StalNollie schreef:overgangen overgangen overgangen.. en vraag me af met welk bit je rijd, kneveltrens? lijkt me namelijk erg klein in de mond liggen, waardoor deze tegen de kaaklijn van paard aandrukt wat tegendruk geeft waardoor paard zo stug kan lopen.
zou dan voor ander bitje kiezen, dubbel gebroken?
slofteugel zou ik zeker niet aanraden vooral fjorden maken zich nog stugger hierdoor en buigen daarna echt niet makkelijker in. motor eerst achter starten daarna pas voor. dus overgangen
probeer je beugels eens gaatje langer, krijg kramp in me kuiten als ik je zie

inderdaad kneveltrens :3 enkelgebroken wel, tijdelijk tot ik deze in dubbel vind..
dat klein in de mond liggen is gezichtsbedrog denk ik.. op de foto's heb ik eig een hele strenge bruitenteugel (slecht van mezelf)
ga wel eens proberen een maatje groter te nemen 
bij langere beugels krijg ik kramp in mijn voeten, vandaar dat ik ze zo doe ;p vind ze best fijn zitten ^^
Sjolvir schreef:Behalve volgende keer je cap op, zou ik ook andere schoenen aantrekken, zo kunnen je voeten
door de beugels schieten en stel dat Rico er een keer vandoor gaat en je voet schiet erdoor en je valt eraf....
Slof zou ik ook niet doen, weet niet of je les hebt, maar goede instructie zou je ook al eind op weg moeten kunnen helpen.
Is hier meer gebrek aan basis zo te horen dan aan onwil.
Je zegt dat hij bij voltes eigenlijk uitbreekt en de verkeerde kant op rent, toch zijn denk ik voltes en slangenvoltes wel een goede manier om hem aan het werk te zetten en te laten ontspannen.
Op de laatste foto heeft hij ook aardig de sokken erin, lijkt me meer zijn dan jouw tempo.
Je moet dan wel de voltes correct proberen te rijden, dus met je buitenteugel begrenzen, netjes om je binnenbeen laten buigen, door die lang te houden en je buitenbeen waakt ervoor dat zijn achterste niet uitzwaait.
En hij klinkt tikje ondeugend en eigenwijs en zo te horen heeft hij het redelijk voor elkaar, want
tijdens het dressuren bepaald hij waar hij heen gaat . Nou kunnen paarden wel eens tikje eigenwijs zijn,
maar ze kunnen ook gewoon keurig luisteren en doen wat er gevraagd wordt.
En je hebt wel een beetje de pech om een niet netjes ingereden en doorgereden exemplaar te hebben getroffen, maakt het niet eenvoudiger.
Maar een paard is nooit te oud om te leren en een ruiter ook niet.
Als je stapt, kan je dan wel gewoon netjes de bak rond, zonder dat hij ergens zijn neus in een hoek duwt en kan je dan wel een volte stappen? Of gaat dat ook niet?
bedankt voor de tips! ga ik zeker doen
schoenen doe ik omdat mijn huidige laarzen niet lekker meer zitten, en kan er woensdag pas andere halen 
als ik stap gaat alles prima. word meneer nageeflijk, kan ik alle figuren maken en netjes de bak rondgaan. ook cirkel verkleinen en verruimen. tot ik ga draven..
Amburtjoz schreef:Voeg hier maar goed schoeisel aan toe! Ik vind je bit wat klein lijken, maar dit kan aan mij liggen. Probeer zoals al gezegd is vooral veel overgangen te rijden, voltes verkleinen/vergroten, slangenvoltes met verschillend aantal bogen etcetera, houd hem actief
schoeisel is tijdelijk :3 ik kan woensdag pas nieuwe laarzen halen, en mijn huidige zijn afgesleten en zitten niet meer lekker ^^ bitje kan wel klein lijken, maar ik heb op de foto's best een strenge buitenteugel..
hier is het bitje zoals het normaal zit (langs beide kanten); http://i49.tinypic.com/2coj1ib.jpg