Rug naar voren en pijn, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylvy

Rug naar voren en pijn, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:02

Hallo Bokkers,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
ik rij nu in totaal 8 jaar paard, heb een tussenstop van 7 jaar gehad, en rij nu een jaar.

maar nu komt het,
ik heb 4 jaar terug een ongeluk gehad tijdens mij sport waarbij ik mijn nek had kunnen breken,
hetgeluk dat dat niet is gebeurd, maar sindsdien rug en schouder klachten,
naar huis arts geweest en niets te zien.

maar tijdens rijden valt het goed te merken,
ik heb altijd standaard mijn houding VER naar voren.
even om een voorbeeld te laten zien, ( na deze keer beugels 2 gaatjes langer gemaakt, maar dit maakt GEEN verschil! )
dit is dus het meeste, ik heb goede momenten, maar vaak ook dit:
Afbeelding

hier het ERGSTE moment:
Afbeelding

geen commentaar over schoeisel, normaal rijd ik altijd met laarzen,ook hier hetzelfde verhaal.
normaliter rijd ik op een veelzijdigheids zadel, boomloze zadels bleken geen succes voor mijn rug en bezorgden veel pijn.
ook rijd ik normaal op een paard van ong 1.70

iemand handige tips en of hulp?

Anoniem

Re: Rug naar voren en pijn, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:17

Ga eens naar een manueel therapeut of fysio, die kunnen je helpen denk ik want ik denk dat t voor jou lichamelijk is en dat kun je niet oplossen met alleen anders paardrijden :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:18

al geweest,
helaas niet geholpen,
maar bedank :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:20

Voor hoe lang? Ik heb ook chronische rugklachten maar t heeft een jaar geduurd voordat ik eindelijk niet meer zoveel pijn had :P

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:21

toch wel richting de 6/8 maanden,
uiteindelijk heeft de fysio ook gezegd dat het niet hielp,
sinds toen ook mee gestopt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:23

ik kan je wel zegge dat mijn rug klachten zeer erg waren toen ik boomloos reed nu met boomzadels zijn mijn houding verbeterd en mijn rug ook stap ik op een boomloos heb ik daarna flinke rug pijn ook is het voor jou rug misschien beter met een boom zadel te rijden

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:26

even ter info, hutch
zoals in het topic staat:
ik rijd al een jaar met een zadel met boom,
omdat boomloos geen succes was.
ik heb hier 1 x in de week misschien 2 maanden mee gereden,
en daarnaast ook met een gewoon zadel.
dus dit is al opgelost en ook het probleem niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:26

Misschien eens zonder zadel proberen, je gaat dan waarschijnlijk al meer naar achteren zitten om je evenwicht te bewaren. Laat je maar meenemen door je paard. Daarnaast je schouders los proberen te laten. Steeds even goed nadenken en voelen of je ze spant en ze weer ontspannen.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:29

zonder zadel is een kansdie ik tot nu toe 2 x in 8 jaar gehad heb,
ik die het heel graag vaker, maar de omstandigheden laten het helaas niet toe.

Schouders loslaten probeer ik inderdaad, vergeet het tussendoor steeds en moet er echt aan denken :o

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:31

sorry blijkbaar overheen gelezen heb je ook een foto van andere zadels?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:33

Kijk waar je billen zitten. Je zit op de lepel (= achterkant) van het zadel. Deze is hoger dan de rest, de zitting van het zadel. Hierdoor wordt je naar voren geduwd. Je moet zitten in het diepste gedeelte van het zadel. Je moet je billen hebben voor de lepel. Kijk maar eens naar afbeeldingen van dressuurruiters. Dan zie je het verschil.

Het kan zijn dat het zadel te klein om goed in het midden te zitten. Wat ik van hieruit kan zien, is dat het geval. Het kan ook zijn dat je door je ongeluk je bekken niet meer kunt kantelen (= rug bol maken). Je weet of het door je zadel komt, wanneer je zonder zadel rijdt. Zit je dan beter, meer rechtop? Als dat het geval is, komt je probleem door je zadel. Anders is les of een fysiotherapeut inderdaad de oplossing.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:36

helaas niet hutch,
vaak heb ik niet echt iemand mee die er foto's van maakt,
omdat ik zelf met de auto naar de manege ga.

evelienkiss,
normaal zit ik op een zadel datvrij goed past,
en inderdaad, hier zit ik ver naar achteren, dit is normaal niet.

als iemand een paard ter beschikking had om zadelloos te rijden, graag
maar in dit gat is er niet veel paard ter beschikking

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:02

Je kunt in principe op de meeste paarden wel zonder zadel rijden....mits je geen uren rijdt. Toegegeven niet ieder paard zit even lekker :D Maar je kunt dan wel kijken of het voor jou beter is.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 23:03

maar dan moet er wel uberhaupt een paard zijn:')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:08

