Merijn moet eraan geloven!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Merijn moet eraan geloven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:46

Hoi bokkers! :D
Merijn moet eraan geloven, we gaan weer dressuurwedstrijden starten!
Vandaag heerlijk even een halfuurtje gereden, ik ben zelf niet helemaal fit maar toch heb ik lekker gereden. Wel had ik constant het gevoel alsof ik er als een zoutzak bovenop zat, normaal vind ik zelf dat ik beter (en vooral rechter) zit in het zadel bovenop mn paard.
Iemand zei tegen mij dat ik mn beugels een gaatje korter moest doen, dit heb ik gedaan vandaag. Nu vraag ik me af of het wel beter zit? Qua rijden voelde ik weinig verschil. Heb wel het idee dat ik mezelf meer achterin het zadel duwde. Ik ben benieuwd naar jullie mening. :)
Klein paspoortje van mn vriendje:
Merijn
Arabier x New Forest
1.54 hoog.
6 jaar.

Opbouwend kritiek is welkom.

1. Beetje lengte.
Afbeelding

2. Schoudervoor komt als steeds meer.
Afbeelding

3. Inzet wijken.

Afbeelding

4. Hier zit ik ontzettend achterin het zadel, ik vind mezelf beroerd zitten. Naar voren etc. Merijn loopt iets achter de loodlijn, mn benen liggen niet op de juiste plek.

Afbeelding

5. Afbeelding

6. Inzet lichte schoudervoor, mn binnenteugel hangt te los en ik zit weer teveel naar voren.

Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

Mn laars is (alweer) geknapt. Nu zit ik vast in mn laars en ik kom er met geen mogelijkheid uit.

Afbeelding

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:54

Je zit nu wel erg achter in je zadel en valt voorover ook moet je benen niet zo overdreven naar achteren leggen. Probeer jezelf lang te maken.
De schouder voor/binnen rij je alleen echt helemaal verkeerd... Het is de bedoeling dat het binnenbeen op de singel blijft en dan breng je met je buitenhand de schouder naar binnen en kun je eventueel de achterhand iets begrenzen om de buiging te behouden door je buitenbeen iets naar achteren te leggen. Je doet het dus precies verkeerd om

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:57

Leuk paard heb je :) Waarom zit je zo raar te doen met je rechtervoet, wat is het idee erachter dat je die steeds in z'n lies steekt?

Ik denk dat je meer moet gaan werken aan jouw zit, die is nu niet onafhankelijk (daarmee bedoel ik niet alleen je rechterbeen) Heb je een instructeur die met je meekijkt en je kan helpen met het verbeteren van je zit, en die je kan leren hoe je je paard beter kunt leren dragen? Want die gebruikt z'n lijf nou niet zo fijn, de hals komt bij voorbeeld helemaal niet uit z'n schoft.

ankehoix

Re: Merijn moet eraan geloven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:07

Ja ik heb les en mij is de schoudervoor echt zo geleerd, door zegmaar een bijna van hand veranderen in te zetten en vervolgens met je binnenbeen naar achteren je paard langs de hoefslag te 'drukken'. ik zal het erover hebben met mn lesgeefster.
Even voor alle duidelijkheid, ik zit niet constant met mn rechterbeen zo naar achteren. Normaal hangen ze zoals bij foto 8. Zelf was ik scheefgegroeid en daardoor is mn paard scheef gaan lopen. met name op de rechterhand heeft hij heel erg de neiging een bocht naar links te maken in zn lichaam. (Ook niet dat ik constant op de rechterhand zo zit, het zijn wel momentopnames.) Dit gaat als steeds beter nu ik zelf niet meer scheef zit. Ik heb inderdaad ook zelf ontzettend het idee dat ik mezelf en mn paard (letterlijk) in de weg zit.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:21

Je moet ook zeker je binnenbeen eraan houden maar dan niet naar achteren leggen. Het makkelijkste is als je aan het begin van de lange zijde een volte 15 of 10 meter rijd en als je dan op de hoefslag bent met je buitenhand de schouder naar binnen houden en je binnen been aanleggen en als je voelt dat ie over de schouder weg valt scherp proberen van hand te veranderen.

