Rico eerste keer op HAW

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

Rico eerste keer op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 14:07

hoi bokkers! :)

sinds 2.5 jaar verzorg ik een fjordje. hij heeft eigl altijd buiten gereden, en niet helemaal doorgereden geweest in de piste.
sinds vorige zomer ben ik hem dan af en toe in de piste beginnen rijden. met genoeg afwisseling met naar buiten te gaan etc ging dat vrij goed.
sinds deze winter (heeft op een stalling gestaan met binnenpiste) ben ik hem echt intensief in de piste gaan rijden, maar met afwisseling van longeren en grondwerk, en eens gewoon wat spelen :) (rijden ook met begeleiding)
uiteindelijk is het altijd hetzelfde; als ik een 4 dagen achter elkaar rijd gaat het elke dag beter, en dan hervalt hij terug alsof hij niks snapt, en weer niks kan.
sinds hij weer op de weide staat, en ik hem in een buitenpiste rijd, is het nog erger.
hij is ook heel erg hard in zijn mond & nek, en gebruikt dat nu volledig om niet te hoeven werken. een cirkel maakt hij nooit af (gaat dan opeens de andere richting uit) en probeert in de hoeken altijd even zijn neus erin te steken, en terug te draaien.
naar mijn idee is hij het pistewerk een beetje heel erg beu..

maar hier wat foto's, iemand tips voor mijn houding, hoe ik hem los kan maken in zijn mond en het rijden voor hem leuk kan maken? :)
* zijn zadel is pas nagekeken, past prima. net als zijn tanden/rug is niets aan

puntjes waar ik zelf rekening mee moet houden;
tippen naar binnen houden
hielen naar beneden
handen rechtophouden
& met een cap rijden ^^

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

little_birdy

Re: Rico eerste keer op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:19

hij ziet er inderdaad erg sterk uit
als hij lichamelijk in orde is en je hebt goed les zal ik als ik jou was eens een slofteugel overwegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:04

Denk dat een slof hier niet de oplossing is. Paard moet gaan ontspannen, rug loslaten en vandaaruit gaan zakken, dat ga je op kracht niet redden. Wees blij dat ie zo sterk is, leer je van rijden!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:28

Ik vind hem er niet zozeer sterk maar vooral erg stijf uitzien, en dat los je niet op met een hulpteugelmaar met geduldig strechten. Dus veel voltes, vergroten en verkleinen, en met slangevoltes. Zo krijg je ook een rechter paard. Wel een geduldwerkje! Als jouw instructrice hier niks over heeft gezegd dan wellicht eens een ander laten komen voor verse ideeen.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:27

Probeer eens wat stelling te vragen als je dat nog niet deed ;) Ik denk trouwens dat een slofteugel niet helpt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:30

aan iedereen ,

juist met een slofteugel aan de zijkanten van de singel bevestigt kun je een stug en stijf paard leren om beter in te buigen en dat ze van daaruit leren ontspannen een slofteugel mag nooit gebruikt worden om een paard naar beneden te trekken dan hebben jullie een heel verkeerd beeld over een slofteugel

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:34

Ik snap wat je bedoeld maar ik denk ook, dat je niet persé een slof nodig hebt, om je paard beter te leren buigen en ontspannen. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:36

nee hoor kan ook zonder ,
maar ik denk weet het natuurlijk niet zeker
dat het bij zo'n paard best wel eens kan helpen vooral omdat fjorden van zichzelf al wat stugger zijn dan sportpaarden

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:38

little_birdy schreef:
als hij lichamelijk in orde is en je hebt goed les zal ik als ik jou was eens een slofteugel overwegen

veel mensen raden mij een slof af.. :/

troi schreef:
Ik vind hem er niet zozeer sterk maar vooral erg stijf uitzien, en dat los je niet op met een hulpteugelmaar met geduldig strechten. Dus veel voltes, vergroten en verkleinen, en met slangevoltes. Zo krijg je ook een rechter paard. Wel een geduldwerkje! Als jouw instructrice hier niks over heeft gezegd dan wellicht eens een ander laten komen voor verse ideeen.

bepaalde dagen gaat het eigl wel goed, en werkt hij heel goed mee, en dat ziet hij er volgens andere mensen ook veel losser uit.. en de andere dag is dat dan weer helemaal omzeep, wil hij geen voltes etc rijden (gaat dan gewoon de andere kant op)
kan je vanaf de grond ook een paard helemaal los maken? :)

Alysia schreef:
Probeer eens wat stelling te vragen als je dat nog niet deed :) Ik denk trouwens dat een slofteugel niet helpt.

