Eerste keer alleen naar het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swikker

Eerste keer alleen naar het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 23:09

Hallo, ik heb een fjord sinds een paar maanden. Erg braaf en niet schrikkerig, vorige week zijn we samen met iemand op buitenrit geweest en diegene heeft ook een heel braaf paard. Dat ging boven verwachting goed dat we zelfs hebben gegaloppeerd en over het stuifzand zijn geweest, terwijl ik dat eerst niet in gedachten had! Vandaag wou ik het alleen proberen.....de pensionhouder is meegelopen (gelukkig ;) ) Toen we net van huis stapten en de pensionhouder (Wim) achter me liep, liep ze enorm twijfelachtig en te slingeren. We kwamen ergens waar ze naar wou kijken (beetje eng ofzo), ok dat mocht, maar vervolgens greep ze dr kans en probeerde 180 gr te draaien stalwaarts! Ik heb een verlamde arm rechts, dus trok haar helemaal naar links, Wim liep ook links en pakte haar. Vervolgens wel verdergegaan, klein rondje gemaakt en op weg terug naar huis natuurlijk versnellen (in stap dat wel) en gigantisch schrikken van de hond van de buren die ze een half uur eerder ook al had gezien. (stond strak vd spanning ook)
Hebben jullie nu een tip? Een GOUDEN tip? :)* Ze moet een keer flink op dr donder krijgen maar ik ben bang dat ik haar niet meteen terug kan pakken ivm met mijn handicap. Hellup..... ik rijd niet met zweep omdat ik mijn handen al "vol" heb, ze is wel een zweep gewend.

MarliesV

Re: Eerste keer alleen naar het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:15

Waarom moet ze op haar donder krijgen? Paard reageerd precies als een paard!

Het is een vluchtdier, blijkbaar heeft ze nog niet het vertrouwen in alleen jou als ruiter om zonder andere paarden of steun op pad te gaan. Dit moet ze leren.

Opbouwen door of een fietser mee te nemen als dit wel goed gaat en dan steeds wat meer afstand gaan houden, op een gegeven moment fietser achter en jij voor enz.

Mocht dat niet gaan probeer dan eerst eens aan de hand een stuk te gaan. Is ze braaf, opstappen en verder rijden, gaat het ff niet, er even weer naast. Je zult zien dat ze op jou gaat bouwen en vertrouwen en op de manier zul je op een gegeven moment best alleen naar buiten kunnen.

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 00:18

Dankjewel! We hebben alleen moeite met het eerste stukje eigenlijk....ik dacht dat ik dan te lief/ voorzichtig was (door probleempaard hiervoor). Merk dat ik met alles, poetsen, voetje geven etc duidelijker moet zijn en soms strenger (moeilijk ;) ) dus dacht met dit ook. Probeert ze me niet uit?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 08:40

Niet op d'r donder geven. Paard is gewoon bang om in d'r eentje de wijde wereld in te trekken. Gebruik de zoekfunctie eens op 'steegs', dan vind je een topic met tips. Verder kan je zoeken op termen als 'mijn paard wil niet alleen naar buiten', 'alleen buitenrit' en dergelijke, er zijn tientallen topics van mensen met dit probleem. Ik zou de tips 'aanpakken' en 'op z'n donder geven' negeren, dat werkt alleen averechts. Dit vergt gewoon heel veel geduld. Succes!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:52

Is dit paard gewend om alleen naar buiten te gaan bij een vorige eigenaar? Rustig op bouwen en na het rijden op het eigen terrein eens buiten uitstappen. Het paard moet ook leren om "te durven". Met een handicap kun je prima rijden maar ken wel je eigen beperkingen mbt het opvoeden/opleiden van een paard. En het is niet de bedoeling dat jullie allebei onzeker worden.
Een paard is een vluchtdier, dus zo vreemd is het niet dat hij het eigen erf weer opzoekt bij "gevaar".
Misschien eens een ruiter erop die dit op de juiste manier kan aanpakken. Met geduld en wijsheid.

