In eerste instantie gewoon voor mezelf, om te zien hoe t er uit zou zien. Maar aangezien ik nog geen les heb op t moment, leek het me ook wel handig ze hier te plaatsen, misschien dat jullie me nog wat advies kunnen geven?
Wat achtergrond informatie:
Ik rij Charlie nu vanaf oktober +- 2 keer per week.
December/Januari heeft ie weinig tot niks gedaan ivm een wondje bij de singel en daarna een behandeling van de osteophaat.
De behandeling van de osteophaat was ook wel nodig want hij bleek flinke blokkades in zn bekken te hebben. En ik meen ook ergens bij de ribben.
Tussendoor is ook nog de tandarts langs geweest, die heeft wat haken weg gehaald.
Na deze behandelingen zijn we dus weer aan de slag kunnen gaan vanaf eind januari.
Charlie is echt een dood brave pony. Maar ook n hele slimme pony, hij heeft overal wel n oplossing voor om maar niet te hard te hoeven werken.
Gelukkig hebben we geen haast en pakken we alles stapje voor stapje aan.
Met de eigenaresse bespreek ik regelmatig hoe het gaat met rijden en ik probeer er bij te zijn als zij les heeft zodat ik daar ook nog wat van opsteek. Ik hoop zelf over n maand of 2 regelmatig weer les te kunnen nemen.
We zijn momenteel bezig met de basis, waar we op t moment al de grootste moeite mee hebben.
Ik merk wel al verschil met 2 maanden terug, maar we zijn er nog lang niet en er zijn nog zoveel punten die beter moeten.
Punten waar ik tegen aan loop:
- Tempocontrole: zolang ik niks van m vraag loopt ie in n fijn basistempo, maar zodra hij iets extra moet gaan doen versnelt ie.
- Contact: Verbinding maken en houden. Bij het warmrijden is het vooral dat ie zn aandacht er nog niet bij heeft en dat hoofd nog alle kanten opgaat omdat het daar wel interessant lijkt. Later met het rijden zie ik het als n 'trucje' van zijn kant om onder het werk uit te komen. Dit betekend vooral hangen/trekken/giraffenhouding aannemen + versnellen.
Deze 2 punten zijn hoofdzaak.
Daarnaast zie ik op de foto's dat mn houding soms echt om te huilen is.
Nou, vind t knap als je alles gelezen hebt, dus zal door middel van de foto's laten zien hoe we het rijden opbouwen.
Dit zijn we dus, Charlie en ik. Nog lekker met lange teugel beetje rondsloffen.
Hier de teugels op maat, contact maken. We rijden wat grote voltes en ik probeer zn aandacht erbij te houden.

2 tot 3 gebroken lijnen vanuit de lange zijde. Ik probeer dan zo duidelijk mogelijk te 'sturen' omdat ie, vooral bij het naar binnen komen erg door mn buitenkant valt.

Als ik dan zn aandacht in stap weet vast te houden en daardoor ook beter contact heb dan draaf ik aan. Waarbij Charlie vaak weer wat langer word. Die ruimte geef ik m op dit moment ook nog omdat ie nog ff warm moet draaien. Contact blijft hier nog behouden en hij versnelt nog niet. We rijden ook alleen nog maar grove lijnen.

Overgangen terug moeten nog steeds veel vlotter, hij dramt daar nog echt in door. Gelukkig gaan de overgangen naar voren wel al beter als in het begin.

Na het warm draven gaan we in stap eens kijken of we wat meer stelling/buiging kunnen krijgen. Slangenvoltes, kleine voltes, zigzaggen over de a-clijn. Komt ie wat omlaag met zn neus, prima, maar daar zijn we nog niet bewust mee bezig. En o o o wat ga ik scheef zitten in mn poging hem te ondersteunen...
Scheef

Als we datzelfde dan ook in draf gaan doen, slangenvoltes e.d., dan komt de giraffe in Charlie naar boven en gaat ie ook versnellen. Vind het zelf erg moeilijk hier mee om te gaan.

Dit gebeurd er dan bij een combinatie volte draaien, versnellen en naar binnen vallen. Ik weet dan zelf niet meer waar ik aandacht aan moet geven.

Nou, dan gaan we weer even stappen om de rust en controle terug te krijgen.

Daarna word er weer even gedraafd, maar houd ik het bij grove lijnen.
Bij de galop is het vooral het aangalopperen waar nog aan gesleuteld moet worden. Hij springt wel fijn aan op de hulpen, maar springt daarbij teveel omhoog ipv naar voren. Wat wel al verbeterd is, is het door blijven galopperen en het tempo in de galop.

Van galop terug naar draf gaat de ene keer beter als de andere keer. Moet het goed blijven voorbereiden. Doe ik dat niet dan krijg je dat ie me mee neemt in zijn draftempo na galop, waardoor ik uit balans raak en alle contact kwijt is.

Na de galop neem ik m vrij snel terug naar de stap omdat ik m in draf niet meer goed onder controle heb, vooral het tempo ligt dan te hoog. In stap krijg ik de rust er makkelijker weer in. In stap is ie op dit moment ook vrij fijn te rijden. Het contact is constanter, stelling/buiging gaat makkelijker, tempo is onder controle en er zitten stukjes bij waar ie al wat wil zakken zonder te hangen. Ik ben nu contant wendingen aan het rijden, rechtsom, recht zetten, linksom, recht zetten.....

o o o, been lang en ga s recht zitten!

Dan heb ik m in stap onder controle en denk ik, laat ik eens kijken hoe dat in draf gaat. Maar dat valt dan meestal n beetje tegen
Toch weer dat tempo. Maar... er zijn dagen dat ook dit al iets beter gaat.
Ik ben benieuwd wat jullie zien en wat jullie voor advies daarbij hebben.
Als je dan toch hier bent kun je net zo goed even n berichtje achter laten toch?

.