ik rij meestal wel met stelling (niet altijd) maar als ik dan in een cirkel rijd, gaat hij gewoon de andere kant op, tenzij hij een heel erg goede dag heeft

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:42

little_birdy schreef:
aan iedereen ,

juist met een slofteugel aan de zijkanten van de singel bevestigt kun je een stug en stijf paard leren om beter in te buigen en dat ze van daaruit leren ontspannen een slofteugel mag nooit gebruikt worden om een paard naar beneden te trekken dan hebben jullie een heel verkeerd beeld over een slofteugel

en jij geen verstand van hoe een paard loopt... Een paard kan pas buigen in zijn lichaam als de energie kan stromen vanuit de achterbenen naar voren, gaan lopen pielen aan de voorkant heeft echt absoluut geen zin en is alleen maar onwenselijk. Je hebt een leuk paard TS, ik zou investeren in goede instructie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:43

overgangen overgangen overgangen.. en vraag me af met welk bit je rijd, kneveltrens? lijkt me namelijk erg klein in de mond liggen, waardoor deze tegen de kaaklijn van paard aandrukt wat tegendruk geeft waardoor paard zo stug kan lopen.

zou dan voor ander bitje kiezen, dubbel gebroken?

slofteugel zou ik zeker niet aanraden vooral fjorden maken zich nog stugger hierdoor en buigen daarna echt niet makkelijker in. motor eerst achter starten daarna pas voor. dus overgangen

probeer je beugels eens gaatje langer, krijg kramp in me kuiten als ik je zie :')

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:47

Blijven oefenen :) Als je stelling goed gaat is hij ook losser en beter te rijden ;)
Je hebt trouwens een super gaaf verzorgpaard!!
En veel overgangen maken helpt trouwens ook :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:47

little_birdy schreef:

Alles verder goed? :')
Veel laten buigen, links rechts, weten wat haar zwakke punten zijn waar ze vast zit en daar aan werken. Pas als ze rechter is en soepel kan bewegingen kan ze nageeflijk worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:49

Behalve volgende keer je cap op, zou ik ook andere schoenen aantrekken, zo kunnen je voeten
door de beugels schieten en stel dat Rico er een keer vandoor gaat en je voet schiet erdoor en je valt eraf....

Slof zou ik ook niet doen, weet niet of je les hebt, maar goede instructie zou je ook al eind op weg moeten kunnen helpen.
Is hier meer gebrek aan basis zo te horen dan aan onwil.

Je zegt dat hij bij voltes eigenlijk uitbreekt en de verkeerde kant op rent, toch zijn denk ik voltes en slangenvoltes wel een goede manier om hem aan het werk te zetten en te laten ontspannen.
Op de laatste foto heeft hij ook aardig de sokken erin, lijkt me meer zijn dan jouw tempo.
Je moet dan wel de voltes correct proberen te rijden, dus met je buitenteugel begrenzen, netjes om je binnenbeen laten buigen, door die lang te houden en je buitenbeen waakt ervoor dat zijn achterste niet uitzwaait.

En hij klinkt tikje ondeugend en eigenwijs en zo te horen heeft hij het redelijk voor elkaar, want
tijdens het dressuren bepaald hij waar hij heen gaat ;) . Nou kunnen paarden wel eens tikje eigenwijs zijn,
maar ze kunnen ook gewoon keurig luisteren en doen wat er gevraagd wordt.
En je hebt wel een beetje de pech om een niet netjes ingereden en doorgereden exemplaar te hebben getroffen, maakt het niet eenvoudiger.
Maar een paard is nooit te oud om te leren en een ruiter ook niet.

Als je stapt, kan je dan wel gewoon netjes de bak rond, zonder dat hij ergens zijn neus in een hoek duwt en kan je dan wel een volte stappen? Of gaat dat ook niet?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:51

puntjes waar ik zelf rekening mee moet houden;
tippen naar binnen houden
hielen naar beneden
handen rechtophouden
& met een cap rijden ^^

Voeg hier maar goed schoeisel aan toe! Ik vind je bit wat klein lijken, maar dit kan aan mij liggen. Probeer zoals al gezegd is vooral veel overgangen te rijden, voltes verkleinen/vergroten, slangenvoltes met verschillend aantal bogen etcetera, houd hem actief :j

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 00:03

StalNollie schreef:
overgangen overgangen overgangen.. en vraag me af met welk bit je rijd, kneveltrens? lijkt me namelijk erg klein in de mond liggen, waardoor deze tegen de kaaklijn van paard aandrukt wat tegendruk geeft waardoor paard zo stug kan lopen.