Edit;Met het scheve kun je ook beter de voorhand proberen naar binnen te zetten ipv de achterhand naar buiten te willen drukken zoals je nu doet
Laatst bijgewerkt door pitbullgup op 15-03-13 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:23

Dankjewel, aan dit soort tips heb ik zeker wat aan! :D
zo wordt het allemaal een stuk duidelijker.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:08

Je been hoeft inderdaad echt niet zover naar achteren, aangeleerd of niet, het is niet hoe het hoort!

Maar verder, mooi paardje! :D En alweer uit je laars?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:14

Gelukkig is het nog geen gewoonte, maar zal het niet meer doen en zeker mn lesgeefster erop aanspreken :D

Dankjewel! Ik zit nog steeds in mn laars, als het goed is is mn moeder zo thuis. Ik hoop het maar :+

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:18

Ach sneu voor je! :+ Ik heb het ook een keer gehad met een chap en heb hem wonder boven wonder heel uit kunnen krijgen! Met veel beleid en mijn been samen geperst haha. Maar even het runnertje van de rits goed gebogen en rij er nu weer gewoon mee.

Maar dit gaat een beetje offtopic! Succes nog met je paardje en je laars =)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:19

Hahaha heel fijn dat soort ervaringen :+ Mn laars past niet zo goed meer rechts om mn kuit, ik heb er al een nieuwe rits in laten zetten. een beetje ruimer enzo. maar ik ben er toch weer uitgeknapt :')

Dankjewel, zal vast goedkomen :D

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:32

De schouderbinnenwaarts is een oefening waarbij je paard/pony over 3 sporen gaat en met zijn voorhand op de 2e hoefslag komt, en zijn schouder naar binnen brengt! Hierbij moet het paard in zijn hele lichaam buigen (lengtebuiging), paard moet als het ware om je binnenbeen buigen. Binnenbeen blijft op de singel liggen, met je buitenteugel begrens je de schouder (zodat hij niet over zijn schouder wegloopt) en met je buitenbeen begrens je zijn achterhand, zoals hier ook al uitgelegd werd. Het doel van de schouderbinnenwaarts is door het binnenachterbeen verder onder te brengen onder massa, zodat hij daar meer gewicht gaat leren dragen en dus sterker daarin wordt.
Zoals je de oefening rijdt wat van de foto zo lijkt is dat je over de hoefslag wijkt. Door je binnenbeen zo ver naar achter te leggen, geef je in feite de hulp om zijn achterhand naar buiten te brengen en dan ga je dus aan het doel van een SCHOUDERBINNENwaarts voorbij. Op de fotos heb je ook geen lengtebuiging, hij loopt helemaal recht, met zijn achterhand naar buiten. Hij lijkt ook iets zijn hoofd te kantelen naar links.
Succes ermee! Komt vast goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:49

Ik zou met dit paard nog niet eens aan schouderbinnen werken maar meer aan basis voor paard en ruiter. Eerst een goede houding die in balans is, een paard wat goed aan het been is zodat je je been niet helemaal in zn lies hoeft te leggen := En werken aan ontspanning en nageeflijkheid. Dat lijkt me allemaal een stuk belangrijker dan SB :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:04

Bedankt voor je duidelijke uitleg orion456. Ik zie wat je bedoelt. :j

Joolien: De basis zit er voor paard en ruiter écht wel in. We gaan gewoon nog niet altijd in een stijgende lijn vooruit en dit is weer een moment dat ik even goed naar mezelf moet kijken en er werk van moet maken. Ik moet duidelijk ook nog even wennen aan de stand van mn bekken nu deze weer is rechtgezet. Wat betreft mijn been, dat is niet omdat hij niet aan mn been is. Hij is hartstikke aan mn been. Dit heb ik al uitgelegd in een eerder bericht en heb aangegeven dat ik dit niet meer zal doen. Ik moet nu eerst weer even terug naar de basis, dat zie ik zelf nu ook. Maar die is er zeker wel goed ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:08

Ok dan ben ik benieuwd naar foto's als je de basis weer herpakt hebt :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:11

Dat klonk een beetje sarcastisch, mijn fout als dit niet zo bedoeld was.
Maar ik zal er mee aan het werk en dan weer even foto's plaatsen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:14

Nee dat was niet sarcastisch bedoeld hoor ;) Beetje lastig over de pc haha. Maar ik vind het altijd wel leuk om opnieuw foto's te zien van een combinatie.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:17