Succes.

iah_en_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:59

Op zijn donder geven heeft idd geen zin
Ik sluit me aan bij de vorige berichten
Alles rustig opbouwen
Bijvoorbeeld eerst alleen uitstappen na het rijden
en dat uitstappen steeds een stukje verder
En het rijden in de bak steeds wat korter en dan buiten bijv
een stukje draven, dan komt het van zelf goed.
Met een hoop geduld

Succes er mee

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 09:17

Bedankt allemaal! Gisteren samen met iemand weggeweest weer en ging prima, loopt ze voorop en vlug. Straks in de bak en daarna op de dam idd uitstappen. Misschien ook een keer in de buitenbak met dit weer...is ook weer anders en meer te zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:48

Goed plan. Voor haar is het natuurlijk wel een flinke overgang, geef haar de tijd om te wennen.

Buitenbak is inderdaad een heel ander verhaal al, lekker beschermd mocht er wat gebeuren maar wel nieuw. Daar kan je ook mooi oefenen op enge dingen, zet eens een paraplu in een hoek, een bankje kort aan de bak met een felle jas er op enz.

Jullie komen met rust en geduld en vooral duidelijk zijn er vast!

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:08

Je hoeft m niet op z'n donder te geven maar vooral niet laten weglopen van het enge. Laat je fjord de kant opkijken waar niet het enge is en dan door laten lopen. Dus linkerkant grote enge bal dan laat je haar overdreven naar rechtskijken of rechterstelling vragen en dan door drijven. Zo leren ze dit ook bij politiepaarden. Zelf de instelling hebben van stel je niet zo aan. En als ze er langs is uitbundig belonen. Bij mij helpt het ook om tegen m'n paard te praten dingen als braaf doorlopen en dan daarna weer belonen als we er langs zijn

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:14

Ik lees tussen de regels door dat je zelf ook een beetje bang bent ?
Is het misschien een idee om ook los van elkaar wat meer zekerheid op te bouwen ?

Dus een niet-bange ruiter op pad met jouw fjord en jij misschien eens een paar buitenritten maken met een heel betrouwbaar paardje ?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:17

Inderdaad je moet hem niet op zijn donder geven maar het vertrouwen geven.
Steeds weer proberen en dan komt het vast goed.
Vooral na het rijden in de bak elke keer een stukje buiten uitstappen.
Praten, fluiten of zingen is ook goed zo ontspan je zelf ook en word je paard rustiger.
Succes!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:25

Wat goed dat je samen met iemand anders naar buiten bent geweest en je paard daar ook voorop loopt! Dat is echt top, want met het voorop lopen, oefen je eigenlijk het alleen naar buiten gaan. Dus dat lekker veel herhalen en zo door gaan!

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:59

Ze liep de eerste keer ook al heel stoer voorop en met dr neus in de wind! ;) We kwamen gisteren langs "enge" honden, banken en boomstronken en ze kijkt werkelijk nergens van op en als ze wel iets bangig is, krijg ik haar daar zo doorheen. Het rijden in de bak met martingaal ging super, had ik eerder moeten doen, maar doordat het opzadelen zo lang duurde (moest 3 martingaals passen/ vermaken) ben ik in de hectiek vergeten buiten uit te stappen 8)7 Maar morgen weer een dag....ik heb het gevoel dat ze iets niet echt eng vindt, maar er gebruik van maakt om terug te kunnen naar stal (bij alleen buitenrijden dan). Is ze nou ondeugend, ongehoorzaam, is het een vertrouwenskwestie of is ze bang? (konden ze soms maar 5 minuutjes praten ;) )
Imo is het geen optie om er iemand anders op te zetten, want ze hebben zo door wie er op zit en wat ze wel en niet kunnen bij diegene. Ik moet zelf met míjn paard naar buiten kunnen :j