderblad vrijhouden. Heel veel kan het niet meer naar achteren, omdat het anders op de zwevende ribben/wervels ligt. Het is nog "nieuw" dus moet zich ook nog wat zetten naar haar en mijn poep :P. Ik laat hem sowieso nog eens nakijken, dus ik doe zeker iets met je kritiekpunt.

We werken echt heel hard naar ontspanning toe (dus geen penny-zaag-zaag) en ik rijd haar liever (op haar jonge leeftijd) nog iets lager, zodat ze meer spier krijgt aan de schoft en begin van de bovenhals. Ze wilt soms zodanig haar best doen, dat ze te diep komt (daarom dat ik veel schakel) en dan haar hals volledig opspant (naar oren toe) en begint te knorren (wil zeggen bij haar dat ze zich té concentreert en niet genoeg lucht neemt). Ik rijd daarom ook maar een halfuurtje (ook tijdens de les), met een rust/stappauze aan de lange teugel van 5 minuten.
Ze heeft 2 maanden stilgestaan en ik rijd er nu dus 2 x 30 minuten, boswandeling en afhankelijk van het weer nog eens longeren aan de pessoa. Liever op het gemakje dus :). Maar met de clinic moest ik haar ietsjes hoger instellen.

Haha Kurzketh = koertskeer = keertwending om de achterhand (180°)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:55

Je kan ze zelf ook heel simpel weer wat rechter trekken met Windows Live Photo Gallery, dus heb je niet eens een fancy photoshop voor nodig oid. Was ook geen echte kritiek richting de fotografe hoor, gewoon een opmerking.
Ben even brutaal geweest en heb het met je draffoto ook al even gedaan:
'Probeersel'

Nog even over je zadel:
Wat voor mij een beetje vreemd is is dat ik hem als je rechtsom rijdt wel helemaal top vind liggen maar linksom lijkt het wel weer nét op de schouder. Van een aardig nieuw zadel zou je niet verwachten dat hij scheef ligt, en wellicht is het door de positie van waaruit de foto's genomen zijn en het moment van beweging gewoon gezichtsbedrog. Nou zit je met de stilstand foto ook niet helemaal recht, maar dat is maar miniem en wellicht ook een momentopname.

Vind het mooie foto's om naar te kijken en ik vind dat ze de hogere oprichting goed aanneemt, zoals al eerder gezegd zie je meer ontspanning komen met het naar beneden scrollen.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 16:24

Er zitten maar 2 rechterhand foto's bij (zal eens kijken voor betere foto's), dus ik vind het een beetje raar om te zeggen dat het scheef zou liggen. Zadel is nog maar net nagekeken (is wel 2dehands, 2 jaar oud) en daarbij helemaal opengesmeten om alles te controleren. Degene die gekomen is, draagt zijn naam hoog en kan zich geen foutjes veroorloven denk ik :p.

Met de stilstand foto zit ik inderdaad niet recht, ik was daar nog haar benen aan het corrigeren om meer vierkantig te komen.

casanovax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:21

mooi

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:39

FleurStyn schreef:
Er zitten maar 2 rechterhand foto's bij (zal eens kijken voor betere foto's), dus ik vind het een beetje raar om te zeggen dat het scheef zou liggen. Zadel is nog maar net nagekeken (is wel 2dehands, 2 jaar oud) en daarbij helemaal opengesmeten om alles te controleren. Degene die gekomen is, draagt zijn naam hoog en kan zich geen foutjes veroorloven denk ik :p.

Met de stilstand foto zit ik inderdaad niet recht, ik was daar nog haar benen aan het corrigeren om meer vierkantig te komen.

Daarom zeg ik ook dat het gezichtsbedrog kan zijn ;)

Absoluut niet mijn bedoeling om jou of je zadelmaker af te kraken hoor. Daarbij hoeft het niet aan het zadel te liggen, maar soms trek je een zadel ook net iets scheef met aansingelen (vooral bij sommige dressuurzadels wanneer je de voorste singel eerst aantrekt ipv de achterste). Hoe dan ook, niet verkeerd bedoelt.

womenxxelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:43

kij mooie haf <3
/3

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:15

Oei, Kimmiej, ik voelde me helemaal niet aangevallen hoor! Waarschijnlijk een beetje verkeerde woordkeuze gebruikt die jij dan anders geïnterpreteerd hebt.
Ik probeer er altijd op te letten dat ik aan beide kanten de juiste singel aantrek en ze op dezelfde hoogte zitten. Moet wel eens dringend kijken voor een nieuwe singel. Dit is een 50 cm en is net iets te lang, naar mijn idee. Ik heb wel nog aan weerszijden gaten over, maar de zweetbladen zijn zodanig lang dat ik er niet aan geraak.
Jammergenoeg, is het financieel zooooo lastig geweest, met al haar ziektes en tegenslagen, dat ik al een tijdje op mijn kin klop (zadel is bv gekocht met geld op mijn spaarboekje).