Commentaar is al gegeven, wil alleen nog vragen waarom je imo zó kort zit op een dressuurzadel?
Verder leuk paardje, lekker eraan werken en dan komt er vanzelf een leuke combinatie uit :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:17

Ja dingen kunnen makkelijk overkomen op een manier die niet zo bedoeld was. :+ Dat snap ik, ik ben benieuwd wat je er dan van vindt.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:19

Gowlan schreef:
Commentaar is al gegeven, wil alleen nog vragen waarom je imo zó kort zit op een dressuurzadel?
Verder leuk paardje, lekker eraan werken en dan komt er vanzelf een leuke combinatie uit :)

Dankjewel :)
Dit stond er nog bij "Iemand zei tegen mij dat ik mn beugels een gaatje korter moest doen, dit heb ik gedaan vandaag. Nu vraag ik me af of het wel beter zit? Qua rijden voelde ik weinig verschil. Heb wel het idee dat ik mezelf meer achterin het zadel duwde. Ik ben benieuwd naar jullie mening. "
Ik vond het nu ook een beetje te kort eerlijk gezegd :+

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:39

ankehoix schreef:
Gowlan schreef:

Dankjewel :)
Dit stond er nog bij "Iemand zei tegen mij dat ik mn beugels een gaatje korter moest doen, dit heb ik gedaan vandaag. Nu vraag ik me af of het wel beter zit? Qua rijden voelde ik weinig verschil. Heb wel het idee dat ik mezelf meer achterin het zadel duwde. Ik ben benieuwd naar jullie mening. "
Ik vond het nu ook een beetje te kort eerlijk gezegd :+

Je moet je beugels echt een paar gaten langer gaan doen, zodat je weer gewoon in je zadel komt te zitten.
Ik denk namelijk dat wanneer je in het midden gaat zitten, je met je knie over het zadel heen gaat.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:46

Kijk je weleens naar foto's/ filmpjes van andere ruiters? Hier kan je ook veel van leren.

Wat vind je zelf van je houding? Als je kijkt naar de foto's die je geplaatst hebt?

Ik ben benieuwd naar je volgende topic, want ik denk dat je hard aan de slag gaat met de tips die je hebt gekregen.
Hoe reageerde je instructeur trouwens op het feit dat je vroeg over de correcte schouderbinnenwaarts?

knijp je je knieén ook aan tijdens het rijden?
Want dat lijk ik te zien, wanneer je achter in het zadel zit.
Probeer goed te voelen hoe je nu zit en hoe je moet gaan zitten :) Dit voelt heel raar, maar wordt wel snel vertrouwd waardoor je houding en je zit beter wordt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:52

Je kan je been niet kwijt met die korte beugels, daarom steekt ie zo ver naar achter als je een hulp wil geven.
En als je dan meer ruimte voor je been opzoekt, druk je je bovenlijf achterin het zadel.

Door de korte beugels komt je zwaartepunt ook hoger te liggen en kiep je makkelijker naar voren.

Ondanks dat vind ik dat je vriendelijk rijdt :j

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 10:42

HBZ, ik denk dat je gelijk hebt.

EngeltjeS, ik kijk inderdaad vaak naar andere ruiters. ook bij andermans lessen :j je leert er inderdaad veel van en ook van het commentaar dat daarop wordt gegeven. Ik heb mijn instructeur nog niet gezien haha :)
Volgens mij knijp ik mn knieen niet aan maar misschien onbewust, dat klinkt inderdaad wel logisch. ik zal er even op letten.
dankjewel voor je reactie! :D

LBLGypsyCobs, dankjewel dat vind ik een leuk compliment :D ik zal mn beugels weer wat langer doen.

Edit: @EngeltjeS eerlijk gezegd schrok ik een beetje van mn eigen houding. Vooral van het achterin het zadel zitten. Verder vind ik dat ik mezelf niet op spanning zet dat is fijn. maar er kan zoveel verbeterd worden. maar ach, dat houdt me van de straat :+

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:24

Ik vind je hulpen iets te groot en zou beginnen met het verkleinen van de hulpen :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:44

MariskaJ123 schreef:
Ik vind je hulpen iets te groot en zou beginnen met het verkleinen van de hulpen :)

ik neem aan dat je mn been bedoelt? aangezien er geen andere hulpen te zien zijn.
dat heb ik al uitgelegd en onderhand is dat ook al opgelost :D