zou dan voor ander bitje kiezen, dubbel gebroken?

slofteugel zou ik zeker niet aanraden vooral fjorden maken zich nog stugger hierdoor en buigen daarna echt niet makkelijker in. motor eerst achter starten daarna pas voor. dus overgangen

probeer je beugels eens gaatje langer, krijg kramp in me kuiten als ik je zie :')

inderdaad kneveltrens :3 enkelgebroken wel, tijdelijk tot ik deze in dubbel vind..
dat klein in de mond liggen is gezichtsbedrog denk ik.. op de foto's heb ik eig een hele strenge bruitenteugel (slecht van mezelf)
ga wel eens proberen een maatje groter te nemen :)

bij langere beugels krijg ik kramp in mijn voeten, vandaar dat ik ze zo doe ;p vind ze best fijn zitten ^^

Sjolvir schreef:
Behalve volgende keer je cap op, zou ik ook andere schoenen aantrekken, zo kunnen je voeten
door de beugels schieten en stel dat Rico er een keer vandoor gaat en je voet schiet erdoor en je valt eraf....

Slof zou ik ook niet doen, weet niet of je les hebt, maar goede instructie zou je ook al eind op weg moeten kunnen helpen.
Is hier meer gebrek aan basis zo te horen dan aan onwil.

Je zegt dat hij bij voltes eigenlijk uitbreekt en de verkeerde kant op rent, toch zijn denk ik voltes en slangenvoltes wel een goede manier om hem aan het werk te zetten en te laten ontspannen.
Op de laatste foto heeft hij ook aardig de sokken erin, lijkt me meer zijn dan jouw tempo.
Je moet dan wel de voltes correct proberen te rijden, dus met je buitenteugel begrenzen, netjes om je binnenbeen laten buigen, door die lang te houden en je buitenbeen waakt ervoor dat zijn achterste niet uitzwaait.

En hij klinkt tikje ondeugend en eigenwijs en zo te horen heeft hij het redelijk voor elkaar, want
tijdens het dressuren bepaald hij waar hij heen gaat . Nou kunnen paarden wel eens tikje eigenwijs zijn,
maar ze kunnen ook gewoon keurig luisteren en doen wat er gevraagd wordt.
En je hebt wel een beetje de pech om een niet netjes ingereden en doorgereden exemplaar te hebben getroffen, maakt het niet eenvoudiger.
Maar een paard is nooit te oud om te leren en een ruiter ook niet.

Als je stapt, kan je dan wel gewoon netjes de bak rond, zonder dat hij ergens zijn neus in een hoek duwt en kan je dan wel een volte stappen? Of gaat dat ook niet?

bedankt voor de tips! ga ik zeker doen :) schoenen doe ik omdat mijn huidige laarzen niet lekker meer zitten, en kan er woensdag pas andere halen :)
als ik stap gaat alles prima. word meneer nageeflijk, kan ik alle figuren maken en netjes de bak rondgaan. ook cirkel verkleinen en verruimen. tot ik ga draven..

Amburtjoz schreef:
Voeg hier maar goed schoeisel aan toe! Ik vind je bit wat klein lijken, maar dit kan aan mij liggen. Probeer zoals al gezegd is vooral veel overgangen te rijden, voltes verkleinen/vergroten, slangenvoltes met verschillend aantal bogen etcetera, houd hem actief

schoeisel is tijdelijk :3 ik kan woensdag pas nieuwe laarzen halen, en mijn huidige zijn afgesleten en zitten niet meer lekker ^^ bitje kan wel klein lijken, maar ik heb op de foto's best een strenge buitenteugel..

hier is het bitje zoals het normaal zit (langs beide kanten); http://i49.tinypic.com/2coj1ib.jpg

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:44

mag ik vragen waarom je dan eigenlijk met een kneveltrens rijd. deze lijkt me toch te strak zitten heeft niet zoveel met je hand te maken, omdat deze druk geeft op de kaken van je pony is dit nu extra scherp.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:24

little_birdy schreef:

okee, ik weet dat one-liners niet toegstaan zijn, maar...AAAAARRRGHHH

Dit paardje moet van de voorhand af op de achterhand, handen naar voren, zadel een stukje naar achteren leggen, en de achterhand aan 't werk zetten. niks slofteugel, dat is een'hulp'-middels dat eigenlijk nooit helpt, maar in handen van een matige ruiter enkel slecht doet, heb geduld en steek het probleem op jezelf, jij moet dus nog beter leren rijdenom je paardje voor elkaar te krijgen, er hoeft geen nieuw onderdeel op het paard omdat jij nog meer moet leren.
Daar komt trouwens bij, ik vind het allemaal nog meevallen, alleen je zadel stoort me.
Laatst bijgewerkt door freeride op 17-03-13 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:27

