Elina trainen met nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Elina trainen met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:05

Hoiiiii! :wave:

Na de pittige winter heb ik het rijden eindelijk terug opgepakt. :)
Ik heb in mijn vorige topic al vermeld dat Elina vooral de galop nog erg moeilijk vindt. Het topic:
[RT-HAW] Palomino Elina aan het werk
De galop bij haar is ook nog enorm moeilijk uit zitten, omdat ze er steeds vandoor wilt.
Mijn werkpunten volgens mij:
* Tippen naar binnen
* Rechter en ontspannender zitten
* Handen mooi naast elkaar
* Naar voor kijken
* In galop op mijn "gat" gaan zitten
Ik weet dat het lijkt dat ik een harde hand op de foto's, omdat Elina telkens haar mond open heeft.
Maar dat is niet zoals je op een foto ook kan zien waar mijn teugel doorhangt bij het nageven.
Zelfs in stap heeft ze dit. Riempje moet een beetje strakker!

Na een onderzoek van de osteopaat werd mij aangeraden om een nieuw zadel voor haar te zoeken.
Zo gezegd zo gedaan, een erkend zadelpasser laten komen en heb nu dit zadel voor een weekje op proef gekregen. :D
Lijkt me een uitstekend zadel voor Elina, dus waarschijnlijk wordt het dit wel.

Ik sta open voor opbouwende commentaar, gelieve het netjes te houden.
IEDEREEN heeft zijn fouten en we kunnen er alleen maar uit leren! :D

1. Elina is er helemaal klaar voor
Afbeelding

2. Even een close-upje voor we beginnen
Afbeelding

Uiteraard rij ik haar eerst los, maar nu heeft mijn lesgever er eerst op gezeten om ook even te voelen of het zadel bevalt :D Daarom geef losrij-foto's...

3. Hand mag hier iets ontspannender
Afbeelding

4. Deze foto zet ik er bij om te laten zien dat ze haar mond ook open heeft, terwijl ik nageef
https://lh5.googleusercontent.com/-O1en ... G_3613.JPG

5. Big-smile! *D
Afbeelding

6. Naar voor kijken + tippen naar binnen, iets lichter contact
Afbeelding

7. Naar voor kijken
Afbeelding

8. Hier doe ik het beter
Afbeelding

9. Even een praatje maken :)
Afbeelding

10. Meer op mijn "gat" zitten
Afbeelding

11. Hier weer
Afbeelding

Toevallig dat het bijna allemaal foto's van linksom zijn :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:07

Ik heb even je vorige topic bekeken en nu deze..
Heel eerlijk vind ik haar ontspannender ogen op t vorige topic. Vooral op die ene galop foto 'meer op mn gat zitten', heb ik het idee dat de pony totaal niet ontspannen is en zich heel erg opkropt. kan aan mij liggen maar dat is mijn persoonlijke mening!
edit; ik zie nu je eigen punten met strenge hand, en de open mond vd pony. Ik denk als ik dan nog een x de foto's bekijk, dat je hand toch redelijk streng is. mond open, pony die te diep loopt, misschien wel de hand ontwijkt? Probeer er eens op te letten :j Je moet de open mond vd pony in principe niet oplossen door t sperriempje strakker te doen ;)

Verder wel een onwijs leuke pony :j !
Laatst bijgewerkt door Celiien op 17-03-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:08

ziet er goed uit !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:09

Oeps...
Ik herken je nog van het vorige topic en ik vind je pony echt helemaal niet fijn lopen...
Ik zie een hele valse knik, je pony drukt de rug extreem weg vanaf de schoft helemaal tot onderin de hals en de mond open is echt verzet vanuit het lijf. Je pony drukt op die foto waar je de mond open als voorbeeld hebt de rug extreem weg. Ik vind haar in het vorige topic beter lopen...

Lengte lengte lengte, dat zei ik in je vorige topic ook al en ze is alleen maar korter geworden in de hals. Met je been naar je hand toe rijden en zo je hand laten volgen in de lengte.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:09

Celiien schreef:
Ik heb even je vorige topic bekeken en nu deze..
Heel eerlijk vind ik haar ontspannender ogen op t vorige topic. Vooral op die ene galop foto 'meer op mn gat zitten', heb ik het idee dat de pony totaal niet ontspannen is en zich heel erg opkropt. kan aan mij liggen maar dat is mijn persoonlijke mening!

Verder wel een onwijs leuke pony :j !

Het kan wel kloppen dat ze daar ontspannender oogt, daar liep ze ook in training. :D
Nu heeft ze een winterstop gehad van 2 maanden :)
In het vorige topic heb ik zelfs geen galop foto getoond, omdat het daar nog rampzaliger was.
De galop vind ze gewoon erg moeilijk... Ik probeer haar wat bij mij te krijgen (daardoor oogt het minder ontspannen) omdat ze er anders vandoor is. :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:12

eens met joolien, lengte vragen.
ik ken het mond open wel van mijn vorige arabiertje, die deed dat juist als het pittig werd en kropte ze zich extreem op. wat ik ook wel terug zie bij jou paardje,

verder wel mooie combi, maar iets meer eruit rijden dan oogt het ontspannender

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:13

Ik probeer haar voorwaarts neerwaarts te laten lopen, maar neem het van mij aan.
Ik weet ook wel dat je van je been naar je hand toe moet rijden, is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hoor. ;) Ik krijg van iedereen die tips, maar eens ze er zelf op hebben gezetten... weten ze hoe moeilijk het bij haar is.
Bij de minste druk, loopt ze weg... :D

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:13

<3 Daar is knappe Elina weer!
Wat een mooi hoofdstel en zadel! :)
Tips, sorry ben ik niet zo goed in...

