_xrose schreef:Ik vraag me alleen af of het ook in de manege lessen gebeurd want ik ben alleen gefilmd op het paard van die vriendin. Ook zie ik dat ik nogal zit alsof ik op een stoel zit, klopt het dan dat ik mijn hakken niet genoeg uit druk? Recht op zit ik wel, tenminste zo ziet het er wel uit op het filmpje.
Je kunt dan beter denken dat je je tenen wat op moet tillen. Je hakken uitdrukken kan juist maken dat je ze naar voren drukt en dat moet niet. Je moet met je voeten onder je heupen blijven: als het paard zou verdwijnen zijn je nog steeds in evenwicht moeten zijn (hoofd-heupen-hakken op 1 lijn.)
Verder: lichtrijden doe je vooral vanuit je bekken en gevoelsmatig vanuit je navel zeg maar. Je moet echt de beweging van het paard gebruiken, en je onderbenen juist bijna niet. Het kan soms helpen om heel 'klein' licht te rijden, je komt dan misschien maar een paar centimeter uit het zadel.
Ook kan het helpen om je benen vanuit je heupen goed evenwijdig aan het paard te leggen, zodat je tenen goed naar voren wijzen. Maar vanuit je heupen dus, niet alleen vanuit je enkels.
Een klein beetje beweging hoeft trouwens niet erg te zijn, als je ontspannen bent is beweegt het allemaal wat mee en dat is niet erg. Het verschil tussen ontspannen meebewegen en even aanspannen voor een hulp zijn voor een paard goed te voelen.