Ik zou als ik jou was een paar hele goede zitlessen nemen die richting centered of balanced riding gaan. Puur omdat je dan goed leert zitten, heel bewust wordt van jouw lichaam, het paard en jullie bewegingen. Ook je ademhaling en ontspanning komt erbij, dus echt het totaal plaatje.
Natuurlijk heb je klachten, maar door verkrampen en verkeerd zitten wordt het nu alleen maar erger.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:09

misschien eens maar een Orthomanuele Arts? die heeft mij ontzettend geholpen met mn rug, ik was ook ontzettend scheefgegroeid. Hij is sowiesoo veel minder 'grof' dan een therapeut, doet alles met hele fijne bewegingen zegmaar.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 23:10

superpony,
dat kan heel goed kloppen,
maar waar in mijn omgeving bieden ze zo iets aan?
aangezien ze dat naar mijn weten niet bij ons op de manege aanbieden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:12

Sorry, ken jouw regio helemaal niet. Even goed zoeken hier bij instructie of oproepje plaatsen. Ik denk dat je er met een aantal keren al erg veel aan zult hebben.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:14

Als ik dit zo kijk, zou je gewoon een afspraak moeten maken met de fysio/manueel therapeut (dry needling werkt erg goed voor gespannen spieren). Baat het niet schaad het ook niet.

Maar ik zie iemand waarbij het zadel te klein is, en daardoor achterop de lepel zit. Waardoor je automatisch naar voren hangt. Hierdoor moet je rug al het gewicht tillen. Ook al zit je nu in een zadel die wel past heb je waarschijnlijk al een houding aangeleerd die over de rug blijft tillen (holle rug). Naast rugspieren trainen heeft het mogelijk ook effect om buikspieren te gaan trainen (gezien de holle rug zul je je buikspieren meer moeten aanspannen). En dan vervolgens recht zitten op het paard (eventueel boek van Anne Muller legt het duidelijk uit)

Mogelijk zijn de spieren na de blessure nooit goed meer aan getraind. En blijven/ worden ze nu snel stijf.

Ik had een zelfde probleem, loop nu ook regelmatig bij de fysio en train nu verschillende spieren extra voor het paardrijden.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 23:18

ladypaard, verderop het topic is nog wat info verteld,

het zadel wat je hier ziet was ter voorbeeld, het zijn mijn enige rij foto's,
normaliter, en het hele jaar door op veelzijdig en dressuurzadels gereden.

dat de spieren niet goed getraind zijn kan kloppen,
artsen wilden niet geloven dat er wat was en het was aanstel,
ben ook verder gegaan met de sport waardoor ik het opgelopen had, en dat nog 3 jaar lang.

fysio ben ik ook 6/8 maanden geweest,
omdat dit niet hielp ben ik gestopt,het viel dan ook niet binnen ons verzekeringspakket,
dus doorgaan om niets te bereiken was niet nuttig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:18

Maar ze zegt dat ze niet met dit zadel rijdt, dus hoe ze op het andere zadel zit kunnen we niet zien. Daarom onder goede begeleiding goed leren zitten is heel belangrijk. Als je dat niet doet, wordt het echt alleen maar erger. Je traint nu het verkeerd zitten en zal beste klappen krijgen. Niet alleen rot voor ruiter, ook voor het paard.
Mijn zoon is gebaat bij een manueel voor zijn nek ivm hoofdpijn, uit die ervaring denk ik dat een combi evt een zou optie zijn. Een therapie zoeken om eerst weer los te komen, daarna sterker worden op de juiste manier, dus niet verkrampt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:20

Heb je al eens aan pilates gedacht of een cesartherapeut. Mensendieck kan je volgens mij ook goed helpen.
Heb je ook pijn als je anders op je paard gaat zitten? Ik neem aan dat je zo zit omdat dit voor jou het comfortabelste is?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 23:23

cesartherapeut ben ik ook geweest, pilates nog niet.
mensendieck? :o?

Ik heb de laatste keer zonder zadel anders gezeten, enveel minder last.
nee, dit is niet het comfortabelste, gek genoeg :\
alleen is het heel lastig voor me en het kost me veel kracht om de goede houding aan te nemen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:04

Volgens mij is mensendieck speciaal voor je houding maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:12

Mensendiek, feldenkrais, alexander, cesar, dat zijn allemaal therapiën voor je houding. :j

Of er bij jou in de buurt Centered Riding instructeurs zijn kan je vinden op http://centeredriding.org/instructors-search.asp Ik zit aan de andere kant van het land, dus daar heb je niet zoveel aan, maar ik kan je echt aanraden om CR-les te nemen. Ik schoot ook steeds in die houding en kreeg er flink rugpijn van, door Centered Riding heb ik geleerd hoe fijn het voor je lijf (en je paard) is om ontspannen rechtop te zitten.