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:14

Aller eerst, Wat is het toch een knappe pony :j!
En oho waar is je cap? :+ (Niet dat ik dat zelf soms niet vergeet haha)

Nu even rijtechnisch, nou je geeft zelf al aan dat jij je tenen meer naar binnen moet draaien :J
Ze loopt nogal opgekropt, en zet zich zo ook vast in de rug, waardoor ze ook niet lekker zal zitten in de galop (klopt dat?)
Je moet haar van je been naar je hand toe rijden, dus been eraan iets spelen met de teugels, want dit ziet er nogal geforceerd uit :j

Verders vind ik jullie echt een super combinatie! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:18

MAar ik vraag me af hoe ze zo verslechterd kan zijn in haar hoofd halshouding? Ik zou je graag een keer willen helpen hoor haha maar goed.

Even ter voorbeeld, kijk goed naar de hals op de onderste foto, mooi rond vanuit de schoft. Iets achter de loodlijn maar wel in contact.
Afbeelding
Achterbeen buigt mooi en komt mooi onder.

De rug weggedrukt vanuit de schoft, de onderhals erop, geen contact en geen blije pony.
Afbeelding
Achterbeen blijft rechter en komt niet onder.

Ik bedoel t niet banketstaaf, maar ik vind t wel noemenswaardig dat t zoveel minder is geworden.

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:26

_Michelleee schreef:
Ik probeer haar voorwaarts neerwaarts te laten lopen, maar neem het van mij aan.
Ik weet ook wel dat je van je been naar je hand toe moet rijden, is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hoor. ;) Ik krijg van iedereen die tips, maar eens ze er zelf op hebben gezetten... weten ze hoe moeilijk het bij haar is.
Bij de minste druk, loopt ze weg... :D

Ik herken het ook bij Mees :j ook zei heeft er enorm moeite mee, kwestie van oefen! en vooral goeie begeleiding, en als ze zo moeilijk is doe dan ff een cap op :+ ! Want als je dan valt heb je tenminste geen hersenschudding hahaha! :))

mandy358

Re: Elina trainen met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:30

Wat een onwijs mooi paardje!! <3
Verder over het rijden ga ik mee met het commentaar, er moet nog flink wat gesteuteld worden maar komt goed :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:31

Ik word er niet blij van.. Sorry.

Heb zelf exact zon paard. Die makkelijk vlucht. Maar de rem zit niet in de mond. Zie ook niet in waar die schijnoprichting voor nodig is. Ze is nog helemaal niet op achter. Leer haar eerst eens ontspannen voor je "aan het werk" gaat.

Lekker makkelijk door te roepen "wie dit en dat zegt heeft er zelf nog niet opgezeten"

Nou, kom maar brengen dan!

Anyway. Zie een leuke pony waar je best wat mee kunt bereiken. Maar als ze zo moeilijk zakken wil of van zichzelf zo schieterig is zou ik haar eerst lekker aan de longe laten stuiteren als ze daar behoefte aan heeft.. En daarna er op en fijn rijden ipv de hele tijd "pietepeuterig" gaan rijden omdat ze anders wegschiet voor een beetje kuit.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:33

Joolien schreef:
MAar ik vraag me af hoe ze zo verslechterd kan zijn in haar hoofd halshouding? Ik zou je graag een keer willen helpen hoor haha maar goed.

Even ter voorbeeld, kijk goed naar de hals op de onderste foto, mooi rond vanuit de schoft. Iets achter de loodlijn maar wel in contact.
[ Afbeelding ]
Achterbeen buigt mooi en komt mooi onder.

De rug weggedrukt vanuit de schoft, de onderhals erop, geen contact en geen blije pony.
[ Afbeelding ]
Achterbeen blijft rechter en komt niet onder.

Ik bedoel t niet banketstaaf, maar ik vind t wel noemenswaardig dat t zoveel minder is geworden.

Omdat een foto een moment-opname is. :D
Uit de reeks van de eerste foto, zijn er evengoed die hetzelfde zijn als de 2de hoor. :)
Heeft niet met verslechterd te maken.
Elina is gewoon nog heel moeilijk constant te krijgen en te ontspannen.

Het is ook zo dat ze volgens de zadelpasser toch nog vast zit in haar lenden.
En het zadel moet ook aangepast worden, want haar schouders staan assymetrisch.