Ook zou ik als ik jou was laarzen (of jodphurs en chaps) aanschaffen, beugels gaatje langer en benen naar achter leggen. Met een goede zit ben je al een heel eind op weg!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:37

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd. Kan het nu weer een beetje gezelliger? :)

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:18

little_birdy schreef:

Ik denk indd dat slof zéker de oplossing niet is, vind dit dus ook een redelijk domme reactie. Het paard moet ontspannen ;)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:35

Wat een spierbonk, kan me voorstellen dat hij lastig ontspannen te rijden is. Veel overgangen, tempowisselingen en grote figuren rijden zou ik zeggen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:57

Sjolvir schreef:

:j :j :j
Wat ik me afvroeg: paardje is niet geheel doorgereden zeg je, heeft vooral veel buitenritten gemaakt. Snapt hij eigenlijk wel wat de bedoeling is van het buigen om je binnenbeen? Misschien heeft hij gewoon nooit anders geleerd dan been = harder en een goede buiging (en dus volte) begint bij je benen (en gewicht), niet uit je handen. Ik zou beginnen met in stilstand stelling en buiging vragen, dus op linkerbeenhulp moet dat hoofd naar links (verder niks, paard mag niet wegstappen of omdraaien, is dat te lastig zet 'm dan dicht bij de bakrand zodat wegstappen en draaien moeilijker wordt) en op rechterbeenhulp moet het hoofd naar rechts, het lichaam buigend om je been. De teugel staat toe, dus als je linkerstelling vraagt gaat je linkerhand open, opzij (niet naar voren want dan gooi je je contact weg en niet naar achteren omdat je dan z'n hoofd omtrekt en dat is dus precies niet de bedoeling). Als 'ie dat in stilstand doorheeft ga je het in stap doen en als je in stap soepel op een beenhulp van linkerstelling naar rechterstelling kunt en weer terug dan ga je in draf verder. Als hij goed aandraaft, dus niet meteen die kop in de lucht gooit en in standje tank gaat, draaf je verder. Als hij wel in standje tank gaat neem je terug en ga je weer spelen met de stelling. Oefen aandraven ook bij voorkeur op de volte.

Behalve fjord-zijn :D is er nog een mogelijk reden voor standje tank, en dat is pijn. Kan in de mond zitten, kan in de rug zitten. Dat lijkt me echter hier niet de meest voor de hand liggende oorzaak, omdat je geen echt verzet beschrijft (bokken, bit niet in willen, schudden met hoofd, onregelmatig lopen etc.).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:39

little_birdy schreef:
aan iedereen ,

Eh - het enige wat een slofteugel doet, is de kracht van jouw hand verdubbelen of verdriedubbelen.

Je kunt idd met je hand (...ik doe t liever zo: opzij met een boogje in de teugel) vragen om de hals te buigen, maar vergeet je eigen houding en zit niet.
En: "buigen naar links is vooral: stretchen aan de rechterzijde"

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:07

Trainings technisch zit er denk ik nog wel wat werk in ja. Maar voor je dat stukje kan aanpakken, denk ik dat het slim is om hem eerst grondig na te laten kijken door bijvoorbeeld een osteo. Vaak komt het gedrag wat je omschrijft ergens vandaan, kan aangeleerd zijn, maar waarom heeft hij zich dit dan aangeleerd. Kan zijn door een oude kwaal, of ongemak.

Wat betreft jou, denk ik dat er iig genoeg gezegd is offer jou kleding keuze en sluit me daarbij aan.
Ik vind je hand en arm zo op de foto netjes. De lijn oor-schouder-heup-enkel klopt ook. Zie alleen dat je scheve beugelblokjes hebt, die zou ik vervangen door rechte, of ze omdraaien. Waarom: je ziet nu dat je onderbeen afsteekt en je knieën net te veel spanning krijgen.
Ga maar eens op de grond staan, als of je op een paard zit. Kantel dan je voet eens zo dat je kleine teen wat omhoog komt en vervolgens dat je grote teen omhoog komt. En vertel dan eens wanneer er het makkelijkst een paardenbuik tussen je bennen past.

Los maken aan de voorkant begint in het middenstuk, dan achter en als achter klopt dan klopt het voor. Als je je alleen richt op voor, kom je er niet, of maar tijdelijk.