Hier een filmpje van gisteren :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:36

juist op het filmpje zie je het erg goed, je bent erg gefocust op haar voorkant, er zit totaal geen motor op je paard. ze loopt omdat het moet maar verder zit er geen power in

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:40

Oeii dat filmpje.
Wat gebeurd daar op het moment dat je de hoefslag afgaat om die volte op te gaan? Teugels los en vast, ik zie handen heen en weer gaan?
Pony mag idd veel actiever worden. zodra ze actief is kan je pas gaan werken aan de aanleuning !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:44

Ik zie op die foto's niet alleen rijtechnisch verschil maar ook een heel verschil in het lijf en uitstraling van de pony... Op de film zie ik een pony die zoekerig is, probeer dan meer contact aan te bieden maar vooral een rustig contact. En iets meer tempo en zo activiteit. Paar keer weg en terug rijden zou al kunnen helpen :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:47

Ik probeer het ook goed te doen, maar echt helemaal aan mij ligt het niet hoor...
Dit is een foto van de vorige eigenaar. Zij is saint-georges ruiter en heeft elina opgeleerd en ingereden.
Bij haar staat de mond ook open.

Afbeelding

Ik vind jullie commentaar goed hoor en volledig terecht.
Maar zo eenvoudig is het allemaal niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:49

Kanp hoe je ermee om gaat hoor :) En die mond zou ik me nog niet teveel op letten, als je maar niet de neusriem strakker gaat doen en dat soort want dat heeft geen zin. Je pony doet waarschijnlijk de mond open vanwege spanning in het lichaam. Dat wordt wel minder als je pony meer gaat ontspannen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:51

natuurlijk is het niet gemakkelijk, dan was paardrijden geen uitdaging meer. wat ik hierboven op foto zie is dat vooral de rechterhand van deze mevrouw erg vast word gezet. dan ziet jou plaatje er een stuk beter uit als je het mijn vraagt ;)
bij mijn oude paardje die verkocht is hielp het inderdaad veel overgangen te rijden, nep overgangen te maken, en vooral veel laten zoeken naar beneden. soms hielp dat door me binnenhand wat naar me knieen te laten zakken dus niet trekken of vastzetten, en kleine knikjes te vragen van buitenkant, als paard begon te zoeken zakte ik met heel mijn lijf mee. om paard ruimte te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:52

StalNollie schreef:
natuurlijk is het niet gemakkelijk, dan was paardrijden geen uitdaging meer. wat ik hierboven op foto zie is dat vooral de rechterhand van deze mevrouw erg vast word gezet. dan ziet jou plaatje er een stuk beter uit als je het mijn vraagt ;)
bij mijn oude paardje die verkocht is hielp het inderdaad veel overgangen te rijden, nep overgangen te maken, en vooral veel laten zoeken naar beneden. soms hielp dat door me binnenhand wat naar me knieen te laten zakken dus niet trekken of vastzetten, en kleine knikjes te vragen van buitenkant, als paard begon te zoeken zakte ik met heel mijn lijf mee. om paard ruimte te geven.

Dat kun je dan knap zien, imo kun je daar op deze foto helemaal niks van zeggen. :=

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:53

We bedoelen het allemaal goed Michelle :)!
En idd ik vind hoe jij haar nu rijdt, een stuk beter uitzien dan hoe de vorige eigenaar het deed :j

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:54

Joolien schreef:
Kanp hoe je ermee om gaat hoor :) En die mond zou ik me nog niet teveel op letten, als je maar niet de neusriem strakker gaat doen en dat soort want dat heeft geen zin. Je pony doet waarschijnlijk de mond open vanwege spanning in het lichaam. Dat wordt wel minder als je pony meer gaat ontspannen.

Ik wil hier maar mee aantonen dat de ontspanning erg moeilijk te vinden is bij haar :) ook al sta je rij-technisch al enorm ver.
Een meisje die Elina reed toen ze nog bij die eigenaar stond had mij laatst gecontacteerd en ook vermeld dat ze gestopt was met elina te rijden omdat ze geen klik met haar vond. Uitbrak bij cirkel in galop etc.

Ik ga zoals jullie aangeven proberen haar actiever te rijden.

Maar Elina is heel speciaal gereden geweest. Als ik haar nu wat ruimte in haar hal probeer te geven, raakt zij in paniek. Want Elina kent dat niet, en dan neemt ze direct het bit vast en gaat ze lopen.
Daarom dat ik nu zachtjes probeer haar meer en meer ruimte te geven... Als ik dat ineens zou doen, zou Elina volledig blokkeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:57

vind dat je dat wel redelijk goed kunt zien door spanning van beide kanten. maar dat is mijn mening, en vind het beeld van ts vooral in vorige topic er beter uitzien als de foto bij vorige eigenaar.

overigens komt je verhaal me zo bekent voor bij mijn. ook precies zo n merrie gehad waar ik het eerder al over gehad. en bij mijn hielp het al een stuk van wat ik hierboven aangaf.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:59

Met mijn tegenreacties bedoel ik het niet verkeerd hoor :) ik weet dat jullie het goed bedoelen Cathleen :D

Maar wil alleen maar aantonen dat ik mijn weg echt nog probeer te zoeken met haar, maar is ver te zoeken. ;)